Kyseessä ford ohc motti. Porautettu ja kasattu uusilla osilla jonka jälkeen ajettu ehkä noin 20tkm. Pytyissä näkyy kaikki hoonijäljet vielä. Pitäisi nyt käyttää männät irti. Kysymys kuuluu että tarviiko uusia männänrenkaat? Yleensähän ne kuuluu uusia mutta kun on näinkin vähän ajettu ja pytyissä tosiaan hoonit näkyy. Miten on?
Ei niitä mihinkän tarvi vaihtaa, jos niissä ei vikaa ole! Uteliaisuus heräsi: Miksi pitää männät käyttää pois?
Siksi kysyin kun jotkut sanoo että männänrenkaat kuluu sen pytyn mukaan ja pitäisi aina vaihtaa. Mut joo nää on kyllä vielä kunnossa. Vaihdan vaan kiertokanget vähän vahvempiin ja mäntiin teen kupit...turbotus nääs. Mieto sellainen tosin.
Käytät niitä männänrenkaita irrallaan pytyssä ja mittaat päidenraon. Jos liian suuret niin selvittämään johtuuko renkaista vai sylintereistä. Itellä eräs 460cm3 1syl riisseli kone jossa oli öljyrengas kulunut 0,2mm paksuudestaan ja päiden rako oli jotain 3-4mm. Uusin vain renkaat tuolloin vaikka sylinterikin olisi ollut melkein porauksen tarpeessa. Uusilla renkailla rako oli vain 0.25mm
Toki sää paat männänrenkaat samoihin paikkoihin, missä on olleet, aina kuluvat pinnat samaan paikkaan, kun ovat toisiinsa sopeutuneet!