V8 MB??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja El kamina, 15.2.2007.

  1. TopiCa

    TopiCa 1st gear

    Ihastuin 600:iin kun Ruotsissa sain ajaa yhdellä ja tehdä pientä remonttia. Se, että se on "Maailman paras auto" monen mielestä ei pahenna asiaa :D
    Pari kertaa oli omistus lähellä mutta silloin oli raha tilanne tiukka ostaa suuri ja pitkäaikainen projekti.
    Tuo punainen on Bob Dylan'in äidin raiskattu auto ja musta oli venaläisen rakentama, ja kesken jättämä, "Lincoln 600". Russki body man oli asentanut Lincoln Town Car koneen ja laatikon ja taka-akselin. Ovista oli riisuttu MBn kamat ja oli yrittänyt muuttaa Lincoln'in sähköisille. Jousitus oli muutettu "normaaliksi" - kierrejouset ja iskarit. Kehui "parantaneen" Mersun vikoja...
    Molemmat meni muille koska en tarjonnut tarpeeksi. Ehkä paras niin....
    https://picasaweb.google.com/tapitu/RareMBs
     
  2. jknR

    jknR Gearhead

  3. lesabre

    lesabre 1st gear

    Niin paljon kuin vanhempia mersuja arvostankin, niin yleisenä huomiona pakko sanoa: kyllä jenkit oli tuohon aikaan vielä selkäesti ykkösiä automaailmassa. Esim Cadillac Eldoradossa jo 50-luvulla sellaisia varusteita automaatti-valojärjestelmistä sähkösäätöisiin tuuletusritilöihin kabiinissa, että alta pois. Jo vakionakin. Eikä suorituskykykään jäänyt isoimmista V8 Mersuista, enemmän voimaa löytyi isoimmista GM:n luxusatuojen padoista jo 50-luvulla kuin Pullmanneista edes vuonna 1981. En ole Pullamania itse ajanut, mutta oletan automaattivaihteistoijen toiminnassakin jenkkien olleen vähintään samalla tasolla 60-luvulla, jopa jo 50-luvulla.

    Hienoja autoja kaikki tyynni, mutta kyllä ajat on muuttuneet. Tuohon aikaan amerikkalainen auto oli vielä arvossaan ja syystäkin. Mercedes on tietysti aina Mercedes, säälittää pirusti kun tuttavapiirissä vimpanpäälle kunnossa ollut v. 1968 MB 250, joka ajettu metsän laitaan jo 5v sitten. Rekisteröitynä ja juuri maalattuna jne, siellä se sammaloituu ja maatuu. Upea auto 4x levyjarruineen kaikkineen.
     
  4. Rahikainen

    Rahikainen Double Gearhead

    Hommasin kesällä 1985 380SE:n. On perkules hieno peli. Kone käy niin nätisti, että pysyis varmaan kolikko pystyssä ilmanputsarin päällä. Jotenkin tulee kiva fiiilis tuosta autosta.
     
  5. karra

    karra Double Gearhead

    No hitto, kuvat taitaa olla USAsta :) .

    M100 foorumilla oli joskus mielenkiintoista juttua. Sehän oli tiedossa jotta 450SEL 6.9 oli valmis jo 1973 mutta öljykriisin takia tehdas odotteli pari vuotta ennen kuin lanseerasi uuden mammuttimoottorin. 1973 se olisi ollut liian pöyhkeilevää.

    Ja, W100 facelift oli myös valmisteilla; 1973 tehtiin prorotyyppi W100F jossa oli 6.9 kone ja hydropneumaattinen jousitus. varmaankin pellin alta löytyi K-jetroniccimoottori sekä sen perästä 722-laatikko :odroll: .

    [​IMG]

    [​IMG]

    1977 tehtiin W100 FL jossa sisutuskin oli jo päivitetty uudempaan.

    [​IMG]

    No, en tiedä oliko parempi että nuo haudattiin? Mutta neukut surutta hyödynsi designia ZIL-autossaan:

    [​IMG]
    [/quote]
     
  6. fmila

    fmila Gearhead


    Mites/milloin tuo sun W109 on maahan tullut, kun siinä on toi RUMA takasumarikin, vaikka on -71:nen ?

    Kun sulla on tiedossa noi alkuperäiset Suomi 6,3:set niin mikä tilanne on sillä tumman vihreellä AA-X0X ?? Kun siitä viimeksi kuulin, piti se olla alkuperäisessä "perheessä" juniorin hoivissa ja kunnostuksessakin. Onkohan projekti edennyt? Sitä tuli vaan nuorena miehenä joskus ropattua ja säädeltyä ja kerran jopa pätkä ajettuakin. Mahtava vääntö on jäänyt mieliin sieltä 70-luvulta asti, vaikka kaikenlaisilla "mörkölohkoilla" on sittemmin tullut myös ajettua...
     
