Väliprojektina Cadillac Seville STS "metsälöytö"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja jrasi, 16.9.2014.

  1. jrasi

    jrasi Gearhead

    Tallissa on vielä liian pienet ovet, joten Buick ei taivu sisälle. Siispä, piti jotain näprättävää haalia pimeneviä iltoja varten.

    Äiten pihassa oli maannut kilvettömänä jo ainakin 5v Cadillac ja nyt oli kuntakin jo huomauttanut asiasta.
    Joten Kaukolta kärry perään ja käkkylää noutamaan...

    Perille päästessä näky oli aika lohduton, sammalta ja jäkälää kasvoi maalipinnassa ja ikkunoissa, sisusta homeessa, polkimien juurella makasi muumioitunut hiiri. Renkaat olivat tyhjät ja auto makasi akseleita myöten pehmeässä maassa, ensimmäinen mielikuva oli, että tähän jäi jos traktoria ei jostain saada.

    Pienen kiroilun jälkeen sitten kokeeksi kompuralla ilmaa renkaisiin, 3/4 ottivat sitä vastaan. Perä nousi tarpeeksi, että sai taka-akseliin hinausköyden kiinni ja saatiin vetoautolla nypättyä käkkylä leposijoiltaan liikkeelle. Nyt sai jo sovitettua tunkinkin alle ja takaluukusta löytynyt vararengas yhden pyörän tilalle.

    Nyt oli onnistumisfiilikset niin korkealla, että päätettiin kokeilla lisävirralla käymään. Aikani pyörittelin ja pytty kerrallaan heräsi Pohjantähti eloon, kävi ainakin kuudella.

    Käkkylä kärryyn ja kotia kohti!

    [​IMG]
    Alkoi tuo hieman alimitoitettu veturi jo hyytymään...

    [​IMG]
    Lehdet sentään varisivat suurimmaksi osaksi matkalle... Maskin jouduin särkemään, että konepellin sai auki :mad:

    [​IMG]
    Ekoauto

    [​IMG]
    Takaluukun jouset löytyivät katkenneina tavaratilan pohjalta...

    [​IMG]
    Ei varsinaisesti kutsu lemmentöihin tuo takapenkki...

    [​IMG]
    Ei välttämättä puku päällä vielä lähdeta ajelemaan.

    [​IMG]
    Nam.

    [​IMG]
    :odroll:

    [​IMG]
    Tähän on sentään tehty ISO remontti...

    [​IMG]
    Sieltähän löytyi maalipinta alta!

    [​IMG]
    Nopean huuhtelun jälkeen, ei enää niin pahalta näytä...

    Seuraavaksi auto talliin ja kaikki liemet vaihtoon. Vaihteiston kanssa on ollut jotain hämärää, pykälät löytyvät, mutta vaihtaa jotenkin väärin, toivottavasti menee solenoidijumpalla.
     
  2. umpio

    umpio 3rd gear

    Aika "huikea" tuo päditeline...
     
  3. jrasi

    jrasi Gearhead

    Piti oikein tutkia, että mikä päditeline... Tuo "pädi" on vaihdekaavion kehys ja teline on keskikonsolin verhoilulevy, sattunut jäämään vain tuollaiseen asentoon :)
     
  4. umpio

    umpio 3rd gear

    Katos perkele, itse vuorostani kuvaa tutkittuani täytyy todeta että niinpä onkin... Ajattelin jo että joku on tehnyt itse ja säästänyt ;D
     
  5. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Mikäs on syy että Kaukalo on jäänyt seisomaan...? Ei voi kuin toivottaa onnea, saattaa olla jonkinlainen savotta edessä ennenkuin kaikki sähköherkut toimii.
     
  6. jrasi

    jrasi Gearhead

    Leima tuosta kylmeni aikanaan ja sitten se vaan jäi.

    Toistaiseksi ei ole vielä toimimattomia sähköhilavitkuttimiä löytynyt. Alustassa taisi olla jotain anturivikaa aikanaan. Ilmastointikin toimi vielä silloin, kun tuo oli ajossa. Norttia on onneksi tosiaan koneisteltu tonneilla, että sen kanssa ei _PITÄISI_ tulla yllätyksiä.
     
  7. jrasi

    jrasi Gearhead

    Nyt alkais oleen sisusta purettu, etupenkit, ovipahvit ja kattoverhoilu vielä paikallaan. Kattoverhoilu täytyy vissiin pestä paikallaan, kun sitä ei varmaankaan saa irti kun tuuli- ja takalasi on paikallaan.

    Eihän tämän ikäisessä ole airbageja kuin ratissa ja hanskalokerossa? Korjausopas on vielä äiteen jemmassa.

    Sitten aletaan metsästämään, että mistä tuonne tulee vettä sisään. Oma veikkaus on takaluukun kohdalla takavalot ja takajalkotilan kohdalla kattoluukun tyhjennysputket. Varsinkin kun C-pilareissa kulkevat tyhjennysputket oli päältä homeessa.
     
  8. jrasi

    jrasi Gearhead

    Sisusta olis purettu, työvoitto (etupenkit, kojelauta ja kattoverhoilu jäi paikalleen)!

    Käsijarrua tuo ei vapauta millään, kun minä onneton polkasin sen päälle.

    Mitäs tulppia raati suosittelee Norttiin? Pistänkö suosiolla nuo Delcon OE iridiumit? Tulis rokkiautosta ns. sopivaan hintaan.
     
