Vaihteisto öljyn vaihto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Transsport, 7.1.2007.

  1. Transsport

    Transsport 1st gear

    Minkäslainen homma on vaihteiston öljynvaihto? Eikös siellä ole joku suodatinkin? Lasketaanko vaan vanhat öljyt pois ja uudet tilalle,onkos se suodatin siellä pohjalevyn alla?
    Ei ole tämmöstä hommaa joutunut vielä tekeen,mut nyt tarttis.
     
  2. DX

    DX Double Gearhead

    Juu periaattees just noin, tarvit ison matalan paljun johon sen öljypohjan voit pudottaa, jos käy säkä niin siinä on pohjaproppu.

    Turbiinistakin olis hyvä laskee öljyt pihalle koska siellä on n. puolet öljymäärästä mutta niis ei useinkaan ole proppua joten menee jo vähän hankalaks. Tarttis porata siihen reikä ja sitten saada se tukkoon tukevasti esim. hitsaamalla. :eek: minä en ainakaan ala moiseen, mieluummin
    vaihdan vähän useemmin öljyt.

    Öljyluokitus on tärkeä, älä laita mitä sattuu.
     
  3. jiipee60

    jiipee60 3rd gear

    Sitä pohjaproppua ei useinkaan ole. Syy lienee se, että tulee se suodatinkin vaihdettua kun joutuu koko öljypohjan irrottamaan. Tästä voinee päätellä, kuinka tärkeää suodattimen vaihto on...joissakin vanhoissa laatikoissa (esim. Hydramatic 1959 saakka) on pestävä suodatin.
     
  4. Transsport

    Transsport 1st gear

    Mites tiiviste

    Kiitos,ajattelin laittaa käyttöohjeen suosittamaa öljyä.Kannattaa varmaan laittaa uusi tiiviste siihen pohjaan vai pitääkö vanha tiiviste? Luulin että niissä on kaikissa pohjaproppu :eek: ,aina oppii jotain uutta.
     
  5. DX

    DX Double Gearhead

    Laita uusi tiiviste, yleensä ovat korkkia, hajoaa irrotuksessa.
    Jos öljypohjan tiivistystaso on ylikiristetty keturalleen niin silikonia vois lisäksi harkita, mut sen kans ei kande hullutella ettei sitä menis suodattimeen.
    Kumisen varmaan vois käyttää uusiks, mut ei ne niin paljon maksa...
     
  6. Buick55

    Buick55 Gearhead

    Ota myös huomioon että automaattilaatikoista ei yleensä tule kuin osa öljystä pois,ettet sitten laita koko ohjekirjan ilmoittamaa määrää joka on yleensä laatikon "kuiva"tilavuus,jos esim.tehty remppa lootaan ja se on ihan tyhjä.Esim.GM:n 700:n lootan öljyn vaihdossa tulee vain n.4litraa kun koko tilavuus on yli 10litraa,ettei ollut 12 turbiinin kanssa?Katso myös mikäli öljypohjassa näkyy ylimääräistä moskaa,siitä voi hieman päätellä laatikon kuntoa..
     
  7. RB-440

    RB-440 1st gear

    Re: Mites tiiviste

    Oman auton öljypropun olemassaolo selviää parhaiten katsomalla.

    Jos ei viitsi mennä auton alle, niin ainahan voi imaista öljyt pois täyttöputken kautta ja uudet tilalle samaa reittiä. Silloin vaan jää moskat pohjaan ja suodatin vaihtamatta, mutta kestäähän se silleenkin jonkin aikaa, kun edes osa öljystä vaihtuu.

    Jos kumminkin tekee niin kuin on tarkoitettu, eli avaa ton pohjan, niin ei mun mielestäni kannata tavallisessa käyttiksessä kovin kauheesti pohtia noita öljynvaihdon aikana vaihtuvia määriä. Vaikka ei saa vaihdettua kerralla kuin öljypohjallisen, niin varmaankin joku on laskenut, että se riittää, jos sen tekee siinä tahdissa, kun kirjoihin ja kansiin on präntätty.