  7. TopiCa

    TopiCa 1st gear

    Mistä johtunee että Jenkki V8n swappi ei ole yleistynyt S ja vaikka SL sarjan Mersuihin? Ei edes USAssa. Esim Jaggeen niitä vaihdetaan rutiinomaisesti.
    Olisko ohjausvivut ym niin tiellä?
    450SL Meset ovat Jenkeissä halpoja ja menevät valitettavan usein kone- ja laatikko vikaisina prässiin. Jenkki tekniikalla moni pelastuisi.
     
  8. karra

    karra Double Gearhead

    Oma on tullut muuttoautona 1997. Tuo Hellan takasumari on ollut tehtaalla jo lähtiessään, siitä on maininta kantakortissa. Se syttyy kun valokatkaisijaa vedetään kaksi naksausta ulos. Autossa on ollut myös alppitorvet eli Fiaam Fanfare, ne on tosin purettu pois mutta niiden johdotuksia on vielä paikoillaan.

    Minulla oli käsitys että kolmas 6.3 Suomi-auto olisi 1969 mallinen #1512. Yksi puolituttu oli soittanut tuosta autosta että onko myynnissä ja nykyinen omistaja sanoi sen olleen isänsä auto ja on nyt kunnostettu, siis samassa suvussa vielä eikä ole myynnissä.

    Tämä AA-rek. nro auto (valmistenro #3776) oli bongattu Helsingissä taannoin, varaosaliikeen pihalla mutta en muista miten sen kuntoa kommentoitiin.

    Pitää selvittää vielä mikä on tuon #1512 historia jos kerran #3776 on orkkis Suomi-auto.
     
  9. Fordhomo

    Fordhomo Gearhead

    Mulla on ollut aikoinaan W108 MB -71 (tosin ei V8:lla), ja siinäkin oli Hellan takasumari paikoillaan. Vaimo tietty peruutti sen ens töikseen p*skaksi, ja keräsin lasinsirpaleet talteen ja myöhemmin teippasin sen kasaan. Puutuvat palat peitin ruututeipillä ja asensin sen sitten mun Rotta-Skodaan. Alla kuva siitä takasumarista

    [​IMG]
     
  10. hla

    hla Gearhead

    Toi #1512 tarina sopis fmilan jutun perusteella hyvin tohon #3776:een eli olisko noi numerot menny sekaisin jossain vaiheessa?

    Revon suvun auto ja toi AA-XXX on hienokuntoisia, mutta se kolmas eli Rasva-Aaltosen ja sen jälkeen Helsinkiläisen asekauppiaan pitkään omistama auto on vähän huolestuttavassa tilassa. Välillä se seisoi Helsingissä kadunvarressakin pitkään ja on rekisterin perusteella muutoskiellossa.....
     
  11. fmila

    fmila Gearhead


    Noista Vin:n lopuista ei oo jäänyt muistikuvaa, vaikka oon noi kaikki aikoinaan Pajalla nähnytkin. Suomi orggis 6,3:set pitäis olla juurikin noi AA-XXX ja sit se huonossa hapessa (kait?) oleva BP-XX ja tuo ekana mainittu, joka epähuomiossa oli aikanaan jäänyt katsastamatta ja sai sitten pitkät valkoiset laput AAL-XXX. Vehon vanhemmat pierut noi hyvin tiesi ja mullekkin on näköjään jäänyt mieleen :rotfl:

    Ja Karra, kyllä toi takasumarin katkaisija toiminto on aika tuttu. Uudemmista muuttoautoista olen joutunut kaivamaan toisenkin kerran, sekä takasumarin, että äärivalojen johdot pois, ne kun ei solloin kekkoslovakian aikaan olleet mitenkään laillisia varusteita katsastuksessa. :argue: :argue:
     
  12. karra

    karra Double Gearhead

    Pitää selvitellä tuota suomiautoasiaa jahka kerkiää.

    Eilen Ahvenistolla pääsin aidon CLS 6.3 AMG:n kyytiin ammattikuskin ohjastamana. Siitä vähän innostuneena tuli yritettyä omalla SECillä hieman liikaa, tai sanotaanko vaan että spinnasin alikulun mutkan jälkeen ja takarengas kävi soralla...

    [​IMG]
     
  13. fmila

    fmila Gearhead


    Eikös noi ole esillä siinä Max B:n kirjassa?? Ite en oo sitä edes hypistellyt, pitääkin pummata se lainaks joltain, ei tota kehtaa omaksi hankkia 8)

    Ja eihän toi sun spinni oo näköjään ollut viellä edes lähellä, kun ei vanteen ja renkaan välissä edes kiviä näkyvissä :lol:

    Muista nostaa ens kerralla rengaspaineita ennen kuin meet kokaseen. Ahveniston on vaan niin kamalan syheröä, ei pääse oikein vauhdin makuun kun ei oo juuri kunnon suoraa.
     
  14. hla

    hla Gearhead

    Onhan ne, MTD-x Repo, Aaltonen BP-XX ja AA-XXX Oy Falcon Chemicals Ab.

    Kahdesta ensinmainitusta on kuva, jälkimmäisestä ei. Toi AA-xxx oli jokunen vuosi sitten Forssassakin.
     
