Uusi Mobilisti lehti....

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja mercman, 3.5.2007.

  1. merc

    merc Gearhead

    Eilen kävin Billyä moikkaamassa ja aihetta käytiin läpi. Siihen aikaan kun Packardia on alettu kiduttamaan niin Billy oli ollut kesätöissä Mobilisti lehdessä, ei kuulemma ollut uskaltanut mainita mitä oli töiden jälkeen menossa tekemään... :rotfl: Rikos lienee jo vanhentunut... :poff:
     
  2. -late-

    -late- Gearhead

    Itsekin kun pikaisesti selailin moblaa ja senioria, niin hieman kummastelin sisältöä. Esim. seniorin artikkeli stadin cruisingista pisti silmään, luulin ettei aihetta ko. lehdyköissä tulisi olemaan. Vaan eipä haittaa, mun kelpaa kyllä lueskella moblan tekstejä (pitäs varmaan moblan väen tehdä myös v8 ).

    Sitä vaan on meitsin luettava moblaa, senioria, primeria ja v8a kun tuntuu jokaisessa olevan kiinnostavia juttuja. Tuskinpa yksi lehti pystyis kattamaan koko skaalaa. Jos joku noista jää pois niin se lienee v8, muut ovat sopivasti profiloituneet ja suoltavat omaa "paatostaan".
     
  3. impala67

    impala67 Gearhead

    olen vahvasti eri mieltä tuon 68:n historian pilaamisesta; sehän on nimenomaan ENTISÖITY tekniikaltaan alkuperäisemmäksi. vaihdettu 454:sen tilalle aikakauteen kuuluva 427, tekemättä siitä mitään SS-kloonia. Siis alkuperäisyyteen pyrkien. Mielestäni moblan ei pidä liikaa puritanisoitua siihen ettei autoon saisi tehdä mitään muita muutoksia kuin ruostuneen pellin korvaaminen uudella. Jutun auton väri on tehtaan värikartasta ja tekniikka ja varustelu kyseisen vuoden optiolistalta, eikä edes viritetty yli- ainakaan jutusta päätellen- vaan rakennettu se auton ominaisuuksiin nähden järkevästi ja tyylikkäästi!
    harraste-mobilisimia jota arvostan.

    matching numbers- vehkeet on hienoja koskemattomuudessaan, eikä sitä mitenkään jutussakaan kyseenalaistettu, vaan korostuneesti tuotiin esiin auton koko historiaa. mikä siinä oikeasti on arvokasta; mielestäni juuri se suomi-hotrdodding osuus jota viimeisin kehitysversio just sopivasti kunnioittaa. RÄYH!
     
  4. ttakatal

    ttakatal 1st gear

    No ehkä se sitten menee näin että jopa moblan toimituksen mielestä jenkkiautojen kohdalla on ok että tekniikka on päivitetty mallisarjan tehokkaampaan. Onhan sekin toki jonkinlaista suomi-historiaa.
    Vaikea vaan kuvitella että esimerkiksi vanha Suomi-mini johon olisi vaihdettu Cooperin tekniikka läpäisisi mobilistin seulan.

    Ainakin mun mielestä Mobilistin erikoisuus muihin autolehtiin verrattuna piilee juuri siinä että lehdessä esitellään autoja ja muita laitteita juuri sellaisena kuin ne ovat aikoinaan suomessa olleet ja suomeen tulleet.
    Karullammallakin tekniikalla olevat autot voivat olla ihan yhtä mielenkiintoisia kuin isolla rahalla ruksatut.
     
  5. Heh, ei ole od:n puritanistit tainneet seurata toimituksen autot palstaa. Siellä on esitelty mm. päätoimittajan kaksi autoa joista toiseen vaihdettiin moderni ruiskutekniikka turbolla ja toiseen on tulossa alkuperäistä isompi moottori mallisarjan sisältä :poff:
     
  6. Puli-Song

    Puli-Song 3rd gear

    Onhan K.L.B puhunu niin kauan, kun minä oon Mobilisteja lukenut (yli 10v), että pääasia saada autot liikkumaan, oli tekniikkapuolella mitä tahansa, kunhan vaan ilmiasu pysyy suht orggigsena. Just kaikkien eksoottisimpien autojen talliin jäämisen aiheuttaa useimmin heikosti saatavien tekniikkaosien puute. Bremer on ehdottanu mm. Bantamiin Austinin konetta ja olikohan Adleriin Dodgen lättäpääkutosta.

    Oon Ukko-Bremerin kanssa samoilla linjoilla.
     
  7. toyopet

    toyopet Gearhead

    Autoliiton Moottori-lehdessä (autoliitto viherpiipertäjän ja autokauppiaan asialla) oli lyhyt tietoisku:
    Uuden auton valmistamisen päästöt on kuitattu jopa 50 000km ajon jälkeen, jos uusi auto kuluttaa 2l/100km vähemmän kuin vanha.

