välipalat rummun ja vanteen väliin?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja nixu85, 30.12.2006.

  1. nixu85

    nixu85 1st gear

    onko yleistä tai edes järkevää harkita? rengasta pitäs saada ulospäin noin 7 cm puoleltaan :odroll: toinen vaihtoehto ois levittävät vanteet mut mulla on jo ihan hyvät alut ja en viittis ostaa tohon uusia kun ne maksaa tuplaten ellei triplaten tohon auton hintaan nähden :rotfl: huvikseen koitin laittaa siihen peltivanteet toisinpäin mut ei ne menny paikalleen :cry: :rotfl: leveys tosin ois ollu just oikee... noita on vissiin joskus aikoinaan ollut semmosia et on tullu semmonen alumiinista valettu palikka sinne väliin ja pitemmät pultit oleellisesti orkkisten tilalle. saakohan noita enään mistään, ja jos saa niin mistä? kestääköhän tommonen viritelmä?
    autohan on sitten tietysti volvo 240
    ja ainiin... ne on vissiin laittomat, mut en mie niin välitä :rotfl:
     
  2. Fleetsider

    Fleetsider 1st gear

    ..kuulostaa aika pelottavalta..
    :eek:
     
  3. Nutlass

    Nutlass Gearhead

    Yleensä olen välipalat syönyt, enkä niitä rummun ja vanteen väliin tunkenut...
    7mm varmaan vielä menis, mutta 7cm kuullostaa jo uskomattomalta.
     
  4. bootsi

    bootsi Gearhead

    Ei pysty.. Liian hapokasta... :rotfl: :rotfl:

    Ei ku.. 7 senttimetriä on kyllä ihan liikaa, ei kestä laakerit.. ja ohjauskin muuttuu melkoisen erikoiseksi. :-?
     
  5. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Taitaa olla viisainta unohtaa tuollainen 70mm levitys, jos kuitenkin on pakko niin hommaa KUNNOLLISET pinnapultit tuohon viritykseen sikäli kun henkeäsi arvostat... :wc:
     
  6. rockamobile

    rockamobile 1st gear

    no mikäjottei spacereita :lol: :soosoo: :argue: , mut jos meinaat saaha 7cm puolelleen lissää nii helepompi ja ehkä jopa halavempi tapa on ehtiä toiset vanteet...
    pitäs 200sarjan volvoon löytyä, jako tais olla 5x108mm ja keskireikä 65,1mm...
     
  7. tha022

    tha022 Gearhead

    Mä sorvata päräytin itse spacerit eikä katsatus veijari niistä pahaa sanonut.
    Pitää vain olla kunnon vaarnat millä spaceri rumpuun ja toiset millä rengas kiinni.
    Spaceri ei saa irrota jos ruuvaa renkaan irti, se on kuulemmasta laki.
     
  8. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Eipä ole juurikaan tarjontaa edes pienellä ET:llä ja tuolla jaolla. "Helpompaa" muuttaa jako 5x4,5 ja etsiä sitten vanteet.

    Ihan tosi.
     
  9. rockamobile

    rockamobile 1st gear

    eikö...? pystysköhän 240:ssä hyödyntämään amazonin osia? siinähän taitaa olla 5x4,5" jako :eek:
     
  10. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Mitäs eroa sillä on tuleeko levitys vanteesta vai spaceristä? Kokonaisoffset varmaankin ratkaisee. Paitsi tietysti jos offsettiä lisätään (vai vähennetään, miten päin se menee) alkuperäisestä, silloin voi olla ongelmia tiedossa. Mutta ei varmaan mahdu kiekot kaarien sisäänkään silloin. Mutta ymmärsin että nyt olisi olemassa vanteet joissa on väärä offset.
     
  11. rrauta

    rrauta 3rd gear

    ainoastaan tehdasvalmisteiset on lain mukaan sallitut.
     
  12. wildchild

    wildchild 1st gear

    http://www.autovaruste.net/vanteet.htm Klikkaat tuolta levityspalat.. Aika suolasen hintaisia, mutta jos itse tekee niin.... Ja on tuollakin 70mm spacereita, ettei kai oikeanlaisena mikään mahdoton ratkaisu?
     
