Uusi Mobilisti lehti....

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja mercman, 3.5.2007.

  1. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

  2. f34

    f34 Double Gearhead

    Oli ihan selvästi kirjoitettu huumorilla. Mullakin heräsi mielenkiinto, että tuollainen pitäis saada.
     
    Holley tykkää tästä.
  3. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    LeMansin tragedia 1955 oli hurjaa luettavaa. Onhan tuosta tapauksesta tullut luettua paljon aiemminkin mutta erityisesti Lance Macklinin avainpaikalta kertomat ratkaisevat hetket olivat hyytävää luettavaa. Paitsi että kyseessä oli maailman kuuluisin perinteikkäin ja arvostetuin skaba, mielestäni hienoimmat ja legendaarisimmat kilpa-autot D-type ja 300SLR, on tuo onnettomuus ehkä historian traumaattisin ja johti noiden kahden tallin vetäytymiseen vuosikymmeniksi.
    Kivasti ujutettu kotimainen "intro" aiheeseen tuo Fred Geitelin ja kumppaneiden läsnäolo katsojina kilpailussa-
    Hyvin kirjoitettu ja toimitettu juttu.
     
    Muokattu: 30.12.2017
    Holley ja Pertti K tykkäävät tästä.
  4. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Muokattu: 3.1.2018
  5. oml

    oml Gearhead

    Onko joku päässyt sisään tuonne mobilistin arkistoon, minulla arkisto herjaa kokoajan väärästä sähköpostiosoitteesta, mistä sivusto muka tietää minun sähköpostiosoitteen?
    EDIT: Nyt pääsin sisälle arkistoon, salasana ruutuun piti kirjoittaa postinumero ja käyttäjänimi ruutuun piti kirjoittaa asiakasnumero.
     
    Muokattu: 23.1.2018
  6. Bukero

    Bukero Gearhead

    perjantaina oli postiloorassa 1/18 mobla. yläotsakkeella: puolasta vai vastaan? onkohan tuossa harvinainen etusivun kirjoitusvirhe eli olisko tarkoitettu puolesta vai vastaan?
    mutta saivartelut sikseen, 107 sivua asiapainotteista tarinaa.
     
  7. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Eiköhän tuolla viitattu lehdessä esiteltyyn puolalaisvalmisteiseen kulkuneuvoon.
     
    Pertti K tykkää tästä.
  8. Bukero

    Bukero Gearhead

    niin siis polle vai koni eli ilmeisesti harkittu sanamuoto.
     
  9. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Ne on muuten aika hyviä ja oivaltavia ne yläreunan letkautukset. :)
     
    Pertti K tykkää tästä.
  10. miguelo

    miguelo Gearhead

    Mitenkäs on, onko muuten tullut hankittua ja luettua jokin aika sitten ilmestynyt Mobilisti - lehden erikoisnumero: "Eilinen ei ruostu", siinä on mm. paljon hienoja sekä tunnelmallisia valokuvia 1950 - 60 luvun Helsingistä.

     
  11. Buick55

    Buick55 Gearhead

    Tuli ostettua.
    Siinä on muuten juttua Saksalaisesta kaverista joka osti tanarin Suomesta.

    Oli myös minulta ostamassa kahta farkku tanaria mutta tällä kertaa rahtikulut kuulemma oli liian kovat?
     
  12. TwistOla

    TwistOla Gearhead

    Ostettu on myöskin. Suurin osa kuvista on tainnut olla Senior-Moblassa, mutta eipä tuo haittaa. Mukavasti varsinkin kaupunkikuvissa ajan tunnelmaa.
     
  13. JS78

    JS78 3rd gear

    C'mon, ne on vaan autoja.. ja jos joku toimittajan retku kirjoittaa mun vakiokuntoisesta autosta mitä kirjoittaa, miksi minun pitäisi ottaa sen aikanaan suunnitelleiden "mokista" itseeni.
     