    Paitsi öljynlaatu, myös lopullinen öljymäärä on automaatissa merkittävä tekijä. Siksi öljymäärä pitää tarkistaa oikein, liiasta öljystä tulee helposti ongelmia joskin erilaisia kuin liian vähästä.

    Jos avaa pohjan, niin tota tiivistettä ei kannata kauheesti ongelmoida, sillä yleensä suodattimen kanssa tulee uusi myös uusi tiiviste samassa paketissa. Jos ei tule, niin voi sellaisen tehdä vaikka itse tiivistekorkista sopivasta tiivistekumista. Mieluiten ei kuitenkaan tuubisilikonista, ettei ne liki väistämättömät silikonimakkarat vaan lähde liikenteeseen öljyn joukkoon.

    Vähän isompi probleemi voi olla peltisen öljypohjan kartiolle venyneet pultinreiät, joita voi olla vaikee saada tiivistään kunnolla, mutta nekin saa hakattua suoraksi.
     
  8. buick8791

    buick8791 1st gear

    Joissakin laatikoissa tiiviste on metallin ympärille vulkanoitu kumi-sellainen. Sitä ei välttämättä tarvi vaihtaa, ainakaan silloin, jos sitä käsittelee nätisti. Onpi aikas kallis tiivari. Korkki- ja massatiivisteet aina vaihtoon.
     
  9. lake ender

    lake ender Gearhead

    ja kun ostaa sen suodattimen, niin käytännössä aina tulee se tiivarikin mukana.
     
  10. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ja kun sen pohjan irrottaa, ni siihen on hyvä tehdä samantien tyhjennysproppu. Tekee sitten jatkossa tosta öljyn ja suodattimen vaihdosta vähän miellyttävämmän kokemuksen.
     
  11. Sikalintta

    Sikalintta 3rd gear

    saakos sitä loppua öljyä sieltä laatikosta pois muuten ku purkamalla?

    jos esim käyttää autoo vaihe päällä (laatikon ö-pohja) irrotettuna niin tuleeko sieltä mitään ulos? vai onko tässä mahollisuus jopa rikkoo laatikko? :poff:
     
  12. Buick55

    Buick55 Gearhead

    Re: Mites tiiviste

    Jos kumminkin tekee niin kuin on tarkoitettu, eli avaa ton pohjan, niin ei mun mielestäni kannata tavallisessa käyttiksessä kovin kauheesti pohtia noita öljynvaihdon aikana vaihtuvia määriä. Vaikka ei saa vaihdettua kerralla kuin öljypohjallisen, niin varmaankin joku on laskenut, että se riittää, jos sen tekee siinä tahdissa, kun kirjoihin ja kansiin on präntätty.
    tulee helposti ongelmia joskin erilaisia kuin liian vähästä.

    .[/quote]Niinpä niin,olisinkohan peräti tarkoittanut,ettei mene kaatamaan sinne lootaan esim.10litraa jos ohjekirjassa puhutaan sellaisesta kokonaistilavuudesta,vaikka lootasta tulisi vain se 3-5litraa,tuli vain mieleen että mitenkä se ensikertalainen voi asian ymmärtää jos ei ole ennen hommaa tehnyt?
     
  13. -BUICK-

    -BUICK- 1st gear

    Ei nyt varsinaisesti liity aiheeseen mutta, saa vastata jos tietää. Paljonko menee öljyä th700 lootaan jos turbiinia ei lasketa mukaan. Pitäis vaihtaa varmaan kun on edellisen omistajan jäljiltä hiukan vajaa määrä ja jotain väärää öljyä? (kirkasta)
     
  14. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    5 qts eli kun ostat 5L niin riittää varmasti ja jää ylikin.

    Yleensä myydään juuri 1 qts pikkupurkeissa tai 5qts isossa...

    Suosittelen GULF Dexron III litkua,jota myy esim. US-Parts Finn Am.

    Öljyproppua ei yleensä ole ellei joku fiksu ole sellaista laittanut öljypohjaan.

