V8 syylärin koko

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja manun, 2.5.2019.

  1. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    tuntuu että osa pakkasnesteistä on jo nykyään niin huonolaatuisia että ruosteeton moottori alkaa menemään ruosteeseen jollei vaihda nesteitä tyyliin vuoden välein. Osalla pysyy puhtaana nätisti monta vuotta.

    Kuulin sellaisen jutun yhdeltä korjaamonpitäjältä että yhden metallitehtaan kemistit kielsivät aina vaihtamasta jäähdytysnesteitä kun heidän autojaan huollettiin. Syy oli siinä että lisäsivät jotain korroosionestoainetta syyläriin aina joka vuosi jonkun määrän ja heidän autoissaan oli aina puhtaannäköiset pakkasnesteet.
     
  2. J.J.

    J.J. Gearhead

    Onhan niitä nykyään sellaisiakin nesteitä että ei tarvitse vaihdella ikinä.
     
  3. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Uusimmassa Wheel Deelerissä oli videota jossa oli 2 sähkö puhallinta joiden siipikulma muuttuu bi-metallisen ohjaimen avulla. Pakkasessa varmaan ihanteellinen.

    Jos itse uusisin syylärin alumiiniseen niin olisko siitä mitään muuta iloa kuin paino? Kupari/messinki teorissa parempi lämmöjohde kuin alumiini kuitenki.

    https://gyazo.com/e74594ba1747b900fa1c2d12c210d189

    Saakohan alumiiniset tuollaista missä olisi ylähäällä ns. paisuntatilaa vedelle? Minulla kun ei tota tilaa ole ollut paisunta säiliölle ollenkaan. Kaikki mikä menee yli valuu suoraan pihalle sitten. Uudemmissa ei missään ole tuollaista paisunta tilaa. Ilmeisesti jos alumiinita haluaa niin pitäisi siis hitsauttaa ylävesiletkulle ja alavesiletkulle toiseen alanurkkaan omat liitynnät.

    Nyt sitten tullaa siihen miten nuo monikierto yms. syylärit? Onko griffinin syyläreissä jotain tuollaisia hienouksia? Onkohan mistä vuosimallista lähtien noita alusyyläreitä? Uusissa siis vm.2000+ autoissa kuitenkin kaikissa?
     
  4. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Crossflow termiä tuntuvat käyttävän noissa missä vesikiertää useamman kerran jäähdyttimen läpi. Kupari/messinki ongelma on, että putket yms tilavuutta ei saa yhtä isoksi kuin alumiinissa. Se rajoittaa sen tehoa.
     
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Valvolinella ollut tovin jo kaikkien perusnesteitten kanssa sekottuva neste.

    Vihreä voi huonommillaan pari vuotta kestää, mutta kyllä punasella pitkään mennään
     
  6. Weijari

    Weijari Gearhead

    Griffineitä saa double passina ja niissä on paremman lujuuden takia enemmän putkipintaa kuin kuparisissa, eli se mitä hävitään johtavuudessa on kompensoitu pinta-alalla- ainakin heidän oman ilmoituksen mukaan, eli ainakin pienellä suolalla pitää suhtautua tähän.

    Mulla on menossa pitkä väsytystaistelu SBC-1 gen kasi-swapatun Buick Skyhawkin lämpöjen kanssa ja kunhan uudet flektit tulee ja saan viritykset nippuun, (mishimoton race linet) niin luulisin että syy-ja seurausyhteydet on aika hyvin haarukoitu.
     
  7. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Vähän niinkun nää ikiöljyt millon missäkin automerkeissa?
     
  8. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    buikissa oli 100t mailin välein vaihettavat nesteet. Jos ne ois vaan pysyny sen aikaa sisällä!
     
  9. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    [​IMG]
     
  10. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

     
  11. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Ei siinä niin kauaa mennyt. Joku kolkyt nelkyt tonnia ja kävi jotain. Vesipumppu x 3, syyläri ja pari letkujuttua piti glygolit tuoreina välillä 100tml -> 200tml.
     
    Custom_Rod ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  12. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Ohoh siinä on tullu osien vaihtoa! Oliko menny sekaisin väärät nesteet vai niin huonoa tuuria että levis vuorotellen?

    Tosin täytyy myöntää että itelle menee noin viiden vuoden välein vesimpumppu vissiin tiivisteet väsähtää vaikka ei ajaiskaan harmittava vika. Ei mahda oikein mitään hommalle.
     
  13. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Nesteet oli oikeat. Mutta olihan se loppuvaiheessa jo parikyt vuotias, kaukana valmistusteknisen paalausiän tuolla puolen.
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kondensoiva pyykinkuivausrumpu tuottaa hyvää kalkitonta vettä vaikkapa syylärin täyttöä varten.
     
  15. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead


    Ahdetussa vielä hieman eri asia kun saa sillä mekaanisella potkurilla järkättyä ilmavirtaa sille kuulerillekin, voi saada jopa tehoedun tuosta mekaanisen potkurin käytöstä? Sähköflekteillä on omat etunsa mutta jossain tapauksissa se mekaaninenkin on hyvä, näin aattelisin.
     
  16. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead


    Eikös Volvo Penta merkin alla ole generaattoreita yms. laitteita? Voin olla kyllä väärässäkin, ja ovat pelkkiä merimoottoreita?
     
  17. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Eihän se toki mahdotonta ole. En vaan ole koskaan nähnyt missään edes myynnissä. Joskus ennenvanhaan saatto ollakin, mut sillon tais vähemmän olla tollasia teholuokkia.
     
  18. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

  19. xarper

    xarper Gearhead

    Miten se mekaanisen flektin ilma virtaa erilailla kun sähkösen?
     
  20. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Hyvä kysymys :D tuulitunneli kun on viskonkin kanssa lähes joka tapauksessa.
     

Kerro tästä muillekin!