Uudet jarrut Dodgeen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja BB Coronet 500, 8.5.2019.

  1. BB Coronet 500

    BB Coronet 500 Gearhead

    Taitaa mennä kuvan laitto viikonloppuun, mutta kiitos tässä vaiheessa vinkeistä!
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  2. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Propot tykkää välillä jumia, voi kokeilla purkaa sitä ja kokeilla että männät yms liikkuu vapaasti.
     
  3. Seejii

    Seejii Gearhead

    Proportionaali venttiili on varsinainen monitoimiventtiilipaketti. Se varmistaa, että takapiirille tulee ensin nestettä ja leikkaa sitten paineen rumpujarrulle sopivaan määrään. Sen lisäksi letkurikossa se laittaa vähäpaineisemmän piirin umpeen.

    Liika hiekka tai ruoste pilaa senkin toimintaa.
    Ne on avattavissa ja puhdistettavissa. Korjaussarjaa en nähnyt missään myynnissä kun selvittelin. Kuljetuskustannukset olivat vertaillessa suuremmat kuin tuotteen arvo. Rockautosta ei löytynyt :(
     
  4. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Aika tyypillinen kypsä pääsylinteri.
    Poroventtiili kannattaa tarkistaa kanssa.
     
  5. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Aika kaukaa haettu esimerkki mutta mahdollista. Mulle kävi kerran noin että laitoin liian pitkät letkut Taunuksen etujarruihin ja poljin muuttui pesusieneksi. Vaihdoin lyhyemmät orggis letkut niin homma parani. Tietty syy voi olla ihan vaan huonolaatuiset letkut. Mistä noita tietää ilman kattavia testejä.
     
  6. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Olisko jäänyt ilmaa sisään? Teoriani on helppo testata 2 lääkeruiskulla, toinen alas ja toinen ylös ja väliin letku. Ylemmästä mäntä pois ja täyttää 1 merkkiin asti ja kattoo mihin neste nousee kun alempaa mäntää painaa, sit vaihtaa väliin paksumman letkun ja toistaa. Nouseeko pinta samaan kohtaan?
     
  7. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    En kiistä teoriaasi, mutta pysyn kannassani että se letkujen joustavuus vaikuttaa siihen poljintuntumaan.
     
  8. Ainakin teräspunoletkuja ainakin markkinoidaan juuri tuolla perusteella. Tässä yksi mainos:

    "Black Diamond teräspunosjarruletkut
    Paranna autosi jarrutuntumaa ja tehoa päivittämällä auton jarruletkut laadukkaisiin teräpsunosletkuihin. Jarruletkujen liitokset ovat keltapassivoituja ja teräpunos ruostumatonta terästä.

    Auton alkuperäiset/tarvike jarruletkut monesti antavat "pallomaista" tuntumaa jarrupolkimeen, päivittämällä jarruletkut teräspunokseen päästään tästä eroon ja samalla tarkennat jarrupoljintuntumaa.

    Toiminta perustuu jäykempään rakenteeseen, aina kun painat poljinta paine jarrulinjoissa kasvaa. Siinä missä kumiset letkut joustavat, teräspunosletku pitää muotonsa paremmin jolla saa polkimen tuntuman tarkemmaksi ja ilmapallomaisuus poistuu."

    Ja miksi muuten niitä teräspunosletkuja käytetään kilpureissa ja moottoripyörissä?
     
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Juu varmaan saa tuntumamuutoksen punosletkuilla vs perusletkut JOS jarrut on muuten jämptit. Kysyjä on edelleen "Poljin menee pohjaan, mutta pumppaamalla saa pientä eloa." tilanteessa, jossa ei satavarmasti ole jarruletku se, joka noin paljon myötää. Sorvattu jarrurumpuparikin joustaa, joten ei niistä jarruista saa välttämättä ihan kilpuritasoisia pelkillä punosletkuilla. Osa tehostajistakin on semmoisia "lepsuja" ettei jämptistä ole tietoakaan.

    Ilman ja pääsilinterivian lisäksi se propo tarkkikselle ja joku niistä se vika on tai sitten kaikki yhdessä tai vaan kaksi kolmesta.
     