  14. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Onko siellä taas levitelty stereotypioita? Brittien kummalliset suunnittelut, lucas pimeyden herra, rapeat ranskalaiset ja talvella käynnistymättömät italialaiset? Noitahan viljellään kun ei keksitä mitään omaa sanomista. Toivottavasti oli tällä kertaa jotain nokkelampaa.

    Muistuu vaan mieeleen yks sumppijuttu useamman vuoden takaa, sen verta kovaa vittuilua sekin sai rivien välissä. Ei voi kuvitella että vastaavasta Escortista olisi käytetty yhtä hapanta ja negatiivis-kliseistä tekstiä.

    Vittuilu on ihan hyvää viihdettä, kunhan ei samoja asioita jauheta vuodesta toiseen. Ja kun välillä uskallettaisiin haukkua jotain sakemannia tai jaguariakin, ettei ne olisi "untouchable". Samaan kategoriaan taitaa kuulua isot jenkkilotkotkin nykyään.

    Jos joku todistaa ettei näin ole, seison mielelläni korjattuna, vai miten tavataan lausua.

    Omista autoista taidan itse olla se suurin vitsin vääntäjä, ei harrastuksia voi ottaa vakavasti.
     
  15. Holley

    Holley Gearhead

    Entä jos niissä jutuissa olisi jopa jonkinlainen totuuden jyvä siellä takana? Että Lucas ei olekaan ihan kuin Bosch, englantilainen suunnittelu ei olekaan täysin ollut hallinnassa, italialainen 60-luvun auto ei ehkä olekaan se Tekniikan Maailman talvivertailuvoittaja ja jos Hillman Imp kaikesta hienoudestaan ja kisamenestyksestään huolimatta ei olekaan ihan se maailman hiljaisin, suorituskykyisin ja luotettavin auto? Ja voisiko jopa olla niin, että jollain 60-70-luvun "oikealla premium-autolla" olisikin kiva ajaa ja tietty ylellisyyden vaikutelma tuntuisi ihan vilpittömästi kivalta niissä?

    Mitä stereotypioihin tulee, niin kahteen kertaan on ollut esim. venäläisistä loistoautoista juttua ja on käytetty paljon vaivaa siihen, että Tsaikasta ja Zisistä on molemmista erikseen todettu, etteivät ne kumpikaan olleet Packardin kopioita. Mistään muusta julkaisusta en ikinä ole moista lukenut, vaan sitä päinvastaista kyllä.

    Eikö viittaamasi talvella käynnistymätön italialainenkin ollut kai ihan toimittajan ihkaoma auto sentään? Ei kai siitä muuta saa silloin kirjoitettua, jos se auto ei nyt vaan sattunut lähtemään käyntiin? Lisäksi sama miten ne siitäkin silloin kirjoittivat, minä tykkäsin siitä, että toimittajalla oli talviajossa 60-luvun italialainen auto, sitä alkaa miettiä, että pitäiskö sitä, olisko sellainen hyvä, mitäs jos..

    Omia autojaan ei tosiaan kannata liian vakavasti ottaa. Niissä on enemmän tai vähemmän huonoja puolia valmistusmaasta ja -ajankohdasta riippumatta. Siitä olen 100% samaa mieltä.

    Mutta jospa kommentoisit jotain... toista ketjua? Lehtiä, joita nyt luet? koska mieheksi, joka ei lue uutta Mobilistia, sinulla on paljon sanottavaa siitä.
     
    AnHie65, Lowry, Ana67 ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  16. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    No mutta tottahan nuo.o_O
     
  17. MarkoT

    MarkoT 2nd gear

    Oli mullakin yksi Volvo Duett joka ei halunnut käynnistyä talvella ollenkaan, kesällä kyllä ja heti.
     
  18. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Jos lehdestä jää lukijalle puolueellinen käsitys, ehkä siinäkin on sitten jotain perää? Siis sellaiselle joka ei laita jenkkejä ja saksalaisia autoja jalustalle? Tällaisen ajatuksen omaavat tuskin edes asiaa huomaavat.

