Vähän vielä prosenteista..

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Capri26i, 19.1.2003.

  1. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    Olikos se nyt niin, että jos autoon asennetaan jokin osa/lisävaruste joka ei ole alkuperäinen mutta ei muuta alkuperäistä konstruktiota mitenkään, niin prosentteja ei mene? esim. Jos asennan erilliseen telineeseen kierroslukumittarin vaikkapa kojelaudan päälle, niin se ei vie mittaristo-prosentteja? Tai jos asennan keskikonsolin joka ei muuta mitään alkuperäistä rakennetta, niin ei kulu sisusta-prossia? Koska tässähän olen lisännyt osia mutta autosta löytyy silti samat alkuperäisosat jotka olisi siellä ilman noita esimerkeissä lisättyjä osiakin. Tää varmaan kannattaa käydä konttorilla varmistamassa, mutta josko jollain olis ollut sama tilanne ja olisi jo selvittänyt asian...
     
  2. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Kyllä, osan poistaminen/vaihtaminen syö niitä prosentteja.
     
  3. Wesku

    Wesku Gearhead

    Onko tietoa milloin noi prosenttisäännöt tulivat voimaan?
     
  4. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    tarkotatko nyt voimassa olevia säännöksiä? 1998 muistaakseni, voi heittää pari vuotta suuntaan tai toiseen mutta jossain siinä korvilla se oli.
     
  5. Roadrunner

    Roadrunner 1st gear

    Vai oliko se 1992 tai 1994? en oo ihan varma
     
  6. Wesku

    Wesku Gearhead

    Tarkoitin että milloin ne säännöt tulivat ihan alunperin.
     
  7. B 49

    B 49 Gearhead

    Ei kai sillä ole väliä milloin ne tuli voimaan.Tänä päivänä sovelletaan näitä sääntöjä.Jos autoon on vaihdettu esim. moottori 80 luvulla,eikä prosentteja ole merkitty otteeseen,niin jos nyt jostain syystä aletaan prossia laskemaan,niin siitä koneestakin menee prossat.
     
  8. 454SS

    454SS 3rd gear

    se prosenttien lasku on aika paljo kiinni katsastusmiehestä. tehtiin kaverille -88 316 pemarista 325 ja ympättiin vielä m3-levikkeet. no tekniikasta tuli tietenkin standardin mukaiset prosentit, mutta korin osalta olikin jo vähän ihmeellisempää. poistetut etu- ja takalokasuojan kaaret 1% kpl, etulokarithan pitäs laskea kokonaisuutena koska ne oli vaihdettukin kokonaan. alkuperäisistä puskureista oli katkaistu päädyt ja yksi pääty oli taas prosentin. no inssi laski prosenteiksi vaivaiset 49,7%.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    49.7%:nteilla onkin hyvä rakennella lisää..

    Mutta yllätyksenä tuli mulle toi että poistetuista osistakin tulee prosentteja.. Eihän tässä maassa missä verotetaan kaikesta ole enään mitään järkeä..
     
  10. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    No ei tasan tarkkaan vaikuta vanhat muutokset. Ei se laki takautuvasti voimaan tullut. Eli 90-alussa joskus ja sitä ennen tehtyjä muutoksia ei lasketa tietenkään mukaan tähän prosenttipelleilyyn.
     
  11. Dobermann

    Dobermann Gearhead

    B49 ja Jari ovat oikeassa, omien kokemusteni kanssa.

    Vaikka sitä myllyä ei ole otteeseen prosenttien osalta laitettu, lasketaan se muutetuksi jos viet auton kanta-auto tarkastukseen.

    Esim:
    65 Mustang johon vaihdettu 289 => 302 ja manuaali perään. Otteessa maininta koneen alkup. koosta ja uudesta koneesta. Sisustus tyylikästä 80-luvun muskeli/kustomi plyyshiä ja kait jotkun Volvon penkit. Ei tietenkään merkintää otteessa.

    Auto on rakennettu 80-luvun alussa/puolivälissä.

    Kanta-auto tarkastuksessa prosentit pois sisustuksestä, moottorista, vaihteistosta. Ne nyt muutenkin olivat menossa vaihtoon/työn alle.
    Saas nähdä mitä kaveri saa aikaiseksi. :wink:

    Siis: Mistä inssit tietävät milloin ne lokarit/penkit/pellit/tinkelit on vaihdettu jos ei ole merkintää otteessa? Luuletteko että valtion edustaja uskoo vain esittäjän sanaan?

    Se, että auto on RAKENNETTU KOKONAAN joskus v.82 hyper-super-katu-killeriksi, jossa prossia on jäljellä jonkun 20-25 verran, ei pitäisi olla onkelma. Siis jos kaikki ne muutokset on laitettu otteeseen aikanaan (kuitu flipit, isolohkot, manuaalit, 9"-perät, kuppi penkit, kaaret, jne.).
     
  12. Kerberos

    Kerberos Gearhead

    Olen samaa mieltä B49:n ja Jari V:n kanssa.
     
  13. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Samaa mieltä minäkin.

    Tällaisessa tapauksessa voi sanoa korjanneensa ruostevaurioita. Eihän sille mitään voi, kun ei ole osannut tehdä alkuperäisen mallisia, vaan on mennyt ihan pieleen.....
    Ei lokasuojia ole laissa tarkoitettu "pilkottavaksi" (siis pienempiin prosentteihin).
    Tuollaisella tulkinnalla kaikki customit ovat yli prosenttirajojen..... vai onko niissä alkuperäinen kuosi alla piilossa :lol:
    Tulkinnat tulevat esim. siinä vaiheessa kun ohjauslaitteista vaihdetaan vaikkapa ohjausakseli ja muu jätetään alkuperäiseksi.
     
  14. Temppu

    Temppu 1st gear

    Tietojeni mukaan prossat on merkitty lakiin jo vuonna 1981, niitten sovellustapa on kuitenkin tuolloin saattanut olla erilainen, kuin tänä päivänä. Mutta sovellustapoja ei juurikaan ole kirjattu lakiin, joten kuka tietää, kuinka niitä prosentteja pitää loppujen lopuksi tulkita?

    Asetuksessa 1044/1981 on jo ositeltu prosentit, koska sen ainoassa muutoksessa 1640/1992 on tarkennus prosenttien
    tulkinnasta:

    "2. Jos liitteen tarkoittamasta osakokonaisuudesta käytetään vain osa,määrää katsastustoimipaikka osuuden
    arvioimalla."

    Tulkintakysymys lienee, tarkoittaako 'osakokonaisuus' järjestelmän erillistä kokonaista osaa, vaiko myös mahdollisesti yhden kappaleen osasta (esim. lokarin kaarta)?

    Temppu
     
  15. 454SS

    454SS 3rd gear

    onhan siinä jonkinlainen ero, onko väännetty pellistä uudet kaaret, vai onko lokarit vaihdettu kokonaan lasikuituisiin ja täysin erilaisiin kuin alkuperäiset
     
  16. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Viimekädessä AKE

    Väittäisin, että osakokonaisuus tarkoittaa esim mainitsemaani ohjausakselia tai vaikkapa apurunkoa, etuakseliston kyseessä ollessa


    Tottakai on ero, mutta ruostevaurioita saa korjata pelkäämättä prosentteja. Jos kaaret on tehty lasikuidusta, muuttuu alkuperäinen rakenne (tarkoituksella) muutetuksi.
     

Kerro tästä muillekin!