Vaihteiston lauhduttimen putket

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Skylark70, 15.4.2010.

  1. Skylark70

    Skylark70 2nd gear

    Tuli tuossa mieleen, kun katselin vaihteiston öljynlauhduttimen putkia, että kannattaisiko tehdä jotain? Eli lauhdutin on jäähdyttimen toisessa päädyssä pystyssä jäähdyttimen kanssa samassa paketissa. Putket on 8mm teräsputkea ja ne on vedetty suoraan vaihteistolta (tosin on niissä pienet mutkat välillä) lauhduttimelle. Noinhan se taitaa olla tehtaankin jäljiltä, mutta kannattaisiko nuo putket tempaista jostakin kohtaa poikki ja laittaa väliin kumiletkun pätkät? Painettahan noissa putkissa lienee niin vähän, että letkut eivät vuotaisi liitoksista. Tämä toimenpide tuli lähinnä mieleen siksi, että moottori ja vaihteisto heiluu jonkin verran kun taas jäähdytin ei. Eli voiko nuo lauhduttimen jäykät putket rasittaa lauhdutinta ja sitä myötä myös repiä vaikka jäähdyttimen päädyn rikki moottori-/vaihteistopaketin heiluessa? Kertokaapa viisammat kannattaako lähteä putkileikkuria tallista etsimään? Letku ja lemmarit on kyllä jo valmiina.
     
  2. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    jos ne on ehjät, ni älä tee mitään.
     
  3. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Samaa mieltä!
    Tosin ite oon kyllä silloin kun loota TARVII ottaa pois katkaissut putket ja pistänyt sitten yhteen kumiletkulla ja klemmareilla. Noin on toiminut, mutta kannattaa parin vuoden välein uusia se letku sitten.
     
  4. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    jos jännittää niiden kovien jäähdytinputkien kestävyys, mikä miun mielestä on turhaa, voi teettää letkut tilalle.

    itse teetin paikallisessa hydrauliikkapajassa kaks sopivan mittaista letkua erittäin jykevästä tavarasta.. kestää kuumaa, painetta, kemikaaleja, tärinää.. ja makso jonkun verran.

    olis paikallisesta vauhtikaupasta saanu sopuhintaan noita putkia, mut ne ei olis käyny suoraan ku laatikon puolella on millikierteet.. ajattelin et jos joutuu askartelemaan ni askarrellaan sit vaihteeks eri tavalla.
     
  5. PauliP

    PauliP 1st gear

    Kuvauksen mukaan ne ovat alkuperäisiä putkia, eli ei syytä huoleen. Kestävät kyllä tärinää ja tekniikkapaketin normaalin heilumisen. Letkuissa on aina irtoamisen vaara, lisäksi kumiletkuissa mahdollisesti ATF-yhteensopivuusongelmia. Metalliputkissa öljy myös jäähtyy matkalla.

    Kumiletkuja tehdessä kannattaa muistaa huomioda että hydrauliikkaliittimissä on usein aika pieni sisäreikä vaikka nippa olisi ulkomitoiltaan kohtalaisen suuri.
     
  6. Skylark70

    Skylark70 2nd gear

    Niin selvennyksenä vielä, että en putkien kestävyyttä yhtään epäilekään (on kohtalaisen tuhtia tavaraa). Vaan sitä, että nuo putket rikkoo lauhduttimen tai syylärin päädyn kun putket nyhtää lauhduttimen liittimiä moottorin heiluessa. Eli meinasin niitä letkun pätkiä putkien väliin vaimentamaan liikettä vaihteistolta lauhduttimelle.
     
  7. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Se on tehtaan rakenne. Kestävämpi kuin kumiletkut. Anna olla. tehdas on ottanut huomioon koneen heilumisen..
     
  8. Skylark70

    Skylark70 2nd gear

    Kiitokset vastauksista. Noudatan neuvoja ja jätän putket ennalleen.
     
  9. jaketin

    jaketin Gearhead

    niinhän sitä luulisi :poff:
     
  10. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Rauta on kovaa mutta nippuside kovempaa :eek: Vanista hinkkautui toinen lauhdutin putki puhki nippusidettä vasten PUHKI. Korjasin tinaamalla ja hyvin on jo kolme vuotta kestänyt.
    Oli muuten aikamoinen putsaaminen konehuoneessa kun ATF oli suihkunnut hienona sumuna pitkin konehuonetta.
     
