Uusi auto Vs. vanha auto?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja peto, 20.11.2016.

  1. peto

    peto Gearhead

    Pulla-UAZ topiccia lukiessa heräsi ajatus siitä miksi nyky autoissa on niin paljon erinlaisia laitteita ja ominaisuuksia. Onko ne kaikki tarpeellisia?

    Omakohtainen kokemus on, että nykyautot ovat turhuuksia täynnä. Varsinkin kun omavarallisuus on sillä tasolla, joutuu ajelemaan käytetyillä nykyautoilla. Omaan eurooppalaiseen käyttökotteroon on muunmuassa vuoden sisään joutunut vaihtamaan VVT-pyörän, VVT solenoidin, puolan. Lisäksi on saanut painia sähköisen käsijarrun, virta-avainkortinlukijan, automaattisen ilmastoinnin ja sähköisen kaasun kanssa. Mitään näitä vikoja ei olisi vanhemmissa ja yksinkertaisemmissa autoissa.

    Jaatte mielipiteeni vai olenko vain ajastani jäljessä oleva kääkkä kun pidän vanhoja yksinkertaisia autoja parempina kuin nykyautoa?
     
    DX ja KajS tykkäävät tästä.
  2. 59Kingswood

    59Kingswood Double Gearhead

    Tämä eurooppalainen käyttökottero on kaikesta päätellen ranskalaista alkuperää?
     
  3. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Kuka mitäkin autossa arvostaa, ei kai tohon mitään absoluuttista totuutta ole.
     
  4. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Jonkun mallin uudessa mersussa on kuulema yli tuhatsivuinen käyttäjän käsikirja.......siitä yli 300 sivua koskee av järjestelmää :confused:
     
  5. peto

    peto Gearhead

    Ranskalainen on....mutta ei se tilanne ollut yhtään parempi toisessa käyttiksessä. Saman ikäinen isomman keskiluokan saksalais dieselin kohdalla. ABS anturat reistaili, korkeapaine suuttimet vuotivat, sähköjärjestelmä sekoili....onneksi sain hävitettyä

    Kyllä elämä helpottuisi kun ei olisi sähköisiä ohjausjärjestelmiä, turhia anturoita, automaattisia toimintoja, ajoestoja, yms.
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Jos turvavarusteet karsii pois niin miksi uusi auto pitäisi hommata? No ympäristöasiat. Jos nekin unohdetaan niin jäljelle ei paljoa jää.

    Ohjaus ja tuntuma on paikotellem hävinneet, rengasmelu ja kovuus lisääntynyt.

    Polttoainetalous ei ole niin huimia harppauksia 2000-luvun alusta ottanut että sillä kannattaisi perustella uuden auton rahanhävikki.
     
    KajS tykkää tästä.
  7. urho3

    urho3 Gearhead

    Helpottuu ja helpottuu...riippuu mitä siltä autolta haluaa ja on varaa maksaa. Parikymppinen kaveri kävi 13mallin neliveto mesellä ja oli hyvät varusteet ja kovasti molemmat tykättiin. Ainut että se ei ollu mun lompakolle sopiva mutta hänelle se ei ollut ongelma. Ehdottomasti vaan jos pystyy niin uudet lelut alle ja fiilistelee sitten muuten harrasteautoilla
     
  8. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Vanhoissa autoissa on se hyvä puoli että ne on useimmiten tehty kestämään,ei oo ollu varaa vaihdella viiden vuoden välein uutta alle.Ja uusiin on tungettu ihan turhaan liian monimutkaisia juttuja kun vähemmälläkin pärjäis,esim just sähköinen käsijarru.
    Ois kiva nähdä kun joku tekis nykytekniikalla auton,jossa olis päämääränä se että kestäs huollettuna tyyliin loppuiän.En usko että ois kovin kummakaan temppu...mutta kun nykyään on saatu iskostettua mieliin että 10v. vanha auto on jo loppuunajettu niin...:eek:

    Et suinkaan ole yksin ajatustesi kanssa
     
  9. jenkula

    jenkula Gearhead

    Uuden saksalaisen ajettavuus on mahtavaa tasoa,ei sitä tajua ennenkun vertaamaan pääsee.
     