  15. karra

    karra Double Gearhead

    Olen käyttänyt korkeita paineita koko kesän koska auto seisoi 5 vuotta Saksassa ja nyt ne gummit täristää aina vähän aikaa ennen kuin asettuvat pyöreiksi. Edessä on 2.8 bar ja takana on 3.0 bar. Pudotin tänään 1.8 ja 2.0 arvoihin kun vein leimalle pirssin (antaa vähän iskaritestissä anteeksi).

    Ja tosiaankaan en ole ehtinyt aapista lukemaan; vasta aloitin jokin aika sitten. Hyvä jos asia selvisi näin.
     
  16. karra

    karra Double Gearhead

    Onnistuin hankkimaan Kouvolan suunnasta merkkiliikkeen W109:n varaosakirjan. Sisäkanteen oli kirjoitettu Anssi Laurila 300SEL-/70 ja sen alle 109.056-12-001488; tuo numero ei ole 6.3 mutta essonbaarissa kerrottiin että Laurilalla olisi ollut tuonti 6.3 malli.

    560 mallista vielä, ihan mukavat vääntölukemat on ECE mallissa eli kuten omassa jossa ei ole kattia/lambdaa. 300 hv / 455 Nm on lukemat...kesää odotellessa :p .
     
  17. cuda69

    cuda69 Gearhead

    Eikös tuossa ollu gm:n pikkulohko?
     
  18. MadMike

    MadMike Gearhead

    Tuo on ihan kiitettävää Sivistynyttä DIN net hevosvoimaa ja väännötkin kohillaan. Mihin sitä vanhalla miehellä kiirettä enään ;)
     
  19. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    eikös mersussa kautta linjan ole öljypohjan mötti etupuolella eli vaatisi fomoco v8 sinne? tai ehkä sit joku northstar etuvetotekniikkaa...
     
  20. karra

    karra Double Gearhead

    Tässä topikissa on keskusteltu useampaan otteeseen Waxenbergerista, eli kannattaa lukea joka sivu läpi ketä kiinnostaaa.

    Vielä tuosta 1967-1972 valmistetusta 300 SEL 6.3, korista; eli minun tietääkseni kori eroaa siinä että kardaanitunneli on leveämpi (ilmeisimmin moottorin, ei vaihteiston takia) ja siellä on luukku jota tarvitaan startin huoltamiselle. Etupalkki on 20 mm edempänä ja sen sekä runkoaisojen korin aisojen) välissä on 20 mm spacerit jotta tilaa saadaan pystysuunnassa. Ilmeisimmin akun kiinnitykseen tuleva peti on eri mallinen kun pienemmissä. Lämppärin moottoria ei saa sisäkautta niin helposti irti tässä isomoottorisessa mallissa kun tilaa ei ole siellä kojelaudan alla.

    Varmaan iskarit on erilaiset tässä painavimmassa mallissa, jarruletkut on kaikissa ilmajousitteiseissa pidemmät kuin rautajousisessa. Alkupään malleissa oli takanakin tuuletetut levyjarrut mutta ne vaihtui pian tavallisiin, itse asiassa samoihin jotka sopi vielä 1990 ässämersuun. 6.3 malliin sai optiona lukkoperän, perä tässä muuten se mersun 60-luvun ns linkkuperä. Vaihteisto oli sama K-laatikko kuin isoissa 600-malleissa.

    Ensimmäiset 1968 mallit mitä vietiin amerikkaan olivat osittain euroversioita eli korkeapuristeisia. Myöhemmin nämä 6.3 mallit kuristettiin jotta päästönormit täyttyi, käyttämällä mm matalapuristeisempia mäntiä, eri nokkia ja eri tavalla säädettyä mekaanista ruiskutuspumppua. Alkupään ruiskupumput antoivat kuulemma enemmän tehoa, niitäkin oli viiden tuotantovuoden aikana eri versioita.

    Lisäksi sisutuksen ja muut sisällä olevat detaljit muuttui mallikauden aikana, esim vaihdekulissi, korkeudensäätönamiska, sekä sähköikkunoiden namiskat ja varmaan paljon muutakin.

    Ulkoa 6.3 erosi Euroopassa siitä että siinä oli ns jenkkivalot eli nelivalojärjestelmä. Muuta eroa pois lukien mallimerkintä takana ei ollut.

    60-luvun lopussa mersu esitteli alumiinivanteet autoihinsa; ns barokkivanteet jotka eli sitten elämäänsä sinne 1985 asti. Ne suunniteltiin tähän 6.3 malliin ja olivat tukevammat kuin peltivanteet joissa näissä kasikoneisissa oli vanteen sisällä pienet jäähdytysrivat. Ne rivoitetut taisi olla käytössä sitten pikkukaseissa ainakin koska niihin törmää täällä suomessa aina silloin tällöin.

    Ja näitähän tehtiin toki RHD versiona, britti-imperiumin maihin. Konehuoneessakin niissä oli luonnollisesti eri osia kuin LHD malleissa.
     

Kerro tästä muillekin!