  9. Carpenter

    Carpenter Double Gearhead

    Seisontajarru kuuluu lähteä pois kun auto on käynnissä ja laittaa vaihteen päälle, jos sen haluaa ilman
    kännistystä pois niin polkimen "juuressa" on pieni pellinklipu mistä sen saa vapautettua.
     
    rika tykkää tästä.
  10. jrasi

    jrasi Gearhead

    Juu, niinhän sen PITÄISI, mutta ilmeisesti kosteus on tehnyt tehtävänsä ja joku paikka on jumissa. Tuo pieni klipukin oli ruostunut jumiin. WD-40 -kuurin määrään nyt.
     
  11. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Airbageissa kai yleensä on merkinnät aika näkyvällä paikalla.
     
  12. jrasi

    jrasi Gearhead

    Juu, selvisi että etubagit on vain. Ja ei noita etupenkkejä jaksa muutenkaan irroitella.
     
  13. jrasi

    jrasi Gearhead

    Amerikan Joe lähetti korttiin uudet kynttilät, ACDelcon iridiumit kun maksoi rokkiautossa posteineen ja alveineen 63e/8kpl ja DHL toi kotiovelle.

    Käsijarrunkin sain vapautettua... ...vapautin siis koko poljinasetelman pois autosta ja nyt se on ollut kylpyhuoneessa kylpemässä 10% sitruunahappoliuoksessa yön yli.

    Tänään pitäisi koittaa ajaa kaukalo sisätiloihin, kun sain siivottua sille tuon oman yksiön, eli tallin.
     
  14. jrasi

    jrasi Gearhead

    [​IMG]

    Siellä lepää...

    Nyt tosin auto on jo pukeilla.

    Tulpat vaihtui ja tuntuisi käyvän kaikilla mukeilla, saa avata tallista oven ja polkaista kaasua kun naapuri taas seuraavan kerran huudattaa w124:n nelospataa omalla markillaan. On tuossa Nortissa vain hieno laulu, kun polkaisee lapikkaan rintapeltiä vasten.

    Pari takaiskua:
    Termarikotelo vuotaa ja tyhjäkäyntimoottori taitaa olla kaput...
     
  15. jrasi

    jrasi Gearhead

    Ja jotain taas kerennyt tekemään... Pääasiassa kiroilemaan ja ostelemaan!

    Marmoritiskiltä hain vesipumpulle ja termarille uudet tiivisteet (oli taas hyvän hintaista kumia) kun ei jaksanut niitä tilata rokkiautosta.

    Teivosta tuli poimittua edulliset ja hyväkuntoiset euromallin(?) H4-umpiot, nuo jenkkiumpiot (?) on aika heikossa hapessa, heijastimet ilmeisesti joskus poltettu 100W-lampuilla ja toisessa on lasissakin reikä.

    Jarruja piti ruveta ilmaamaan, mutta yksi ilmaruuvi meni poikki, hitsaamalla sain sen sentään pois. SouthWestTradelta löytyi uudet ilmaruuvit, kun ei tuo M10x1.5 ole oikein standardikoko euroautoissa.

    Eipä niitä jarruja vielä tarvi ilmata, kun taka-akselin vieressä kulkeva pitkä poikittainen jarruputki vuotaa, onneksi sen kummankin pään liitokset näyttävät olevan a) lujasti ruosteessa ja b) äärimmäisen ahtaassa paikassa.

    [​IMG]

    Jarrunesteet ja jäähdytinnesteet kun saisi pysymään koneessa, olisi koeajon aika ja sitten saisi ilmeisesti ruveta vääntämään voimapakettia pois paikoiltaan ja metsästämään edullista ja ehjää 4T80-E -lootaa.
     
  16. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead



    Laitetaan koko quote sellaisenaan ootko ite tota leikannut vai mikä on kunnei koko teksti näy :eek:
    Ja konekkin tuntuu pätkivän :eek:
    Lie jahtuu päällä, et missä luuraa :eek: :eek:


    Mut sit asiaa tee ne jarruputket uusiksi kun nyt alotat se on sama ilmata ja tehdä kaikki kerralla kun joka vuos tehdä pikku hiljaa uusiksi.
     
  17. jrasi

    jrasi Gearhead

    Nyt vaihtuu tuo yksi putki, että pääsee koeajolle ennen lumia. Talven mittaan vaihtuu loputkin sillä satulatkin täytyisi huoltaa.

    Ja mitä tekstin näkyvyyteen tulee, vähän reilulla kädellä tulki entteriä hakattua, mutta muuten näkyy kaikki (myös tuossa quotessa).
     
  18. jrasi

    jrasi Gearhead

    Voihan ulkosynnytin…

    Ei nyt sitten sovi tuo Metrosta hankittu vesipumpun tiiviste ja Metron ATK ei tunne muuta versiota. Ilmeisesti tuo termostaattikotelo on joku aftermarket tai sitten GM on päivittänyt osan, muttei ole muutanut varaosanumeroa.

    Termostaatikotelo (Waterpump backin plate) on komposiitia ja tiivisteura on n. 4mm leveä ja 2mm syvä. Merosa saatu tiiviste on n. 1,5mm leveä ja 5mm paksu, missä on jotain kiihotusnystyröitä kyljessä.
     
  19. Qjet

    Qjet 1st gear

    Voisiko olla ,että Metron järjestelmä tunnistaa vain Euro-version osat ja Sevillesi on USA/Canada-versio ( vrt ajovaloumpiot ) ? Eroja löytyy usein myös muistakin kohdin, esim. juuri jäähdytys- ja lämmitysjärjestelmästä.
     
  20. jrasi

    jrasi Gearhead

    Aivan, tuo selvittäisi aika paljon.
     

Kerro tästä muillekin!