    Vaimon käyttiksen vaihto edellyttäisi pelkällä päästöajattelulla siis sellaista autoa, joka vie ~4l/100km keskikulutuksella seka-ajossa.
    Minun hiluxin vaihto uuteen lava-autoon edellyttäisi siltä uudelta lava-autolta ~5l/100 keskikulutusta seka-ajossa. :odroll:
    No astron vaihto uuteen vastaavankokoiseen tila-auton tapaiseen vaatisi uudelta autolta alle 8l/100km lukuja.

    Ei tainnutkaan löytyä tuostakaan löytyä perustetta vaihtaa autoja.
    Jo VW Golf pohjainen touran (tila-auto) vie 1.6 bensiinimoottorillaan liki kahdeksan litraa sataselle puhumattakaan sitten niistä isommista tila-autoversioista. Tai mitenkäs uudet citymaasturit?

    Niin, oli kyse mobilisti-lehdestä. Nyt oli ote taas kesän jälkeen tallella. Impala-juttua hiukan mietin, että tämä varmaan herättää keskustelua, niinkuin näkyi nyt tekevän. Ei häirinnyt kyllä minua muuten.

    Hienot tarinat ja pikku vinkkinä muillekin pääkirjoittajille, että tässä uusimmassa mobilistissa oli hyvä pääkirjoitus.
     
  8. rebel58

    rebel58 Gearhead

    En ole uutta numeroa vielä lukenut, mutta tiedän mitä odottaa. Tällä palstalla näköjään kiivaimmat pussihousut. J.E. kirjoittaa asiallisia pääkirjoituksia mitä jo odotankin aina mitä kirjoittaa. Tuo parjattu ja kehuttu Impaala pitää lukea ensiksi. Mallisarjan tehokkain tai tehottomin, mallisarjasta kuitenkin. Motteja löytyy kuutosesta 4-2-7 räyhämottiin. On täällä niitäkin ketkä laittaa (takaisin?) suoria kuutosia. Tasapuolisuuden nimissä pitäis esitellä sellainenkin niin loppuis valitus täällä? Ja nyt on pakko vähän paukutella omia henkseleitä vaikka vaatimaton olen. Perheen pienin ja hiljaisin saa juuri ja juuri sanottua että KLB antoi hiljaisen hyväksynnän mun letukan V8 motilla raiskatulle Jaggelle kun kurvasin tontille. Miehekkäät äänet, mutta liian kovat. ..ttu kiitos hyväksynnästä vaikka paloja ei ole tallessa. Kun on räyhämotti niin se saa ja pitääkin kuulua. RÄYH!
     
  9. Holley

    Holley Gearhead

    Satutko olemaan valtiolla töissä, virkamies? Ajattelin vaan... Ok, autossa on erilainen kone, kun siinä alun perin oli. Käviskö toinen 327? Eihän sekään olisi enää alkuperäinen. Jos ei kävis, menisi autojen entisöinnin ja museokatsastuksien suhteen aika kapeaksi, vain huutokauppojen survivor-autot olis kelvollisia Mobilistin esittelyyn. Monessako täysentisöidyssä autossa on oikeasti enää yhtään mitään alkuperäistä? Esim. V8 Mag onnistuu latistamaan minkä tahansa autoesittelyn. Siksi todella hyvä, että oli nimenomaan Moblassa tämä juttu! Mobilisti on alkuperäiskuntoisten ajoneuvojen esittelyihin painottunut, mutta mikä ihme MR-tarkastuslehti sen pitäisi olla? Tuostakin Impalasta oli nimenomaan taustat tiedossa ja todellakin nuo 454-muutoksetkin tehtiin ihan jokunen aika sitten, ei tänä vuonna? Mobilisti-lehteähän ei onneksi ole pakko lukea, jos ei halua. Itse tilaisin vaikka "junior"-Mobilistin, jossa olisi samaa kalustoa kuin Primerissä eli rakenneltuja autoja hyvin kirjoitettuina ja kuvitettuina juttuina.
     
  10. Mikael K

    Mikael K 3rd gear

    Kannatettava ajatus!

    Mikael
     
  11. mikkis83

    mikkis83 Gearhead

    Onkos tuossa Seniorissa sivulla 55 #Uholoiden" auto? Se, joka kulkee appelsiinimehulla tms?
     
  12. bdr529

    bdr529 1st gear

    Jos "matching numbers" -ajattelua sovellattaisiin rakennussuojelussa, olisi meillä edustava kokoelma 1800-luvun puutaloja joissa ei ole vessaa ja keskustojen uusrenessanssitaloja joiden toimistoja ei voi käyttää kun rakennukseen ei ole saanut vetää sähköjä.

