Vaihteistovetoiseen pylväsporakoneeseen momentinrajoitin

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja RockHQ, 9.3.2012.

  1. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Niin, mulla on tallilla mekaanisella vaihteistolla toimiva pylväsporakone 3-vaihevirtamoottorilla, noin 1-1.5hv ulkomuistista. Tää hajottaa vetomoottorin kiiloja (onneksi), kun terä jää jumiin tai käyttäjä tekee jotain väärin :poff:

    Joka tapauksessa olis kiva kuulla ideoita millä sen saisi vähemmän vaaralliseksi, jotta terän juuttuessa joko kappaleeseen tai sepän hihaan ei tarvitse kirjoitella selvitystä vakuutusyhtiölle kuolinsyystä. Moottori tulee vaihteistoon ylösalaisin kiinni, akseli alaspäin siis, eikä koneiston sisällä ole mahdollista rakentaa mitään voimanrajoitinta ainakaan kovin helpolla, eikä tähän ole tarkotus satoja tunteja käyttää muutenkaan. Jokin kara jossa momentinrajoitin olis ehkä helpoin ratkaisu? Tässä on morse-kartio karalle mutten tiedä vielä mikä niistä.
     
  2. JesseX

    JesseX 1st gear

    Eikös se heikoin paikka hajoa joka koneessa jos terä tarttuu kiinni?

    Halvin ratkaisu on ja jos poraat pienemmillä terillä kiristä terä nätisti.

    Ja kartiokiinnitteisten terien kans taitaa helpoin ratkaisu olla hankkia pienitehoisempi moottori.

    No ite en kyllä nää tässä mitään ongelmaa alunperinkään.
     
  3. chevy56

    chevy56 1st gear

    delet
     
  4. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Tää kun on periaatteessa yläjyrsin siirtopöydällä tällä hetkellä, terän kiristäminen "maltillisesti" aiheuttaa lähinnä pilaantuneita kappaleita kun terä alkaa pomppimaan matskussa hallitsemattomasti.

    Jos ei näe tässä mitään ongelma alunperinkään ei ole käyttänyt tollasta laitetta kertaakaan, tai ei ole joutunut ongelmiin sen kanssa.

    En ota vittuiluna, mutta toi on sairaan voimakas laite kun joutuu laskemaan kierrosluvun karalle minimiin eli moninkertaistamaan voiman. Jos kuvittelette, että tää on perus-halpahallin pylväspora, erehdytte pahasti. Tässä saa noin 1:100 alennusvaihteen aikaiseksi.
     
  5. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Vaikuttaa ihan kunnon porakoneelta. Lähtisin kyllä lähestymään ongelmaa siltä kantilta, että estäisin syntymästä tilanteen, missä terä jumittuu tai käyttäjä tekee virheen, kuten alussa mainitsit. Ei ehjä terä jumitu, jos kaikki muukin on kunnossa ja porattava kappale on kunnolla kiinnitetty, kuten tuollaisella koneella porattaessa pitää olla.
     
  6. cdi

    cdi Gearhead

    Hitaat kierrokset käsisyöttö haiskahtais halkaisijaltaan isolta poralta joka pienillä kierroksilla haukkaa.

    Alkureikää vois suurentaa useamman kerran ja viimeksi isollaporalla.
     
  7. MTN

    MTN 1st gear

    Taajuusmuuttaja. Pienien muuttajien hinnat tulleet hirveästi alaspäin vuosien varrella ja saat sillä portaattoman kierrostensäädon ja momentti/virta rajat moottoriin. + kaikkea muuta hyödyllistä.
     
  8. THE61OHV

    THE61OHV 3rd gear

    Punainen hätäkytkin otsan korkeudelle kuten nykyvehkeissäkin.
     
  9. chevy56

    chevy56 1st gear

    delet
     
  10. mielikuva

    mielikuva 1st gear

    Mun mielestä tuossa koneessa on kyllä kaks vikaa. Ensinnäkään en ole kuulut että kiilat katkeilis kovin helpolla, toiseksi terän ei kyllä pidä alkaa pomppimaan missään olosuhteissa, ainakaan kun mainitsit että kone on enemmänkin yläjyrsin. Koordinaattipora? Morsekartiosta päätellen.. Jyrsimään ei pysty morsekartiolla.

    Ensin välykset pois karalta, jos niitä on. Sitten tutkitaan välykset sieltä mistä kiilat menee. Moottorin päässä kun momentin pitäisi olla kaikkein pienin, siellä suuret kierrokset. Välystä vois olla jossain muuallakin.
    Kyllä terät on se heikoin lenkki... Ja koneeseen menee ihan varmasti hihat ja kädet jos ei varovainen ole.

    Nuo äskeisen viestin porausnopeudet, jakaa kolmella niin voi jättää sen piin pois. karkeasti.

