uudet pykälät auton muuttamiseen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja rrauta, 7.1.2015.

  1. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    No löytyiskö samalla vaivalla siihen ihan alkuperäisen kaltainenkin runko? Tai sitten korjaat ruosteita ja vaihdat etupään (ja samalla akseliston) modernimmaksi. Kuitenkin siten, että jätät "alkuperäistä", mutta ruostekorjattua mahdollisimman paljon.
     
  2. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead



    Paljos runkoa saa ruostekorjata kun aatellaan jotain taksina stadissa aloitellutta ja siitä rannikolle siirtynyttä niin ei siinä sitä runkoa tuhottomasti alkuperäistä enää ole, mut ratsupaikkoja senkin edestä
     
  3. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    No saa kai sen tehdä vaikka kokonaan uusiksi, mutta kun tekee siitä alkuperäisen näköisen, niin silloihan sen on alkuperäinen... :wink:

    Ja todennäköisesti se on parempi, kuin se ratsupaikoilla tehty.
     
  4. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead



    Tätä lähinnä meinasin ja turvallisuuden parantaminen kun nykyään on sallittua niin puheenomaiseen amc;n jenkkiin metritavarasta runko ja siihen kiinni ne paremmat palikat ja kehuu sinkattua runkoa leimalla :wink:
     
  5. nokonzok

    nokonzok 1st gear

    Voidaan arvailla jo vähemmän: http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/aja ... 0.69276868

    Sanottakoon samaan syssyyn, että PRH:ssa on leimaa vaille valmis uusi autoharrastajien edunvalvontayhdistys odottamassa rekisteröintiä. Aikasemmista poiketen tätä on tarkoitus lähteä työstämään ammattimaisesti. Alleirjoittanut on lupautunut jättämään päivätyönsä ja lähtemään täysipäiväiseksi lobbariksi asian tiimoilta. Ensimmäinen koitos on lausunnon antaminen tähän ehdotukseen. Yhdistyshommista lisää sitten kun rekisteröinti on selvä, mutta kovati mielellään kuultaisiin näkemyksiä tämän tiimoilta.
     
  6. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Helvetin hieno homma!
    Ja kuten jo lotto -topicissa lupasin, niin 200000€ tulee kouraan heti, sille joka saa sorvattua Suomeen kunnolliset harrasteajoneuvopykälät ja luokan! (Edellyttäen, että voitan lotossa. :oops: )
     
  7. rrauta

    rrauta 3rd gear

    ei näytä hyvältä...tossa uudessa luonnoksessa en havainnut yhtään sellaista muutosta joka helpottaisi tai parantaisi yhtään mitään....mutta ihan h***in monta kohtaa jotka vaikeuttaa rakentamista.....ellei jopa aiheuta sen että laittomat rakennelmat tulevat lisääntymään.....
     
  8. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Kuten esimerkiksi mitkä?
     
  9. rrauta

    rrauta 3rd gear

    korjataanpa sen verran, että offiharrastajat varmaan on tyytyväisiä kun saa renkaan halkaisijaa kasvattaa 10%....
    mallisarjat menee trafin tiedoston mukaan...ei valmistajan
    koneessa myös vääntömomentti rajoittaa koneenvaihtoja....
    jarruosien kiinnitykset vaatii laskelmat...samaten korimuutokset....
    moottorin virittäminen vaatii tehomittauksen....
    Ai niin olihan se 5kg/kw pieni parannus tehomalleihin....
    noin niinku esimerkiks....lukekaa loput itse...toivottavasti kuitenkin itse tulkitsin noita väärin....
     
  10. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    "omavalmisteisten soviteosien lujuudesta on esitettävä selvitys", ei laskelma. Ei luulis olevan vaikeaa tehdä asianmukaista selvitystä osan tekotavasta ja materiaalista.

    Koneenvaihdoista jää tilavuusraja pois (ja ilmeisesti painokin)?
     
  11. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Hemmetin hienoa jos joku saa harrastekenttää yhdistettyä, kun itsellä ei riittänyt lopulta aikaa ja osaamista saada suuntaviivoja niin että mahduttais edes samaan pöytään. Tuommonen todellinen edunvalovonta on vaan hemmetin kallista puuhaa että toivottavasti saadaan kenttää mukaan.
     
