Uusi Mobilisti lehti....

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja mercman, 3.5.2007.

  1. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Jotenkin itsekin on tullut vilkuiltua tuon jeepin hankkimisen jälkeen noita amc tuotteita vaikka tuo jeep onkin jo chryslerin aikainen tuote.

    Ambassadorista näkyisi olevan hienoja malleja vaikka kuinka. Mutta ei tässä hätää, ei pysty kertymään nyt pihaan.

    EDIT: on vähän OT päivä mutta kyllä tuollainen olisi komea:
    [​IMG]

    Toisaalta tuo perhemallikin menisi:
    [​IMG]

    Tai moni muukin.
     
  2. bdr529

    bdr529 1st gear

    Tuolta löytyy VM:n juttu skannattuna: http://kuvaton.com/finnshark/QJ7.jpg
     
  3. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    ..mutta tuokin on julkaistu 1995, eli tolppakameroita on jo ollut...eli se Mobilistissa mainittu "valvonta" on ollut jotenkin olemassa.
    Mutta jos juttu olis tullut heti tuoreeltaan niin melko varmasti sitä olis joku yrittänyt... :)
     
  4. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Vähän myöhään tulee tämä kysymykseni, liittyy nron 4/14 sivun 91 kuvaan:
    Juttu on 2014 Lahti Classic Motor Show'sta, kovin lyhyt ja pintapuolinen juttu...
    Oikealla pikkukuva palaneen näköisestä savuavasta 1929 A-malli foordista, alla vain teksti "Yhä kytevä ford".
    Mikä tämän kuvan tarina oikein oli?
    Oliko tehty lavastus tallipalosta näyttelyyn vai peräti paikan päällä sattunut onnettomuus?
    Keulan ja renkaiden perusteella ollut hyväkuntoinen entisöity hoppa?
     
  5. homer

    homer Double Gearhead

    Kyllä se vissiin oli ihan somistussavua.
     
  6. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Siis hiljattain omassa tallissa palanut auto, josta "varoittava esimerkki"-teemasomistus?
     
  7. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Ok, sitten paremmin aiheeseen "Uusi(n) Mobilisti", eli nro 5/14 ja tilaajasivujen yhden sivun juttu "Pendine Sands".
    Juttu oli oikeastaan aika puutteellinen, ei paljoa keroillut itse tapahtumasta, eikä edes aikaa/paikkaa kerrottu.
    Riitti kuitenkin herättämään mielenkiinnon ja netistähän löytyy lisätietoa:
    linkki: http://www.vhra.co.uk/VHRA/Pendine_Sands.html
    Samantapainen old skool hot rod kisa kuin New Jerseyn "Race of Gentlemen".
    Tuonne olisi päästävä edes katsojaksi!
    EDIT: Ajamaan taitaa olla hankalaa päästä "Racing is open to members only."
    [​IMG]
    [​IMG]

    EDIT #2: Pendine Sands sijaitsee Bristolin lahden rannalla, noin 85 mailia Cardiffista länteen:
    "Pendine Sands Holiday Park... Nearest airport - Cardiff - 85 miles/1 hour 45 minutes' drive time from the park ..."
    [​IMG]
     
  8. hla

    hla Gearhead


    Se oli jonkun vakuutusyhtiön osasto, missä toi auto oli esillä. Joskus aiemmin palanut auto, missä oli savukone sisällä.
     
  9. hartsa69

    hartsa69 Double Gearhead

    Jee, uusi lehti saapunut tänään .. sopii hyvin sateiseen iltapäivään :)
     
  10. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

  11. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    joo.tuo toiminta on harmittanut mua niin kauan kun viitsin muistaa.. v8 tai mobilisti jne. auto on päässyt esittelyyn lehteen ja samantien se ilmaantuu myyntipalstoille (joko lehteen tai muualle).

    jopa sellaisia juttuja nähnyt kun omistaja kertoilee kuinka kovan työn takana projekti oli ja nyt ollaan niin onnellisia ja ajellaan vaan. ja kuitenkin auton myynti-ilmoitus löytyy samasta tai seuraavasta lehdestä tai muusta myyntikanavasta heti artikkelin ilmestymisen jälkeen. maagisesti ennen lehtijuttua ei niitä myynti-ilmoituksia ole tehty. vasta sen jälkeen.

    pikku asiat kuten tälläiset ärsyttää niin pahasti että harkitsee hetkittäin jopa lehden tilauksen lopettamista sellaisen huomatessaan.. se kun tuntuu olevan se käypä toiminta-malli. tuntuu että vähintään yksi esiteltävistä autoista on myynti-osastolla. tulee tunne että ei kai sitä muuten lehden esittelyyyn pääsekkään. eli koko lehtiartikkeli olikin vain maksettu mainos.
     
  12. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    No kyllä noista oli ne myynti-ilmot jo ennen lehtijuttua (tai ainakin sen ilmestymistä), koska ne linkkasinkin ennen. Liekö Moblassa etsivät jutunaiheita Nettiautosta?
     
  13. M

    M Gearhead

    Kannattanee muistaa, että jutut tehdään usein monta kuukautta aiemmin kuin lehti ilmestyy. Itse en lakkauttaisi tilausta siksi että vehkeestä on myynti-ilmoitus.
     
  14. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Mä luulen että katsovat tän palstan harrastajien autolistaa ja tekevät juttuaiheet sen perusteella. Alkaa olla niin täsmäkaupallisesti räätälöity.
    Ei siinä mitään, elämme ankeita taloudellisia aikoja, mutta kun rehellisesti kaupalliset julkaisutkin alkavat olla monipuolisempia, niin väsyä ratsastaa sillä vanhalla "meille mikään ei ole liian erikoista" teemalla, joka kuoli jo vuosituhannen vaihteessa.

