Uusi katsastuslaki 20.5.2018 alkaen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja SPORT TRUCK, 9.3.2018.

  1. Carpenter

    Carpenter Double Gearhead

    Säilyy.
     
    rika tykkää tästä.
  2. valpas

    valpas Gearhead

    No no, äläs nyt sentään... Jos ajaessa polttimo palaa, niin sitä ei heti huomaa.
    Katsastus on mun mielestäni vain rahan keruuta. Muutamat tykkää siittä, että rahat kerätään ihan pienestäkin puutteesta, eikä siinä ole tarkoitus saada autoa kuntoon, vaan rahastaa. Auton saa kuntoon korjauskehotuksellakin. Kun rekkarissa on merkintä, niin ainakin se tulee pidettyä kunnossa. Se olis oikeesti semmonen, joka saisi pitämään auton kunnossa.
    Kyllä auto on kunnossa pidettävä muutenkin. Jos vanhalla volvolla ajaa melkein 50tkm/vuosi, niin ei katsastus ole se kunnossa pitävä voima, vaan ihan itse.
    Katsastuksessa ollaan ihan nihilistejä, ja muutamat tykkää siittä. Sitten liikenteessä ei käytetä edes takavaloja. Siellä puuttuu valvonta, kaiken muunkin kayttäytymisen suhteen.

    Kyllä vaan pitkä leima esin autokärryssä säästää kustannuksia, jos ei sitä joka kevät tarvi.
    En minä ainakaan pyri jakamaan katsastuskonttoreiden omistajille rahaa, ellei ole ihan pakko. Ne ei mun autolleni tee yhtään mitään.

    Tietenkin nyt, kun katsastus on pakollinen, niin joitakin niveliä tarkastutan konttorilla, ja usein sanon, että katsoo jonkun kohdan tarkasti, että tiedän korjata. Jos ei olis katsastusta, niin tarkkailisin itse tarkemmin.

    Nykylaatuiset varaosat ei tahdo 50tkm kestää, eli katsastusväliä. Eli katsastus on ihan turha rahankeruu.
     
    GMies ja talonmiehen vapaapäivä tykkäävät tästä.
  3. autoilija

    autoilija Gearhead

    Valpaksen kanssa aivan samaa mieltä.
    Katsastus on varmaan hyvä juttu sellaiselle tavan tallaajalle joka ei tee muutakuin ajaa, eikä ymmärrä/kiinnosta sen enempää.
    Mutta tällaisille harrastajille, jotka muutenkin ropailee näitä harvasen päivä niin palaneet polttimot, rikki olevat tuulilasit ja horot nivelet tai toimimattomat jarrut on niin peruskauraa jotka jokainen itseään kunnioittava autoharrastaja pitää kunnossa ihan automaattisesti sen muun ropaamisen ohessa.
    Tai näin ainakin itse teen.
     
    Bukero tykkää tästä.
  4. valpas

    valpas Gearhead

    Itse katsastutan kaikki kulkuvälineeni loppukesästä. Voipi olla, että siihen aikaan haluaa moni muukin katsastuttaa. Kohta saa katsasuskonttorit laittaa lapun luukulle talveks, ja kesäisin on hirvee ruuhka.
    Onkohan siinä mitään rajaa, kuinka pian saa uudelleen viedä katsastukseen? Vai pitääkö seisottaa, kunnestulee sopiva aika?
    Mun ennätykseni saattaa jäädä jalkoihin. Rekisteröintikatsastus hyväksyttiin vuoden viimeisenä arkipäivänä, mutta sain kilven vasta seuravan vuoden ekana arkipäivänä, eli vimmeiseksi numeroksi tuli ykkönen (tietokone ongelma konttorilla)!
    Tilasin samalle päivälle, toiselle katsastuskonttorille ajan (samalle en saanut kuulemma viedä). Kun "vähän" lausuin asiasta, niin tämän töpeksineen katsastukonttorin päällikkö sanoi, että jos menisin ulos tilaamaan sen ajan.....
    Seuraavalla konttorilla, kun en puhunut mitään, niin katsuri yhdessä vaheessa papereita katsoessaan totes, että täähän on just katsastettu. Sanoin vaan, että niin on. Ajoi sanaakaan sanomatta auton ulos, ja löi uuden hyväksymisleiman leiman. Hymy tuli kaupanpäälle.
    Koulukavereita oli molemmilla katsastuskonttoreilla hommissa, ja heidän kanssaan naureskeltiin tilannetta.