  11. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Tuolla logiikalla tuulettimen hihnakin on kovaa...
    Oli aikoinaan Slant six Satelliten kenno paikattavana, ja korjaaja oli siinä samalla "korjannut" yhden mutkalla olevan putken suoraksi (siis se mikä meni vaihteistolle)...
    Tietystihän :pinup: lähti onnellisena matkaan, mutta kohta rupesi vaihteiden toiminta vaikeutumaan. No sehän oli selvä ettei toimi kun oli konehuone täynnä öljyä jonka olisi kuulunut olla lootassa...
    No tuon vian korjasin katkaisemalla putken puhkinaisesta kohdasta ja vääntämällä lähdön takaisin vinoon ja liitos kumiletkulla...
    Saatiin siitä ainakin ilmainen konehuoneen pesu ja uudet öljyt. Sitä en muista saatiinko vielä jotain muutakin korvausta...
     
  12. ROD-32

    ROD-32 1st gear

    Miksi puhutte/puhutaan lauhduttimesta? Kyseessä on JÄÄHDYTIN. Eng. cooler. Muinainen autotekniikan ope teroitti että peli (laakerit) on menetetty jos autossa öljyn tai veden kanssa lauhdutinta tarvitaan. Eli lauhduttimeen tuleva tavara on aina höyryä. Ja se poistuu sieltä joko höyrynä tai nesteenä. Tähän en oikein usko kun puhutaan loota- tai moottoriöljyistä, eihän.
    Autossa lauhdutinta tarvitaan vain ilmastoinnin yhteydessä. Korjatkoon joku jos olen väärässä. Sitä vaan tekee itsestään aika toopen jos menee kyselemään lauhduttimenletkua jostain firmasta jossa ihan oikeastikin myydään sellaisia.
     
  13. rx_racing

    rx_racing Gearhead

    lauhduttimessa aineen muoto muuttuu...
     
  14. Jza

    Jza Double Gearhead

    ^Tosta samasta asiasta on vaahdottu täällä vuosia ja satoja sivuja. Ei jaksa enää ja kun se näyttää kansan suussa kulkevan lauhduttimena, niin kulkekoon perkele :lol:

    Niinikään aika harvan pyykeistä pakkasella se jää mihinkään puheessa sublimoituu, vaan haihtuu.
     
  15. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Pistäkää kuukkeliin öljynlauhdutin ja sitten onkin hommaa saada joka ainoa lauhduttimen myyjä vaihtamaan kirjaimia "oikeaan" muotoon :rotfl: .
    Mistä näitä pilkunnussijoita oikein tulee :poff: .
     
  16. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    ^^mitäs jos kiehautan tota laatikkoöljyä jarrua vasten niin saanko sitten puhua lauhduttimesta 8)
     
  17. piiparinen

    piiparinen Gearhead

    jos saat öljyn kaasumaiseen olomuotoon? niin tottakai.
     
  18. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    ^eikös keittämällä synny kaasua :odroll:

    ei noiden aateeäffien kiehumispisteet niin korkeita ole, joten eiköhän tuo kiehuttelu onnistu, onnistuhan se jarrunesteilläkin 8)

    jos kerran viilataan pilkkua niin viilataan sekin sitten loppuun asti :rotfl:
     
  19. Skylark70

    Skylark70 2nd gear

    No tästähän nyt hässäkkä syntyi. Multa ei mene yöunet puhutaan sitten jäähdyttimestä tai lauhduttimesta. Onneksi kaikki vastaajat kuitenkin tiesivät mistä puhutaan. Kiitos vielä vastauksista.
     
  20. mke77

    mke77 Gearhead

    puhutaan vaan mistä immeiset o tottunu puhumaa!! eli vaihteistö öölin jäähyti o öljynlauhdutin!!

    kosk edelleen kaik tietää mik o mauseri..vaik se o vaa yks työtömita valmistaja...ja stefanki kaik tietää vaik se o vaa yks huulitiivisteen valmistaja....ja kaik tietää abikon vaik se o vaan yks johto liittimen valmistaja...ja puhuu joku jopa foortista autona :poff:
     

Kerro tästä muillekin!