    Jospa Enqvist ei koskaan päässyt yli lapsuuden pikkulohko-Viva-traumoista (mobilisti 3/17) tai Lada-häpeästä ja se ajatus on tarttunut koko toimitukseen pikku hiljaa, mene ja tiedä.

    Saman numeron Ouvisen Record 1,9 -72 artikkeli on sellaista hehkutusta jumalan armosta luodusta täydellisyydestä, että voisi luulla lukevansa Klassikot-lehteä. Porschesta sen kritiikittömyyden vielä ymmärtää, mutta oliko 1,7 cih moottorivaihtoehto Recordissa todella asia, josta ei voi edes vitsiä veistää? Kumma kun noita D-E Rekkuja makoilee takapihoilla, luulisi että moisen täydellisyyden kaikki laittiaisi innoissaan kuntoon.

    Samassa lehdessä muuten myyntipalstalla käyntikuntoinen Austin 55, vaikka näyttää olleen ikänsä taivasalla. Sekä niinikään ajokuntoisina projekteina Skoda ja Daf, MR katsastetut Corolla, Peugeot 403, ajokuntoiset Triumph Herald ja Skoda sekä Renault 16. Vaikka itse lehden perusteella nuo käsiin mätänevät ja tekniikaltaan itsestään räjähtävät paskakasat olisi pitänyt hävitä maailmasta viimeistään 80-luvulle tultaessa. Saksalaisia sen sijaan myydään paria kuplaa lukuunottamatta lähinnä osina.

    Itse myin juuri -82 Ritmon, jonka ostin 2008 reilu parisataatuhatta ajettuna, enkä ajanut sillä itse pintakiillotuksen jälkeen kuin pari kertaa, seisoi siis ladossa n. 10 vuotta. Korkillinen bensaa kaasariin ja ajamalla 70 km uudelle omistajalle, kävi kuin laatukello.

    Pihassa oleva 43 vuotias brittiautokin kieltäytyy sitkeästi kehittämästä itseensä sähkövikoja. Eikä niitä suostu tulemaan 15 vuotiaaseen Alfa Romeoonkaan, jonka ainoa katsastushylky on tullut katkenneesta (saksalaisesta) madallusjousesta.

    Mutta ihan samaa paskaa ne on kaikki autot, näin monimerkkikorjaajan näkökulmasta, tasapuolisesti. Kaikkia merkkejä on korjattu vuosien varrella, sekä uudehkoja että harrasteikäisiä. Mikä yhdessä on kunnossa on toisella merkillä tehty päin vittua ja päinvastoin. Mitään ei pysty rankaamaan toisen yläpuolelle. Kaikelle on käyttäjänsä.

    On se kumma, ettei samalla tasapuolisuudella pysty tekemään lehteä. Jos 70-luvun kansanauto ei synnytä kunnon juttua ilman "hauskoja" vittuiluja, toisin kuin vaikka Porsche, niin voisiko vika olla toimittajassa?
     
  19. stana

    stana 3rd gear

    Ihmiset sitä läpykkää tekee. Saman tyylin pikkupiruilua kuin intertsäpissäkin, ei minulla unet mene jos jotakin morkataan, enemmän herättää mielenkiintoa, että onko se tosiaan niin huono. Ennen oli ajat paljon aidommat, paska romutkin oli paljon paskempia, ne oli oikeasti paskoja, nykyään ei taida niin huonoa leimattua peliä edes saada kuin noin 25v sitten?
     
    eilhik tykkää tästä.
  20. homer

    homer Double Gearhead

    Vika on varmasti lukijassa mutta nyt tuo uusin (2/2018) vaikutti jotenkin tasapaksulta. En innostunut lukemaan kuin jutun Porschesta.
     

Kerro tästä muillekin!