uudet pykälät auton muuttamiseen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja rrauta, 7.1.2015.

  1. mcmies

    mcmies Gearhead

    Ensinnäkään mun ei tarvitse lukea uudelleen tuota ajoneuvolain muutosta, olen lukenut sen riittävän monta kertaa jo. Autojen rakennemuutospäätöstä ei ole kumottu - vielä, kumotaan kylläkin lähiaikoina kunhan TraFi saa korvaavan määräyksen aikaiseksi. Lue itse ja ymmärrä.

    Toiseksi nuo salaliittoteoriat duunipaikkojen petaamisesta itselleen voit tunkea sinne minne aurinko ei paista. Jos joku kuvittelee, että harrastusvehkeitä testaamalla rikastuu tai edes elättää ketään, sopii perustaa testausputiikki ja katsoa kuinka käy. Kyllä sitä hommaa pyöritetään ihan muista syistä kuin raha mielessä.

    Kolmanneksi aikaisemmin sai laillisesti leimalle kopterin, jonka akseliväli oli enintään 200 cm + ketjunkiristysvara (< 3 cm) ja keulakulma enintään 47 astetta. Joillakin konttoreilla sai läpi vähän yli näiden mittojen, mutta homma ei ollut lainmukaista ja siihen myös silloisen AKE:n toimesta puututtiin. Joka tapauksessa oikeassa kopterissa akseliväli on vähintään 230 cm, eikä sellaista ole ennen uutta kopterilakia Suomessa saanut muutoskatsastettua laillisesti eikä laittomasti missään.

    Neljänneksi jonkun asian rakentamatta jättäminen vain sen takia, että se pitäisi testata, on niin typerää, että ei meinaa uskoa todeksi. Toisaalta, asia ei liikuta minua metriäkään, puolestani on ihan ok, jos haluaa puristella muniaan sen sijaan että rakentaa, testaa, leimaa ja ajaa.
     
  2. nokonzok

    nokonzok 1st gear

    Jos vanhan lisäksi vaaditaan uutta paperia, se on tietysti huononnus. Jos mahdottomuuden sijaan onnistutaan testaamisella / paperilla, se on parannut. Ei kai se tämän vaikeampaa ole?

    Kylläpä kiukuttaa. Jos homma on noin yksinkertainen, olisi tietysti voinut kuvitella, että Trafi olisi jo sen pystynyt meillekin kertomaan. Sen sijaan siellä sekoillaan (ja konttoreilla vasta sekoillaankin!) jostain ajo-ominaisuuksien testaamisesta kuormitettuna tai materiaalitestauksista. Ihan ok jos sellaiset tarvitaan, mutta kertoisivat nyt ne kriteerit, että voidaan alkaa testaamaan. VTT:llä kyllä natsat riittää, se ei koskaan ole ollut kysymys. Mainittakoon vielä, että TÛV-laput eivät todista tyyppihyväksyntävaatimuksista yhtikäs mitään.

    Ihan noin yleisemminkin olisi siis oikein hienoa, että jos jotain todistuksia, testauksia tai selvityksiä vaaditaan, ne pystyttäisiin hieman tarkemmin yksilöimään. Vielä parempi tietysti olisi, jos päivän selvistä asioista, tai sellaisista, jotka konttorilla voidaan ongelmitta todeta ei tarvittaisi mitään paperia lainkaan.
    [/quote]
     
  3. musta78

    musta78 Gearhead

    Toivotaan parasta.Itellä loppu jo toinen harrastus typerän säännön takia.Kyllä menee kaikki suunnitelmat,tehdyt työt ja rahat kankkulankaivoon.Ottaa pattiin jo valmiiks.
     
  4. rrauta

    rrauta 3rd gear

    poimintoja "harrastajien" osuudesta esitykseen....
     
  5. rrauta

    rrauta 3rd gear

    ai että on kopterin määritelmä 230senttinen akseliväli....eikä siinä mitään...hyvä se on että saa vapaasti harrastaa, mutta edelleenkään mun mielestä se ei ole pelkästään kehitystä parempaan suuntaan jos samalla kun muutamat muodin perässä juoksijat saavat mahdollisuuksia, toisilta taas rakentelua vaikeutetaan.

    ja mitä olen tuttua katsastajaa haastatellut, niin uuden kopterilain aikana ei ole tehty sillä konttorilla yhtään isompaa muutoskatsastusta...aikaisemmin niitä aina joskus kuulemma tehtiin...

    taidampa lähteä ruuvaamaan sitä omaa yli 60 vuotiasta harrastepyörää joka on ihan paska eikä lainkaan muodinmukainen....
     