    Omassa on TCI:n alupohja jossa proppu valmiina..helpottaa öljynvaihtoja TODELLA PALJON ja lisää öljytilavuuttakin mukavat 2 qts. 8)

    Tulee nykyisin vaihdettua öljyt tuon myötä aina syksyllä laatikkoon samalla kun autoonkin...suodatin tietenkin sitten kun sen aika on.

    [​IMG]
     
  15. -BUICK-

    -BUICK- 1st gear

    Ok kiitoksia 8) Paljos tommonen alupohja kustantaa??
     
  16. -BUICK-

    -BUICK- 1st gear

    Ja v*tut mulla mikään th700 ole, onkin th200r4 paljastui kun rupesin vertailemaan noita öljypohjan muotoja :oops: :rotfl:
    Noh paljonkos tommoseen lootaan sitten uppoo öljyä?
     
  17. PauliP

    PauliP 1st gear

    Sulla kävi tuuri, tuo laatikko on monen mielestä parempi kuin Th700R4 ja paras ylivaihdeloota (v**tu, taas mä menin sen sanomaan, myykää ne kaikki 200:set mulle halvalla;-)). Joka tapauksessa siinä on parempi välityssuhde 1-2-3 kuin TH700R4:ssä ja kestää paremmin. Käy vaikka lukemassa Grand National amerikanukkojen juttuja.

    Sen turbiinin voi tyhjentää jos oikein kova tarve on (palaneet öljyt)seuraavasti: Irrota se jäähdyttimen putki syyläriltä joka lähtee laatikon ylemmästä liittimestä. Liitä siihen letku ja laita se astiaan. Pane kone käyntiin ja käytä sitä niin kauan kun öljyä tulee astiaan. Sitten uutta öljyä laatikkoon, voit huuhdella turbiinia halutessasi siten että juoksutat taas öljyä astiaan. Siten putket kiinni ja öljyt sisään ja ajelemaan.

    Varmista heti että se on oikea putki josta öljyä tulee kun koneen käynnistää, en anna rahoja takaisin, tämä on nettiviisautta.
     
  18. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Minä ostin joskus yhden laatikon jonka öljypohjaan oli tehty reikä josta öljyt oli laskettu ulos. Hitsasin sen kii samalla kun pohja oli irti suodattimen vaihtoa varten
     
  19. PauliP

    PauliP 1st gear

    Naapurilla on legendaarinen suomi-auto. Siinä oli tyhjennesproppu lootan öljypohjassa. Lopputulema oli että sitä öljypohjaa ei ollut kai ikinä puhdistettu ja kökköä oli noin 5mm. pohjan pinnassa. Sitten loota rikki kun ei enää öljy kiertänyt.

    Eli se tyhjennysproppu tosiaan on tarkoitettu siihen, että siitä voi laskea ensin öljyt pois ja sitten irrottaa öljypohjan puhdistamista ja suodattimen vaihtoa/puhdistamista varten. Ei pelkkään öljynvaihtoon.
     
  20. Ylli

    Ylli Gearhead

    Miulla on semmonen käsitys ja kokemus ainakin TH-350 laatikon osalta (ja myös muissa GM TH-laatikoissa??), että öljy lähtee laatikon alemmasta liitännästä, ja öljyn paluu on ylempi liitäntä. Näin putket menevät myös vaihdelaatikon jäähdyttimelle?! Meno alempaa, ja paluu ylemmästä.....

    Ei oo kokemusta TH-200:n suhteen, mutta on kokemusta semmosestakin virityksestä, että joku oli tehnyt uudet putket vaihdelaatikkoöljyn jäähyttimelle :rotfl: , ja vaihdelaatikon alempi liitäntä oli vaihdettu syylärin ylempään. Ja sotku oli siisti kun käynnistin koneen, ja pullo oli väärässä putkessa kun syyläristä lensi öljyä....

    Miekään en anna rahoja takaisin, joten kannattaa kuitenkin olla tarkkana kun käynnistää :eek:
     

Kerro tästä muillekin!