Välijäähdyttimestä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja 4d sedan, 11.12.2009.

  1. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Noita koolereita katellessa ei oikein voi mistään päätellä että kuinka paljon niistä mahtuu ilmaa läpi? Vaikka lähdöt olis isotkin niin ainakin muutamasta esimerkistä kuullut että joku siellä ahdistaa, liekkö kenno sitten vähempi virtaava kuin päädyistä/lähdöistä vois päätellä?
    Vai onko kyse siitä että verraten matalilla paineilla koneen tehoon verrattuna noista tyypillisistä koolereista tulee rajoittava tekijä virtaukselle vaikka mainoksessa oleva heppamäärä oliskin huima?
    Esimerkkinä ajatellen vaikka samantehoisia 2,5bar paineella ajettavaa neloskonetta ja 0,8bar ajettavaa kasia, nelosessa ei varmaankaan koolerin virtauvuus tule ongelmaks kun painekin niin paljon suurempi vai enks nyt käsitä koko hommaa?
    Kattellu olen tuollasta 600x300x76mm kooleria 3"-lähdöillä omaani. Tarjontaa on vaikka minkälaista, hinnoissakin alkaen 150€ päättyen tuonne 800€. Jos nyt ei ihan halvinta ostas mutta kuitenkin kohtuu edullisen kun sattuu oleen kevyt sellainen tarjolla, läpi menevä ilmamäärä vaan askarruttaa tälläistä pien-paineista puoli-ahtajaa :eek:
     
  2. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    samaa olen pohdiskellut.

    Jos sama ilmamäärä aikayksikköa kohti (=karkeasti sama teho) siirretään tommosen kennon läpi pienemmällä paineella niin silloin ilman tilavuus on tietysti suurempi, eli kennon virtausominaisuuksilla on enemmän merkitystä.

    Eli juuri sama kuin ajattelit

    :rotfl:
     
  3. oobee

    oobee 1st gear

    Laittaa vesicoolerin(wta), ni ei ole virtaavuus ongelmia :rotfl: :rotfl:
     
  4. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Sellanen vesikoooleri olikin alunpitäen tarkoitus laittaa ihan vaikka siks kun sellasia ei kovin monella ole :rotfl:
    Sijoittelu olis ollu siten että varsinainen kooleri olis tullu syylärin eteen ja sit sen jäähdytin vaikka takaluukkuun mutta siitä vesikoolerista ei oikein toi ajoviiman/potkurin ilma mene läpi niin ehkä olis saattanu mottorin veden lämmöistä tulla ongelma!
    Sitäpaitsi sellanen vesikuulerisysteemi painaa ennustusteni mukaan n.15-20kg enemmän kuin perinteinen ilma-ilmakuuleri ja ei sitä painoo oikein auttas kerätä ylimäärästä kun ei oo tehookaan kummosesti.
    Perinteinen kuuleri noilla em. mitoilla kuitenkin tuntuis sinne keulalle menevän joten sellasella aion tehdä.
    Asiassa jonkinverran konsultoinut noita myyjiä mutta en pidä sitä tietoo sittenkään kovinkaan luotettavana, yhtään huonoo tuotettahan ei ole myynnissä :odroll:
    Taidan ostaa sellasen kevyen ja kohtuu edullisen, ja jos sieltä ei mene ilma läpi niin sit myyn sen ja keksin jotain muuta.
    Vesi/metanoliruiskutusta mietin yhteen väliin mutta en ole siitä kovin kummosia käyttökokemuksia kuullut, onks sellasia? Lisäksi epäilyttää sellasen toimivuus blow thru-sovelluksessa jossa kaasari on kokonaan koteloitu, jääkö se ruiskutettu vesi sinne kotelon pohjalle??
     
  5. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    ruutta

    Laittaa tämmöttis…

    [​IMG]

    [​IMG]

    :rotfl:
     
  6. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Imusarjaan siis kaheksan suutinta mutta kaasari "saunomassa" kotelossaan? Ei kai kuitenkaan se juttu mulle, jossain ruiskupelissä vois toimiakin ja olla ihan paikallaan??
     
  7. shr1

    shr1 Gearhead

    Juurikin samat pohdinnat tapetilla täälläkin ja taidan kallistua omassa ruiskuturbokombinaatiossa "kiinan cooleriin" kennokoolla 600x300x100. Tohon saa muokattua putkilähdöt 3 1/2":ksi, niin natsaa muun kylmän puolen kanssa. Yritetään tuollaisella, isompaa kun ei ihan helpolla puskurin taakse sovikaan. Just laitoin Proturbolle kyselyä, että mihin tossa 100mm:n kennossa rahkeet riittää ja avittaako toi putkilaajennus minkä verran asiaa, katotaan mitä vastaavat. Kaasariturbo taitais mukavammin pärjätä ilmankin kuuleria?
     