  6. pas2

    pas2 Gearhead

    Hyvä saivare, ymmärsit sittenkin.

    Nyt kun aloitit munienkaivelupuheet oikeasta kopterista niin ymmärrät kai, että matala loivakeulainen pitkäakselivälinen pyörä ei ole oikea kopteri. Katso vaikka 6-70-luvun lehdistä. :poff: Eikä miellytä silmääkään.
    Ja miksi pitää rakentaa, testaUTTAA ja leimata kun voisi rakentaa järjen kanssa, testata, leimata ja ajaa?
    Niin ja vanhassa pykälässähän oli jotenkin että 2m voidaan vähän ylittää jos on otettu huomioon lisätty kallistusvara. -> Old school chopper rules. 10% on vähän.
    Itse koetan keskittyä rakentamiseen ja ajamiseen. Ja rakentamisen pitäisi nyt näköjään reippaasti vauhdittua, kiitos Trafin.

    Toivottavasti jossakin järjestössä on tolkullista väkeä, jotka ymmärtävät vanhan kaluston rakentelijat, eikä ainoastaan tuning-vehkeitä.
    Meinaan, että saataisiin auton rakentelusäännöksiin tolkku vanhuksien rakenteluun. Uusien tuotteiden muutteluhan on jo e-säännösten vastaista muutenkin :rotfl:
     
  7. pas2

    pas2 Gearhead

    Komps!
     
  8. rodhot

    rodhot Gearhead

    No onneks meillä fhra mukana näis hommis ,niin ei ole mitään hätää.
     
  9. pas2

    pas2 Gearhead

    Hehehe.
     
  10. mcmies

    mcmies Gearhead

    Ihanko tosissasi meinaat, että näytöksi riittäisi se kun on ihan ite testannu? Heh, "mä oon tän itte kokeillu, hyvä tää on..." Wake up, reality calls...

    Testausvaatimuksen historiasta voisi ehkä kertoa sen verran, että lakia kirjoitettaessa käännettiin tasan jokainen kivi sen selvittämiseksi, olisiko asioita mahdollista hyväksyä pelkästään katsastusmiehen tarkastelun perusteella. Lopputulos oli, että kaikkien vaatimusten kohdalla tämä ei ole mahdollista: ei ole konttoreilla soveltuvaa laitteistoa, soveltuvia tiloja ja vain harvoin riittävää osaamistakaan. Siksi päädyttiin siihen, että muu taho kuin katsastuskonttori testaa määrätyt vaatimukset. Testauslaitokseksi pääsemisen kynnys (ja hinta) asetettiin viranomaisten aloitteesta mielestäni liian korkealle, mutta se on toinen juttu. Käytännön seuraus tästä näkyy testien hinnoissa.

    Mainitsemaasi 10 % sääntöä ei todellisuudessa ole olemassakaan. Käytännössä se ylitys tarkoitti ketjunkiristysvaraa. Jotkut konttorit leimasivat öpaut 210 akseliväliin asti koptereita, mutta sitten tuli inkvisitio ja se järkeään käyttänyt katsuri joutui kuseen. Sitäkö tässä halutaan?

    Vielä kerran rautalankaa: kun nykyisten motskarien rakentelusäännösten tilaa verrataan vaikkapa vuoteen 2005, mikään asia ei ole muuttunut huonommaksi, vaan asia on täsmälleen päinvastoin, kun arviointiperusteena on se, mikä on sallittua ja mikä kiellettyä. Tuo lörpötys muodin perässä juoksijoiden etujen ajamisesta ja muiden asioiden vaikeuttamisesta on silkkaa paskapuhetta.

    Mä olen omalta osaltani testannut aika monennäköisiä kaksi- ja kolmipyöräisiä laitteita toistasataa kappaletta. Testin jälkeen olen monen harrastajan kanssa käynyt myös konttorilla jeesaamassa ja tsekkaamassa, miten katsastus menee. Asiattoman paskanjauhannan välttämiseksi todettakoon, että viimeksi mainitusta "palvelusta" en ole koskaan pyytänyt minkäänlaista korvausta. Yleisin palaute tuoreella leimalla varustetun pyörän omistajalta on ollut laatua "Mites tämä oli näin helppoa?".

