Uusi vesipumppu ja käynti hävisi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja T5, 6.7.2020.

  1. T5

    T5 Gearhead

    460 Fitech Efillä. Virranjakajana MSD 8577 lukittuna. Uudet tulpat ja tulpanjohdot.

    Talven aikana laitoin siis ruiskun, nuo sytkävehkeet jne autoon. Meinasin keväällä viedä leimalle, mutta vesipumppu alkoi vuotamaan. Auto siis kävi hyvin tuolla yhdistelmällä vanhalla vesipumpulla. Motivaatiomonttu kuitenkin yllätti ja vasta viime viikolla vaihdoin uuden vesipumpun.

    Tänään sitten tein käyttöönottoilmoituksen, hain siirtokilvet ja suuntasin hallille hakemaan autoa.
    Lähti vähän vaivalloisesti käyntiin ja ampui vähän takaisin. Tyhjäkäyntiä kävi vähän heikosti ja sammui ilman kaasua. Kierroksia ei ottanut kunnolla, vaan tukehtui ja sammui kaasua painaessa. Selvästi kävi rikkaalla, kun silmiä alkoi kirvelemään auton vieressä.
    Tätä kesti pari minuuttia ja sen jälkeen nyt koko romu ei käynnisty lainkaan. Nyt MSD kuumenee alaosastaan aika paljon startatessa.

    Mitään muu ei ole siis muuttunut kuin uusi vesipumppu. Sehän nyt tietenkään syyllinen tähän voi olla. Onko mulla nyt virranjakaja hajonnut jo 20min käytön jälkeen vai mitä ihmettä tässä tapahtui? Ruisku toimii ja bensaa tulee, kun bensalinjaa raottaa.
    Eli sytkäpuolelle homma nyt viittaisi?

    Fitechiä on ränkätty, nollattu asetukset siitä yms, mutta ei muutosta. Sen huomasi, että jos auto seisoi vaikka minuutin, yritti se hörähtää. Mutta jos monta kertaa peräkkäin starttasi, ei se edes yrittänyt hörähtää.
     
  2. 383

    383 Gearhead

    Akussa tarpeksi virtaa ???
     
  3. T5

    T5 Gearhead

    Akku on myöskin uusi ja ainakin pyörittää konetta hyvin.
     
  4. f34

    f34 Double Gearhead

    Vesipumppua asennettaessa tökätty joku liitin irti, esim moottorin lämpöanturin..
     
  5. T5

    T5 Gearhead

    Vuosimallin unohdin kertoa alkupostauksessa. Se on - 77.

    Tuo lämpötila-anturi onkin ainut, mikä noilla seuduilla on. Se on kiinni termarin vieressä (joo, väärä paikka) ja se on hyvin paikallaan.
     
  6. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Koneen maadoitus?
     
  7. xarper

    xarper Gearhead

    Kierrosluku tieto puuttuu? Hörähtää sen huikan verran mitä antaa kun virrat laittaa päälle.
    Näin teki Holley ainaskin ilman kierroslukutietoa. Kokeilisin huikalla läppärunkoon ja hörähtääkö enemmän.
    Tai sit virtoja päälle pois ja oottaa joka kerta sen 5sec ja sit kokeilee, ajaaa saman asian.
     
  8. T5

    T5 Gearhead

    Ainakin tuolle "käsitietokoneelle" tuli kierroslukutieto, kun yritti startata.
    Koneesta lähtee uudet maadoituskaapelit sekä akulle että koppaan.
     
  9. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Kokeile toisilla tulpilla, kuulostaa siltä että nykyiset ovat ottaneet itseensä.
     
  10. T5

    T5 Gearhead

    Auto on noilla tulpilla ollut käynnissä noin 30min vaihdon jälkeen. Voisiko useampi tulppa mennä kerralla pimeäksi?
     
  11. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Mulla joskus 5kpl. NGK-tulppia kerralla.
     
  12. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Jep. Pikkuisenkin liian kylmä lämpöarvo ja rikas seos niin seuraavalla kertaa ei välttämättä enää pelitäkään. Ensimmäinen ja halvin murheenkryyni tsekattavaksi.
     
