vääntösauvoista uudelle moparmiehelle..

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Jämä, 31.7.2007.

  1. Jämä

    Jämä 3rd gear

    Käväisimpä ehtiessäni auton alla... Näyttäisi, että se palkki ei olekaan retkahtanut mitenkään (toki siitä edelleen löytyy korjattavaa). Yläosien peltiä oli vaan väännelty kun pohjaan oli palkin alle vaihdettu joskus lattiapeltiä. Sitten huomasin takaa sauvan sokkaa irrottaessa, kun sain rasvat kaavittua putken päästä, että koko sokka oli lentänyt huit hittoon ja koko sauva oli tullut taaksepäin aivan putken "huulille". Etupään mutterikaan ei ollut aivan pohjaan asti kiristetty
    Edelliseltä omistajalta kuulin, että kuskin puolen keula oli yllättäen tipahtanut. Sitten hän oli vetänyt säädöt tappiin ja kun ei ollut auttanut niin laskenut apumiehen puolenkin alas.
    Voisko tuo kuskin puoli olla tipahtanut sen seurauksena, että se sokka on lentänyt sieltä mäkeen ja tanko siirtynyt taaksepäin?
    Jos näin niin taidan kokeilla korjaantuuko tilanne laittamalla uusi sokka paikalleen :eek:
     
  2. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Epäilen, et ei. Se saa toi tangon kuusio-osa olla melkeen kokonaan ulkona, ennenkuin etupää ei oo enää paikallaan. Kyllä toi yllättävä tipahtaminen viittais vahvasti johonkin vaurioon. Onhan se etupään putki kiinni K-palkissa? Miilläkin on taipumusta väsyä irti.
     
  3. Jämä

    Jämä 3rd gear

    OK. Kyllä etupään putki näyttäisi olevan ihan paikallaan.
    Taidan käydä vertaamassa tilannetta tohon varaosa-Darttiin (sama vuosimalli mutta kutosen tekniikalla ollut), kun siinä on nuo vääntösauvat kunnossa. Katon mikä näyttää erilaiselta niin eiköhän tilanne ala valjeta..
    Sauvaa en ole vielä irti saanut kun kaveri lupasi jyrsiä irrotustyökalun mutta ei ole vielä kerennyt tekemään.
     
  4. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    sakkelit

    Osta kaksi isoa sakkelia.n 30 mm vaijerille ja kiristä jousen ympärille kunnolla. Sitten vaan vasaraa sakkeliin. Säästyy kaverin ja omat hermot, eikä maksa kuin muutaman euron.
     
  5. Jämä

    Jämä 3rd gear

    Joo-o, sain irto sauvan ja oon sen kanssa nyt zoomaillu ja tuumaillu tallilla. Molempien päiden "kiinnityspisteet" tuntuis olevan niille kuuluvilla paikoillaan ja olen sovitellut sauvaa eri asennoissa paikalleen.
    Ei meinaa silti tulla riittävästi maavaraa.. Matalimmalla kohdalla pakoputken ja maan väliin jää ~7-8cm :eek: Näillä säädöillä auto näyttäis kuitenkin olevan "suorassa" kun vertaa takapäähän. Maasta etulokasuojan alareunaan 24cm ja lokasuojan kaaren ylimpään kohtaan 59cm. Perhana..täytyy vissiin laittaa takakenoon toi raasi, että saa tarpeeks maavaraa :) Vai riittäisköhän toi :-? , harmi kun ei pääse tielle kokeilemaan.
     
  6. Jämä

    Jämä 3rd gear

    Jes jes! Maavara nousi matalimmalta kohdalta jo yhdeksään senttiin ja käsikin mahtuu jo lokasuojan ja renkaan väliin. Säädöt on about puolivälissä.
    Sain vielä pykälän säädettyä eri asentoon sitä etupään mokkulaa. Noi pakoputket menee kyllä niin matalalta, että tuskin tota maavaraa niillä kovin suureksi saakaan. Vaikka jousitus muuttuikin jämäkämmäksi kun tuota sauvaa on eri asentoon vekslattu niin silti vähän löysältä tuntuu etupää. Veikkaan, että iskarit olis kans vaihtoa vailla.
    Sauvojen paksuudenkin muuten mittasin taannoin. Olivat 0.87", eli ei ainakaan kutosen sauvat ole siellä.
    Mä kyllä luulen tän tarkastelun jälkeen, että se edellinen omistaja on jossain rempassa ottanu sauvan irti eikä ole hoksannu laittaa sitä oikeaan asentoon takaisin.
    Mielenkiintoisen havainnon tein muuten myös (en tiedä miksen aiemmin huomannut). Tuo säätö kun oli ollut aivan tapissa niin se säätövipu oli jysäyttänyt itsensä runkopalkkiin ja raivannut tietään :eek:

    Säätö tapissa:
    http://i28.photobucket.com/albums/c207/suotommi/dart/tilanne1.jpg

    Säätö alhaalla:
    http://i28.photobucket.com/albums/c207/suotommi/dart/tilanne2.jpg

    Niinkun näkyy (jos erottuu), niin kulmaa on haukannut vähän :-? Eli eipä ole ollut teräs kovinta mahdollista tuossa kohtaa runkoa.
     