    Lopputulos on, että TraFi on tyytyväinen, katsurin ei tarvitse pelätä lupiensa ja leipänsä puolesta ja harrastaja voi ajella rauhassa tarvitsematta pelätä, mitä ratsiassa tapahtuu. Luonnollisesti tämä on hirveän huono asia?
     
  11. rrauta

    rrauta 3rd gear

    se koira älähtää johon kalikka kalahtaa...

    no jokaisella on oikeus mielipiteeseen ja jokaisella on oma näkemyksensä asioihin ...eikä tätä pidä käsittää niin etten arvostaisi tekemäänne työtä...on siellä hyvääkin...ja takuulla paljon hommaa...
    mutta siltikään ei mun mielestä ole kovin kattava näkemys autoharrastajien mielipiteestä jos harrastajana haastatellaan testmil oy:n edustajaa...miksi ei fhra:n edustajaa, kun fyyra kuitenkin on trafin kanssa tehnyt yhteistyitä....
     
  12. janiluo

    janiluo Gearhead

    Monesti näyttää siltä että täällä keskustelupalstalla voi haukkua kaikkea mistä ei tiedä mitään ja voi käyttää mielikuvitusta rajattomasti kun kuvittelee ettei muutkaan tiedä asiasta mitään. Lisäksi voi uskotella muille tekevänsä ja aikoneensä tehdä sitä sun tätä nimimerkin takaa piilossa ja taas mielikuvituksella ei ole rajoja kun uskotaan että muut ei tunne ja tiedä. Jos tarpeeksi kauan jatkaa voi valehtelusta myös jäädä kiinni tai sitten tuurilla ei jos itsekin uskoo omiin valheisiinsa.

    Ja takaisin asiaan...

    Nämä viimekuukausien Facebook-kapinat on aika mielenkiintoinen juttu.
    Amerikanautoilijat on vuosia valittaneet turhaa 80-lätkistä ja pakujen veroista mutta kun saksanpakua yliverotetaan ja Facebookissa ihmiset päättävät kimpalla osallistua verotalkoisiin niin jo on Trafi korjaamassa verotusasiaa... Pitäisiköhän kaikissa pykälämuutosehdotuksissa malliesimerkit hakea jatkossa euroautojen kautta Facebookin voimalla?
    :odroll:
    - Jani -
     
  13. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Kyllä sillä varmaan on merkitystä. Vanha tonnin volkkari aiheuttaa tavan kansassa säälireaktion, kun taas uudempi jenkkipaku saattaa aiheuttaa kateusreaktion vaikka kohtelu olisi valtion taholta yhtä epäoikeudenmukaista.
     
  14. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Ootko Pasi ihan varma että haluat vääntää tästä asiasta Teemun kanssa? Se on kuitenkin tehnyt aika paljon asioiden ja harrastajien hyväksi. Arvostan. T: Mika
     
  15. Holley

    Holley Gearhead

    Tuosta Trafin rakenteluehdotuksesta tulee sellainenkin mieleen, että mitä jos joku tuo maahan esim. 1960 Impalan 350 -koneella; mistä omistaja voi tietää, mikä oli auton ihan alkuperäisen moottorin teho? Eli jos autoon on jossain päin maailmaan joskus muutettu kone, eihän se tuolla "alkuperäiskone" -vertailuhommalla siis pääse leimaan Suomessa vuonna 2018, jos autossa siis olisi voinut olla esim. 283-kone tai 230 kutonen. Väliäkö sillä, että omistaja näyttää kirjoista, että tätä on saanut 348-koneella jne. kun pitäisi löytää dokumentteja vuodelta 1960 herroille katsastajille, jotka toimivat Trafin käskyjen alaisuudessa.

    Meneekö tämä homma tosiaan niin, että joku virkainto nuorukainen tekee ehdotuksen Trafiin, joka hyväksyy kohta pykälät ja jokunen tuhat kymmeniä tuhansia harrastajia tyytyy siihen, mitä pykäliä sattuu tulemaan?
     