  8. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Mun mielestä ne ongelmat on ollu just niinpäin että lähdöt on isot mutta kiinalainen kenno ei virtaa läpi? Toivottavasti erehdyn?
    Eli lähtöjen suurentaminen ei poistais ongelmaa ollenkaan. Sinänsä jo vaikka 3" putki kyllä on jo niin iso että sieltä mahtuu ähkyä läpi aika paljon.
    Hyvä silti että yhteyksissä tonne Proturboon, itelle ei kys. firma tullut mieleen. Kerro sit mitä sanoivat.
    Mulla ei ole turbokone vaan Vortechilla, lämmöt siinäkin kesällä varmasti niin korkeella että kuulerista on hyötyä jos se ei toimi kuristimena, vähän normaalista poikkeevan setupin takia.
     
  9. ohc205

    ohc205 1st gear

    sitten kun on arviolta sopivan cuulerin asentanut, niin laittaa imuilman lämpöanturit ennen ja jälkeen coolerin ja kattoo mitä eroa. Ja myöskin paineanturit ennen ja jälkeen coolerin ja myöskin näitten erot.
    (paine ennen ja jälkeen kuulerin pitäs olla liki sama)
     
  10. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    ja

     
  11. ohc205

    ohc205 1st gear

    Mulla on tossa semmonen kehitelmä jossa cossu-sierran coolerin ja kaasuläpän välissä on metanoli/tolueeni suutin, joka alkaa suihkuttaa kun imusarjan paine nousee 0,3 bar ylipaineen puolelle. (tätä ei ole vielä päästy testaamaan käytännössä)
     
  12. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Näin minäkin mittasin paineita ahtimen lähdöstä ja imusarjasta nopiasti kun painoi kaasua niin ahtimen päässä nousi 1baariin imusarjassa ehkä 0.25 osakaasulla jos kiihdytti koneessa noin 4000rpm ahtimella oli 0.6-0.7bar imusarjassa juuri ja juuri ylipaineen puolella ei välttämättä tee hyvää tälläselle mekaaniselle centrifugaalille niin ja kuulerihan oli kiinan 600*300*76 pirun tiheällä sisärivoituksella
     
  13. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    No ni, just tota ilmiöö tarkoitin mikä sbm:llä ollu eli kuuleri kuristimena välissä.
    Tarkoitus on laittaa kyllä mittausnipat ennen ja jälkeen kuulerin josta voi todeta nää asiat mutta ei huvikseen ostais sellaista mikä tiedetään yleisesti huonoksi...
     
  14. kane

    kane 1st gear

    Subbeen laitoin Motonetin ilmacoolerin (76x400x600, muistinkohan oikein) niin imulämmöt tippui +40 astetta tuohon +40c kieppeille. Ahtoa on max 1 bar, syöttöä max 79mm3 (vakio 63.5mm3) ja mekaaninen hukkaportti orkkis gm-4 turbolla. Ja ymmärtääkseni diesel mitoitus on 1.5x bensa eli 300hp cooleri riittää 200hp diesel... Korjatkaa jos olen väärässä luulossa.
    Harisella mitattua oli 262hp/615Nm eli 230hp rwhp. Vakiona F koneinen 190hp flywheel.
    Kait tommonen sitten reilu 350-400hp bensaan riittäisi ehkä?
     
  15. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Kanellahan on äree diisseli!
    Sinämsä tässä ei ole kyse siitä miten hyvin kuuleri jäähdyttää vaan siitä mitä siitä menee ilmaa läpi. Toki hyvä jäähdytyskyky on myös tärkee ominaisuus mutta tulee sit kuitenkin vasta toisella sijalla.
    Onko muilla kokemuksia valmiista kuulereista vai onko kaikkiin ahdettuihin kaseihin sellaset teetetty?
     
  16. shr1

    shr1 Gearhead

    Tuolla ajankuluks virtauslukemia ym. http://www.bellintercoolers.com/pages/AAMain.html Ei juurikaan valaise halpiskennoja, mut pätenee niihinkin, että paksuuden lisäys tuumalla tossa 24"x12" koossa lisää virtauskykyä n.20%. Kiinalaisissa (jos muissakaan) ei varpilla oo mitään sisäistä "divideria" tulopuolella, joka jakais ilman heti kättelyssä myös sinne kennon yläosaan. Sellanen vois olla kova sana värkätä, kun putkisto ainakin mulla olosuhteiden pakosta sijoittuu kennon alaosaan. Saattaapi mennä mopotehoilla jo turhaksi hifistelyksi ja toisaalta ei viittis isosti muokata päätyjä, jos kenno itessään on perseestä. Halpaa ja hyvää ei ehkä oo keksitty tässäkään kohtaa... :)
     
  17. B 50

    B 50 Gearhead

    Se suutin pitäis saada johonkin koolerin jälkeen. Muuten neste pisaroituu kennoon, eikä toimi halutunlaisesti. Kastepiste.
     
  18. 302TT

    302TT 1st gear

    No eikös se tuossa olekin juuri niin.
     
  19. shr1

    shr1 Gearhead

    Jatketaan vahvasti mutulinjalla, kun parempi tietämys vielä uupuu. Esim. täällä jupinaa tällaisesta, joka erehdyttävästi muistuttaa niin hinnaltaan, kuin ulkonäöltäänkin meilläkin tarjolla olevia kinuskituotteita. Hmmmm, hmmmm..... :p
     
  20. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Itse olen harkinnut sitten kun ostan procharger F1:sen jos teettäis lindvallilla kuulerin
     

Kerro tästä muillekin!