V8 IR-imusarjalla ajelijoita?

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja saresks, 30.7.2019.

  1. 4d sedan

    4d sedan Gearhead

    Tavallaan päädyit samaan mitä moni muukin on päätynyt V8-koneiden kanssa.
    Näkisin että paremman siitä noin saa, mitoitukset ja muut asiat kun tekee huolella niin toimivampi se niin on kuin kaasareilla toteutettu IR-systeemi.
    Jos/kun homma etenee niin laittelepa kuvia ja juttua aiheesta.
     
  2. Olen 4D sedanin kanssa samaa mieltä. On helpompi saada tuommoinen ruisku -tunnel ram toimii kuin patteri kaasareita. Sanoisin, että ehkä niissä mitoitukset yms. antaa anteeksi verrattuna IR-systeemit. Ja tuossa vielä yhtenä plussana EFI:ssä saa sytkänohjauksen samalla moottorinohjauksella.

    Mutta IR -systeemit on silti täynnä pornoa. Toivottovasti joku niitä rakentelee..
     
  3. ftms

    ftms Gearhead

    ... kyllä rakentelee...
     
  4. Joe Hunt

    Joe Hunt Gearhead

    Minä ajelin muutamana kesänä IR-setillä. Dellorto 48 pystyimu- racemallit. Imutorvet oli n 2" pitkät ja itse ilmansuodatin sellainen 250 mm korkea K&N rivoitetuilla ovaalimallisilla kansilla.
    Imusarjan runnerit pakostikin aika lyhyet.
    Moottori oli L88-pohjainen 427, RectPort kannet taskuporttauksella ja nokka sellainen mieto 230(050)/.610 mekaaninen rulla(tietenkin). Puristussuhde 10,6:1. Hooker Compit ja avara putkisto H-putkella eikä ollut ongelmia pois pelistä putoavan pytyn kanssa.Joissain koneessa saattaa aivastus kurkussa sotkea virtauksen vähäksi aikaa ja kone käy seitsemällä.
    Käyttökelpoinen kierroslukualue kivan laaja ja se keskialueen kaasuunvastaavuus ihan jotain muuta kuin korkealla nelireikäsarjalla. En laskenut noita hienoja matemaattisia värähtelykaavoja ollenkaan, vaan säädin koneen dynossa lambdan kanssa paikalleen.
    Osaavalta kaverilta ihan pala kakkua.
    Varmasti jossain äärihommissa on parempiakin vaihtoehtoja, mutta muskeliautolla voi ajaa muutakin kuin sitä neljännesmailia ja tehdä muutokset vain sitä silmälläpitäen.
    Imuäänet - ulkonäkö - käytettävyys , tuossapa sitä syytä ihan tarpeeksi.Taala tietenkin ohjailee äkkiä valinnan sinne eedelprokkiosastolle, koska ihan ilmaisia nuo IR-setit ei ole...
    Kannattaa sit hankkia suoraan uudet kaasuttimet(tai läppärungot) säätösarjoineen ja ihan kotimaastakin saa varmasti asiaan hyviä neuvoja.
     
    Diktaattori tykkää tästä.
  5. Hassu juttu muuten..Tuolla edellisellä sivulla on parissa eri kirjassa esimerkki noista pituuksista Chryslerin kaavalla:

    L = [(K × C) ÷ N] ± 3

    L = [(72 × 1,100) ÷ 6,000] ± 3
    L = 12 ± 3 inches

    Paitsi, että kun naputtaa ne taskulaskimeen, niin tulos onkin:

    L = 13,2 ± 3 inches

    Tuo on aika lähellä sareksin tuloksia.
     

Kerro tästä muillekin!