  10. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Toi pallomaisuus taitaa olla ihan vähän eri asia kuin että poljin menee lattiaan tai muuttuu pesusieneksi, muutenhan kaikki autot tehtaalta olisi niin. Tai jos pituus vaikuttaisi, niin kuinka moni linjojen uusijat saa ne just saman mittaisiksi? Teräspunos letkut kestää prkl kovempia voimia, ja kun rallissa/kilpureissa ne voimat ja vauhdit on isompia, ja jatkuvampia, niin on aika ymmärrettävää että halutaan varmuutta.
     
  11. Keskustellaanko tässä yleisellä tasolla jarruletkujen vaikutuksesta tuntumaan vai kyseisen auton ongelmasta?

    Olen samaa mieltä, että en usko, että tässä tapauksessa olisi vika jarruletkuissa. Olen samaa mieltä, että vika on pääsylinterissä tai propoventtiilissä.

    Mutta jos taas keskustellaan yleisellä tasolla vaikuttaako jarruletkut tuntumaan, niin kyllä. Sinällään ei ne jarruletkuun kohdistuvat voimat poikkea rallissa sen enempään kadulla kuin rallissa. No vauhdeissa on kyllä eroa, ainakin toivottovasti.
     
  12. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Itse keskustelin että voiko jarruletku aiheuttaa pesusieni efektiä, pitempi tai edes halkaisijaltaan eli tilavuutensa takia, jos muuten on ehjä. Jos autossa on olleet jämäkät jarrut, se ei muutu huonoksi letkua vaihtamalla, siis letkun takia. Ja rallissa ym tehdään jatkuvaan kovempia jarrutuksia mitkä rasittaa letkuja enemmän, ja jopa neste kuumenee enemmän, kuin liikenteessä missä usein rullataan tai moottorijarrutetaan.
     
  13. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Itsellä oli eräässä Golffissa vähän joustava poljin. Itse en edes huomannut sitä, kunnes katsastuksessa inssi sano. Tuus kattoo tätä, painojarrupoljinta ja letkuun tuli kananmunan kokonen patti :D
    Sit kun vaihto uudet letkut, niin poljin jämäköityi huomattavasti. Mutta ei se tollasia oireita aiheuta kun aloittajalla.
     
    caprice305 ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  14. No mä taas meinasin yleisellä tasolla..

    Tuo on totta, mutta kyllä ne siviiliauton jarruletkutkin mitoitetaan sen maksimipaineen mukaan (ja siihen kerrointa). Muuten voisi olla aika jänniä jarrutuksia.

    Siviilivehkeessä ne ei joudu niin kovaan rääkkiin yleensä, mutta taas toisaalta niiden pitää kestää vuosia ja satoja tuhansia kilometrejä. Kyllä siinäkin ajassa tulee useampi kovempikin jarrutus.
     
    caprice305 tykkää tästä.
  15. BB Coronet 500

    BB Coronet 500 Gearhead

    Sen verran vittumaisessa paikassa ko. venttiili ettei kunnon kuvaa saanut napattua. Vanhat letkut ja ilmausnipatkin löytyi kätköistä. Tarkemmin kun katsoo toinen nippa on ainakin kärjestä "lytyssä".[​IMG][​IMG]

    https://aijaa.com/a/pA8Wnq
     
    Muokattu: 11.5.2019
  16. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Albumi ei ole julkinen....
     
  17. BB Coronet 500

    BB Coronet 500 Gearhead

    Viddu mitä säätämistä....joko näkyy? Albumi jää vaan tilaan "tallennetaan" ku laittoi julkiseksi! :mad: [​IMG]



    Pitää ottaa pari bissee jos sitten onnistuis!
     
    Muokattu: 11.5.2019
  18. BB Coronet 500

    BB Coronet 500 Gearhead

  19. Seejii

    Seejii Gearhead

    Nipan aihio katkaistu lyhyemmäksi. Ei haittaa.
    Keskellähän on reikä ja kartion ei muutenkaan tarvitse kokopinnaltaan tiivistyä. Toisessa nipassa näkyy hyvin kiillottunut kohta joka on se varsinainen tiivistyspinta.

    Olen usein poistanut vanhaa jarrunestettä pitämallä ilmausnippoja auki kun painan työsylintereitä kasaan, sylinterit tyhjentyvät ja työsylintereihin poljettava
    uusi neste työntää mahdolliset ilmakuplat edellään työsylinteriin.
    Sitten ilmataan normaalisti.
     

Kerro tästä muillekin!