  12. 528

    528 Gearhead

    Tuo vain 10% väännön lisäyshän tekee hankalaksi katsastaa moottoreita joissa tarvitaan penkkilappu katsastukseen. Esimerkiksi ahdetut moottorit
     
  13. Commodåren

    Commodåren 2nd gear

    Ensisijaisesti tulisi hyväksyä valmistajan sallimat muutokset, ja vasta sitten jos/kun niistä ei ole tietoa, mennä noiden yleisten sääntöjen mukaan. Esimerkkinä Opelin "Umrüstkatalog" jossa on määritelty sallitut tehot ja vääntömomentit sekä niihin vaadittavat muutokset. Lisäksi sieltä löytyy vaatimukset esim raidevälin kasvattamiseen, alustan madaltamiseen ym. http://www.commodore-b.com/pdf/opel-umruestkatalog.pdf
     
  14. musta78

    musta78 Gearhead

    Tais tuo vääntöprosentti olla 20%.
     
  15. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Tilavuudesta ja moottorin painosta ei tosiaan tuossa ainakaan ole mainintaa, vain väännöstä ja tehosta. Onkohan tämä linja kuinka lopullista, vai onko odotettavissa vielä muutoksia?

    Kopioituna sivuilta:

    "Vaihtaminen on sallittua seuraavin edellytyksin:

    a) ajoneuvon jarrut ja voimansiirto vastaavat vertailumoottorilla varustettua ajoneuvoa, mah-dollinen vakiovarusteena oleva lukkiutumaton jarrujärjestelmä mukaan luettuna;

    b) ajoneuvoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho on korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman normin mukaan mitattuna;

    c) ajoneuvoon vaihdettavan vertailumoottoreita vääntömomentiltaan suuremman moottorin vääntömomentti on korkeintaan 20 % suurempi kuin vääntömomentiltaan suurimman vertai-lumoottorin vääntömomentti;

    d) moottorin vaihdon mahdollisesti edellyttämien uusien tai muutettujen kiinnikkeiden tulee olla asianmukaiset; kiinnikkeiden lujuudesta on esitettävä selvitys;

    e) jos ajoneuvoon vaihdettavaan moottoriin on tehty alkuperäistä tehoa ilmeisesti lisääviä muutoksia, on muutetun moottorin tehosta esitettävä tehonmittaustodistus; ja

    f) moottoria ei saa vaihtaa, jos ajoneuvon omamassan suhde moottorin nettotehoon on muu-toksen jälkeen pienempi kuin 7 kg/kW; jos alkuperäisellä moottorilla suhde on enintään 10 kg/kW, saa suhde kuitenkin pienentyä 30 %, mutta ei pienemmäksi kuin 5 kg/kW; ajoneuvon omamassan katsotaan tällöin vastaavan punnittua omamassaa taikka tyyppihyväksynnässä määriteltyä tai valmistajan ilmoittamaa omamassaa korjattuna moottorin vaihtoon olennaisesti liittyvien rakennemuutosten aiheuttamalla massan muutoksella; moottorin nettotehon katsotaan vastaavan autojen ja perävaunujen rakenteesta ja varusteista annetun liikenne- ja vies-tintäministeriön asetuksen tai DIN-normin mukaista tehoa, 0,9-kertaista SAE netto -normin mukaista tehoa tai 0,7-kertaista SAE brutto -normin mukaista tehoa."
     
  16. nokonzok

    nokonzok 1st gear

    Mahdolliset muutokset riippuvat ehdotukseen huomautuksista ja viime kädessä virkamiehen innostuksesta ottaa niitä huomioon.

    Aikaisemmassa viestissä viittaamani yhdistys on nimeltaan Autoharrastajat ry ja se on nyt virallisesti rekisterissä. Ensimmäinen projektimme on antaa lausunto tästä ehdotuksesta, joten kannattaa vaikka tähän ketjuun oikeasti kertoa mikä on pielessä, miksi ja miten sen pitäisi olla. Näin saadaan arvokasta feedbackiä lausunnon kirjoittamiseen.