  13. BioFreak

    BioFreak 1st gear

    Samanlaista oireilua 318 moparin kanssa kun ensi kertaa koitti rempattua konetta käynnistää. Tärähti sit käyntii kun jakajaa hieman käänteli startatessa. Oli ollut liian myöhäisellä. En tiiä onko tässä tapauksessa voinut ennakot missää kohtaa muuttua?
     
  14. repas-90

    repas-90 3rd gear

    Onko sulla msd:n oma pickup coili kåytössä tuossa jakajassa ? Ovat aika kuraa ja saattavat hajota yks kaks, lakkaukset murenee käämistä ja voi juuri tyhjäkäytiä jaksaa käydä.
     
  15. sangi74

    sangi74 Gearhead

    Voi jos kastellu
     
  16. T5

    T5 Gearhead

    Jakaja ei ole pystynyt kääntymään, mutta varuiksi sitäkin vähän käännettiin. Ei vaikutusta. Ajoituslampulla testattuna kipinä tulisi. Huikkabensalla hörähtää käyntiin, eli bensapuolelle tää homma nyt sitten kuitenkin viittaa.
    Ja joo, tankissa on bensaa ja kokeiltu kummallakin auton tankilla :D

    E: Joo, eihän se bensa siellä letkuissa liiku. Nyt sit jännätään, että onko vika Fitechissä, ruiskupumpussa vai onko uusi lohkossa kiinni oleva mekaaninen bensapumppu hajalla :odrealmad:

    E2: suoralla virralla ruiskupumppu pyörii, joten sitä ennen joku häikkä siellä on.
     
    Muokattu: 7.7.2020
  17. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Siinä on siis mekaaninen pumppu ja sähköpumppu?

    Tuottaako se sähköpumppu, vaikka surisee, ei välttämättä tuu pihalle.

    Millainen järjestelmä siinä on?
     
  18. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Toi fitech on aika herkkä monesta asiasta. Sytkäjohdot ei saa olla lambdajohdossa kiinni ja mielellään mahd. kaukana toisistaan. Katso onko tullut vikakoodeja.

    Mulla fitechissä hajosi melkein heti se toinen niistä kytkentä liittimistä eli katso että saa kontaktia. Mulla ei surahtanut pumppu ja kun jätti virrat päälle ja heilutti sitä liitintä niin kuuli kun pumppu lähti päälle. Kolvasin lopuksi johdot niin loppui ongelmat käyntiin lähtemisestä.
     
  19. T5

    T5 Gearhead

    Tuossa on yhtä pykälää kylmemmät tulpat tuon ahtimen takia. Täytyykin pitää tämä mielessä, jos tuo ei meinaa asettua.

    Orkkis on, mutta en jaksa uskoa että tällä 30min käytöllä se olisi vielä mennyt rikki. Mutta hyvä tieto tämäkin.

    Systeemi on siis seuraavanlainen:
    Tankkivalitsemelle tulee tankeilta letkut. Siitä lähtee ensimmäiseen kerääjäsäiliöön letku, johon tulee myöskin ruiskun paluulinja. Tästä lähtee letku sitten mekaaniselle pumpulle, josta se jatkaa Hyperfuelin kerääjäsäiliöön/ruiskupumpulle. Tuo on siis periaatteessa kerääjäsäiliö, jonka sisällä on vain kaksi sähköistä pumppua. Siitä sitten Fitechille.
    Mekaanisen pumpun haluaisin säilyttää sen takia, koska se on varmempi kuin sähköinen pumppu.

    Tuo ensimmäinen kerääjäsäiliö saattaa olla murheenkryyni tässä hommassa, mutta kun en vain muutakaan paikkaa paluulinjalle keksi. Ja mielelään kummatkin tankit haluan säilyttää.

    Mulla kans tuosta Hyperfuelin pumpusta hajos ekana toisen bensapumpun liitin ja vielä lopuksi piti se plus-johdon liitinkin tehdä uusiksi.

    Nappasin bensalinjan auki ennen mekaanista pumppua ja sekin oli ihan rutikuiva. Eli vika on joko tuossa ensimmäisessä kerääjäsäiliössä (vetelee ilmaa jostain tms?) tai sitten bensa on loppunut, mihin en millään usko.
     

Kerro tästä muillekin!