Vaihteiston käyttö

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Anonymous, 16.4.2002.

  1. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Onneksi ei tarvitse jättää vaihtamista tuollaisten laatikoiden varaan. Minä vaihdan kun siltä tuntuu.

    Mutta miksikäs muuten kielletään automaatin hinaus, jossei öljyn kiertämättömyyden takia?
     
  2. G-MAN

    G-MAN Gearhead

    Lähtiessäni kohteesta A) liikkeelle laitan vaihteenvalitsimen asentoon D ja saavuttuani kohteeseen B) laitan vaihteenvalitsimen asentoon P. Kaksi liikettä, helppoa. Näin homma on toiminut kohta 22 vuotta.
     
  3. kane

    kane 1st gear

    Vaikka kuinka yritän niin en pysty olemaan käyttämättä R:ää välillä... :wink:
     
  4. G-MAN

    G-MAN Gearhead

    Heh, täytyy myöntää, että joskus on pakko käyttää tota R:ää kun työntämällä peruuttelu on niin työlästä...
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mutta miksikäs muuten kielletään automaatin hinaus, jossei öljyn kiertämättömyyden takia?

    koska moottori luonnollisesti pyörittää sitä öljypumppua.koskapa hinaat autoa jossa on ehjä tekniikka?
    toisaalta jos mosa käy niin eiköhän tomaattikin hinauksen kestä.(tässäkohtaa jokainen tekee omalla vastuulla koskapa kaikkia variaatioita ei voi tuntea)
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kyllä sen pumpun on pyörittävä, sillä öljytaso neuvotaan checkattavaksi GMissä
    TYHJÄKÄYNNILLÄ vaihde asennossa P! Eihän tossa koneen käyttämisessä olisi mitään mieltä, jos "pumppu ei toimi". samahan se olisi katsella tasot kone sammuksissa. Samalla hiha yms ei jäisi niin helposti hihnan väliin.. Jenkki korvausoikeudenkäytön perusteella, GM olisi jo konkassa maksamiensa korvausten vuoksi, jos se olisi huvin päiten vaarantanut miljoonien sormet öljyjä kone turhanpäiten käynnissä mittaillessa ..

    Moparissa taas tasot mitataan asennossa N.. Miksi ? Tiedähäntä? Kertokoon fiksummat:eek:
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ei automaatin hinaaminen ole kielletty,
    jos irroittaa kardaanin. Kardaanin pyörittäessä laatikon sisäkaluja, moottorin
    ollessa sammutettuna(jolloin öljypumppu ei pyöri,eikä voitelu toimi)vaurioita voi syntyä,varsinkin pidemmällä vedolla. Poikkeuksen tekevät ne automaattivaihteistot,joissa on öljypumppu myös ulostulo-akselilla;semmoisen voi käynnistää vaikka hinaamalla !
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    mites ilman moottorin käynnistystä,siis vaihteen vaihtaminen tykkääkö laatikko siitä(eukko ei ainakaan) täällä tulee hirveesti tietoo,kaikesta muusta paitsi kysytystä hommasta(mikä ei ole ollenkaan paha homma)eli mä kysyn tän tyhmän kysymyksen,kannatkooko vaihteita rempata ees takas jos kone ei ole käynnissä











    vaihdekemppiä siirrellä ilman että moottori on käynnissä
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    toi loppu ei kuulunu tähän(paitsi jos haluut)
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    voiskohan joku vastata tuohon
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kannattaa sitä jarrua painaa vaihtaessa paikallaan. Esim D:ltä R:lle on muuten aika kömpelöä. Mutta ei se minään kytkimenä toimi.
     
  12. Sumu

    Sumu Gearhead

    jaa että vauhdissa voi heittää R:lle ettei hajoa...hmm...kaverin oldsista katos veto ku niin kävi. Ei paljoa naurattanu ku himaan matkaa oli 200km ja kaikki ihan kännis paitsi kuski.

    Odottelun jälkeen (ilmeisesti öljyt jäähty tarpeeksi) vedon sai lukkoykkösellä jotenkin päälle mutta luisti aivan vitusti. sillä sitten nilkuttaa pirullisen pitkä matka.
    Onneksi oli kaljaa...ja diisseli oli halapaa.
     
  13. blazoffer

    blazoffer 3rd gear

    Kyllä mä olen sen kerran tehnyt. Oli appiukon Blazerissa sifteri huonona ja ajelin 2:lla asuinalueelta ulos ja huitaisin D:n päälle tai ainakin näin oli aikomus. R:hän siinä tuli valituksi 40kmh vauhdissa. Ei se 4lisatku muuta tehnyt kuin stumppasi koneen. Kone käymään, D päälle ja matka jatkui ilman oireita.
     
  14. Timmo

    Timmo 1st gear

    Ainakin 305+TH700 niin kone sammuu ellei anna kierrosta jos nykäsee pakille, jaa mistäkö tiedän?

    Kaverilla on jarrut vähän heikossa hapessa viimeisiään vetelevässä piilofarkussa niin pitää pakilla pysäytellä, R silmään ja kaasua. :grin: Saa nähdä kauanko kestää mutta sitten onkin tarkoitus opetella vaihdelootan korjaus DIY.
     
  15. kantti

    kantti Gearhead

    Eikös tuo ole vähän kuin pakkasella housuun kuseminen? Auttaa hetken mutta myöhemmin kostautuu. :razz:
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    missä asennossa valitsimen pitää olla että saa kierrättää turvallisesti paikoillaa?
     
  17. kane

    kane 1st gear

    Vanhoissa jarru jarruna...uudemmissa alkaa oleen pakko painaa että saat siirrettyä shifterin P:ltä...esim. Volvot.
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Moparissa kiertää vain voitelukanavissa öljy p asennossa, N asennossa öljy kiertää myös turbiiniin jolloin oikea pinta nähdään tikusta. Joissain shift kiteissä(Trans Go kit on ainut oikea!!!) on mukana uusi manuaaliventtiili jolloin turbiini täyttyy myös p asennossa.
     

Kerro tästä muillekin!