  7. hamu60

    hamu60 Gearhead

    Laitoin sulle yv:n
     
  8. Jämä

    Jämä 3rd gear

    Eikös kutostekniikkaisesta vastaavasta vehkeestä ole täysin vaihdettavissa kasitekniikkaiseen se runkopalkin pätkä jonka läpi sauva menee? Noin äkkiseltään suunniteltuna ei minusta näyttäis olevan esteitä kun tossa varaosavehkeessä näyttäis olevankin hyvännäköinen palkki tilalle. Ellei sitten siinä kahdeksankulmaisessa mokkulassa ole jotain eroja?
     
  9. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    palkki

    Sama palkkihan se poikittaispalkki on. Laikkaa irti ja ota käyttöön.
     
  10. Jämä

    Jämä 3rd gear

    Jepujep. Se on nyt saatu laikattua varaosapalkki irti ja jopa laitettua paikoilleen. Itseasiassa sauvat yms. kaikki muukin on jo paikallaan ja auto pyörillään. Vertasin niitä palkinpätkiä kun olivat molemmat irrallaan ja olihan siinä rujomman näkösessä vähän eri asennossa se läpivienti kuin siinä minkä tilalle laitoin. Juuri sen verran, että nyt sain paremmassa "aloitusasennossa" sauvan paikalleen (säätövaraa siis jäi riittävästi). Ja kävi tuuriakin kun varaosa-autossakin oli 0.87" sauvat...saa siitä varaosaa sitten jos on tarvis.
    Se on kuitenkin kumma juttu, että oikealle puolelle saa maavaraa kasvatettua helpommin kuin vasemmalle --> säätö siis vaikuttaa äkäsemmin --> eli luulis, että vasen sauva on väsähtäneempi. Noh, korkeus on kuitenkin nyt saatu samaan molemmilla puolilla eli keula on siis suorassa. Oikea puoli on kuitenkin paljon löysempi kuin vasen puoli kun painelee keulaa. Vasen on niin p***eleen jämäkkä kun vasen aikas lötkö. Iskarit on uudet molemmilla puolilla. :-? Korkeutta olen mitannut lokasuojan kaaren etukulmasta maahan (25cm molemmat) sekä kaaren keskikohdalta maahan ja tsekannu, että molemmin puolin sama mitta. Virallisesti se kait sieltä tukivarsiosastolta mitattais mutta onko sillä sitten väliä kun mitat on näinkin mitattuna samat??
    Ja sekin on kumma, että vaikka keula on nyt samassa tasossa molemmin puolin niin pakoputkien alla on oikealla puolella enemmän varaa kuin vasemmalla puolella. Voihan ne putketkin olla vähän eri toleranssilla tehty mutta ....voi pirun vasen kylki. Ylittyy sielläkin sentään lain vaatima 8cm kahdella sentillä
     
  11. Jimmy Dart

    Jimmy Dart 1st gear

    Vääntösauvat

    Apukuskin puolen vääntösauva pamahti kaksi kertaa ja irtosi kiinityksestä. Palkki on kuullemma erittäin pahasta paikkaa mätä ja uusi palkki on jostain saatava. Erittäin inhottava ajettava ja aurauskulmat menneet metsään...seisoo vain pihalla, joten neuvot on tarpeen :( Käyttöajoneuvoksi tarkoitettu. EN TARKOITA MOOTTORIA TUKEVAA PALKKIA, VAAN SITÄ JOHON TULEE KIINNI VÄÄNTÖSAUVOJEN TAKAPÄÄ/TUKEE VAIHTEISTOA. Kannattaako kysellä puretuista autoista vai korjata vanha?
     
  12. Jämä

    Jämä 3rd gear

    Ota purkuautosta ehjä pätkä tai nakerra paksusta kamasta uusi. Mulla oli korjattu versio ja siltä se näyttikin..eikä ollu hyvä.
    Ei toi tosiaan ollu mikään maailman hirvein homma loppujen lopuksi kun ryhty vaan hommiin. Itse ihan tasasella lattialla autotallissa turailin ton kanssa mutta montulle jos pääset niin hitsaus- ja laikkaushommat helpottuu roimasti. Varo jarruputkia kun laikkailet sitä palkkia. Nimim. Itsellä lipsahti :rotfl:
     
  13. Jimmy Dart

    Jimmy Dart 1st gear

    vääntösauvojen kiinityspalkki apukuskin puoli

    Sain sopivan palkin pätkän, jossa on ehjä vääntösauvan kiinityskohta. Sen verran homma siis edistyi, mutta hitsaria ei tunnu löytyvän. Kaikki luikki pakoon nurkan taa. Itselläni ei ole hitsausvehkeitä, palosammutinta tai tarvittavaa taitoa. Täytynee kysellä apua vielä muiltakin kun tutuilta. HOMMA EI ONNISTU TALOYHTIÖN PARKKIPAIKALLA. :-? Dartit on luotu liikkumaan ei uinumaan...
     

Kerro tästä muillekin!