V8 syylärin koko

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja manun, 2.5.2019.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kyllä ne muutenkin aika jähmeitä talvella on hetken aikaa. Kokeile vaikka nyt kesälläkin pyörähtääkö kerralla edes 360ast kun kädellä sipaset vauhtia.


    Näitä startteja ym jos talvellakin tulee kylmällä koneella pari päivässä, niin väitän 0.5-1l kulutusdropin olevan mahdollinen. Pyörii se ilmaa tuottaen aina noissa vaikka visko oliskin vs lepäävä sähkö.
     
    xarper tykkää tästä.
  2. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    viskoflektin tehonsyönti tulee mitata tuulitunnelin ja syylärin kanssa
     
  3. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    kyllä ainakin mulla irrotti ekan kiihdytyksen aikana sillon uusi visko kun oldsiin ostin.
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    No kokeile pyöriikö se käsin läppäsemällä edes puolta kierrosta
     
  5. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Mulla kun on tossa isossa lämpöpumpussa sulatuksen tunnistus ulkoyksikön puhaltimen ottotehon mukaan, niin aika yllättävä käyrä siitä tulee, kun imupuolta pikkuhiljaa kuristetaan. Ilman tätäkin loggailua en olisi uskonut.
    Tuossa sulatus liipastaan, mutta jos annetaan jatkaa tukkeentumista, niin tehontarve pysyy aika pitkään tasaisena korkealla tasolla ja alkaa taittua alas vasta kun imupuoli on ihan tukossa. Ja tässähän on tuulitunneli...
    [​IMG]
     
    Custom_Rod tykkää tästä.
  6. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    meen läpsimään viskoa huomenna jos en valitse kulkupelikseni +50hp ram air huuvaa.
     
  7. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    3 rivinen syyläri -50hp vs. 2 rivinen syyläri:eek:
     
  8. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    tota tilannetta voi simuloida imurilla. kuuntele imurin moottorin kierroslukua tai mittaa sen ottamaa virtaa, imuletku auki vs. kokonaan tukittuna.
     
  9. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Imurin turbiini ei oikein rinnastu puhaltimeen, mutta kyllä se osapuilleen samoin käyttäytyy, varsinkin siellä kokonaan suljetussa päässä virtaama-aluetta.
     
    Custom_Rod tykkää tästä.
  10. Kauko

    Kauko Gearhead

    Tuli muuten mieleen, että mulla olisi joutilaana käyttämätön jäähdytin, joka käynee ainakin tällasiin:
    FORD BRONCO 1978-1979
    FORD F-100 1968-1979
    FORD F-150 1975-1979
    FORD F-250 1968-1979
    FORD F-350 1968-1979
    FORD F-500 1975-1976

    https://www.rockauto.com/en/moreinfo.php?pk=3760716&jsn=268

    Piti laittaa tuo vanhaan Cadillaciin, mut eihän se sinne istunut, joten jäi joutilaaksi. Muuten täydellinen, mut nuo peltiset kiinnityslaipat puuttuu. Voisin luopua tuosta vaikkapa satasella, jos joku tarvitsee.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  11. Weijari

    Weijari Gearhead

    Noni, nyt on viritykset tehty ja testattu:

    Mulla on siis 3-rivinen Griffinin alujäähy, joka riittää griffinin mukaan 500+ hp. Hevosia on riivattu lisää 305:sesta alukansilla, nokalla, pako- ja imusarjoilla ja n 9,7 staattisella / 8,2 dynaamisella ja 030 ylikoon stanu-alakerralla. Ei mikään äärimmäinen viritys siis ja helposti jäähdyttäjän kapasiteetin rajoissa.

