V8 IR-imusarjalla ajelijoita?

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja saresks, 30.7.2019.

  1. 4d sedan

    4d sedan Gearhead

    Tavallaan päädyit samaan mitä moni muukin on päätynyt V8-koneiden kanssa.
    Näkisin että paremman siitä noin saa, mitoitukset ja muut asiat kun tekee huolella niin toimivampi se niin on kuin kaasareilla toteutettu IR-systeemi.
    Jos/kun homma etenee niin laittelepa kuvia ja juttua aiheesta.
     
  2. Olen 4D sedanin kanssa samaa mieltä. On helpompi saada tuommoinen ruisku -tunnel ram toimii kuin patteri kaasareita. Sanoisin, että ehkä niissä mitoitukset yms. antaa anteeksi verrattuna IR-systeemit. Ja tuossa vielä yhtenä plussana EFI:ssä saa sytkänohjauksen samalla moottorinohjauksella.

    Mutta IR -systeemit on silti täynnä pornoa. Toivottovasti joku niitä rakentelee..
     
  3. ftms

    ftms Gearhead

    ... kyllä rakentelee...
     
  4. Joe Hunt

    Joe Hunt Gearhead

    Minä ajelin muutamana kesänä IR-setillä. Dellorto 48 pystyimu- racemallit. Imutorvet oli n 2" pitkät ja itse ilmansuodatin sellainen 250 mm korkea K&N rivoitetuilla ovaalimallisilla kansilla.
    Imusarjan runnerit pakostikin aika lyhyet.
    Moottori oli L88-pohjainen 427, RectPort kannet taskuporttauksella ja nokka sellainen mieto 230(050)/.610 mekaaninen rulla(tietenkin). Puristussuhde 10,6:1. Hooker Compit ja avara putkisto H-putkella eikä ollut ongelmia pois pelistä putoavan pytyn kanssa.Joissain koneessa saattaa aivastus kurkussa sotkea virtauksen vähäksi aikaa ja kone käy seitsemällä.
    Käyttökelpoinen kierroslukualue kivan laaja ja se keskialueen kaasuunvastaavuus ihan jotain muuta kuin korkealla nelireikäsarjalla. En laskenut noita hienoja matemaattisia värähtelykaavoja ollenkaan, vaan säädin koneen dynossa lambdan kanssa paikalleen.
    Osaavalta kaverilta ihan pala kakkua.
    Varmasti jossain äärihommissa on parempiakin vaihtoehtoja, mutta muskeliautolla voi ajaa muutakin kuin sitä neljännesmailia ja tehdä muutokset vain sitä silmälläpitäen.
    Imuäänet - ulkonäkö - käytettävyys , tuossapa sitä syytä ihan tarpeeksi.Taala tietenkin ohjailee äkkiä valinnan sinne eedelprokkiosastolle, koska ihan ilmaisia nuo IR-setit ei ole...
    Kannattaa sit hankkia suoraan uudet kaasuttimet(tai läppärungot) säätösarjoineen ja ihan kotimaastakin saa varmasti asiaan hyviä neuvoja.
     
    Diktaattori tykkää tästä.
  5. Hassu juttu muuten..Tuolla edellisellä sivulla on parissa eri kirjassa esimerkki noista pituuksista Chryslerin kaavalla:

    L = [(K × C) ÷ N] ± 3

    L = [(72 × 1,100) ÷ 6,000] ± 3
    L = 12 ± 3 inches

    Paitsi, että kun naputtaa ne taskulaskimeen, niin tulos onkin:

    L = 13,2 ± 3 inches

    Tuo on aika lähellä sareksin tuloksia.
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Rivikutosessa single plane / dual plane syntyy kätevästi jakamalla imusarja koneen pituussuunnassa keskeltä kahtia ja laittamalla 2-reikäinen läppärunko / kaasutin. On vaikutusta, mulla on semmonen jakolevy rakennettuna.
     
  7. 3964

    3964 2nd gear

    Ruikka vehkeissä noita on tuotanto autoissa,e34 m5 bmw,ssä huomasi sen toiminnan joskus kummitteli se läppä ja sen tunsi selvänä kuoppana vedossa.

    Siis nämähän ovat tarpeen mukaan kiinni/auki.
     
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Harkitsin moista, mutta kun kokeilu tuotti jo persdynossa tuloksillaan tyydytystä, niin kiinteä väliseinä jäi.
     
  9. Mites sinä sen toteutit sitten loppupeleissä? Oliko kyseessä 2 kurkkuinen Slantin imusarja vai 4 kurkkuinen?

    Millanen se läppäidea oli? Oliko sitä tarkoitus ohjata jollakin?
     
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Mulla on Cliffordin aluimusarja, jonka alkuperäisen 4-reikä kaasutinadapterin olen korvannut omatekemälläni laipalla. Tämän laipan päällä on moparin 318 efi koneen kaksireikäinen throttle body asennettuna läppäakseli kampiakselin suuntaiseksi.

    Se oli aluksi käytössä yksitasoisena, mutta kun silloinen osakokoelma ja ruisku ei liki vakion turbiinin kanssa oikein pelannut, niin kokeeksi hitsuuttelin siihen omatekemään tb-adapteriin lisää alu-materiaalia väliseinäksi. Se lisuke oli helppo viilalla sovittaa yhtenä palana siihen imarin isoon reikään. Ei ole tehty milliä tarkemmalla sovituksella, eli pikkuisen falskaa.

    Läppärungon yksittäiset 48mm läpät riittävät hyvin 225/2 kokoisille koneen puoliskoille ajatellulla käyttöalueella.

    Läpän olisin tehnyt liukuvana osana imusarjan sisällä vähän siihen tapaan kuin joissakin kiukaan luukuissa säädetään ilmanottoa. Sille rpm ohjaus esimerkiksi.
     
  11. Jouni_K

    Jouni_K 3rd gear

    Oispa kiva nähdä jostain tommosesta jaetusta imusarjasta teho/vääntökäyrät läppä kiinni ja läppä auki, että paljonko se oikein vaikuttaa.
     
  12. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Itsellä on yksi ikuisuusprojekti pikku hiljaa valmistumassa. Alsalohkon päällä aftermarket kannet joissa kanavien paikka ja koko poikkeaa reilusti tehdaskansista. Nykyinen paketti on ruiskulla joten uusikin tulee ruiskulla. Tehtaan EFi imusarja ei ole kaksinen design ja vaatisi joka tapauksessa adapterit. Ainoa optio on kansiin kuuluvat IR-imusarjat. En kuitenkaan halua 4 läppärunkoa joten tarkoituksena on tehdä kompromissi eli plenum yhdellä läppärungolla. Kuva tulee kunhan sen saan jollain konstilla liitettyä...

    [​IMG]
     
    Muokattu: 24.2.2020 klo 08:47
    jknR ja Herje tykkäävät tästä.
  13. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Jep, pienellä taistelulla onnistui...
     
  14. Nyt näkyy:)
     
  15. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Kyllä, alumiinistä siihen pömpeliä päälle ja tötteröt jää sinne sisälle. On Roverin mosa, siinähän on myös plenumin sisällä trumpetit.
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Tuossahan olisi mitä mainioin mahdollisuus tehdä säätyväpituiset imutorvet - sehän se oli tämän topikin aihe.
     

Kerro tästä muillekin!