    Alkaa olla ihan enkvistin näkönen lehti, isoa kantikasta amerikanlotkotinta, jaggea ja natsikalustoa, mieluiten takavedolla. Pakollinen sotajuttu ja sitten joku säälittävä rälpätin.

    Tuskin se iso mesekään uuden 2000 lehden kanteen ihan vahingossa päätyi. Valloittavan omaperäinen valinta. Ihan kuin nettiautoa selaisi joo.

    Ranskikset, japsit, itäeurooppalaiset ja varsinkin italialaiset on niitä kerran vuodessa mainittavia. Muutenkin jos koitetaan purkaa raja-aitoja niin miksi niitä vanhoja stereotypioita pitää sitten pakolla viljellä? rapeat ranskalaiset ja riisipaperijapsit, sähkövikaiset italialaiset. Laadukkaat virheettömät saksalaiset. Jo ekasta palstasta huomaa toimittajan asenteen kohteeseensa. "juuri mikään keksintö ei kehittynyt saarella huippuunsa" tai "Britannian autoteollisuus vajosi 70-luvulla lopulliseen sekasortoon"

    Volkkarista taas sanotaan "jopa asiallinen saksalainen autoteollisuus pukeutui farkkuihin"

    Jos tämä ei ole ennakkoasenteiden levittämistä niin mikä on? Olisiko volkkarista voinut kirjoittaa "jopa amerikkalainen keksintö, farmarihousut, valjastettiin propagandaan, kun 30-luvulta periytyvän saksalaispöristimen vanhanaikaisuutta koitettiin piilottaa"

    ja toimituksen oma autotallikin alkaa olla putsattu kaikesta oikeasti rohkeasta ja erilaisesta, siirtyen enkvist-approved käyttiksiin. Seura tekee kaöltaisekseen, ilmeisesti.

    Ei jaksa kohta enää vuodattaa, pitää varmaan äänestää jaloilla ja kokeilla vaikka Spinneriä.
     
  15. homer

    homer Double Gearhead

    Et tainnut lukea mobilistiä laisinkaan. Siellähän (ja täälläkin) kerrottiin että spinneri lopettaa sadannenteen numeroon.
    Itse odottelen vesi kielellä seuraavaa teemanumeroa. Mites olisi YYA aiheinen??
     
  16. impala67

    impala67 Double Gearhead

    mielettömän kaupallisia pääaiheitahan tässä uusimmassa numerossa oli, niinkuin 3-pyörä relianta tai triumph dolomite. käsittämättömän hieno se trumppa. aivan oikea saloon-gti, ihan ajan hermollakin. enkä edes ollut tajunnut tommosta autoa olleen olemassakaan. ei kyllä ole minkään suuryleisön kosiskelua mielestäni. kauheaa katkeruutta päätoimittajaa vastaan sämpyllä, mutta kerro toki lisää mistä se juontaa.
     
  17. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Mua ei haittaa yhtään mikään.Luen lehden läpi ja sillä siisti.Ja odottelen seuraavaa numeroa.
     
  18. hartsa69

    hartsa69 Double Gearhead

    Olihan siellä "hauska" lukijakirje tyyliin 'jossei kirjoiteta minuu miellyttävästi niin irtisanon tilauksen ja niin tekee 350 muutakin' :D
     
  19. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Tuli tuossa selailtua uusinta mobilistia ja "pakkohan" tuo on jo tilata! Vähään aikaan ei ookkaan mitään autolehteä tilannu.
     
  20. Holley

    Holley Gearhead

    Olen hiukan huolissani, kun tosiaan toimittajien autot alkavat selvästi nuorentua '60-lukuisista '90-lukusisiin. Mutta uudessa lehdessä ei kai nyt ollut ihan "enqvist approved käyttis", ellei joku halua '60-luvun taitteen pösö-pakua, täysin atomeiksi purettua vieläpä, sellaisena nähdä?

    Kritiikkiä tietty juu ja itsekin olen ehkä hiukan huolissani, kun jutut ohenevat 12 sivusta 6 sivuun tai jopa vähempään, mutta "monipuolisempia rehellisesti kaupalliset julkaisut"? Kyllä, aivan totta: Aamulehden lauantainumerossa on juttua autoista ja kaikesta muustakin. Onhan se monpipuolinen.

    Se mikä ehkä pysyy samana, on lehden logiikka tehdä "pääjuttuja" ja eräänlaisia kuvatalkoita, mutta sama konseptihan niillä on ollut jo '70-luvulta lähtien. Miksi sitä mennä sörkkimään, ei kiitos muutoksille.

    En ole kantaani Mobilisti 2000 -lehteen määritellyt, joten aika puolueeton mielipide: ihan markkinateknisesti jos miettisit Sämpy itse perustavasi lehteä, niin laittaisitko uuden lehden ensimmäiseen numeroon esimerkiksi 1995 5-ovisen Hyundai Ponyn kanteen ja kuvittelisit, että ihmiset ostaisivat tai tilaisivat seuraavankin numeron? Tai kerropa kansalle, mikä auto sinusta olisi SE juttu, jolla sinä haluaisit uutta lehteäsi myydä?

    Tuo esitelty-auto myytävänä harmittaa minuakin, mutta ei kai sekään toimittajan vika ole, ainakaan aina? V8:n pääkirjoituksessa tästä kirjoiteltiin joskus... 80-luvulla?
     

Kerro tästä muillekin!