    Turvallisuuden takia kappale aina kunnolla ruustukkiin kiinni. Turvakatkaisijat olis kanssa hyvä olla. Aina voi käyttää terän eteen tulevaa lastusuojaa niinkuin työpaikoilla. Suojalasit ei oikein riitä.
     
  11. ajomies

    ajomies 3rd gear

    Kun se porattava kappale on tukevasti kiinni ja reikiä suurentaa vähitellen ei pitäisi tulla mitään ongelmia. Kokemuksesta omasta voimanpesästä, laitoin poraustelineen kahdella 8 mm pultilla kiinni, ja sitten aloin kairaamaan 24 mm poralla. Läpimennessään tarttui kiinni ja pultit katkesi kuin kynttilät. Porattava kappale pyörähti pystytolppaa vasten ja sitten kartiosta irti koko istukka ja kaikki lattialle. Pora oli aivan solmussa ja istukan kara meni uusiksi, eli laiska pihtari säästi vitosen ja teki kahden sadan vahingon :oops:
    Ja kaikkihan muistaa sen että kone voittaa lähes aina ihmisen :soosoo:
     
  12. jylppy

    jylppy Gearhead

    Multa ääni tälle ratkaisulle!
     
  13. koo koo

    koo koo 1st gear

    Taajuusmuuttaja on hyvä ratkaisu. Oon niitä useempia viritelllyt eri vehkeisiin, 1 ja 3-vaiheisia.
    Mutta moottorinsuojakytkin (oikein säädettynä) on vielä halvempi, Varsinkin jos pyörintä nopeudet ovat koneessa jo kohdallaan.
     
  14. T&S

    T&S Gearhead

    Ei siinä toimi oikein lämpöreleet eikä taajuusmuuttajat jo haluaa sen kiilojen hajoamisen estää.Lämpörele ei edes huomaa kuorman kasvua kun kiila jo hajoaa, taajuusmuuttaja huomaa mutta ei kerkiä tekemään mitään.
    Jos moottorin saisi muutettua hihnavetoiseksi tai löytäisi kytkimen mitä käytettiin joskus aataminajalla nosto-ovien alarajakytkimen tilalla (oven törmättyä lattiaan se luisti pienen hetken ennen moottorin sammumista).
    Näiden muutosten teko on kyllä todennäköisesti niin suuritöinen homma ettei kannata.
    Onkohan olemassa terän kiinnityskartioon jotain jossa olisi momenttilaukaisu, karan pituus tietenkin kasvaa ja välykset sen myötä.
     
  15. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Hienoa saada vastauksia asiaan. Projekti jäänyt seisomaan, lähinna sen takia että sopivia kiiloja piti tilata amerikasta asti. Taidan kuitenkin koettaa rakentaa hihnavedon tähän laitteeseen, se lienee halvin ja helpoin. Moottori tulee akseli alaspäin vetopäähän kiinni, joten jos sorvaan pidemmän vetoholkin ja laakeroin sen moottorin reikään kiinnitettävään levyyn sekä kiinnitän akselin päähän jonkin esim. rk laturin hihnapyörän ja nostan moottoria samalla ylöspäin, saanen tehtyä hihnavedon ihan kohtuullisella vaivalla. Lisäksi, jos jostain löytäisi risan hihnavetoisen pylväsporan, voisi laitteen päälle vielä tehdä hihna"vaihteiston" ratasvaihteiston lisäksi.
     
  16. jylppy

    jylppy Gearhead

  17. pajapiru

    pajapiru 2nd gear

    tuollaisilla kiristettävillä kytkimillä se olis kyllä ehkä järkevin toteuttaa.
    älä vain mee mitään remmivetoja siihen tekemään koska sillä koneella ei oo enään mitään tekemistä porakoneen kanssa kun remmi antaa aina vähän periksi niin poraamisesta tulee nykivää ja reijistä tulee kanttisia.

    itellä on kans tuollaanen 3vaiheinen ratas vaihteistolla oleva pylväsporakone niin kyllä siinä puristimet lentelee kun 30mm poralla päästää ja haukkaa kiinni, auttaa kun pora on terävä ja kulmat maltilliset niin ei pääse haukkaamaan
     
  18. WSE

    WSE 1st gear

    Eikös näissä voisi käyttää jalkapedaalia virran kytkentään eli kone ei pyöri jos jalka ei paina pedaalia. Ei ainakaan pienillä nopeuksilla kovin pitkälle pääse pyörähtämään, riippuu toki reflekseistä. Itse hommaa tuskin hankaloittaa paljoa?
     
  19. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Se ei auta, kun koneiston ja moottorin inertiamassa on niin suuri varsinkin isoilla alennusvaihteilla ettei virran katkaisu hyödytä.
     
  20. jylppy

    jylppy Gearhead

    Saahan noita sähkömoottoreita jarrullisena.

    http://www.sew-eurodrive.fi/produkt/oik ... -sarja.htm

    Taitaa vaan nousta porakoneen hinta yli pudjetin? Jarrumoottori + tamu +luistokytkin...
     

Kerro tästä muillekin!