V8 MB??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja El kamina, 15.2.2007.

  1. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Pullman, siis pidennetty? Muistan että Mobilistissa oli joskus juttu hienokuntoisesta mustasta ja sitten Suomalaisaomistuksessa oli se Lennonin entinen valkoinen, se on kuitenkin myyty ulkomaille jo vuosia sitten. Mutta että kolme Pullmania Suomessa, kuulostaa aika monelta (erityisesti kun valmistusmäärä on hieman päälle 400). Tosin eivätpä kaikki varmaan ole olleet Suomen kilvissä, oletan.

    Tässä on muuten kuva siitä ex-Lennonin autosta.

    Suomi-kuusisatasia ("pätkiä") taitaa olla vain se valkoinen Timo Mustakallion uutena ostama ja muuttoautona jo vuonna 1975 tuoma. Mainittakoon että aivan erinomaisen hienossa MB-historiikissa Johtotähti Suomen teillä on kuva mustasta 600-Mesestä Kuopion koekilvillä mutta se oli vain lainassa Shaahin vierailun ajan.
     
  2. JB

    JB 1st gear

    tänään tuli torniossa liikennevaloissa tuomonen 6.9 selli viereen. mustat suomikilvet, muuten aika asiallisen oloinen tapaus, mutta joku rengasfirman mainos oli takakylkeen roiskastu.
     
  3. Rytari

    Rytari Gearhead

    kaverin suulin katoksessa oli kanssa aikanaan metallinhohtovihreä 450 sel, 6.9 ja automaatti, valkoset nahkapenkit, muovit vielä päällä ja kunto muutenkin hieno, kuin uusi. Välillä sitä aina käyteltiin ja liikuteltiin. En muista kumpi ensin loppui, bensa vai akku, mutta sinne se kuiteski mätäni ja hävis johonkin jo vuosia sitten.
     
  4. karra

    karra Double Gearhead

    W100 eli malli 600 (kansankielellä Pullman, vaikka se oli vain yksi versio W100 tyypistä); mielestäni uutena ei tullut Suomeen. Tällä hetkellä tiedossani on 9 kpl Suomessa, kaikki eivät tosin Klubin jäseniä. Yhdestä puuttuu VIN numero, muut on tiedossa.

    W109 300 SEL 6.3; kolme taisi tulla uutena Suomeen + Waxe. Tällä hetkellä minulla on tiedossa 14 auton VIN numero ja 13 on rekisterissä Suomessa siis. Lisäksi on se Autoverhoomon Waxe -klooni joka on mielestäni tehty joko lyhyestä W108 tai pitkästä ilmajousitteisesta W109 pikkukasikoneisesta, tekniikka muutos tehty Saksassa ja "kloonaus" Suomessa.

    En tiedä miten Trafi suhtautuu pikkukoneisen W108 tai W109 muuttamisen 6,3 tai isommalle kasille kuin 4,5 l koska 6.3 malleissa on erilainen kori; kardaanitunneli on leveämpi erilaisen vaihteiston takia ja mm etupalkki on edenpänä mitä M130, M116 ja M117 moottorimalleissa vaikka ne olisivatkin jo ilmajousitteisia eli W109.

    W124 500E ja myöhemmin E500 olivat ensin Porschen tehtaalta lähteneitä ja myöhemmin Daimler-Banz siirsi valmistuksen omalle tehtaalleen. Olen nähnyt Alastaron radalla parkissa suomenkilpisen Carlssonin tekeleen jossa 6.0 l kone ja se on mielestäni kasi, ei V12. 500E/E500 on erilainen kori kuin 420E/E420 ja pienemmissä; kardaanitunneli on leveämpi, lokasuojissa on levitykset sekä takana on R129 taka-akselisto kun taas atuakselisto pitäisi olla sama.
     
  5. karra

    karra Double Gearhead

    Unohtui tämä 450 SEL 6.9; Suomessa oli jokin aika sitten vain 2 tiedossani - pk-seudulla hopeanvärinen ja Lahden tiedoilla pronssinvärinen + kulmakolari varaosa-auto. Pari vuotta sitten ilmaatui nuo linkeissä esiintyvät autot, Lohjan autoa olen käynyt katsomassa. Lahteen tuli kaverilleni pari vuotta sitten byzantinkulta CA-versio joka on nyt Helsingissä. Lisäksi olin hakemassa kesäkuussa Tukholmasta yhtä hopeanväristä joka on nyt Kouvolassa MR-kilvissä.

    Nettiautossa on ollut hiljattain ja kuulemma jo aiemminkin yksi tumma auto, en muista tarkemmin.

    Suomessa olevien tarkempaa määrää en siis tiedä, yksi on kuitenkin laivassa matkalla tänne :p .
     
  6. TopiCa

    TopiCa 1st gear

    Kun tiedät näistä kerrotko kuinka pieni ja matala 6.3 ja 6.9 öljypohja on? Ja missä on öljytankki?
    Luulis että DS kone olisi helppo asentaa mihin Meseen vaan? Onko näin?
     
  7. karra

    karra Double Gearhead

    6.3 on normi systeemi. 6.9 on kuivasumppuvopitelu ja öljytankkin on apparin puolen etukulmassa.

    Tässä kuva 6.9 "öljypohjasta":

    http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 120278.jpg

    http://3.bp.blogspot.com/_tpVBksnAVB8/T ... 0/tay6.gif

    Itse en ole DrySump ekspertti joten en tiedä tarvitaanko sinne öljypohjaan muuta erikoista kun vaan pumppujärjestely?

