V8+Turbo valtakunta?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Bomber#1, 22.11.2014.

  1. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Kiitos näistä, kannatti vähän provosoida niin tuli hyvää uutta infoa :)
     
  2. xarper

    xarper Gearhead

    Ei oo muutakaan tähä hätään, ei köyhä raaski uutta tuplapumppua ostaa tähä hätää vielä.
    Ajelin tolla 850 melkein vakion 318 kaa joulukuussa pari viikkoo, paljon paremmin pelitti ku odotin :rotfl:

    Mut ei oo kalliskaa paketti kyseessä.
    Tekemällä oppii?
     
  3. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Joo ehkä saat kaasarin toimii jollain höpö ahtopaineella. Mutta kilosta se vasta ilo alkaa.... Kuitusesta kannattaa ottaa mallia
     
    xarper tykkää tästä.
  4. xarper

    xarper Gearhead

    Musta tuntuu et ton vakio alakerram kaa se ilo voi loppua siihen kiloon:poff:
     
  5. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Jos nyt ite sais joskus aikaiseksi lähteä dynoon....
    Itellä vakio alakerralla ja männillä 150 heppaa/185nm => 407,6 heppaa ja 690nm. Nyt uudelle motilla katotaan joskos tulis sata molempia lisää. Ja tää on ihan katu räppänä vielä. Ahtaa jostain 2.500rpm ylös päin.

    Kuitusella tais olla 2.4l kone ja 3bar/9000rpm. Siinä on hyvä vehje joita viikonloppuna tuli kuolattua. https://www.dragracing.eu/driver.asp?id=4368
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  6. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Eipäs esim. Supramiehet ole keksineet tuota, kuinka helvetin kovaa ne sitten kulkis kun vaan älyäisivät laittaa kaasarin ruiskun tilalle
     
  7. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Miksei saman tien 8,8bar ahtopainetta?



    Ei liity kyllä tämäkään millään tapaa vakion 318- koneen turbottamiseen.

    Asiaan.
    Mitä ite ajelin blow thru setupilla niin ihan saman se vei matkassa kuin samankokoinen viritetty vapari, ei mikään pisaralla pisimmälle mutta ei kai se ole tyypillisesti V8 koneisen kanssa tarkoituskaan?
    Kyllähän ruiskulla saa uusia ulottuvuuksia säätämiseen mutta kyllä kaasarillakin(Holleypohjaisella) pärjää pitkälle.

    Hyviä ohjeita löytyy netistä millä noita karbiksia modataan ahdoille, ja niitä kannattaa tutkia. Tuolla jenkeissä on melko yleistä käyttää modattua Holleyta sellasissa kohtuu miedoissa setupeissa, sithän siinä "vakioholleyssä" alkaa tulla rajoituksia kun puhutaan isommista paineista, ja täytyy siirtyä tarkoitukseen tehtyihin karbiksiin.

    Muistuttaisin niistä kohdista mikä itelle oli haasteellista saada toimimaan:

    -Heti muovikohot, messinkiset vääntyy ahtopaineesta epävarmoiksi toimimaan, 0,3bar ahtoa riitti ne pilaamaan mulla
    .
    -Kumikärkiset neulaventtiilit, 0.130" riittää varmasti pitemmälle kuin 318-kone.

    -Regulaattoriksi joku laadukas, ja siihenkin tarkistus että kans nostaa polttoaineen painetta ahtojen mukaan normaalin 0,5bar bensanpaineen päälle.

    -Polttoainepumpuksi joku varmasti riittävä, linjapainehan nousee ahtojen mukana joten se kysyy lisää pumpulta.

    -Kaasarihatuksi EV-hattu, tai jotain hyvin lähelle sitä, mun mielestä se jakokannas siellä sisällä on se juttu.

    -Kohokammioiden tuuletukseen jatkoputket, ja siten että ne osuu siellä hatussa siihen virtaukseen. Kaikki bensanpinnan nostamisen yritykset ja sillä rikastamiset on tuhoon tuomittuja ideoita.

    -Laajakaistamittarin lisäksi pakolämpömittari, ja pakopainemittari. Näiden antamasta tiedoista sit säätelet koneen kohilleen.

    -Sytkän kans jollain täytys järkätä sitä ahdoilla myöhästystä, MSD 6BTM-boksi on mulla käytössä ja pidän sitä hyvänä.

    Voi olla haasteellista saada noin "isoa" kaasaria toimimaan ahdoilla pikkukoneessa, tuollainen riittäis +500cid koneeseenkin painepuolella, mut kyllähän se siitä sit selviää et jos ei toimi, tai ei meinaa saada säädettyä.

