Uusille kuskeille apua.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja Ck, 17.1.2008.

  1. Ck

    Ck Gearhead

    Ens kesänä kun oli tarkotus osallistua kisoihin niin pientä selvennystä tarvittas ettei ihan kaffeella olla ensimmäisissä kapinoissa. Joku muukin on varmaan uusi eikä kaikki ole selvillä vaikka olis sääntökirjaakin luettu.

    1. Mitä kaikennäköstä lisenssiä,katsastuskorttia,jäsenyyksiä,akk lupia tms tarvitaan että pääsee kisaamaan? Ja missä järjestyksessä.

    2. Suoritetaanko ensimmäisissä kisoissa lisenssilähdöt (montako?) vai jossain harjoituspäivillä, onko täyskaasulähtöjä vai jotain muuta?

    3. Onko jotain kirjallistakin koetta? Jos on niin millanen se on?

    4. Millanen ajoasu tarvitaan street luokassa?

    5. Jos/kun kisoihin tullaan ja autossa havaitaan jotain puutteita niin pääseekö sillä ajamaan ollenkaan vai onko syytä kerätä samantien kamat ja ruveta ottaan kepua.

    6. Säännöistä huomasin että ahdetun moottorin ollessa kyseessä auton painoon lisätään 25kg/ahdin. Onko tämä lisäys minimipainoon vai laitetaanko jokatapauksessa peräluukkuun kilokaupalla rautaa.
     
  2. Henski

    Henski 1st gear

  3. Tea

    Tea 1st gear

    Paitsi että täältä: http://www.akk-motorsport.fi/lisenssit/ kun lukee noita tän vuoden lisenssijuttuja niin mun mielestä ne ainakin poikkee osin viimevuoden ohjeista.. esim.

    (suora lainaus)
    "Kansallinen lisenssi
    Vaatimuksena ajokortti (paitsi nuortenluokassa) ja ko. lajin kuljettajatutkinto

    Lisenssillä voi osallistua kotimaan kansallisiin kilpailuihin rallissa, rata-ajossa, jäärata-ajossa, rallisprintissä, jokamiesluokassa, rallicrossissa, endurancessa ja Drag Racessa eri lajien tutkintovaatimukset huomioiden."


    Ei puhuta mitään EU- ja NEZ-maista, johon ainakin viimevuonna tuo kansallinen lisenssi kelpas.. ja tämä kohta:

    "Edellisvuodesta poiketen vain kansainvälinen lisenssi ja ilmoittajalisenssi painetaan ja lähetään kilpailijalle. Muut lisenssit ovat sähköisesti jäsenkortin eli Motorsport ID:n tiedoissa KITIssä. Uutta on myös se, että ilmoittajalisenssit ja endurance tiimikortit tilataan KITIn kautta."

    ei oikein auennu mulle... tostahan mä ainakin sain sen käsityksen että varsinaista lisenssiä ei lähetetä kun kansainvälisen lisenssin haltijalle? Pitääkö siis tänä vuonna hankkia kansainvälinen jos/kun ajaa vaikka Ruotsissa tai Virossa? Vai meenkö mä sanoon siellä vaan että kun se lisenssi on siellä KITI:ssä...?

    No on tohon varmaan joku järkevä selitys, mutta kummallista kapulakieltä toi kyllä on...
     
  4. JHa

    JHa 3rd gear

    Luultavasti kaikkien pitää ostaa tuo kansallinenlisenssi!?
    Vois FHRA ottaa asiasta selvää ettei porukka tilaa vääriä lisenssejä, hopihopi!!
     
  5. joteam1

    joteam1 Gearhead

    Lisenssistä

    En tiedä miten FHRA aikoo tuon hoitaa, mutta muihin lajeihin ilmoittaudutaan ainoastaan KITIN kautta, jolloin se huomioi automaattisesti maksetun lisenssin ja jäsenmaksun. Eli kilpailupaikalla ei tarvii lisenssiä jos on ilmittautunut KITIn kautta.
    EU:n alueella (ja Norjassa) kilpailtaessa pitää pyytää AKK:lta erillinen "kortti" = kilpailulupa. Tämä siis koskee muita kuin FIA kilpailijoita, joilta vaaditaan aina KV-lisenssi.
    Huomatkaa että TERVEYSSELVITYS on LÄHETETTÄVÄ AKK:lle, vasta sen jälkeen on lisenssi voimassa.
    FHRA:n tutkintokortti on käsitykseni mukaan oltava kisoissa mukana, mutta se ei oikeuta mihinkään muuhun kuin osallistumaan DR-kisaan.
     
  6. Tea

    Tea 1st gear

    Tosta mä en ainakaan muuten löytäny säännöistä Street-kohdasta mitään mainintaa, koska olen ehkä sokea tjtn...? Myöskään teknisissä yleissäännöissä sivu 198 en ainakaan huomannu mitään. Enkä itse ainakaan muista mikä ajoasu olis pitäny olla.
     
