Vaihteistoöljyn jäähdytin. Kysymys.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Slant Sickness, 6.3.2019.

  1. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Tosta tyhjenemisestä ei ole mitään haittaa kun ite turbiinikin alkaa tyhjenemään ihan heti kun kone sammuu.
     
  2. Vuppe

    Vuppe Gearhead

    Yhellä foorumilla varotettiin joskus halvoista kiinalaista jäähyistä että niissä voi olla jotain ylimäärästä sisällä. Kandee huuhtoo/puhaltaa paineilmalla läpi ennen käyttöä.
     
  3. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Kannattais ehkä mennä kysymään siltä myyjältä mitä tarkoitti:odeek: .
     
  4. Millä tavalla tuon saa kiinni autoon?
     
  5. Vuppe

    Vuppe Gearhead

    Syylarin pintaan ohkasilla puikoilla.
    Esimerkiks.
     
  6. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Kuvassa näkyy kiinnikkeet.
     
  7. Karpov

    Karpov Gearhead

    Joo, onhan noita täälläkin haukuttu (syylärin läpi laitettavia muovikiinnikkeitä) mutta hyvin on pysynyt. Laitoin ton syylärin taakse eli moottorin ja syylärin väliin.
     
    xarper tykkää tästä.
  8. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Ei oikeen istu tohon vieraskieliseen nimeen, mutta joissain tämmösissä on putken sisässä esim. loivaa spiraalia tekemässä turbulenssia virtaavaan aineseen. Se kun lisää lämmön siirtymää putkesta ulospäin.
     
  9. dodgeman

    dodgeman 3rd gear

    Olisiko tästä sitten ollut kyse, ylimääräiset rojut mitkä siellä helisee ovat keskimmäisissä putkilinjoissa joten niitä ei pääse näkemään, nyt täytyy miettiä että uskaltaako tota käyttää, kirjoitin myyjälle ja pyysin tarkentamaan mitä toi Drain bar oikein tarkoittaa, yritin etsiä netin ihmeellisestä maailmasta jos löytyisi jonkinlaista viitettä mitä siellä sisällä kuuluisi olla mutta en löytänyt mitään.
     
  10. dodgeman

    dodgeman 3rd gear

    Nyt tuli vastaus: ei huolta, kuuluu helistä ja kaikki ok
     
  11. zuinula

    zuinula Gearhead

    Niin selvisikö että mikä siellä helisee, oliko se Jussin ehdottama spiraali? Vaimikäköseoli
     
  12. Karpov

    Karpov Gearhead

    Reino helismaan helistin
     
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Ei se siellä öljyn seassa helise.
     
  14. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Ei varmaan helise mutta liikkuu ja kaikki liikkuva liikkuu jonain päivänä pois paikaltaan. En ihan heti hokaa mikä tarkoituksella liikkuva ja hyödyllinen sellainen siellä voisi olla.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  15. jarona

    jarona Gearhead

    Jos se vain takaiskuventtiili on niin kytkee häntä
    sen oikeinpäin..
     
  16. dodgeman

    dodgeman 3rd gear

    Ei täyttä selvyyttä asiaan saanut kun myyjäkään ei osannut selittää mitä siellä on, jotain pitkää siellä on sisällä, voisi hyvinkin täsmätä tohon spiraaliin kun putketkin on halkaisijaltaan sen verran isot että sinne kyllä mahtuisi tuo spiraali kuitenkaan häiritsemättä öljyn virtausta
     
    zuinula tykkää tästä.
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Tarinan mukainen Aliexpressin helistinkenno keulilla ja semmoset 2 metriä 6mm oikein asiallista öljylle passelia kumiletkua suuntaansa laatikon ja helistimen välissä. Kun yön yli huilannut turbiini on täysin tyhjä ja kumiletkun kautta kulkeva öljy saapuu sen verran viipeellä, että kun starttaa, voi kylmänä hentoa tyhjää käyvän virislantin laatikossa pistää pakin silmään ja nostaa jopa kierroksia. Ei ketään kotona. Muutaman sekunnin kohdalla alkaa tuntua pientä vetoa ja kohta laite onkin valmistettu liikkumaan.

    Ei lähde aamulla kun hauki rannasta.
     
  18. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Gearhead

    Eikös se jäähdyspiiri oo lootissa yleensä sen turbiinin jälkeen. Ideana että jäähdytetään kaikista kuuminta öljyä. Eli vaikka ottaisit sen jäähyn pois ja lyhyen letkun vaan lähtöjen väliin, niin silti ois sama viive?
     
    Karpov tykkää tästä.
  19. Karpov

    Karpov Gearhead

    Ei kuulosta ihan terveeltä. Ei oo jäähy tehnyt omissa autoissa ikinä tollasta
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    En tiiä, liian monta osaa. Eli en o moista versiota kokeillut enkä taida jaksaa edes kokeilla. Nääs samalla vaihtui vakiosta mudracerilla viritelty turbaani pikkuriikkiseen rallimalliin jossa stalli on melkein 2x joten se ei muutenkaan nappaa ihan niin terävästi tallista peruutellessa.

    Ei tuo haittaa, pikemminkin päinvastoin. Nyt on vaikeampaa sammuttaa kylmän ujoa konetta. Senkun nostaa kierroksia ja sitten se pikkuhiljaa heräjää.

    Ei siis lainkaan semmonen kuin loppuunajettu laatikko, jossa joutuu mylvittämään konetta ja yhtäkkiä lyö vaihteen päälle.
     

Kerro tästä muillekin!