V8 kiertokanget

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja kojo, 24.3.2003.

  1. kojo

    kojo Gearhead

    Tossa yhtä projektia kasatessa tuli vastaan että männät oli ollu väärinpäin, niin mistäs tietää onko kiertokanget oikein päin männissä eli kääntääkö koko hoiti ympäri vai pelkästään mäntä siihen kangen päähän toisin päin?
     
  2. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Joistain olen lukenut tai muuten hourehtinut, että männän laittamista väärinpäin käytetään virikikkana. Vaikuttaisi muka männän viipymiseen yläkuolokohdassa. Kommentoikoon joku viisaampi.
     
  3. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Vakiomännissähän tappi ei ole keskellä mäntää. Sillä on pyritty vähentämään mekaanisia ääniä. Kääntämällä toi offset toisinpäin saadaan pieni tehohyöty, mutta vastaavasti mekaaniset äänet kasvaa. Noin siis ainakin teoriassa. Mä oon yleensä laittanut noi männät väärinpäin, enkä oo siinä mitään haittavaikutuksia havainnut. "Rallimännissähän" tappi sitten on keskellä, joten niissä moista tarvetta ei ole. Keirtokanget sen sijaan tulee olla oikein päin, eli kun niiden reunoissa on laakeripesissä viisteet, niin leveämpi viiste tulee ulospäin j akapeammat viisteet vastakkain. Eli siis pelkkä kiertokangen kääntäminen ei onnistu. Sen sijaan, niitä voi sinksata toiselle puolelle, jotta pääsee haluamaansa lopputulokseen.
     
  4. kojo

    kojo Gearhead

    No Paljastettakoon että kyseessä on chevyn 6.2 dieseli. siinä ei välttämättä tunnu kovin kivalta virikikalta kääntää mäntä väärinpäin koska niissä männissä on toisella laidalla kolot jotka pitäis ainakin mun järjenjuoksun mukaan sopia etukammion kohdalle ettei se etukammion aukko mee ykk:ssa umpeen...
    Pitää illalla kattoa mitenpäin ne veivit tulee. kulumajäljistä päätellen ne on ollu joskus kumminkin päin siellä.
     

Kerro tästä muillekin!