  10. hantta

    hantta Double Gearhead

    Hiukan tarinanpohjaa: autoja 40 vuotta, lähes kaikilta mantereilta, eniten saksa-jaappani ameriikka. 2000- luvun alussa meillä oli -96 Omega, jaäkkiä ynnäten parissa vuodessa pelkästään sähköongelmia: Laturi, ajovalon korkeudensäätömoottori, 2x nokka-akselin asentotunnistin, kampiakselin asentotunnistin, puolahässäkkä, sähkölukot vittuilivat koko ajan, niin että meinasi hermot mennä. Iac, jota ongelmaa ei meinannut Turun Opelkaan löytää, pyyhkijät,lopetti toimintansa. Lista jatkuisi pitkään, jos kaikki mekaaninen puolikin otetaan mukaan, ja tästäkin taisi unohtua jotain. Nyt kolmas Koreanihme, arvo laskee 1000 euroa vuodessa, mutta uskaltaa lähteä ruutukaava-alueen ulkopuolelle, ja ainakin Opeliin verrattuna halvempaa puuhastelua.
     
    KajS tykkää tästä.
  11. Roadkill

    Roadkill 2nd gear

    Autot mitkä nyt on uusia on 10v-20v vuoden päästä vanhoja.
    Jollain ihmiset todennäköisesti kumminkin aina tulevat liikkumaan.

    Autot mitä nyt ihastellaan vanhoina hyvinä autoina menee sinne 90 luvun alusta taakseppäin.
    Tekniikka tuskin tulee vähenemään mutta ihmiset jotka yleensä muistavat vanhat autot minkä
    kanssa ei ikinä ollut mitään ongelmia ja kahdella markalla pystyi itse korjaamaan varmasti häviävät jossain vaiheessa. Itselläni se oli 88 vuoden escortti mitä sai parsia koko ajan kasaan.

    Omasta piireistä tälläiset kokemukset uudemmista autoista kumpuavat ihmisiltä jotka ajellut
    90 luvun primeralla jota parsittu tarvittaessa kasaan ja kun se lopullisesti levinnyt niin otettu lainaa ja ostettu "uusi" 2010 vuoden auto joka on nyt kohta sen 7v jo vanha.

    Ja sittenkun siitä sähköä täynnä olevasta autosta menee se yksi anturi rikki jota ei osaa itse paikallistaa kun pitäisi ostaa se kallis 50e perkeleen insinöörin ihmisen kiusaksi keksimä obd lukija.. Tai vaihtaa kulutusosia kuten vaikka jarrulevyt ja palat kun sattuu vaan sopivasti olemaan lopussa kun auto on vanha mutta omassa päässä uudenkarhea nykyauto mitä
    piti vaan voida ajaa eikä ressailla ja rassailla.

    Viimeinen kokemus tosiaan ei ole yleistys vaan yksittäinen kokemus lähipiiristä.
     
    Roc tykkää tästä.
  12. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Vanhoista autoista yleensä tietää mitä missäkin merkissä ja mallissa on odotettavissa, niin tietää välttää / varautua / kustannustehokkaat ratkaisut. Uudet ei ole ruosteessa ja niissä on tehdastakuu.

    On niitä alipainetoimisia pyyhkijöitäkin joutunut remontteeraamaan, että ei se sähköttömyys välttämättä tee autuaaksi.

    Äänestän tyhjää.
     
    Muokattu: 21.11.2016
    KajS tykkää tästä.
  13. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Onhan uusissa autoissa pääsääntöisesti vikadiagnostiikla helppoa. Vaan kun niitä osia vaihtaa ja vaihtaa silti niin rupeaa korpeamaan.

    00 omegassa oli opcomit ja muut merkkiohjelmat millä näkyi kaikki anturien arvot ja tavoitteet, silti tuli vikakoodeja tyhjästä.


