Uusi Mobilisti lehti....

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja mercman, 3.5.2007.

  1. Bukero

    Bukero Gearhead

    jep, katselin vanhoja 60-70 lukujen perhekuva albumeita ja tottatosiaan meilläkin oli ollut
    -66 mallin 5d cortina uutena umpikylkisenä ja myöhemmin 70luvulla ikkunallisena farkkuna.
    sitä en muista eikä ollut kuvissakaan että millaiset takapenkit siinä oli.
     
  2. eilhik

    eilhik Double Gearhead

    80-luvun lopussa-- 90-luvun alkuvuosina pick-up camaro ita :)
     
  3. eilhik

    eilhik Double Gearhead

    Eipä saanut itselläni muutama 69-71 ToyotaCrown ja vaneripenkki selkä menosuuntaan oli takakontissa , katsastuksessa piti olla mukana muuten lähti nekin paikat silloisten katsastusmiesten toimesta pois.
     
  4. Marklin

    Marklin Double Gearhead

    Alkoi 1988 ja päättyi 15.6.1990.
    Mobilistissa 8/2011 on aiheesta kattava juttu, jossa arvioidaan edellä mainitulla aikavälillä tuodun maahan yli 10 000 farkkua.

    Mutta joo, onhan niitä ollut aikaisemminkin kuten tuossa edellä jo todettiinkin.
    Itsekin oon omistanut aikoinaan pari kappaletta 145 Volvoja juurikin tuommoisella vaneripenkillä, jossa istuttiin selkä menosuuntaan.
     
    miguelo, eilhik ja sdfsd tykkäävät tästä.
  5. Ana67

    Ana67 Gearhead

    "Sedan delivery" mallisessa Mossessa olen kakarana istunut takana, sitä en muista oliko ihan pehmeä- vai vaneripenkki... Sen muistan että pelotti niin saatanasti kun ei ulos nähnyt.

    Ja vaneripenkki Crownissa on tullut matkustettua myöhemmin, hankala oli kettinkien yli päästä istumaan.
     
  6. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Kuka sen edes keksi sillon että tuodaan pakuina? Kuullut erilaisia juttuja aiheesta.
     
  7. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Tommonen olis aika pähee :odcool:
     
  8. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Piilofarmarikulttuurihan suomessa juontaa ihan autoveron alkulähteille, ainakin 60-luvulta lähtien noita on täällä tehty, määräykset vaan aikojen saatossa hieman muuttunut
     
  9. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    lukekaas nyt vanhojen v8 lehtien myyntipalstoja, piilofarmariksi rekattuja capriceja on ollu tarjolla niin kauan kun gm:än b-bodya on tehty. sen aikaiset säännöt eivät tosin sallineet minkäänlaista vaneripenkkiä niihin joten ovat rekattu 3hlö. ana tpp57 tuli tosiaan 1988 ja silloin sai myös jo suomeen tuotuihin ja pakuksi rekattuihin piilojameksiin laittaa vaneripenkin
     
  10. Marklin

    Marklin Double Gearhead

    ^
    Hyvä täsmennys, vastasin ehkä epäselvästi tuohon sdfsd:n kysymykseen. Tarkoitin tuossa noihin vuosiin ajoittunutta "buumia", mutta tosiaan piilofarkkuja ollut siis paljon aikaisemminkin.
     
  11. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Mun mielestä ei oo piilofarmari jos on vaan 3 hengen pakettiauto, eikä tarkoitusta tai mahdollisuutta laittaa niitä penkkejä myöhemminkään toisin kuin 60-luvulla.
    Ei mun maasturikaan mikään piilofarmari ole vaan 2 hengen maastopakettiauto.
     
  12. Marklin

    Marklin Double Gearhead

    Tuon 80-luvun kulta-ajan osalta mainitsemani Mobilistin juttu väittää seuraavaa:
    Autoverottoman pakettiauton tilapäisistuimista oli jo pitkään ollut olemassa vakiintunut käytäntö. Tuolloin lähtökohtana oli, että tavaratilan lattian piti olla tasainen, jolloin tilapäisistuimen mitoituksen aikaansaaminen oli käytännössä miltei mahdotonta. Ne harvat penkit joita hyväksyttiin, olivat välittömästi etuistuimien takana, selkä menosuuntaan ja hullussa kulmassa tasaisen tavaratilan etureunassa.
    Tampereella vaikuttavalta yrittäjältä, Aulis Sulinilta, syntyi kuitenkin idea jättää penkki alkuperäiseen paikkaansa ja hyödyntää mitoituksessa takaistuimen oikeita jalkatiloja.
    Niinpä Sulin asensi alkuperäisen penkin pehmusteiden tilalle vanerin ja meni toivekkaana esittelemään keksintöään Tampereen katsastusasemalle. Katsastusaseman nokka, Sulinin hyvin tunteva Matti Niemi, lähetti Sulinin julkeine ehdotuksineen matkoihinsa, mutta tuli seuraavana yönä katumapäälle. Sulin soitettiin takaisin konttorille, jossa Niemi ohjeisti Sulinin ottamaan autosta selkeitä kuvia, jotta Helsingin herroille voitaisiin lähettää selvityspyyntö.
    Näin toimittiin ja kirjelmä lähti Helsingin katsastusasemalle Kalevi Lintulalle, joka toimitti asian edelleen silloiseen liikenneministeriöön, yli-insinööri Reijo Lampiselle.
    Lampinen oli kuuluisa oikeamielisyydestään ja siitä, että hänellä ei ollut minkäänlaisia suosimisvaikutteita mihinkään suuntaan, Lampisen kanta oli selvä: Naama menosuuntaan oleva, sopivasti kallistettu, kokonaisvahvuudeltaan korkeintaan 50 mm paksu tilapäisistuin täyttää verovapauden ehdot ja on niin ollen hyväksyttävä.
    Tampereen penkki oli syntynyt. Vuosi lienee ollut 1988 ja valokuvattu auto tiettävästi Chevrolet Caprice Classic STW.
     