    Minun mielestäni sillä puolella (KLB:n usein autoasioissa parjaama) Museovirasto toteuttaa aika hyvin periaatetta jossa nimenomaan vanha ilmiasu on säilytetty mutta pinnan alla olevan tekniikan saa uusia nykyisten toiminnallisten vaatimusten mukaiseksi.

    Ja kummassa seuraavista onkaan oikeasti mielenkiintoisempi historia joka liittyy oikeisiin ihmisiin ja heidän elämäänsä?

    - Kahdella omistajalla ollut alkuperäisenä säilynyt 50-luvun jenkki joista ensimmäinen ajoi säännöllisesti joka sunnuntai kirkkoon ja toinen on pitänyt lämpimässä tallissa piilossa 30 vuotta. Tästä saa kahden lauseen verran juttua eikä kukaan ulkopuolinen ole edes päässyt näkemään koko autoa pitkään aikaan.

    - Tai sitten vastaava tapaus, jonka omistaja vaihtui ensimmäisissä kymmenessä vuodessa kaksikymmentä kertaa joka kerta välinpitämättömämpään suuntaan, ja joka muuttui sitten perä-ylhäällä hottentotiksi, seuraavaksi pastelliväriseksi kasarikustomiksi, sitten mattamustaksi rokkiautoksi ja viimein takaisin alkuperäiseksi mutta tällä kertaa isommalla moottorilla ja tyyppiin kuuluvilla lisävarusteilla kuorrutetuksi, taas joka kerta omistajaa vaihtaen. Vuosittain on tehty muutoksia ja auto on liikkunut säännöllisesti eri näköisenä kruisailuissa ja kokoontumisissa niin että tuhannet muistavat jollain tavalla ("ai se liekitetty laulu-chevy, tuoltako se nykyään näyttää?"). Juttua syntyy tuolla historialla lehteen ainakin viiden aukeaman verran jos tila vain riittäisi ja overdriven puolella muistelluista tulisi tekstiä vielä lisää - vaikka ne autoa seuraavat viralliset dokumentit ei niin mielenkiintoisia olisikaan...
     
  13. rebel58

    rebel58 Gearhead

    Arvatkaa onko Pukinmäen R kiskalla uutta Moblaa? No ei ole. Senior on. Täällä on joku antimottipääpervo mikä jostain sairaasta syystä piilottaa hyllyssä Mobilisti lehdet. Kyllä tämä on totta eikä repelin houreita. Silloin kun oli kannessa Leonid auto mies ja yläkulmassa luki Wanhaan KLB Reemeriin viitaten KGB oli ilmeisesti tälle wanhalle herran lahjalle liikaa. Piilotti kaikki moblat 7paska- ja pornolehtien taakse. Tuo profilointi tuosta viuhahtajasta oli mun omasta hatusta. Määritelkää te sherlokit tarkemmin jos haluutte? Mä en paska lehtiä lue enkä edes aurinkolasit ja pitkässä sadetakissa niitä kiskalla plaraa. Niin kuin jotkut pervot. Hyvä että niitäkinon kun omia mieltymyksiään selaavat lehtihyllyssä ja löytävät, aargjha!, hui niiden kauhistus jotain niille pervoa materiaalia jostain vanhoista autoista. Kääk! Onneksinämä terveet ja normaalit pistävät tämän lehden takaisin sinne minne se kuuluu eli pois niiden pyhästä osastosta takas autolehtihyllylle mitä ne eivät selaa vahingossakaan. Taiehä he tulevat plaraamaan meidän vanhojen autolehtien hyllyjä koska repeli saattais antaa vaihtorahat korkojen kanssa ja piilottaa niiden teenage tits tai old fat ass lehtiä meidän hyllyymme?
    Tämä oli repelin pienen pieni täky aloitus tai siis jatkoa mitä viriiliä keskustelua täällä nyt taas on. Siihen jatkoa tässä viritän ja tämä oli lähinnä ToyoPetterille miltä odotan jatkoa tähän. Ei vain hänelle. Tuossa vihjasin "Junioriin". Jatkan ja ennen kaikkea jatka te täällä keskustelua mitä luen ja tän vihjauksen jälkeen kirjoitan lisääkin.
    Amen.
     
  14. merc

    merc Gearhead

    On Uholalimo kyseessä.
     
