Vag 1.9tdi viritys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Karpov, 11.6.2016.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Täällä varmaan asiantuntijoita tähänkin. Korjatkaa jos olen ymmärtänyt jotain väärin:

    Pääpiirteittäin jotain map anturia ja viilauksia lukuunottamatta jos haluan 180-200hv repiä teen näin:

    1. Hankin 1.9 tdi auton vnt ahtimella (koska turbovalikoimaa on, toisin kuin kiinteissä) vaikka ihan 90hv version.

    2. Hommaan 150hv tdi:n vakioturbon jos vaikka tuo 180hv tähtäimessä, mahdollisesti pakosarjoineen.

    3. Suuttimet joiden koko vielä hakusessa.. 280, 520 race tms. 150hv tdi vakiot ei käy kun se on pumppusuutin kone ja tehokkain jakajapumpullinen tdi on 110 vai 130hv?

    4. Ohjelma.

    5. Mahd jytkympi kytkin (ei tosin liity tehon hankintaan/moottoriin)

    6. Baanalle!

    ??
     
  2. 68corvette

    68corvette Gearhead

    2. 150hp turbolla pitäisi päästä noin 200hp tienoille. Vaatii adapterin että sopii ahtoputkeen kiinni.

    3. bosio 520 racet ihan hyvät noin 200hp tehoille.

    5. sachs race engineering kytkin ja g60 / 1z kova vauhtipyörä kestävät ongelmitta 500+nm arkiajossa.
     
  3. J

    J Gearhead

    Käyttöpeliin tietenkin vnt vispilä. Parisataaheppanen hukkisturbolla varustettu kokoonpano oli käytettävyydeltään aika surkea normaalissa työmatka-ajossa. Sen sijaan 125kW pumpparin ahdin oli hyvä, ja menee pitkittäiskoneisessa kokolailla heittämällä vanhan tilalle. Mulla oli molemmissa kokoonpanoissa R-koneistuksen VP5 profiili nokkakepissä, sekin ihan suositeltava modaus.
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Niin tuo hukkisturbo poissuljettu. Vaatii enempi modauksia. Ois lähinnä tarkotus tehä budjettiluokassa se 180-200hv mikä pitäs tulla ilman ihmeenpiä vipstaakeja. Toki kokemusta kaivataan.


    Monella foorumilla kun ei oikein saanut selville mitä pitäs tehä kun oli joko ihan alkeellisia evrymodeja tai sitten piti tehdä oikeen isosti voimaa.


    Myös tuo pumppusuutin poissuljettu kun saatavuus ja hinta ei ihan niin edullinen kuin 1.9tdi vnt koneisilla. Ei ne pdtkään toki kalliita ole

    Mitenhän lie pakosarjoissa eroja esim 90-110-130-150hv versioiden välillä? Pitäs kaikki käydä ristiin. Helposti kai pakopaineet ja lämmöt kasvoi pikkuvehkeillä.



    Ja onko jotain vehjettä esim 2.5tdi minkä suuttimet sopis suoraan 1.9tdille tohon tehotavotteeseen. Luulisin että sellaset löytyis kun noi virivirisuuttimet on turhaa potentiaalia mun budjetille.
     
  5. lärpäke

    lärpäke 3rd gear

    Mikset ostaisi 1.9tdi PD eli pumppusuutin konetta? Halvimmat PD koneiset passatit 1500e. 130hp versio, ja siihen kun vaihdat BKD(2.0tdi pd) koneen ahtimen (plug n play) + softa niin 200hp on rikki. Vakio turbolla reilu 160hp. Passateissa ainakin vanhemmissa suuttimissakin riittä tuotto, mä voisin vaikka omastani luopua jos kiinnostaa, softankin voin tehdä millaisen haluat.
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Passat ei käy ja tuossa jo 500euron ero esim 90hv golffiin. Ebaysta kaikki palikat tuohon viiteensataan saa...

    Ohjelmasta tulikin mieleen. Jos lähtökohta on paljon laiskempi niin voiko uutta pakettia huijata evryllä vai pitääkö budjetoinnissa hankkia esim 150hp vakioecu ja siihen tehdä taikoja. Lastutus firmassa on puolet auton arvosta ja ulkomaillakin useita satasia.