  7. Tea

    Tea 1st gear

    Koitan vastata niihin mistä mitään tiedän:

    Kannattaa soittaa FHRA:n toimistolle sekä AKK:lle asian varmistamiseksi koska noi lisenssiasiat näyttää muuttuvan joka vuosi. Ensiksi ainakin FHRA:n jäsenmaksu (kilpailijajäsen) ja hyvissä ajoin ennen kisaa tai lisenssiajoa tilaa katsastuskortti FHRA:n toimistolta.

    Riippuu tutkinnosta. D1 -> x-määrä lähtöjä? ja D2 vaatii 6 hyväksyttyä lähtöä. Yleensä ollu niin, että ensimmäinen lähtö pelkkä valoihin asettuminen ja läpiajo ja siitä eteenpäin vähän kerrallaan niin että viimenen saa olla täyskaasulähtö. Ainakin näin on ollu, korjatkaa jos olen väärässä. Ja nämä voi siis suorittaa vaikka ensimmäisten kisojen yhteydessä.
    edit: niin ja yleensä ainakin viimeisen lähdön aika (jos lähtö on hyväksytty) hyväksytään kilpailijan lajittelulähdöksi. Ja ensimmäisissä lisenssilähdöissä kiinnitetään huomiota kuljettajan reagoimisen lähettäjän käsimerkkeihin ja sen että ne myös tulee ymmärretyksi.
    Ja burnisnäyttäjän merkkeihin jne.
    Sääntökirjan kun on lukenu ajatuksella läpi pariin kertaan niin pärjää tossa kirjallisessa. Ja jos on vähänkään lajista perillä ja tietää perusasiat. Voi suorittaa kilpailupaikalla paikan päällä samana päivänä esim. kun suorittaa lisenssilähdöt. Kannattaa ilmottaa toimistolle etukäteen että on tulossa suorittaan. Jäsenmaksu kaiketi oltava silloin jo suoritettu.

    Jos ei mitään turvallisuuteen erityisesti vaikuttavaa ongelmaa ole niin yleensä on päässyt ajamaan, puutteista tulee merkintä katsastuskorttiin ja puutteet on korjattava seuraavaan kisaan mennessä, tai tietenkin parempi korjata jo paikan päällä jos mahdollista. Katsastuskortti pitää itse tilata toimistolta.

    Lisätään minimipainoon.

    Nää on vaan mun vastauksia joten korjatkaa ihmeessä viisaammat jos olen väärässä... :D
     
  8. Tea

    Tea 1st gear

    Niin ja Ck, jos kerrot mihinkä ryhmään aiot osallistua niin kyseisestä ryhmästä varmasti joku on valmis kertomaan enemmän ja luultavasti apua löytyy ongelmiin.
    edit: joo sekoilua nyt oikein urakalla, näköjään kyseessä oli Street jotakin?
     
  9. Ck

    Ck Gearhead

    Juu Street C oli tarkotuksena.

    4. Millanen ajoasu tarvitaan street luokassa?

    Tohonkun vielä joku keksis jotain kun säännöistäkään en löytäny?
     
  10. jussi308

    jussi308 1st gear

    h

    Noi löytyy mun mielestä sääntökirjan TEKNISET YLEISSÄÄNNÖT osasta. Vaikka tässä ei mainita streettiä erikseen niin eiköhän ajopuku tarvitse olla vähintään SFI 3.2 A/1 tai FIA hyväksyntä tai jos auto menee 7.50-9.99 niin SFI 3.2 A/5 tai FIA hyväksyntä. Mun mielestä helpointa on kun hankkii FIA-hyväksytyn ajopuvun niin ei pitäis tulla ongelmia. Tässä nää ajoasu direktiivit:

    TEKNISET YLEISSÄÄNNÖT

    10:10 AJOASUT
    Kuljettajien ajoasujen on täytettävä seuraavat vähimmäisvaatimukset:
    SFI 3.2 A/20 FC, TMFC
    SFI 3.2 A/15 TF, TMD, Comp ahdetut avokoriset, Outlaw
    ilokaasutettuna sekä muut 7.50 ja nopeammat
    SFI 3.2 A/5,
    Tai FIA hyväksyntä PRO, Comp, SS, SC, SG, ET (7.50-9.99) ja Outlaw
    SFI 3.2 A/1,
    Tai FIA hyväksyntä SS, SST, ET (10.0-11.49)
    SFI 3.3/1 Käsineet, kengät
    SFI 3.3/5 Käsineet, kengät, saappaat
    SFI 3.3/15 Käsineet, saappaat
    Ajoasuun kuuluu lisäksi huppu, käsineet ja saappaat (3.2A/20 asu) tai kengät (3.2A /15
    asu). Ajoasu voi olla kaksiosainen, housut ja takki erikseen, jolloin molemmissa tulee
    olla oma hyväksyntämerkintä.
    Yksikerroksiset nahkakäsineet kiellettyjä; kaikissa käsineissä oltava vähintään yksi
    NOMEX-kerros.
    Jos SFI puku // FIA puku ?? Kaikilta vaaditaan vähintään yksi NOMEX-kerros alusasu, huppu, hanskat, sukat ja nahkakengät ajoasun lisäksi, mikäli ryhmä- tai
    luokkavaatimukset eivät muuta määrää.


