Uusavuttomuus autoillessa topic

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja teddy99, 2.11.2016.

  1. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

    Haulla en tällaista aihetta löytänyt. Vuosien mittaan on tullut nähtyä monta asiaa, jotka on saanut pohtimaan, miten jotkut ihmiset selviytyvät autoilusta teknillisen "lahjakkuutensa" tai totaalisen tietämättömyyden vuoksi.

    Aihe tuli mieleen tästä tämän päivän MTV3:n uutisesta kun Espoolaisten pitää saada nyt talvirenkaat vaihdetuiksi....:eek:

    http://www.mtv.fi/lifestyle/autot/a...toilijat-aiheuttivat-ruuhkan-espoossa/6144592

    Itse vaihdoin talvirenkaat alle 10 minuutissa parkkipaikalla niillä työkaluilla mitä kontissa sattui olemaan, joten ei tarvinnut jonottaa tuntikausia. Eiköhän noiden jonotustuntien aikana opettelisi moneen kertaan renkaanvaihdon, jos ei sitä ennen ole tehnyt. No, jos tykkää jonottamisesta...

    Toinen tarina: Muutama vuosi sitten maantielle oli hyytynyt tyttöjen Ford. Pysähdyin katsomaan mikä on ongelma. Tytöt kysyi heti, että osaanko korjata autoja, kun se sattu hyytymään tähän tielle. Vastasin, että olen autoja "joskus" rassannut. Avasin konepellin, ja moottori oli kuin hiiligrilli. Jäähdyttimen letkutkin oli kuin käytetyt kondomit, kun jäähdytinnnesteet oli suihkunnut pitkin maantietä. Vikadiagnoosi oli helppo tehdä: Laturin hihna oli lentänyt maantielle. Samainen hihna pyörittää vesipumppua, joten...

    Kysyin tytöiltä, eikö mittaristossa syttynyt punainen valo varoituksena, että nyt on jotain pielessä? Tyttö vastasi, että on siellä tänään jo pidemmän aikaa palanut joku punainen valo, mutta auto hyytyi tähän vasta just äsken... Jaahas, niinpä niin... En sitten jaksanut alkaa kertomaan, mitä varten autossa on ne punaiset valot siellä mittaristossa. Sanoin, että soittakaa hinuri, kun nyt ei ole enää mitään tehtävissä.

    Tuttu asentaja joka toimi Mercedeksen merkkihuollossa, kertoi että vastaavaa käy silloin tällöin heidänkin asiakkaillensa. 40 000 euron autolla ajetaan niin kauan kun se liikkuu, siitä huolimatta, että mittaristo on kuin joulukuusi ja varoituskellot pimputtaa jatkuvasti.

    Varmaan autoasentajina työskenteleviltä löytyisi näitä uusavuttomuus tarinoita paljonkin. Kertokaa, olkaa hyvä.
     
    pas2, KajS ja anglia67 tykkäävät tästä.
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Just suomipopilla eilen juontaja kertoi ettei ole hankinnut momenttisauvaa ja muita työkaluja renkaidenvaihtoon...

    Se kun kerta maksaa suunnilleen tunkin ja ristikon takaisin. Ja sitten kuitenkin kesä tulee heti ja uusi vaihtomaksu.


    Autoja runtataan ja ei huolleta muutenkaan niin paljon uusavuttomuudesta johtuen että tulee paha mieli jos miettii.
     
  3. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Ristikkoavain, renkaanvaihtotöiden jakari..
     
    Mikkis ja belair54 tykkäävät tästä.
  4. riviera56

    riviera56 Double Gearhead

    Jos se ristikko pitää halvin ostaa niin sitten varmaan jakaritasoa, joo. Omaani olen ollut ihan tyytyväinen. Tosta jonottamisesta...tee se itse tyypit ovat nykyään vähissä niin se vaan on. Ihmiset ovat 'muka köyhiä' mutta saamattomuuttaan kyllä elättävät rengaspajoja. Jotenkin nurinkurista toimintaa. Mää ihmettelen kauhiast...
     
    KajS ja anglia67 tykkäävät tästä.
  5. hantta

    hantta Double Gearhead

    Olisko kuitenkin semmoinen juttu, että puolet Suomalaisista asuu kerrostaloissa, ja suurin osa niistä kieltää renkaiden säilytyksen.
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  6. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

    Olisiko tämä mahdollisesti joku Hesan erikoisuus? Rengasliikkeiden aktiivilobbauksen tulos? Olen tehnyt kiinteistöhuoltohommia, eikä ainakaan täällä "landekaupungissa" tunneta tuollaista. Taloyhtiö voi kyllä halutessaan kieltää renkaiden säilytyksen häkkikomerossa, muttei tuollaista kieltoa ole muistaakseni vielä vastaan tullut. Paikallisen pelastuslaitosksenkin kanta on, että renkaat voi säilyttää omassa häkkikomerossa.

