Vähäpäästöinen + kaasari?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Karpov, 15.5.2017.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Onhan jotain euro ja japsipelejä vielä kaasarilla +91-92 vuosimallina.

    Onko kukaan saanut läpi kasia kaasarilla? Esim vaikka sämpylä chevy ja 600cfm edel?

    Riittäkö parit katalysaattorit putkistoon vai onko vaan mahoton paikka?
     
  2. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Ei taida edeliä olla sähköohjattuna.
     
  3. xarper

    xarper Gearhead

    Miten tuo tähän liittyy? Boxit vaan pois ja tilalle vanha kunnon kaasarimotti, Pieksämäellä oli yks tämmönen sämpylä leimattu ainaskin kaasari tekniikalla.
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Joo sähköohjaus ei tulis kysymykseen edes ajatuksen tasolla.

    Hc vai mikä siinä kovin ongelma ois?
     
  5. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Happi ja lambda.

    Jos panet co 0,3, hapen osuus tulee nousemaan. HCt saa helposti alas ottamalla sytkä ennakot pois.

    Ja koska happi on hengenvaarallinen kaasu joka bensamoottorin läpi pumpattaessa aiheuttaa miljoonia ennenaikaisia kuolemia, sinut hylätään. Liika happi pistää myös lambdan vituralleen joka myös niin uskomattoman tärkeä arvo....

    Paitsi, mikäli pumppaat happea ilmapumpulla pakoputkeen se ei enää ole vaarallista ja sinua ei hylätä. Voisin uumoilla että ainut tapa päästä läpi on ilmapumpulla happiarvon ja lambda vaatimuksen ohi kieroilu.

    Kateista en tiiä saisko sillä co2 määrää lisättyä putkessa ja hapen alas.
     
    KajS tykkää tästä.
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ainiin tuo lambdahan on pakollinen myös vähäpäästösessä?
     
  7. xarper

    xarper Gearhead

    RE85 tekee naurettavan helppoa tuosta päästöjen puljaamisesta, paranee HUOMATTAVASTI sillä ni ei oo mitään ongelmaa varmaan.
     
  8. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Niin mikä paranee? Happi?

    Kun pitäs happi saada co2 muutettua.
     
  9. xarper

    xarper Gearhead

    HC tippuu ainaskin rankalla kädellä.
     
  10. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Ja mitähän sinä luulit tietäväsi tästä? Kysyjiä ei yleensäkään paljon auta jos täällä heittää jotain ympäripyöreitä essonbaarilla kuultuja juttuja omilla olettamuksilla höystettynä.

    Karpov, jos sulla on vakio TBI kone ja katalysaattori, niin vähäpäästöisyys kyllä toteutuu kaasarillakin.
    Korjaamolle päästömittariin ja seosruuvien ja sytkän pyörittelyllä etsii "oikeat" säädöt.
     
    Karpov tykkää tästä.
  11. chevytb02

    chevytb02 Gearhead

    Samarallakin oli kaasari katti malli mutta ei hajuakaan miten toimi. :eek:
     
  12. DX

    DX Double Gearhead

    ^lambaada ohjaa ensiökurkkujen neuloja, ts. esmes leppäkyljet

    on mulla ollut joskus jossain kaasarikikottimissa ollut sellasia arvoja ilman kattiakin, että olis menny läpi ns. vähäpäästöisenä, alin hc ollut jotaan 50 luokkaa melko tarkkaan ykkösen lambaadalla.

    ylijäämähappee kytätään kaiketi NOx:ien vuoksi
     
  13. chevytb02

    chevytb02 Gearhead

  14. hantta

    hantta Double Gearhead

    Isävainaalla oli aikoinaan 2107 katilla, ja kaasari oli gm sähköohjattu.
     
  15. xarper

    xarper Gearhead

    No sullahan se sämpylä oli sillä kaasarilla ni mikset jaa niitä viisauksia täällä muille sit?
     
  16. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Kyllä pystyy saamaan kaasarillakin vähäpäästöisen laput. Mutta todnäk. Joutuu ropaamaan sen verran paljon kaasarin ja ennakoiden kanssa että todellisilla säädöillä ei kyllä ole mitään tekemistä asian kanssa.... mutta kysymyshän olikin vaan että onko mahdollinen yhtälö ja vastaus on että kyllä ;)
     
    Karpov tykkää tästä.
  17. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Sinällään yks johdettavissa kysymys olisi että eikö voi ostaa ei vähäpäästöstä koppaa mihin kaasarinsa laittaa?
     
  18. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tässähän oli asiana se että jos katse kapsahtaa vähän uudempiin laiteisiin mitä ei saa ilman esim sämpylä caprice. Tai jos haluaa freesimmän pickupin jne.


    Nuo oikeet ruiskut varmasti jo toimii mutta tbi ja vastaavat ei oo mun juttu. Joten niiden mahdollinen korvaus vikatilanteessa kaasarilla ois jees.



    Päästöthän tosiaan riittää kun se menee sillon kerran vuodessa läpi, ajosäädöt sitten erikseen.
     
  19. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Rochester teki sähkö-ohjattua kaasaria, just leppäkylkiin, niinkuin mainittu. Mut en nyt ymmärrä ideaa? Miksi on helpompi vaihtaa rikkinäisen osan takia koko bensanjako järjestelmä? Ja jos tbi on kyseessä, niin saa sit tietokoneen ohjelmoida uusiksi. Tps ohjaa turbaani lukkoa, saahan senkin tietty patentoitua kaasariin, sehän vaan seuraa vivuston liikettä, sit iac? Irto iac jossain piilossa nippusiteissä ettei purkaannu? Eli paljon enempi työtä kuin vaihtaa rikkinäinen osa. Tietty saahan kaikki tehtyä, onhan lukkojakin ilman tbi. Mut..... voi muutama vika koodi löytyä.
     
  20. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mulla meni viime kesä taistellessa tbin kanssa. Johtosarjaa uusin, antureita ja koko helvetin ecmmät ja kaikki. Sitten tuli mitta täyteen. Miksi vitussa jonkun yhen kahen säästyn litran takia tappelen tämän kanssa ja kesä meni jo pilalle?


    Sitten kun luin amerikan foorumeitakin niin aika monella oli tbin kanssa mennyt toivo.



    Nyt mulla auto rokkaa, aivan varmasti tuli enemmän tehoa (kumi palaa todella hyvin vrt ennen) ja toimintavarmuus on 10. Ei ole anturihelvettiä ja ryyppy manuaalinen.

    Tuo turbiinilukko ois viimeinen murhe mulle.



    Toki ei toimivaa parane swäpätä tai jos se oikeesti tulee yhellä anturilla kuntoon, mutta muuten ei.


    Ei noi nykykurssilla ihan ilmasia ole tbin osat. Oman myin könttänä ja niillä rahoilla ostin vanhemman hei jakajan, imusarjan ja kaasarin tilalle.


    Nyt menee yksi virtajohto jakajalle ja toinen sähköselle bensapumpulle konetilassa. Laturille, öpainevalolle ja tarvikelämpömittarille omansa kytkökset.


    Olen enemmän kuin tyytyväinen.
     

Kerro tästä muillekin!