Vähän suurempi korjauspala, peltitöitä siis.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Slant Sickness, 4.6.2022.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    [​IMG]

    Tommonen ruostekeskittymä ja tommonen pala. Toista metriä saumaa. Kaitpa se on hitsattava kiinni. Olisko olemassa jotakin työkalua, millä muotoilla alle jäävä pelti "sillä lailla rappuseksi", että uusi pala tulee päälle alkuperäiseen tasoon. Pokkaus helpottaisi vetelyn estoa. Jossakin wheelerdealersissa olin Antilla näkevinäni moiset pihdit. Mistä niitä saa? Voisko semmoiset tekaista jostakin voimapihdistä? Miten?
     
    Seevu tykkää tästä.
  2. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Biltema.
     
  3. stana

    stana 3rd gear

  4. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Just noi on mulla ja ihan toimivat pihdit.
     
  5. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Gary Grand tykkää tästä.
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Saako noissa työkaluissa vaihdettua leuat puolelta toiselle? Tarve olisi päästä laittamaan olemassa olevan ulkopellin reunaa auton ulkopuolelta ja miten nuo nyt näyttääkin olevan juuri toisin päin noissa pihdeissä.

    Työvaiheittain jotenkin näin tämä homma. Koristelistat pois. Nykyisen lokasuojan ruosteen runtelema kaari laikalla tms pois. Korjauspala päälle. Piirtovälineellä auton kylkeen merkit, minne asti korjauspala ylettää. Maali pois korjausalueelta hiomalla. Paikkapala uudestaan kylkeen ja piirto toiseen kertaan. Paikkapala syrjään ja piirtämään toteutuva leikkauslinja, noin 5mm edellisen sisäpuolelle. Leikkaus laikalla tms. Ja sitten naputtamaan tai käsipihdillä puristelemaan koko korjattava reuna (auton kyljestä, joka on paikallaan autossa), että sovitusten jälkeen paikkapala mahtuu kantatulle alueelle. Puristelija ja pihdit auton ulkopuolella - siitä tämä kysymys pihtien lovien suunnasta. Paikkapala magneeteilla kiinni ja puoltoista metriä saumaa pikku pätkinä sieltä täältä kunnes on kauttaaltaan kiinni.

    Koska pala on melkoisen korkealle kylkeen ylettyvä, vaan ei ihan helmoihin saakka, saattanen laittaa alreunaan paikka-alueen alapuolelle tukitangon vastavoimaksi, josko vaikka lavan kylki pyrkii muovautumaan uudeelleen kun on noin iso pala otettu pois. "Aukko ei leviä käsiin".
     
  7. chevyjussi

    chevyjussi 2nd gear

    Vaihtaa vaan terveelle asti, ei ole välttämättä tarvetta käyttää koko palasta. Näin ainakin itselleni on kouluaikoina opetettu.
     
    Gary Grand ja kad_boost tykkäävät tästä.
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Leveyssuunnassa tuo menee kaikki, sillä kuplaa on koko väli. Korkeussuunnassa voisi jättää vähän käyttämättä, mutta toisaalta on houkutus tehdä sauma kyljen pokkauksen tienoille, joten koko pala tulee käytetyksi.

    Voi jopa olla, että joudun ottamaan täydennystä peltiarkista.

    Takapuolelta kohta on jo ”sopivasti” auki ja sieltä tuntee aiemman liitoskohdan. Edellisellä kerralla on vaihdettu kaari.
     
  9. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Tuu hakeen multa taittopihdit lainaan, niin ei tarvi tuota varten omia ostaa ja pääset samoin tein hommiin.
     
    Vermilion, dart -66, MJF ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!