    .....................................

    Ja jatkuu aiheesta autoilijan uusavuttomuus. Pari vuotta sitten ajoin skootterilla kaupungin keskustassa, ja liikenne eteni hitaasti. Parin auton päästä minua huomasin, että uusimman korimallin VW Golfin vasen takapyörä savuaa. Puikkelehdin autojen välistä ja ajoin Golfin vieressä huitoen noin 45v naiskuskille, että sun auto savuaa. Nainen katseli minua, muttei ajanut tiensivuun, eikä avannut ikkunaa. En luovuttanut vaan jatkoin ajoa rinnalla ja huidoin taakseppäin. Vihdoin auto pysähtyi ja heti kun ikkuna avautui tajusin mistä auton savuaminen johtui. Auton sisältä kuului pim-pim-pim.... Eli käsijarru oli ajaessa päällä. Kerroin naiselle että pysäytin auton sen savuamisen vuoksi. Nainen kertoi samalla ihmetelleenä miksi auto on pimputellut jatkuvasti....
     
  7. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Nykyään alkaa olla niin paljon ihmisiä jotka on koko elämänsä asunut kerrostaloslummissa missä ei voi eikä saa tehdä yhtään mitään itse. Kynnys on suuri lähteä aikuisena opettelemaan jos ei ole muksuna edes nähnyt miten yksinkertaisia huoltohommia tehdään. Oli ne sitten kiinteistön hoitoon tai autonhuoltoon liittyviä.
    Enpä tunne yhtään maalta kotoisin olevaa jätkää tai oikein muijaakaan joka ei osais vaihtaa rengasta autoonsa. Kaikki jotka osaa ei tietenkään halua itse vaihtaa ja se on ihan ok, mutta veikkaan että noi jotka viitsii jonottaa 5 tuntia niin ei todellakaan osaa
     
  8. ido59

    ido59 Gearhead

    Aiemmin ei ollut uusavuttomia, oli vain avuttomia. Vaikka yhteiskunta ja sen vaatimukset olivat yksinkertaisempia.

    Mutta ennen oli nostalgiakin parempaa.
     
  9. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ensin säilytin renkaitani kerrostalon kellarissa, kunnes naapurin huumehampit sahasivat lukon paskaksi, ottivat renkaani esiin, jonka naapuri huomasi. Ehdin ottaa kummit sisään, ennenkuin hampuusit tulivat pakulla hakemaan tavaraa. Renkaat haisivat saunan lauteiden alla talven, seuraava satsi kesän parvekkeella, mutta nyt ne haisee rengashotellissa. Olen ollut viimeiset työvuoteni autokorjaamossa, joten se ei ole siitäkään kiinni. En myöskään kudo villapaitoja itselleni, ne tekee muijani, ja tietokoneeni korjaa tietokoneenkorjaaja.
     
    KajS ja Mikkis tykkäävät tästä.
  10. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Kerran talviaikaan kun oli aivan helv..tin liukas keli, olin sattumoisin käymässä autokorjaamossa. Korjaamoon hiippaili vanhempi naishenkilö ja kovasti kyseli autokorjaajalta olisiko aikaa tarkistaa autonsa jarrut. Välillä kuulema toimi jotenkin, mutta joskus ei ollenkaan :eek::confused:
     
  11. rb

    rb Double Gearhead

    Kyllä........... Ennenkin ihmisiä asui kerrostaloissa, mutta ennen oli myös huoltoasemilla "tee se itse halleja" jotka oli varsin kovassa käytössä.

    Miksei niitä sitten enää ole?

    Varmaan siksi, ettei niille enää ole kysyntää.

    Samaisesta syystä taloihin ei enää rakenneta autotalleja kuten ennen vanhaan.

    Ja mitäs sillä tallilla tekisikään, jos koskaan ei ole tarkoitus mitään ropata.
     
    KajS tykkää tästä.
  12. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Ainakin Neste-Muuralan nosturipaikat ovat ahkerassa käytössä ja kaikki nitisevat TI-hallien puutteesta joten kysynnän vähyys ei ole se ongelma.

    Taitaa olla syy tämä maksimaalisen voiton tavoittelu aseman pitäjillä, nostureistahan ja halleista tulee kiinteitä kuluja jotka nakertavat voittoa. Ja jos kulut siirretään täysimäääräisinä hallin veloituksiin hinta pomppaa ja asiakkaat kaikkoaa...

    Mutta mitä uusavuttomuuteen tulee niin kyllähän nämä rengasjonot ovat oiva esimerkki siitä... Se kun se renkaan vaihto on neuvottu jopa ohjekirjassa ja harrastekäyttöön sopivat välineet eivät juurikaan 50e enempää maksa... (hallitunkki ja teleskooppiavain.). Ja vätysten selitys aikapulasta, naurettavaa...
     