    Vaikutus suuruusjärjestyksessä:

    1. Jäähdyyttäjä oli liian lähellä moottoria eli jäähdyttäjän takana ja samalla tietty flektien takana oli liian vähän tilaa. Siirsin kennon lukkopellin etupuolelle ja johan alkoi lämmöt pysyä ajossa, vaikka tätä ennen oli keulaan laitettu ilmanohjaimet, imevät tuplaflektit, Puhaltava 16" single flekti (ei ollut samaanaikaan kuin imevät flektit), huuva imeville puhaltimille, ilmausreiät vesipuolella termarille, koneen imuilma konehuoneen ulkopuolle, lämpökääritty pakosarjat, auton alle ilmanohjan, vesipumpun kanavien siistiminen, lämppärin kierron rajoitus prikoilla, termarin korvaamionen vastuslevyllä ja kokonaan ilman etc etc.

    Niin kauan kun kone oli käytännössä 3 cm päässä flektien reunasta, ei ilma kulkenut kunnolla jäähdyttäjän läpi. Tämän huomasi mm. siitä että flektit päälle laittamalla ilmavirtaa tuntui myös auton etupuolella (ei, puhaltimet eivät käyneet väärin päin) Mikään muukaan viritys ei auttanut / vaikuttanut.

    2. Konepeltiin Säleiköt. Ilman lämmöt pysyy ilman flektiä yli 50 km/h, näiden kanssa 40 km/h riittää

    3. Ilmaohjaimet sekä auton alla että jäähdyttäjälle, tiputtaa moottorin ajolämpöä n. 3-5 astetta 80 km/h ajossa

    Ja sitten kun lämmöt nousee, niin on 2x mishimoton 10"race line (5 siipiset) sähköflektit, jotka puhaltavat ihan oleellisesti enemmän ja paremmalla paineella kuin monisiipiset ei-racelinet. Näillä putoaa 2-3 min:ssa lämmöt alas. Aiemmin liian lähellä konetta olleet perusflektit eivät saaneet lämpöjä alas pitkälläkään käyntiajalla.

    Alkuperäisistä virityksistä jäi pois kaikki lämpökääreet ja jäähdyttäjän huuva. Kun ei enää tarvinnut, niin en jaksanut paskarrella.
     
    Gary Grand ja xarper tykkäävät tästä.
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Missä korissa toi pata kun noin liki jäähy oli?

    305 ylikoossa "310", pattimännät ja pikkupalotilaset kannet, ruttua reilusti yli 10. Xe268 ym. Vartilla oli menty 14s jotain perusrenkailla.

    3v ja tiuha perä ja satkussa jenkaa 3200 vaiko 3500rpm.


    Vakiosyyläri (olds cuttlas, mun mielestä vielä bensa ei paksumpi dieselin) ja escortin flekti. Ikinä ei mitään ongelmia.



    Siihen nähden tuo ylläoleva aika scifiä :D

    Peltisarjat loimotti eikä mitään lämpökääreitä kans tai ilmanohjaimia
     
  13. xarper

    xarper Gearhead

    Mä jo mietin tossa et ku pitää välijäähylle saaha tilaa ja mulla on syylärin ja koneen välissä varmaan 20cm vielä tilaa ni onhan tota varaa siirrellä mutta enpä taida siirrellä enempää kun aivan välttämätöntä, eli varmaan kallistan vaan alalaitaa sisäänpäin vähän jos noin suuri vaikutus etäisyydellä.

    Tää selittäs varmaan yhessä isolohko dartissa lämpöongelmia kans ku siinä on syyläri niin lähellä konetta kun vaan mahollista kun ei oikein muuten mahu.

    Tuolle omalle scoopillekkaan kun ei enää oo sit tarvitta ni aattelin vaan matalan cowl inductionin sen tilalle laittaa ni pääsee kuuma ilma vähän vikkelämmin karkuun konehuoneesta samalla, ahdin varmaa jonku verran nostaa noita konehuoneen lämpöjä.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  14. Tuo scooppijuttu on aika jännä. Konepellin etuosassa on alipaine ja kun taas konepellin takasaosassa on ylipaine:

    [​IMG]