  16. GULF

    GULF Gearhead

    Vääntämisestä en mitään tiedä mutta Pasi on ollut mun ajoneuvoissa avainasemassa testaamassa ja kirjoittamassa dokumentteja että muutoskatsastus menisi helpommin lävitse.... On tehnyt niinkin kovia asioita mitä ketään muu ei pysty...
    ARVOSTAN...
     
  17. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Eihän asia minulle mitenkään kuulu, mutta....

    Mitenkähän saisi nämä Suomemme maan tietäjät ja asiantuntija autoharrastajat puhaltamaan kerrankin yhteen hiileen ja saamaan aikaan yhteisrintaman tämän autoharrastuksen pelastamiseksi ja järkeistämiseksi. Jatkuvan kinastelun ja napit vastakkain "juupas eipäs" väittelyn sijaan...

    Eipä kai ikinä... Hamaan tappiin asti pitää omaa tonttiaan vartioida ja Trafia ym viranomaisia sättiä. Huomaamatta, että jokainen kusee kintuilleen... Sano...
     
  18. pas2

    pas2 Gearhead

    Sä et lukenu kokonaan. Voisi rakentaa järjen kanssa, testata, leimata ja ajaa?
    Kun mennään heikoimman lenkin mukaan niin tulee aina vaikeaa. Kyllä katsurillakin pitäisi olla pokkaa sanoa, ettei ymmärrä. Tai sitten ottaa selvää (ja katsastus kestää). Ja ne hulluimmat viritykset pitäisi aina kuvata ja ilmoittaa Trafille. Ja vaikka kysyä Trafilta neuvoa.

    10% sääntöä ei ole (eikä ole ollut). Määrite oli epätarkka, mutta toimiva oikeissa choppereissa. "Voi ylittää jos on otettu huomioon lisätty kallistamismahdollisuus." tai jotain. Eihän yli 215 akselivälinen pyörä edes näytä hyvältä enää. Varsinkaan nämä mainitut muodikkaat "keulakulmavammaiset". Pidän "kopterilakia" epäonnistuneena ja huonompana edelliseen verrattuna. Jokaisella on mielipiteensä tästä. Tämä on minun.

    Autonrakentelupykälistöön kun kerättiin asiantuntijoita, niin minua ei tarvittu. En siis ole vaikuttanut aiheeseen. Pelkään, että tulee uudesta laista auton korjaamisesta ja muuttamisesta tulee nykyistä huonompi vanhojen autojen harrastajille.

    Lepuutan laatikkoni.
     
  19. rrauta

    rrauta 3rd gear

    hienoa huomata ettei tiedä mistään mitään ja että vaan valehtelee...eikä tee asioille mitään...

    kiitos luottamuksesta...olen ilmeisesti tämän ansainnut...
    itse olen kuvitellut että jo se että asioita tuo julki ja aloittaa keskustelun olisi jotain tekemistä....ilmeisesti olen väärässä...

    olen kyllä sen jo oppinut, ettei tosissaan kannata alkaa taistelemaan tuulimyllyjä vastaan, nimittäin auto ja kaikki mikä siihen liittyy tuntuu olevan sellainen tabu, ettei siihen saa millään tavalla puuttua....

    itse olen sen huomannut näissä katsastuksen valvonnan uudistuksissa ja nyt rakenteen muuttamisessa... yrität saada keskustelua aikaiseksi...niin mikä on lopputulos....no joo ...ketään ei oikeasti kiinnosta, kaikki tulee olemaan hyvin ja se siitä....ei vissiin osu omalle kohdalle....

    no onneksi meillä on kaikkien ylistämä trafi...ja osaavat katsastusdkonttorit...kyllä on rakentelun tulevaisuus turvattu....outlaw on hauska asia.....paljon enemmän vapauksia. :odroll:
     
  20. janiluo

    janiluo Gearhead

    Jos näin koet niin olet varmasti oikeassa koska en tunne sinua mutta tunnet itsesi paremmin.
    Kommenttini sopivat aika moneen keskustelupalstalla kirjoittaneeseen ja varmaan minuunkin joissain kirjoituksissa. Muistetaan vielä että allekirjoituksesi: "juttusi saattavat olla perseestä!" koskee myös sinua.
    :poff:
    - Jani -
     

Kerro tästä muillekin!