    KajS tykkää tästä.
  13. Weijari

    Weijari Gearhead

    Juttu on silleen, että se pieni verkkokoppi kerrostalossa on täynnä jotain ihan muuta kuin kuraisia renkaita. Vaikka tilaa olisi, ei sinne verkkokoppiin viitsi kuraisia renkaita viedä muita kamoja paskottamaan, kun pesumahdollisuus puuttuu. Lisäksi paloviranomainen ja sitä kautta isännöitsijät / huoltoyhtiö yleensä puuttuu renkaiden säilytykseen muualla kuin verkkokopissa tai ainakin näin pääkaupunkiseudulla. Landella ei liene niin nuukaa. Lisäksi kun alla on firman liisari, on renkaat automaattisesti varastossa rengasliikkeessä, joka yllätys yllätys myy itsensä tukkoon ilman että renkaansa varastoineet ovat mitenkään etusijalla. Vaihda siinä sitten..

    Itse toki tein suomalais-ugrilaisen riitin niiden autojen renkaiden kanssa, joidenka renkaat eivät olleet varastoituna rengasliikeeseen. 30 min menee roudaamisineen. Täysiä urgrilaisuuspisteitä en kuitenkaan saanut, kun fuskasin hallitunkilla, tarkoitukseen tehdyllä pulttiavaimella eikä ulkona satanut.
     
    leivonharri tykkää tästä.
  14. Mokaman

    Mokaman Double Gearhead

    Hei, mä oon nähny sut! Telkkarissa tosin, vaihdat Räikkösen autoon renkaita?

    Mulla menee tuo 10 minsaa jo siihen kun roudaan tarvittavat värkit auton viereen...
     
  15. BBC

    BBC Guest

    Miksi vaihtaa renkaat, kun voi käyttää M+S renkaita kuten minulla on talviautossa (66v ikää autolla).
     
    KajS, eilhik ja |Lake| tykkäävät tästä.
  16. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mikä vika? :D

    Varsinkin sellanen ristikko missä yksi 1/2 lähtö mihin voi hylsyn täräyttää. Kunhan ei oo niiteillä keskeltä lyöty ristikko niin on kestänyt ainakin mun käyttöä ja käy erikokoisille pulteille/muttereille.


    Toki täys työkalupakkikin aina mukana.
     
  17. Weijari

    Weijari Gearhead

    On tuossa vielä sekin, että pääkaupunkiseudulla ei ihan kaikilla ole varaa ostaa ns. ylimääräisiä neliöitä, kun tarvittaviinkaan ei meinaa raha riittää. Tällöin tulee tällaisia valintakysymyksiä kuten säilytänkö tuossa huoneen nurkassa / varastossa vaikka salibandylaukkua ja golfbägiä joita tarvitsen viikoittain vai renkaita ja hallitunkkia. Näistä talvirenkaat saa aika huokealla neliöhinnalla /kk ( 50€ / kausi vrt vaikka pelikaanivarasto 1,5m 56€ /kk ) varastoon ja hallitunkkia ei tarvitse kun varasto on rengasmyymälässä.
     
  18. ministeri

    ministeri 3rd gear

    Kyllähän se mulla mutterin pyöritys alko siitä ku pikku poikana puhkes polkupyörästä kumi oisinko ollu joku 7 vuotias. Isä näytti miten se paikataan eikä paikannu sen jälkeen pyörän kumia jos ite en rengasta paikannu niin ei ajettu pyörälläkään. En ole koskaan autoa huollossa käyttänyt tosin ovat niin vanhoja et pystyy ite korjaa. Mutta jos ukko ois vieny kaikki korjattavas tai teettäny muilla niin ehkä minuakaan ei nämä hommat niin kiinnostas. Ja isommas kasvaessa korjattiin mopot, kevarit ja autot ukon tai kavereitten kanssa.
     
    KajS tykkää tästä.
  19. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    Mitäs renkaita käytät? Onhan silläki eroa mitä siellä alla pyörii, mä oon tuossa nykyaikaisessa perheautossa käyttäny ihan kesä- ja nastarenkaita. 47 vuotta ikää tällä uudenkarhealla, nykyaikaisella kauppakassillani.
     
  20. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ei toi renkaidenvaihtoruuhkailmiö silti vaan pkseutua koske. Tosin siellä isoimmat ruuhkat kun porukkaakin on.


    Yhtä uusavuttomia löytyy muualtakin vaikka oliskin renkailla tilaa.


    Toki ois se maailma tylsää jos kaikki tekis samoin.
     

Kerro tästä muillekin!