V8 syylärin koko

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja manun, 2.5.2019.

  1. manun

    manun Gearhead

    Tarvis olis syylärille joka riittäs jäähdytykseen 350 SBC,tiedän että kaupasta saa uusia mutta ne maksaa niin onko kellään kokemuksia esim.euroautojen tai esim.jostain patrollin syyläristä riittääkö koko ja teho?
     
  2. Eikös täällä ole ollut juttua, että Volvon ja Mersun syylärit ja niiden puhaltimet on riittänyt aika pitkälle.
     
  3. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Kyllä jonku patrollin syylärin luulis riittävän aika pitkälle. Bensa patukka kuitenkin kuluttaa enemmän kuin isolohkosuburban, mutta tehoa on vain puolet joten lämmöks menee aika saatanasti energiaa. Silti niissä lämmöt pysyy kurissa.
     
  4. z 28 jari

    z 28 jari Gearhead

    B-Omegassa ja 3-korisessa f-bodyssa samankokoinen syylarinkenno.
     
  5. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    A-omegan sähköflekti on jäähdyttänyt hienosti pikkulohkovolvossa.
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Voyagerista käy myös. Aika moni käy kunhan kattoo mitat.


    Moneen malliin saa vaikka euroopasta tilaten syyläriä jo samaan hintaan kuin purkaamolta 300tkm ajettua...


    Ja flekti kandee ottaa myös purkuautosta, ei mitään ylihintaista suoralapaista suristinta. Jos siis ei pidä viskoa
     
    Sierra tykkää tästä.
  7. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Riippuu myös siitä 350 koneesta, onko se 150,300,600 vai 900hp. Lämmöntuotto noissa on aika erillainen.
     
    4d sedan, Karpov ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ebaysta sitten alumiinista edukkaasti jos tarve isolle jäähyteholle.
     
  9. deeäxä

    deeäxä Gearhead

    löytyy moparin trukki mallin ehjä syyläri 120€
    yyveellä lisäinfoa mitoista, jos on tarvis.
     
  10. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead


    Ja tuolta isomman pään tehoista kannattaa harkita myös syylärin teettämistä, maksimi kokoinen ja niin hyvällä kennolla kuin mahdollista.

    Noin yleisesti, paljon on myös syylärin riittävyydessä siitä kiinni että kuinka hyvin sille saa järkättyä sitä ilmavirtaa koko kennon pinta-alalta, eli tiivis tuulitunneli jne. Karpov jo mainitsikin flekteistä, monet autojen vakiot on tosiaan paljon parempia kuin ne tarvikkeet....

    Jos muistan minkäkokoinen syyläri esmes Patrollissa on niin sanoisin että aika rajalla on jäähtyykö sillä vähänkään vireempi SBC?
     
  11. xarper

    xarper Gearhead

    Ja tosiaanhan se paras sähköflektihän löytyy 850 Volvosta.
     
    sdfsd tykkää tästä.
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mulla oli 11+ rutulla 310sbc mikä kävi aika kuumana. Bilteman tms paskaropeli sai jauhaa kokoajan ja silti lämmöt kintaalla vaikka oli kevät.

    Varastosta löytynyt escortin flekti ratkasi kaikki ongelmat. Niin saatanan paskoja nuo yleismalliset ovat. Escortin flekti oli kooltaan pienempi kuin normaali ruokalautanen, mutta lavoissa oli ideaa ja kokoa.
     
    Roberto, Gary Grand, caprice305 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ja ei pelkästään se nesteen jäähdytys, myös öljynjäähdytys laskee lämpötilaa aika paljon.
    Karkeesti voisi sanoa isompi pinta-ala on parempi, paksuus auttaa tiettyyn pisteeseen. Materiaali auttaa paljon, alumiini vaikka johtaa huonommin lämpöä kuin kupari, on silti parempi koska alumiinista voidaan tehdä isommat putket, crossflow yms kennosto. Ja yleensä kuparia ei ole kuin putket tai vain haitarin sen messinki putken päällä. Ja messinki johtaa todella surkeasti lämpöä.
     
  14. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Joku Carinan muovipäätynen alusyyläri riitti oikeen hyvin pikkulohkoFordille. Vaikka ne torvetkin oli naurettavan kokoset.
     
  15. karhu01

    karhu01 2nd gear

    Mulla on tos 39 dodges tällänen fordin traktorin syyläri. Justiin ja justiin mahtui noukalle ku se kapeni nii perkuleesti eteenpäin. Hyvin jähdyttää vaikka on lähes tukkoon muurattu maski. Koneena kylläki vain 273. Mut vinkkinä jollekkin.
    https://www.ikh.fi/fi/jaahdytin-ford-81817280-f0100
     
    Gary Grand ja caprice305 tykkäävät tästä.
  16. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Noissa vanhojenkin traktorien jäähyissä on reilusti nestetilaa ja paksut kennot, niin ottavat melkosesti lämpöä vastaan. ->Tasaavat tehokkaasti lämpöhuippuja.
    Jäähdytystehoakin on varsin hyvin, kun on suuniteltu ilman patopainetta, pienellä flektillä ja raskaalla kuormalla toimimaan.
     
  17. Katselin, että esim. tämmöisessä Mersun pakussa on aika iso syyläri ja hintaa satkun uutena, vastaavia oli vieläkin halvemmallakin, mutta tässä oli kiva kuva..

    [​IMG]
     
  18. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Teltan nurkassa makaa 2.8TDTi Ducaton syyläri flekteineen ja sitä kun vertasi -88 LTDn syyläriin, niin jäähdytystehoa tukaatin kennossa on varmaan reilusti enemmän.. Eikä nuo tehokkaat flektit ainakaan sitä huononna.
    Ducaton kenno on kolmerivinen, tiheällä rivoituksella ja pinta-alaa on silti liki yhtä paljon kuin taunuksen harvassa kennossa..
     
    xarper tykkää tästä.
  19. Eipä ole itse koskaan miettinyt syyläreiden nesteen kiertoa. Tuli tämä kuva vastaan, mikä itseä hiukan yllätti:

    [​IMG]
     
  20. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Yllättävää, että yleensä kuuma vesi termostaatilta menee ylävesiletkusta syyläriin ja siellä jäähtynyt vesi tulee alavesiletkusta koneelle :eek:
     
    urho3 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!