    Lisää kuvia kaverin autosta täällä:

    http://s194.photobucket.com/albums/z171 ... 010/Vesku/

    6.3 moottorista löytyy googlettamalla vaikkaM100 engine haulla:

    http://www.starmotorsny.com/images/m100enginelink.jpg

    Omia 6.3 kuvia on täällä:

    http://s194.photobucket.com/albums/z171/karra_010/M100/

    http://s194.photobucket.com/albums/z171/karra_010/W109/
     
  8. MadMike

    MadMike Gearhead

    No huhun mukaan kaksi olisi ollut maahantuojan kautta....mutta mä epäilen vahvasti että nyt sekoitetaan ihan normimalleihin.
    Ja nä huhut on ihan Vehon työntekijöiltä tullutta.
     
  9. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    No niin, nyt tuli tietoa. Tarkennetaanpa tuota valkoista "Suomi-autoa" (joka oli muuten näytillä FHRA-showssa joskus 80-luvulla, oli silloin aika kova juttu kun en ollut moista ikinä nähnyt). Sen siis tilasi vuonna 1971 uutena Timo Mustakallio Saksassa asuessaan. Kun hän sitten muutti takaisin Suomeen 1975 auto tuli mukana ja se oli ensimmäinen Suomeen rekisteröity 600. Vuoteen 1984 asti se oli hänen käytössään mutta silloin se vaihtoi omistajaa (sairauden vuoksi). Nykyään auto on takaisin suvussa eli Timo Mustakallion pojalla.

    Eli eipä tuokaan tullut uutena Suomeen mutta melkein kuitenkin.

    Tämä on muuten ihan hauska dokumentti:
    W100

    Ainiin, saman kirjan mukaan 6,3-malleja olisi tosiaan tullut kolme kappaletta - ja Waxenberger.
     
  10. karra

    karra Double Gearhead

  11. hla

    hla Gearhead

    Yks niistä palautui alkuperäiselle omistajalleen pari vuotta sitten, siitä oli juttu jossain lehdessä.
     
  12. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    /\ "korjausta"

    Siis teemaillassa oli, jos oikein muistan..... äääh en muista...... Mutta eri pituisia autoja, kaksi vaaleata, yksi tumma. Täällä kanssa tavallinen 600, tumma väriltään, 3-4 vuotta sitten nähnyt viimeksi ja oli.... hmm... käyttökunnossa.
     
  13. karra

    karra Double Gearhead

    Vaikka nuita kirjoja tuli myytyä parikymmentä en ole kerinnyt sitä tarkasti vielä pariinkaan vuoteen läpi lukemaan :oops: . Revon suku tosiaan hankki Mikko Revon tänne uutena ostamansa auton takaisin; tässä rojektissa oli yhtenä kannustajana eräs Kouvolan aktiivi jolle juuri haettiin alkukesästä 450SEL 6.9.

    En nyt lydä tähän hätään yhtään kuvaa siitä mutta laitetaan tähän toisen orkkis-suomi 6.3:n kuva, eli ns Rasva-Aaltosen auto:
    http://forum.mercedes-benz-clubs.com/fi ... sa_125.jpg
    http://forum.mercedes-benz-clubs.com/fi ... sa_102.jpg

    Tässä kauan Suomessa ollut 450 SEL 6.9:
    http://www.autonkuvat.jossain.com/LPR2007/IMG_4047.JPG
     
  14. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    /\ Kyseisessä kirjassa annetaan ymmärtää, että Urpon Waxenberger olisi aito kilpuriwaxenberger. Tunnen yhden kirjan kirjoittajista ja on pitänyt kysyä mistä moinen käsitys, mutta "ei ole tullut sopivaa hetkeä".
     
  15. karra

    karra Double Gearhead

  16. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

  17. TopiCa

    TopiCa 1st gear

    Savonlinnassa jopa alan ammattilaiset, autojobbarit, puhuu "Revolla on 600". Se huhu kuoli tuohon kuvaan...
    Kari Repo, nykyinen pomo, ajelee siistillä 250S:llä. Repo tekee autoharrastajille sopivia talleja raketamiinsa taloihin. Ovat ymmärtäväisiä alan miehiä. Pappilankadulla oli tallit 24.5m2 ja korkeutta yläkerran piippuhyllylle. Eli sopivia jopa Jenkeille.
     
  18. karra

    karra Double Gearhead

    Mikkelin kuvissa on minun auto :D . No, ei se nii ahas väli ollu, ja eikös tiukka oo kivempi :) .

    Erkki Meron klooni, kuvissa, vaikuttaisi SE mallilta. Mutta voin sen tarkistaa koska minulla on se VIN jossain sekä olen sitä paitsi ollut Erkkiin yhteyksissä; ostin hänelle etujarrusatulat Rockautosta...ja tuli väärät... sitä säädettiin ja sitten tuli oikiat :)
     
  19. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Klooni on W109 ja 300SEL TraFin mukaan, mutta miten mallitietoihin on saatu lisättyä merkintä 8-6,3??
     
  20. karra

    karra Double Gearhead

    My bad. Olihan tuo VIN minulla; 10905612005152 eli 300SEL 3.5 alkujaan Verhoomo Iiriksen (Erkki Mero) auto.
     

Kerro tästä muillekin!