    Byrokratia jylläs oikeen kunnolla, mutta mitään en voinut asian eteen tehdä. Pykälien mukaan toimitaan. Kuten jatkossakin.
     
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Juu tuo kesällä katsastus varmasti yleistyy. Kyllä mäkin tallittomana kesällä katsastaisin kaikki autoni ikään katsomatta.
     
  6. Kippo6

    Kippo6 2nd gear

    Kyllähän tuo varmasti kesälle monen auton katsastus menee, mutta en nyt jaksa uskoa, että kaikki siirtävät autonsa leiman kesään.
    Minunkin käyttöpelissä viimeinen katsastuspäivä on 30.3, enkä ajatellut seisottaa sitä paria kuukautta tai ajaa ilman leimaa, että sen sais jatkossa kesällä katsastaa.
    Eli tuskin katsastuskonttorit on talvisin kiinni kuitenkaan.
     
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Niin noissa missä nykyinen leima loppuu alkukeväästä niin ei niin äkkiä vaihtuma käykkään. Taas jos jollain on leimaa pitkälti loppuvuoteen ja haluaakin vaihtaa kesäleimaan.
     
  8. valpas

    valpas Gearhead

    Mun Datsunissa on viimenen numero kolmonen. Se on nyt väliaikaisesti pois liikenteestä. Jos katsastan sen ennen lain muuttumista, mutta Maaliskuun jälkeen, niin en saa ajoaikaa täyttä vuotta! Jos katsastan sen heti uuden lain aikana, niin seuraava katsastus on sitten kesällä vuoden päästä.
     
  9. lpr

    lpr 2nd gear

    Eihän siinä milään ongelma ole. Katsastat auton nyt keväällä niin kuin pitää. Sit jos haluut sen leiman vaikka kesäkuulle, ni käytät auton kesäkuulla seuraavan kerran konttorilla. Sit seuraavana vuonna leima on kesäkuulla.
     
  10. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Juu ei ole ongelma,mutta moni ei viitsi normaaliporukasta huvikseen uudestaan heti katsastaa? Eri juttu varmaan jos harrasteelle haluaa muokata emt
     
  11. lpr

    lpr 2nd gear

    Mut eihän käyttiksellä ookaan väliä, millon se pitää leimata. Se kun on jokapäiväsessä ajossa, niin sehän pidetään jatkuvasti liikennekelpoisessa kunnossa. Ei kait kukaan ajele liikenteessä viallisella autolla :D :D :D.
     
    xarper tykkää tästä.
  12. valpas

    valpas Gearhead

    Ei tietenkään! :D
    Vaikka harvoin poliisit tien päällä ratsaavat, ja se kiinnijäämisen riski on monella se ainut, miksi tehdä jotain (itselläkin joissain jutuissa). Ihan sama katsastuksen suhteen. Kannattaa kumminkin tiedostaa, että on erilailla toimivia ihmisiä. Ei kannata samaistaa kaikkia yhteen laatikkoon, vaikka säädökset, ja lait sen tekeekin just niiden toimimattomien ihmisten perusteella. En yritä itseäni mihinkään nostaa, mutta ainakin yritän toimia oikein. Tuo rengasasia on yks, missä rikon määräyksiä pikkusen, mutta tiedostan tilanteen, ja toimin sen mukaisesti. Ja jos sumuvalon lasi on rikki, niin en sitä samalla sekunnilla korjaa. En vaan sitten käytä sumareita. Takavaloja poltan aina, kun olen liikenteessä. Volvossa niitä on neljä, joten yhden lampun rikkoutuminen ei estä liikkumista. Auton pesulle jatkuvasti en näe mitään tarvetta. Kotelosuojaa laitan useemmin koteloihin, kuin pesen autoani. Oikeesti tärkeet jutut laitan välittömästi kuntoon, ilman katsastustakin.
     