    Eli jos leikittäs että 90hv peruskoneeseen ois nyt lyöty se 150hp vakioturbo joka kykenee 180hv kuin myös 2.5 tdi 150hv vakiosuuttimet jotka niin ikään riittää 180hv. Mitä tapahtuu jos ecuun ei koske tai säätää vain iq:n?
     
    Muokattu: 12.6.2016
  7. 68corvette

    68corvette Gearhead

    itselläni oli 196hp ALH moottorissa ylhäällä listattu kokoonpano + 11mm nestepää, ilman ohjelmointia. Ei ollut mitenkään ideaali ja VNT siipiä sai putsailla, mutta toimi kyllä.
    Pumpun kannella säädin syöttöä ja 3bar map huijasi hieman ahtoja ylöspäin.
     
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mikä siinä eniten sitte kako? Liian pienet suuttimet? Liian iso nestepää vai oliko automaatti ja vakiopumppu?
     
  9. J

    J Gearhead

    Näissä vaikuttaa ihan samat perusasiat kuin missätahansa muussakin virittelyssä: jossainmäärin koko rojekti menee hukkaan, jos kaikki tekijät ei pelaa yhteen.
    Kannattaa varautua softamodaukseen, ja kustannustehokkaita ratkaisuja löytynee ihan kotimaan harrastajapiireistä.
     
  10. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Niin se taitaa mennä.

    Oliko sulla corvette ihan siis sama 150hp vakioturbo ja noi 2.5tdi suuttimetkin?

    Ei se sitten softasta jää kiinni jos muuten palikat toimii.
     
  11. 68corvette

    68corvette Gearhead

    minulla oli bosion R520 suuttimet.
    PP502 suuttimilla tuli samalla kokoonpabolla reilu 160hp.

    suuttimien syötön lisäys ei ole ihan lineaarinen, eikä vastaa vakio suuttimien kalibrointi karttaa joten pelkällä IQ säädöllä ei saa kaikilla ahto ja kierrosalueilla savuttomaksi.

    kun pöllyttelee, niin VNT siivet karstoittuvat.

    varsinkin jos suuttimet alakanttiin, niin vaatii ohjelmoinnilla ruiskutusajan pidennystä.
    noilla isommilla tulee vakio ruiskutus ajalla enemmän dieseliä.
     
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Eli siis pitäs varoiksi hankkia sitten isommat suuttimet. 2.5tdin suuttimet tais olla max 0.230 riippuen vehkeest? R520 0.260? Eli siihen 0.260 kokoon vois tähdätä.


    0.230 luvataan 190jp max mutta saako tönköllä ohjelmoinnilla helpommin irti isommasta?
     
    Muokattu: 13.6.2016
  13. hiihii

    hiihii 1st gear

    Entäpä kun minulla taas olis VAG 1.9 TD
    Vm.94
    kannattaako (jos kannattaa niin miten) hiukan piristää?
    Koneella ajettu n.310 tuhatta, eikä hävitä öljyä
    Ja vakio koneeksi ihan hyvin jaksaa liikahtaa mitä minun ajo tarpeisiin tulee....
     
  14. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Jos vakiona ehtii niin tiedä mikä kannattaa ja mikä ei.Mutta ei sitä vakioo tule ikävä kun lastutetulla vähän aikaa ajelee...mulla oli IV gti Golffi 1,8t bensa.Sen sitten lastutin ja ero oli ku yöllä ja päivällä,siitä tuli ihan pirteä härveli.

    Vakiona taitaa tehdas luvata 8,5s sataseen...lastun jälkeen mitattiin 6,5s sutien.Kuivalla asfaltilla löi joutavaa kakkosen loppuun:pMärällä kolmosen kevyesti,saatto vilautella luistoneston valoa vielä nelosellakin...mutta toki paikat siinä joutuu koville jos niitä tehoja ulosmittaa jatkuvasti.Vetareita meni muutamia jne...enemmän tosin käytöstä johtuen eikä niinkään tehoista,renkaat kääntyneenä suditellen jne.