    Eli jos haluaa konehuoneesta poistaa kuumaa ilmaa, niin se reikä on tehtävä on konepellin etuosaan. Aikoinaan Ascona 400:ssa oli tuota ilmiötä hyödynnetty ihan näkyvällä tavalla:

    [​IMG]
     
  15. Weijari

    Weijari Gearhead

    Buickin Skyhawk, eli periaateessa Chevy monza, mutta lukkopelti n 2" lähempänä tuliseinää, kun Skyhawkki on alunperin vain V6 eikä kasia saanut. Eli helvetin ahdasta. Ei kuitenkaan niin ahdasta kuin Wikipediassa, eli ei tarvi irroitella lokasuojaa tai pakosarjaa tulpan vaihtamiseksi :). Tosin tuo Lukkopellin sijainti mahdollisti jäähyn siirron, Stanu-Monzasssa ei onnistu(ne?) ilman keulan tukirakenteiden rankempaa muuttamista ja jäähdyttäjän kallistamista corvette-style.. Nyt selvittiin pienellä jatkopalalla pystytuessa ja parilla lisätangolla, jotka pitää sen vähän mitä lukkopeltiä jäi jäljelle, paikallaan.

    Tätäpä tätä :) 3,73 välitys ja TH350. Tosin noilla ilmaohjaimilla on melkeen niin, että mitä kovempaa ajaa, sitä paremmin pysyy viileenä, siis ainakin jäähdytysnesteet.

    Senpä takia meni aika monta ajokautta tällaiselta perusyksinkertaiselta insinööriltä. Tuli myös opiskeltua Intäärnätistä kaikki aiheesen liittyvä. Osa jutuista toki tehtiin huvikseen kun sattui osat olemaan irti ja sopivasti promilleja. Esim tuo vesipumpun kanavien siistiminenhän oli ihan tuubaa. Aika siinä kuitenkin kului mukavasti ja sukulaisille voi kertoa sankaritarinoita auton virittämisestä :confused:

    Laitoin kans säleiköt aika etureunaan konepeltiä ja nimenomaan niin päin että imevät ilmaa pois konetilasta. Eli tossa kuvassa siniselle osalle mutta kuitenkin ehdottomasti jäähdyttäjän taakse. Kisa-Mäntässä tais olle tuossa ristikkosäleikön etureunassa lippa ylös, joka aiheutti imun säleiköstä läpi
     
  16. Weijari

    Weijari Gearhead

    Nyt on kokeiltu +26:dessa ja ajolämpö pikkusen korkeampi ja pikkusen hitaamin tulee lämmöt alas flekteillä, mutta edeleen lämmöt on halllinnassa.
     
  17. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Onko varmasti kaikki ok?


    Sori kun jankkaan mutta outoa, perin outoa.
     
  18. Weijari

    Weijari Gearhead

    Mielenkiintoinen havainto: Kun avaa paisarin korkin läpimänä, paisariin pullahaa ilmakupla. Ekaks luulin että neste alkaa kiehua kun paine laskee, mutta tää kupla pullahtaa vaikka pitäis koko ajan flektit päällä lämmöt 170F eli kaukana kiehumisrajasta.

    Hotspottaako toi jostain vai onko jossain ilmalukko? Kone on ollut palasina pöydällä talvella ja kanavat on pujoteltu läpi lampun kanssa, eikä ainakaan tukoksia löytynyt.

    Jäähdyttäjähän on nyt alempana kuin ylävesiletku, kun ei mahdu ylemmäs. mutta ylävesiletkussa on ilmaruuvi
     
  19. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Jos syyläri ei kupli niin liekö väliä? Tai avaa korkin ja käyttää kuumaksi ilman
     
  20. Juueitaas

    Juueitaas 1st gear

    Jeep grand cherokee syyläri + kaksi sähkö puhallinta on hyvä valiantin 360 koneelle. Ylimääräisenä löytyisi jonkun turbo ponun 70x44x9.5cm syyläri 2 sähkö puhaltimella (puhaltimet toimivat) jos kiinnostaa
     

Kerro tästä muillekin!