    eilhik, lpr ja xarper tykkäävät tästä.
  13. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    On sillä se , että talliton ja itse autoaan ropaava mieluummin autoa kun autoa laittelee kesällä kun talvella :D
     
    eilhik tykkää tästä.
  14. atobee

    atobee Gearhead

    Ite taidan tuon käyttiksen leimata uudelleen elokuussa kun toi numero on 2.
    Nyt jäi päästöistä kiinni ja auto kasteli tulpat niin jäi remotit tekemättä pihalla 20 asteen pakkasessa.
     
    valpas tykkää tästä.
  15. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Täällä kanssa odotellaan kovasti muutosta. Ympärivuotisten katsastus on ollu kesäisin ja kesäautojen keskellä talvea. Onneksi saa nyt järkeä hommaan.

    Ja lienenkö ainoa, mutta ihan olen hyötynyt katsastuksesta kun huomaavat asioita joita itse en ole huomannut. Kuten viimeksi suuttimen paluuputken vuodon. Kierteethän sieltä oli sitten korkannut ja nyt on kunnossa, onneksi ei lauennut ajon aikana. Samalla tuli pakkomotivaatio etujarruremonttiin, jota olen lykännyt.

    Hiukan pitävät erikoisena kun olen vaan iloinen kun kertovat mitä autossa on vikana ja hymyillen kerron jotta tavataan taas! Toisaalta kohtelu on aina asiallista ja "pikkuviat" jää yleensä merkkaamatta papereihin, kun tietävät että laitan ne muutenkin kuntoon.

    12 autoa rekisterissä eikä lämmintä tallia nosturista puhumattakaan. En taatusti jouda noista joka nurkkaa tutkimaan, jätän mieluusti vastuuta katsastusmiehellekin. Neljä silmää kun huomaa asioita paremmin kuin kaksi ja tykkään että autot on kunnossa, omat silmät huomaa eri juttuja kuin katsuri, yhdessä huomataan sitten jo melko kattavasti viat.

    Vaikka onhan se kallista 8-9 autoa leimata vuosittain, saisi olla näitten vanhojen kanssa halvempaa kun ei 70-lukuisen auton katsastaminen kauaa kestä kun ei ole montaa vikapaikkaakaan. Valot, jarrut, ruosteet, nivelet jouset iskarit, kaikki helposti näkyvillä ja yksinkertaisia rakenteeltaan.

    Suuri osa katsastusajasta meneekin keskinäiseen paskanjauhantaan autoista.
     
  16. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Hyvin vois harventaa katsastusväliä näistä vanhoista, tai vaikka poistaa kokonaan niin kuin jossain muissa eu maissa. Useamman harrasteen omistavana harmittaa välillä katsastella autoja 500 kilometrin välein, parhaimmissakin yleensä vaan joitain tuhansia ja pääosin kesäajoa.

    Hyvä olis jos vaikka käytöstäpoistoaika lykkäisi seuraavaa katsastusta vastaavalla ajalla, eli jos auto olis käytössä 4kk/vuosi niin katsastus olisi 3 vuoden välein
     
    Muokattu: 12.3.2018
  17. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ideana hyvä mutta käytännössä?

    Jossei sitten olis joku ennalta sovittu km määrä ja ajoaika mitä joku valvoo.
     
  18. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Käytöstäpoistohan näkyy ifartin systeemeissä päivälleen, ei kai se mitään muuta valvontaa kaipaa
     
  19. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Joo mutta se että vois valita että katsastan tän vaan 3v välein kun ajan niin vähän ja tiettynä aikana.
     
  20. urho3

    urho3 Gearhead

    Siinä vaan erona et säilytätkö autoa ulkona vesisateessa vai kuivassa lämpimässä tallissa.
     
    Nikuzai tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!