  15. Buick55

    Buick55 Gearhead

    "bdr529"kirjoitti:
    - Tai sitten vastaava tapaus, jonka omistaja vaihtui ensimmäisissä kymmenessä vuodessa kaksikymmentä kertaa joka kerta välinpitämättömämpään suuntaan, ja joka muuttui sitten perä-ylhäällä hottentotiksi, seuraavaksi pastelliväriseksi kasarikustomiksi, sitten mattamustaksi rokkiautoksi ja viimein takaisin alkuperäiseksi mutta tällä kertaa isommalla moottorilla ja tyyppiin kuuluvilla lisävarusteilla kuorrutetuksi, taas joka kerta omistajaa vaihtaen. Vuosittain on tehty muutoksia ja auto on liikkunut säännöllisesti eri näköisenä kruisailuissa ja kokoontumisissa niin että tuhannet muistavat jollain tavalla ("ai se liekitetty laulu-chevy, tuoltako se nykyään näyttää?"). Juttua syntyy tuolla historialla lehteen ainakin viiden aukeaman verran jos tila vain riittäisi ja overdriven puolella muistelluista tulisi tekstiä vielä lisää - vaikka ne autoa seuraavat viralliset dokumentit ei niin mielenkiintoisia olisikaan...[/quote]


    Olipa hyvin sanottu!
    Tällaista itsekin arvostan ja mieluusti myös lukisin enempikin tuollaisista "autokohtaloista".

    Jotenkin vaan ei hirveästi jaksa innostua lukemaan näitä "isollarahalla"teetettyjä amerikan karamelliautojuttuja,tokihan ne hienoja ovat mutta jotenkin siitä vaan puuttuu "se jokin"?

    Aiemminkin tullu mainittua että ihan sama mikä harmaavarpunen auto onkaan kyseessä, jos sillä on jokin mielenkiintoinen historia takana ja vielä ehkä mieluummin Suomi historia.
    Kuka,ketkä,miten,mitä sillä ajoneuvolla on aikoinaan tehty ja jos vielä mitä ihmeellisempiä sattumuksia on käynyt niin on ainakin omasta mielestä jonniinverran mielenkiintoisempaa lukea kuin tuo edellä mainitsemani.

    Tämä on vaan oma mielipide ja täytyyhän tietysti monentasoisista laitteista tehdä juttuja kun kaikkia ei kiinnosta aivan kaikki.
     
  16. audiq

    audiq Gearhead

    Mistäs lähtien valtion virkamies on kirjoittanut autojen käyttöiän pidentämisen puolesta?


    Montako näitä mattamustattuja rokkiautoja on palautettu takaisin alkuperäiseen asuunsa?
     
  17. bdr529

    bdr529 1st gear

    Eikös sellainen tapaus juuri sitten olisi aika mielenkiintoinen...?
     
  18. Mutku

    Mutku 3rd gear

    Ou jees, erittäin hienoja ajatuksia. Paljon on uusin Mobilisti taas saanut ajatuksia ilmaan, on se hyvä lehti kun saa aikaan keskustelua!

    Tuosta autojen historiasta: henkilökohtaisesti juurikin olen myös sitä mieltä, että "lauletut" tai edes johonkin suuntaan muutellut ajoneuvot omaavat enemmän historiaa, kuin "hupun alla säilytetyt koskemattomat löydöt".

    No, pitkä juttuhan tuosta saivartelusta tulisi, jos alkaisi tämän osalta sisintään purkaa. Mutta lyhyestä virsi kaunis: Mobilisti on mielestäni jo vuosia ollut paras harrasteajoneuvolehti, ugh.
     
  19. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    Heh, aina kun mulla tule mobiilisti lehti mieleen, tulee juttu 21 vuoden takaa
    mieleen , siinä oli 1939 letukka joka oli "Piloille entisöity" . Jotenkin tämä juttu istui kovasti takaraivooni, ja 1993 ostin Galaxieni sillä asenteella että tätä ei ikinä saa museokilpiin.. Toisin kävi.. :rotfl: Mitä mahtaa kuulua "pilatulle" 39 letukalle ?
     
  20. ttakatal

    ttakatal 1st gear

    Eihän sitä kukaan ole parjannut? Hieno auto kaiken kaikkiaan ja hienolla tekniikalla.
    Kyse on lähinnä rajanvedosta moblan osalta, jos se ei ole enää tekniikan kohdalla niin mihin se sitten vedetään? Onko kaikkien moblan lukijoiden mielestä OK että jatkossa esitellään kustomeita ja rodeja, kunhan niillä on suomi-historia? Mikä lehden sitten enää erottaa muista "RÄYH"-lehdistä??

    Juu ja se Junior-Mobla vois oikeesti olla hyvä idea, mutta toisaalta olisko sille oikeesti tilaa V8:en, spinnereiden sun muiden puristuksessa... :odroll:

    Se alkuperäinen kone oli muuten 307, mutta ei kai sillä niin väliä, pikkulohko mikä pikkulohko :poff:
     

Kerro tästä muillekin!