    Muokattu: 9.11.2017
    miguelo tykkää tästä.
  13. pantera

    pantera Double Gearhead

    Mä oli joulukuussa 1988 tai tammikuussa 1989 vaasassa lääninkatsastuskonttorilla maahantuontikatsastamassa puupenkillistä 1985 Mercury Colonyparkkia.
    Olin tilannu valtion painatuskeskuskesta vihkosen " valtion säädöskokoelma" jossa oli pykälät ja säädökset kirjattu.
    Ajoin auton katsastushalliin niin insjinööri huusi että "tulukaas poijat kattomahan mikä tuli halliin". Asiasta perehtyneenä yritin selittää insille puupenkin mitoista,esitellä pykälävihkosta jonka mukaan penkin olin tehny ym käytäntöjä niin inssi tuumas että" lue sää vaan poika sitä vihkoo, me katsastetaan täällä"
    5 katsuria istu merkuurissa ja tuumasivat ettei tää oo mikkään pakettiauto, selevä henkilöauto tää on.
    Toimituksen päätteeks (hylätty) katsuri tuuppas mulle ruutupaperille piirretyn kaavion mimmonen hyväksytään pakettiautoks. Penkki pois , tasainen lattia ja väliseinä kuskin penkin taa.
    Ajoin kiroillen kotio ja muutin auton "vaatimusten mukaisesti" ruumis laveriksi ja hain leiman ja sain kilvet
    Seuraavana päivänä heitin ruumislaverin pääsiäiskokkoon ja laitoin puupenkin takas ja kävin muutoskatsastaan Kokkolassa
     
    mikkis83, Holley, 12345678910 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  14. miguelo

    miguelo Gearhead

    Näinhän se toki on, monenlaisia virityksiä aiheesta on vuosien saatossa nähty, eikä ihmekään - sillä onhan autoverotus ja sen mahdollisten porsaanreikien löytäminen suorastaan kansanhuvia. (monelle varmasti on tullut takavuosina tutuksi myös käsite "kuitusen kuutio")

    Ohessa eräs jo takavuosina julkaistu linkki aiheeseen, sekä taulukkomuodossa hieman lisätietoa, millä ajanjaksolla suomessa on sovellettu mitäkin pykäliä ja asetuksia:

    http://www.lintsi.info/wx/volvo/265_Diesel/verouudistus.htm

    Mutta tokihan tulkintaperusteet muuttuvat aina ajansaatossa.
     
  15. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Vanhoja hyviä aikoja, ei saa enää katsastuskonttorillakaan kunnon palvelua.
     
  16. hantta

    hantta Double Gearhead

    Jossain vaiheessa oli kriteerinä tavaratilan korkeus, vrt Citroen bx, Audin suksiboxit, mutta sitten tulikin tavaratilan pituus, jolloin tuli jenkkifarkut ja pidennetyt Camarot, mutta ainakin v. 66 tuli joitain muutoksia, ja sitäennen tuodut pakut sai henkilöautoksi, esim. juuri vm. 66 Transit oli haluttu mallli.
     
  17. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Muistelen myös, että vanhimmat, ilmeisesti juuri -66 tai aikaisemmin tuodut umpikylkifarmaripakut sai muutaman vuoden käytön jälkeen muutta henkilöautoksi pehmein penkein ja takasivuikkunat piti muutoksessa avata. Uudemmissa sai olla sivuikkunat ja vanerijakkarat selkä menosuuntaan. Myöhemmin pakuille vaadittiin tavaratilan korkeudeksi 130 cm, paitsi jos omamassa oli yli 1800 kg niin sisäkorkeusvaatimusta ei ollut, eli jenkkifarmarin sai pakuksi ilman suksiboksia. Tavartilan minimipituus ei koskenut umpipakuja, mutta avolavoja kyllä.
     
  18. miguelo

    miguelo Gearhead

    No, etkös sinäkin toki suosi katsastusasioissasi meidänkatsastuksen ammattitaitoista sekä palvelualtista konttoria, heillähän on tunnetustikin silmää myös harrastepeleille.:odcool:
     
    Pertti K tykkää tästä.
  19. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Sittenhän tuli se verovapauden 3m2 vaatimus ja autoverokevennettyä Ramchargeriakaan ei saanut enää pakuksi, mutta katon keskiosan auki leikkaamalla sen olisi saanut kovakatollakin avolavapakettiautoksi, koska 180cm täyttyi.
    Onneksi rälläkkä pysyi tallin hyllyllä.

    Olikos Suomea varten jatkettuja avolavoja muita kuin Camaro ja Subaru. Jälkimmäinen ei oikeestaan ollu ees pahan näköinen, harva varmaan tiesi niitä jatketuiksi.
     
  20. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Ai ElSubaru? En tiennyt.
     

Kerro tästä muillekin!