    Lastuttasin ton nykyisenkin samalla koneella olevan pashatin,mut siinä on jo kilsoja joku 320tkm...niin ei huvita.Mutta kun niitä tehoja ja varsinkin dieselissä sitä tajutonta vääntöö käyttää ajatuksella niin ei se siitä sen kummemmin mikskään mene.Teetät siihen semmosen lastun joka ei ota ihan kaikkee ulos,tai vaikka ottaskin niin miedommalla käyrällä.Ja kulutuskin luultavasti pienenee...itellä tippu kulutus ja tuli lisää +50hv ja 100Nm heti 2000rpm kaikki pelissä.Tais maksaa n.220e...parhaat rahat mitä oon koskaan käyttäny viritykseen.

    Mikä kannattaa ja mikä ei on jokaisen oma asia,mun mielestä kannatti!Teen kyllä seuraavaan autoon välittömästi kunhan sen aika on.
     
  15. J

    J Gearhead

    Kannattavuuden joutuu jokainen pähkäilemään omissa päissään.
    Jos siitä huolimatta päättää lähteä tuohon loputtomaan leikkiin, niin vaikkapa tuosta:
    http://www.netikka.net/vepiku/ruuvailu.htm
     
  16. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Noilla ohjeilla omaakin aazia joskus ruuvailin. Jos sun tuntuu nyt jo pirteeltä niin joku varmaan jo ruuvannut. Vakiona kun tuo moottorin luonne on aika ikävä minusta ja voimaton.
     
  17. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Onko 1.9tdihin sopivaa pakosarjaa missä suorakaiteen mallinen laippa turbolle? Nyt ois 1z/ahu/aaz mallinen kolmiolaippa pyöreellä keskireiällä ja pitäs saaha siihen iso suorakulmiolaipallinen turbo.


    Netissä vähän nahkeesti sopivuuksia. Turbo on viispyttysen. Pakoputkelle taas on pyöreä laippa kolmella reiällä mikä taas paras mahdollinen joten siinä ei ongelmia.


    Reikä niin pieni vakiosarjassa joten sovitelaippa ei varmaan tee hyvää jos 3cm halkaisijaltaan pyöreä reikä vaihtuu 5*4cm suorakaiteeseen..
     
  18. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Joo, ei varmastikaan tee hyvää toimivuudelle sellasella välipalalla sovitettu turbo, missä 30mm reijästä mennään 50x40mm reikään. Toimiihan se jollain tapaa silläkin mutta paremman saat kun teet vesijohtoputkesta oman satsin.
    Sen voit mitoittaa niin että saat turbon parhaaseen mahdolliseen asentoon downpipen ym. suhteen.
    Valmiita laippoja varmaankin saa tuollaiseen koneeseen ja turboon?
    Dieselissä primäärien mitoitus pituuden suhteen ei ole niin tarkkaa, kaikki pakopulssit työskentelevät aika isoa painetta vastaan kun drive- ja ahtopaineet on kovemmat kuin bensassa(noin tyypillisesti).
    Vois sanoa että mitä lyhyempi satsi dieselissä on niin sen paremmin toimii, senverran vaan katsoo ettei naapuripyttyjen pakopulssit nyt toisiaan vasten puhalla, niin hyvä tulee.
     
  19. Wesku

    Wesku Gearhead

    Turbon valinnassa kannattaa keskustella VAG:n dieselin tuntevan turbopajan kanssa. Itsellä oli hankinnassa AVF:n 150 hv turbo, mutta päädyin Fin-Turbon billettsiipiseen. Se paikalleen ja softa uusiksi ja päästiin noin 210 heppaan. Kulutus tippui matka-ajossa 0,3-0,4 litraa. Kytkin alkoi luistaa ja hyllyssä olisikin SRE:n palikat, kun vain inspiroituisi vaihtamaan.
     
  20. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Nuo hybridi ym pajan tekemät turbot varmasti hyviä mutta sitten budjettivirtys unohtuu.
     

Kerro tästä muillekin!