    Kyllä sen varmastikin saa toimimaan mutta malttia pitää olla mukana, tuollainen 318cid on vakio-osilla sit vaan jotain muuta kuin purpose built ahtopannu. Kyl se voi vaikka 0,5-0,7bar kestää kun kaikki säädöt on viimosen päälle?
     
    valtope, Herje ja xarper tykkäävät tästä.
  8. xarper

    xarper Gearhead

  9. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Jos turbossasi on noin pieni toi kaulus niin eiköhän tuokin ole ok?
    Kannattaa yrittää laittaa se imuilman otto johonkin sellaseen paikkaan mistä se saa viileää ulkoilmaa eikä lämmintä konehuoneen ilmaa, vaikka kuuleri sitä ahtopanosta sit jäähdyttääkin, ihan merkittävä vaikutus silläkin asialla.

    Pistäs turbosta speksejä, kompuran kokoa ja turbiinin kokoa, pakopesän kokoa yms.
     
  10. xarper

    xarper Gearhead

    Kylmä imuilma onkin selvä asia jo ollu alusta asti, meinasin heivata toisen sisemmän umpion mäkeen ja siitä suodatin läpi.

    4" imukaula turbossa, GT45 Garretti, tai kiinan kopio moisesta siis. Specsit vähän auki ku en ite tilaillu ees mut mittaamallahan noi kaikki selviää varmaan.
    Pakopuolella kanssa 4" V band lähtö.
    Loput voinen mittailla kun kerrot vaan mitä mittaan ni viisastun minäki tässä samalla ehkä vähän.

    https://www.vauhtiputka.fi/ sponsoroi ahtimen, öljyletkut ahtimelle, ahtoputket, välijäähyn, hukkaportin ja dumpin.
    Loput jäi itelle hankittavaks ja just tilailin KKD Motorsport kaikki puuttuvat, suodatin enää hankintalistalla sit ja vknloppuna sen varmaan häen Mätänet/Biltema kun keksin vaan mimmosen haluan.
     
  11. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Yleisesti mittoja joista puhutaan turboissa on kompuran koko, siis siiven halkasija imuaukon kohdalta ja siiven koko isoimmalta halkasijalta.
    Samat asiat sit pakopuolelta, ja pakopesästä joko neliösentit tai toisaalta A/R. Liitos tossa jo tulikin eli on T6.
     
    xarper tykkää tästä.
  12. xarper

    xarper Gearhead

    Olinpas vissiilaipasta väärässä, mittasin ton pakosarjan laipan varmuudeks ja sehä onki T4 twin scroll laippa.

    Ja alla speksit vrt mitä ite sain mitattua noita

    Compressor
    Compressor Trim: 50
    Compressor Inducer Diameter: 69 mm
    Compressor Exducer Diameter: 98 mm
    Compressor A/R: 0.66

    Turbine
    Turbine Trim: 78
    Turbine Inducer Diameter: 88 mm
    Turbine Exducer Diameter: 77.5 mm
    Turbine A/R: 1.05
     
  13. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    ^Ihan hyvältähän tuo vaikuttaa, varmaan riittää pitemmälle kuin se vakiopohjainen muu moottori.
     
    xarper ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  14. xarper

    xarper Gearhead

    Ahtimen vähän mitotin sen mukaan että keulilla on tulevaisuudessa se LS.
     
  15. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    KN:n on asfaltti autoissa ihan hyvä! Itsellä juuri tuollainen. Toisaalta mitä isompi niin sitä parempi sanoisin, koska pienemmissä tuppaa ahdistamaan ja rutistumaan kasaan ne suodattimet. Jos ajaa hiekkaisissa paikoissa niin suosisin jotain metalli/vaahtomuovi verkko yhdistelmä suodatinta, joka suodattaa tarkemmin pölyä.
     
    xarper tykkää tästä.
  16. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Ahtimen suodattimelle voi vääntää muovista/metallista suojan joka eristää sen erikseen muusta moottoritilasta. Uusissa autoissa esim. audi/ford virityspaketeissa on sellainen muovi joka eristää muusta moottoritilasta ja ns. ottaa edestä/auton sivulta tulevaa ilmaa vaan.
     
  17. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    xarper tykkää tästä.
  18. xarper

    xarper Gearhead

    Jotai esimerkkiä tommosesta jälkimmäisestö suodsttimesta? Ajelen kummiskin päivittäin ja ihan missä sattuu ni ei kai se haittaa et suodattaa hyvin.
     
  19. xarper

    xarper Gearhead

  20. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Unohda kärpässienivaahtomuovisuodattimet. Turha myöskään maksaa K&N suodattimista ylimääräistä, kun Esim Hellcatin paperisuodatin pyörii 20-35$ hinnoissa jenkeissä ja virtaa sen +1000CFM. Tosin vaati kotelon teon yms...
     
    xarper tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!