Uusi Moparisti jolla Dart 1968 440 koneella.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Dunky, 24.1.2022.

  1. Dunky

    Dunky 1st gear

    Tervehdys kaikille tällä foorumilla.

    Heti alkuun kysymys, onko tämän päivä kiina alukannet parantaneet mainettaan?
    Olen nimittäin purkamassa konetta tuosta Dartista ja voimaahan siihen pitää saada samalla.
    Kun aika on, niin alan tilaamaan osia koneesee. Kansi valinta arveluttaa kaikista eniten.
    Kaikki vinkit ja neuvot otan kyllä vastaan.
     
  2. Dunky tykkää tästä.
  3. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Kyl ne kaikki tarkastaa täytyy, ja usein löytyy myös sanomista ja sitä myötä korjattavaa. Itsellä ollu Edelbrock/440source tyyppisissä std kansissa liian tiukkoja ohjureita joka vissiin on jonkinlainen muoti-ilmiö noissa. Lisäks kieroja kansitasoja, sekä erilaisia venttiili/seetivikoja. Viimeisimmässä RPM kansiparissa vuosi 1 pakoventtiili ihan solkenaan. En oo ehtiny vielä selvittämään et mikä siinä on vikana.

    Kannattaa lukee toi ylempänä linkattu ketju läpi, ja miettiä sitä konetta ihan alusta asti järkevänä kokoonpanona. Summamutikassa osia paikalleen pulttaamalla saa monesti enemmän tuohoa kuin hyötyä aikaan.

    Laita vaikka tähän mitä autolta odotat, mitä osaa siinä on nyt moottorissa ja voimansiirrossa, ja paljonko rahaa on käytettävissä. Eiköhän siihen resepti löydy
     
    Muokattu: 24.1.2022
    Dunky tykkää tästä.
  4. Dunky

    Dunky 1st gear

    Juu kaikki pitää aina ite tehä ;)
    Tuossahan on siis motorhome moottori minkä sisuskaluista ei mitään tietoa. Myyjäkään ei tiennyt mitään autosta. 727 loota ja 8 3/4 lukkoperä. Holley street dominator imusarja ja single pumppu 750 kaasutin. Nokka joku Moparin performance koska purppuralla maalattu alkupää?
    Konehan siis kolkottaa tällä hetkellä ja siksi avattava (on vaan himppusen ahdas sovitus nostaa kone pois tuosta kopasta peltisarjoilla). Öljynpaineet on kylmänä noin 75psi ja lämpösenä noin 55psi laakerivikaan ei siis ainakaan viittaa, ilmeisesti. Tyhjäkäynnillä käy varsin nätisti mutta kierroksia kun nostaa niin kolahtelee epämääräiseen rytmiin :)
     
  5. Dunky

    Dunky 1st gear

    Niin ja tavoitteet.
    Kyllä tuon kokeisessa moottorissa pitää olla lähelle 500hp ja ruma tyhjäkäynti.
    Ei siis jokapäiväiseen ajoon vaan hauskan pitoonhan tuolla on tähdätty, kuka sen nyt ikinä on aloittanutkaan.
    Ja meneehän tuohon tonni jos toinenkin, näin olen antanut itseni ymmärtää
     
    Muokattu: 24.1.2022
  6. Kuulostaa projektilta, jota ymmärrän ja en ymmärrä..

    Heitetään vettä kiukaalle:

    [​IMG]
     
  7. Dunky

    Dunky 1st gear

    Toimis varmaan Dartissakin.
    Mitä kohtaa et ymmärrä?
     
  8. Motorhomen virittelyä..Taidan olla semmoinen boomer..:D
     
    Dunky tykkää tästä.
  9. Dunky

    Dunky 1st gear

    Joo mutta uudelleen rakentamalla on muisto vain paskahuussin moottorista :)
     
  10. Kannattaa siihen voimansiirtookin panostaa. Vaihtaa taka-akseli järeämpään, mikäli sikäli siellä on se 8 3/4.
     
    Dunky tykkää tästä.
  11. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Tee suunnitelma mitä haluat. Tän hetken ongelma on etenkin "overseas" osien saatavuus, eikä ne jenkkiosatkaan oo sen suhteen helppoja. Et siin mielessä ne kiinakannet voi olla vaikeeta jos ei jollakin oo hyllyssä. Jos jotain tekee ni koittaisin välttää ihan peruskansia, RPM:mä tyyppistä, 440 sourcea jne. Ennemmin vähän sijoittais enempi ja menis paremmalla kannella. Trick flow on mun mielestä parasta vastinetta rahalle. Ruttu kohilleen, kevyet männät ja vähän nokkaa, ni ainoo ongelma on se et miten siit saa niin vähän, mikäli 500 on tavote.
     
    Dunky tykkää tästä.
  12. Dunky

    Dunky 1st gear

    No eihän se tietenkää haittaa jos mennää yli viiden sadan. Trick Flow, myydäänkö euroooassa missää?
     
  13. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    http://www.tuumacid.fi/ jonkinlainen TF edustus, ainakin muutama vuosi sitten hinta oli sellainen, ettei itse kannattanut ainakaan lentorahtina alkaa jenkkilästä haalimaan.
     
    Dunky tykkää tästä.
  14. GBS

    GBS 2nd gear

    Tosiaan kannattaa miettiä että mitä sillä autolla oikein meinaa tehdä. Jos pelkkää katuajoa niin 600hv riittää a bodyssä vallan mainiosti. Ja stripilläkin jonkin matkaa. 500hv kadulle varmasti jees. Mulla on tuos 512cid moottori vielä osina jos kiinnostaa. Jarrutettu karvan yli 800hv. Sillä ei tosin sit kannata maailmanympäri lähtee pörrää. Lait yv. Jos kiinnostaa.
     
    Dunky tykkää tästä.
  15. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Turhaa hienostelua alumiinikannet yms, ebaysta halpa turbo ja eikun kovaa ajoa... :p:D
     
    Dunky tykkää tästä.
  16. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Ihan hyvä vaihtoehto jos tuntuu et keulapainoo on liian vähän. Isolohko A-koppases kuitenkin on viel takapyörät maassa.
     
    Dunky tykkää tästä.
  17. Dunky

    Dunky 1st gear

    Just ja just on takapyörät maakontaktissa :)
    En ole tällasella päässy koskaan ajamaan niin en tiedä kuinka kamala on ajaa vaikka edes suoraa tietä.
     
  18. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Se tosiaan kannattaa päättää että mitä haluaa. Jos haluaa että on paljon voimaa, hyvä ajaa paljon pitkää matkaa taloudellisesti ja siten että pystyy keskustelemaan normaalisti kyytiläisten kanssa. Niin silloin joutuu hommaamaan 2-3 A body. Tai niin ainakin minulla kävi..
     
    tooke ja Herje tykkäävät tästä.
  19. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Alulohko kompensoi turbo(je)n painon, kuulemma.
     
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Akku takakonttiin ja turbon aiheuttama keulapainoisuus on kompensoitu.
     

Kerro tästä muillekin!