    Hyvää +2000 autoissa on se että alustan osat saa hyvin irti kun ei oo vielä ruostuneet ja pultit nylppäytyneet.


    Ennen sai varmasti toisia autoja korjata enemmän kuin nykyään mutta halvempaa ja helpompaa se oli.
     
  14. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Nykyään tahtoo olla ihmeellinen tyyli auton rakentamisessa, et tehdään diesel suuttimetkin sellaisiksi mihin tulee tärinästä sähkövikaa vaikka homman ajaisi aivan yhtä hyvin vaihdettavalla kelalla oleva piezosuutin

    Ihan jeppistä kun parin vuoden ikäisestä kotterosta hajoaa rapia tonnin maksava suutin ja siihen vaihtokulut, kun se hemmetin puikko pitää vielä autolle kertoa vaihdetun

    Alkupään commonrail koneissa vaihdetaan suutin ja liitin kiinni

    Onhan se tosia asia, et tulevaisuudessa varmaan johonkin 2013 autoon voi jo tehdä remonttia kotitallissa, mutta valmistaako kukaan niitä osia, kun meininki on punainen valo syttyy, niin paaliin vaan.

    Tosin eu nyt on alkanu moiselle valmistukselle laittamaan kapuloita rattaisiin ja alkanut vaatia et vehkeet pitäisi tehdä korjattavaksi pikkuvikojen vuoksi
    Esim. pesukoneesta katoaa joku ohjelma, niin se pitäisi olla uudelleen asennettavissa, eikä uutta ostettavissa
    Niijja eikös eu ole kieltämässä näitä itsetuho piirejä, mun mielestä se on ihan typerää moista asennella kannettaviin tietokoneisiin, et saadaan akkuja kierrätettyä
    Melkosen hyvin osuu sattuma kohdalleen, edellisenä iltana akulla kattelin tunnin sarjan ruudusta ja sit surffailin varmaan puol tuntia ja akusta oli 30%jäljellä pari päivää sen jälkeen tuli iso nippu päivityksiä ja 2 päivää sen jälkeen ilmoitti, et akkupitää vaihtaa ja nyt onkin sitten "pöytäkoneena" ja jotenkin tuntuu oudolta, et joissain vanhempien koneiden vaihtoakuissa tulee cd mukana joka pitää ajaa koneeseen, et uus akku asentuu.


    Ite oon opeliin vaihtanu etu puslan parissa vuodessa
    Kampiakseli on särjetty (ei ole kehnouttaan pettäny) ja siinä ne oikeestaan on

    Porukoitten >2000 volvoon joka leimalle vaihdetaan jotain puslaa ja takalaakerit on nyt vaihdettu
     
  15. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Itsellä uusimmat "autot" ollut 90-luvun alusta,mutta ne ovat olleet ilmaisia.Pääsääntöisesti pyrin ajelemaan 40-70 luvun laitteilla ja hyvin on pärjätty.Tuo Fairlanekin mikä ollut mulla 26 vuotta selviää useita vuosia ihan perushuolloilla.Katsastukseen riittää kun kehii jarrut kattelee että valot toimii ja hieman tarkasteleepi niveliä/puslia,joissa kyllä harvoin mitään vikaa on ollut.Kun kuuntelee ihmisten juttuja noitten uusien autojen ongelmista ja remonttien hinnoista ei voi kuin nauraa.Ja autokorjaamotoimintakin perustenee nykyaikana osittain hienovaraiseen kusetukseen.Työnikin puolesta olin kosketuksissa noihin uusiinkin autoihin ja täytyy sanoa ,että melkoisia rihveleitä ovat monessa suhteessa.Tietysti jos haluaa olla ns. ajanhermolla noissa autoasioissa niin siitä vaan.Mutta uutta Kiaa ei tähän pihaan tule.
     