    Korjatkaa viisaammat jos olen väärässä.

    Juha
    DS 333
     
  11. Käkö

    Käkö Gearhead

    Re: h

    Noinhan toi menee, ja nyt täytyy muistaa et jos Street-auto kulkee 11.50 tai hitaammin niin silloin pärjää hyväksytyllä kypärällä, pitkähihainen paita, pitkät housut , hanskat ja nahkakengät, alle 11.50 kun menee niin silloin lähetään ajopukukauppaan ja turvakaarikauppaan... :D
     
  12. Ck

    Ck Gearhead

    Re: h

    [/quote]

    Noinhan toi menee, ja nyt täytyy muistaa et jos Street-auto kulkee 11.50 tai hitaammin niin silloin pärjää hyväksytyllä kypärällä, pitkähihainen paita, pitkät housut , hanskat ja nahkakengät, alle 11.50 kun menee niin silloin lähetään ajopukukauppaan ja turvakaarikauppaan... :D[/quote]

    Tätä tietoa kaipasin. Tattista.
     
  13. Ck

    Ck Gearhead

    Men's Large, Men's X-Large, Men's 2X-Large, Men's Medium, Men's Small, Men's 3X-Large, Men's 5X-Large, Men's 4X-Large.

    Kokojakin näyttäs olevan aika suuriin asti. Onko tavallinen large ihan suomalaisen large-remonttihaalarin kokonen vai onko noissa joku oma systeeminsä? Ite kun mahtuu 180cm/85kg kokosena tommoseen "suomalaiseen" large haalariin.

    Onko näitä jossain "koeajettavissa" vai tilataanko riskillä ja alotetaan laihdutuskausi jos ei se sittenkään mahdu päälle? :rotfl:
     
  14. jussi308

    jussi308 1st gear

    k

    Jos noi on niitä Summitilla yms. nettikaupoissa olevia kokoja niin muistaakseni siellä on katalookissa jotkut mittataulukot minkä mukaan valita. Toinen vaihtoehto on ostaa suoraan Suomesta. Välillä löytyy käytettyjäkin (esim. www.ralli.net). Toisaalta jos tilaa muutenkin esim. osaa Summitilta niin siinä mukanahan se tulee ja on toi dollarin kurssi nyt suopea rapakon takaisille ostoksille.
     
  15. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Re: h

    Noinhan toi menee, ja nyt täytyy muistaa et jos Street-auto kulkee 11.50 tai hitaammin niin silloin pärjää hyväksytyllä kypärällä, pitkähihainen paita, pitkät housut , hanskat ja nahkakengät, alle 11.50 kun menee niin silloin lähetään ajopukukauppaan ja turvakaarikauppaan... :D[/quote]

    Tätä tietoa kaipasin. Tattista.[/quote]

    Hitaammassakin autossa tarvii päävirtakatkaisijan, joka sammuttaa koneen sekä kardaanilenkin. Sitten purnukat jäähdyttimen ylivuodolle sekä huohotin letkuille. Jäähdyttäjään pelkkää vettä. Polttoainelinja metalliputkea (pieni pätkä kumiletkua). Ja kaikki paineenalaiset polttoaine ja öljylinjat on tehtävä ilman klemmariliitoksia.
     
  16. Ck

    Ck Gearhead

    Re: h


    Nämä olikin jo tiedossa ja jo tässä vaiheessa myöskin hoidossa. 8)
     
  17. SC 285

    SC 285 1st gear

    Re: h

    Varsin veikeä katkaisija... :rotfl: Sorry... oli pakko... :poff: Hitto mä oon väsyny...
     
  18. ERT2

    ERT2 1st gear

    Kyseleppä ajopukua vaikka tuolta: http://www.bjorkmotorsport.com löytyy Suomesta ja palvelu on erittäin ystävällistä, myy pääasiassa Fia-hyväksyttyä tavaraa.Omat ajokamppeet+penkin ja vyöt hankin tuolta ja homma pelas 10+
     
  19. Ck

    Ck Gearhead

    Ilmeisesti kaikki FIA hyväksytyt hanskat/kengät jne käy?

    SFI 3.2 A/1,
    Tai FIA hyväksyntä SS, SST, ET (10.0-11.49)
    SFI 3.3/1 Käsineet, kengät
    SFI 3.3/5 Käsineet, kengät, saappaat
    SFI 3.3/15 Käsineet, saappaat
     
  20. askut

    askut 1st gear

    nii i mullapa olis uusii hanskoi 40 pari
     

Kerro tästä muillekin!