  13. nixu85

    nixu85 1st gear

    siis tuo 70mm tullee tonne taka-akselille :rotfl: ei eteen tartte ku parikytmilliä... siis semmonen spaceri missä ois kymmenen reikää ja omat pinnapultit ois ihan laillinenkin? :D tämähän mielenkiintoista. melekee vois laittaa sorvin pyörimään ja hakia navetantakaa toisesta volvon akselista alkuperäset pinnapultit niin ei tarttis keksiä pitkiä selityksiä tienpäällä :rotfl:
     
  14. Rykäsee 700-sarjan perän alle niin tulee juuri sopiva määrä levitystä.
     
  15. wildchild

    wildchild 1st gear

    Jos 700-sarjan perä on ton verran leveempi, ni sehän olis ihanneratkasu? eikä varmaan maksa omaisuuksia? ite en noista ovloveista paljookaan tiedä...
     
  16. nixu85

    nixu85 1st gear

    ootko kokeillu? mulla ois kyllä just sattumalta tollanen perä irtaallaan :rotfl: mutta ei nyt äkkiseltään tuu mieleen et mitenkä ne akselien kiinnitykset menikää... mut eteen pitäs saaha vielä se parisenttiä levitystä. ne varmaan menis ihan pitemmillä pinnapulteilla ja spacereilla?
     
  17. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Volvolla on ihan alkuperäisvaraosana tollasta raidevälin leventäjäkittiä. Muistaakseni se oli 20mm tai 25mm. Siinä nurkilla kuitenkin. Siihen kuulu siis pitemmät pultit ja alumiiniset spacerit. Lie sitte nykytulkinnan mukaan laittomat. En tiiä oliko volvon sedät tarkottanu vain takapään ryhdistämiseen (alunperin 70mm kapeampi raideleveys, eli 35mm/puoli verratuna etupäähän!) mutta kaveri laitto tollaset sekä eteen että taakke. Toimi hyvin.

    700 vollen perän leveydestä ei oo tietoa, mut niissä ainakin näyttää olevan etu ja takapää samanlevyset, toisin kuin 200 joka lähes jättää 4 raitaa lumisella tiellä! Eli saattaa olla leveempi, mutta kiinnitykset on sit tietty erilaiset. mut pelimies muokkaa ne kyllä kohalleen.
     
  18. rockamobile

    rockamobile 1st gear

    pitäs olla lailliset jos on valmistajan oma osa ja kyseiseen autoon tarkoitettu...
    saahan joihinkin nykyautoihinkin spacereita jotka on muutoskatsastuksella laillisia... näin olen jostain thyyning julkaisusta lukenut...

    ...Reading a tuningmagazine turns you into a f*cking idiot... :poff:
     
  19. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Lakitekstiä:

    10 §
    Vanteiden ja renkaiden muutokset
    1. Autoon asennettavat vanteet eivät saa merkittävästi lisätä pyöränlaakereihin tai ohjauslaitteisiin kohdistuvia rasituksia verrattuina auton alkuperäisiin vanteisiin. Vanteiden vaihdon seurauksena auton kunkin akseliston raideväli saa muuttua enintään 30 mm alkuperäiseen verrattuna, ellei auton valmistaja muuta ilmoita. Vanteiden on asennusmitoiltaan oltava pyörännapaan sopivat. Vanteita, joissa on soikeat, eri jakoympyröille sopivat pultinreiät, ei saa käyttää. Vanteiden tulee olla auton akselimassoille ja teholle sopivat.
    ........

    4. Auton pyörännavan ja vanteen väliin ei saa asentaa sovituskappaleita.




    Kuitenkin AKE:n soveltamisohjeet sanovat:

    Auton pyörännavan ja vanteen väliin saa asentaa vain auton tai vanteen valmistajan vanteen ja kyseisen automallin yhteydessä käytettäväksi tarkoittamia sovituskappaleita. Vanteiden vaihdon seurauksena auton akseliston raideväli saa muuttua enintään 30 mm ellei auton valmistaja muuta ilmoita.



    Tää on taas näitä lakikukkasia, laki sanoo ettei saa, mutta sovellusohje sanoo että saa.

    Eli jos valmistaja ilmoittaa, että 70 mm spacer on OK, niin sen saa sovellusohjeen mukaan laittaa vaikka laki sen kieltääkin.
    Raideleveyden muutoksella ei ole spacerin kanssa mitään tekemistä.
    Vannemuutos taas on rajattu tuohon 30 mm tai auton valmistajan poikkeukseen
    Akselistomuutoksella taas voidaan muuttaa 100 mm raideleveyttä.

    Tää on aina tätä...... :argue:
     
  20. rockamobile

    rockamobile 1st gear

    no siinähän tuo onkin, eli noita volvon omia palikoita saa käyttää...

    ...tai sitte ehtii joltain vannevalmistajalta 240:en tarkotetut vanteet ja spacerit... :lol:
     

Kerro tästä muillekin!