    1300TI, ministeri, HendriXXX ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  16. plagu

    plagu Gearhead

    Kyllä niihin alkupään kommareihin osaan "pitää" suuttimet konffata enemmän taitaa olla autovalmistajasta kiinni onko kyseista ominaisuutta otettu käyttöön, sehän on vain kalibrointi dataa joka on printattu tehtaalla siihen suuttimen päälle, ja moottorin ohjaus voi sitten sen perusteella hipostella ruiskutusta. Noh jos se auto on joku 200tkm+ rullattu niinku perinteinen suomiauto ni se on kyllä yks hevon humppa vaikka niitä kalibrointi datoja sinne laitteliskaan kohdilleen. Joskus tuota katselin ja en kyllä huomannu mitään eroa korjausarvoissa tai missään vaikka oli väärät suutinkoodit ecussa.
     
  17. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Minulla vertailukohtina Imperial Le Baron 1969 ja Marsun W221 2008. Molemmat kai aikansa loistoautoja. Onhan Imperial suhtkoht yksinkertainen verrattuna W221, mutta kyllä Imperiaali on kamala lulla ajettavana huonohkot jarrut vaikka on levyt edessä ja tehostajakin. Ohjaus aivan liian tehostettu tunnoton nykypäivään. Joo pilkkua viilamalla vaihtamalla kaikki nivelet ja puslat uusiin voisi tuo hieman parantua, mutta ei siitä tule Marsun veroista millään.
     
  18. peto

    peto Gearhead

    Tälläisenä kotikorjajana nämä kalibroinnit, ecu/obd kuittaukset ovat pahinta myrkkyä. Ensinnäkin nuo ohjelmisto ja tietokone väkerrykset ovat ihan perseestä. Pelkän raudan vaihto on taas ihan mukavaa puuhaa.

    Ihanne uusi auto pitäisi sisällään mm:
    - 2-venttiilinen työntötanko tai ketjukone. Ei venttiilin ajoituksen säätö himmeleitä.
    - Nykyaikainen polttoaineen suihkutus. Mekaanisella kaasuläpän ohjauksella.
    - Ei esp, ei abs, ei sähköistä käsijarrua, ei ajonestoa, ei airbagiä....
    - Ilmastointi, ei automaatista.
    - Mcpersson eturipustus edessä. Etuvedossa yhdystanko kierrejousilla ja takavedossa jäykkä-akseli kierrejousilla.
    - jne.

    Eipä onnistu nykysäädöksillä enään tuollaista valmistaa.....
     
    KajS tykkää tästä.
  19. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Tälläänen pikikoura tykkää vanhoista autoista juuri sen takia että kaiken voi korjata itse ja pääsääntöisesti jopa tien päällä. Toi meidän perheen NS uusi auto toi heti ekalla katsastuksella harmaita hiuksia kun CO arvo oli liian korkealla. No eipäs viety tietenkään huoltoo. Olis maksanut enemmän kuin auton ostohinta on...... Riskillä Lambada ja tulpat vaihtoon niin onneksi Co meni arvojen sisään ja leima tuli. Toki auto on toiminut kiitettävästi mutta mielummin lähden UAZ:illa tai jollain muulla vanhuksella liikenteeseen. Natikalla (1969) tuli pyörittyä noin 2000km kesällä ja onhan se komiaa kun porukat tulee juttelemaan parkissa. Jos oot jollain 201x kinnerillä liikenteessä niin ketä kiinnostaa?
     
    KajS tykkää tästä.
  20. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Kyllä ne on tarpeettoman ihmeellisiä IT:n suhteen. En ole nähnyt mitään oikeesti tarpeellista uutta 80 luvun lopun jälkeen. Chevyn TBI -87 ja Fordin -85 monipisteruisku oli jo kaikin puolin riittäviä, varmoja ja yksinkertaisia, samoin sytkyosasto. Taloudellisuus ei muuttunut niistä ajoista miksikään, päästöt kai on ja turvallisuus. Ruostekesto tuntuu olevan uusissa ihan toisella tasolla.

    Omalta kohdalta olis paras kun swappais uudehkoon koppaan, sanotaan vaikka suburbaniin, cumminsin 12 tappisen ja NV4500hd manuaalin. Jopa 4BT vois olla käypä.
     
    Nikuzai ja KajS tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!