    Jäseneksi liittymisestä yms. vielä sitten erikseen kun saadaan systeemit tulille. Pieni mainostus kuitenkin jo tässä kohtaa sallittaneen, koska lieviä aikataulupaineita lausunnon suhteen on.
     
  17. plagu

    plagu Gearhead

    Onhan tuossa myös parannuksia esim juuri nuo kuutiotilavuus / painorajat poistuvat. (Akselimassoja ei tietenkää saa edelleenkään ylittää)

    Mutta myös huononnuksia. esim tuo "d) moottorin vaihdon mahdollisesti edellyttämien uusien tai muutettujen kiinnikkeiden tulee olla asianmukaiset; kiinnikkeiden lujuudesta on esitettävä selvitys"
    Aiemmin oli "tarvittaessa".
    Samaten akselistojen yms kiinnitys pisteistä pitäisi aina esittää selvitys, mitä tuo edes tarkoittaa? joku lappu missä naapurin pertti vakuuttaa kautta kiven ja kannon että hyvä se on, vai joku testilaitoksen raportti?

    samaten tuo 20% teho & vääntöraja on perseestä, ei paljoa lohduta kupla tai rättäriharrastajaa, kun mitään järjellistä konetta et edelleenkään saa jos laillisesti mennään. (Ketun häntänä tietenkin tuo oma Citroen 11BL, jossa 60hv+20%, kaikki modernit koneet saa unohtaa suoraan...)

    Pitäisi ottaa näissä huomioon että jos esim akselistoja / jarruja on päivitetty, niin tehoraja olisi korkeampi. Alkuperäisellä kokoonpanolla tuo +20% onkin ihan fiksu. Jos tohon mun raatoon nyt pistäis vaikka oikein levyjarrut ja jarrutehostimen niin en usko että se ainakaan vaarallisemmaksi muuttuisi vaikka nokalla olisi joku hurja 200hv tms moottori.

    Fiksumpi olisi ihan puhtaasti joku tehopainosuhde raja.
     
  18. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    lausuntoon voisi laittaa juuri tuon kommentin 20% pykälistä ja vedota alkuperäisiin jarruihin. Sitten voisi olla korkeampi, jos lykätään tehokkaammasta vehkeestä jarrut ja voimansiirto.
    Tai vertailu toiseen tehdastekoiseen:
    Omasta laitteesta esimerkkinä vertailumoottori 2,25l 115SAE hv ja vääntöä ~150Nm.
    Paino 1300kg.
    Samanikäinen mustangi 4,7l yli 200hv ja yli 300Nm oliko jopa yli 400Nm ja molemmissa on vastaavat jarrut, painoakaan ei juuri enempi. Voimansiirron osalta (kardaani&perä) voi olla heikompi.

    edit: tietysti tuo selkeä teho/painosuhde olisi hyvä ja ehkä sitten selvitys kestävästä voimansiirrosta.
     
  19. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Olisi hyvä kun olisi jokin perus hv/kg taso jonka alle ei laskettaisi tehonlisäysprosentteja, jos on vaikka joku ikivanha eurohärpäke jossa vakiona 40hv tai pikkufiiussa 15hv, niin eihän niihin saa enää mistään ees tarpeeksi tehotonta moottoria ja ahtaminenkin on aika kintaalla, vaikka tekisi vain käyttöalueelle lisää vääntöä niin vääntömomentti voi kasvaa liian paljon.

    Ihan että niillä vaan pysyisi edes nykyliikenteen mukana, ilman että kyse olisi edes hotrod rakennuksesta.
     
  20. nokonzok

    nokonzok 1st gear

    Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että oikeastaan mitään rajaa ei tehon / väännön suhteen tarvittaisi, kunhan auto on muutettu soveltuvin osin sietämään kiukaasta löytyvät löylyt. On toki tähän väliin hieman radikaali ajatus, mutta ei se teho ketään ole tappanut.

    Hyvä ajatus, että tietyn rajan alittavissa laitteissa saisi viritellä ilman kiinteää rajaa, se voisi oikeasti olla ihan toteutettavissakin.
     

Kerro tästä muillekin!