Vaihtelu virkistää: -65 Valiant

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja tabs, 15.4.2013.

  1. tabs

    tabs Gearhead

    Projekti sai alkusysäyksen viime syksynä, kun pitkäaikainen ajoauto Deuce n'quarter Buick sai uuden omistajan ja ikuisuus projekti Impala sai lähteä myös. Lähinnä kai iski kyllästyminen ja jonkin sortin väsymys noihin autoihin. Huoletonta ja kevyttä oloa ilman harrasteautoa kestikin tovin...n.puoli tuntia... Sitten idea iski kuin märkä sukka päin naamaa. Hauskanpito väline, pikku budjetilla!

    Mitäs jos kilauttais kaverille ja kysäsis?

    Tunsin auton jo perinpohjin ja monta hyvää reissua sillä on aikoinaan tehty. Mutta jonkin sortin projekti väsymys oli iskenyt kaveriinkin ja Vallu oli nukkukkunut tallin nurkassa ruususen unta jo usemaan vuoden odottaessa uutta projekti intoa, perän porsittua juhannuksena -07.

    Kuva kevät -07:
    [​IMG]

    Kyseiseen autoon vaihdettiin pikkulohko tekniikka slantin tilalle 05-06 talvella -25 asteen pakkasessa yhden auton sisätilan lämmittimen tukemana eristämättömässä tallissa, vieläkin tulee kylmä kun sitä muistelee.

    Ennen tekniikan vaihtoa auto koki ulkoisen parannuksen saadessaan uuden värityksen päällensä. Talli olosuhteet huomioon ottaen pinnasta tuli ihan hyvä, varsinkin kun asialla oli ensikertalaiset autoa maalaamassa:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Auto vaihtoikin omistajaa sopivasti "kaveri" kaupalla kun tyrkkäsin houkuttimeksi väliin itselle ylimääräisen työmatka skootterin...

    Talven aikana ei hirveästi tapahtunut, ainoastaan osto-housut näytti uhkaavasti jumiutuneen jalkaan: kuusen alle kertyi paketteja runsas määrä mm.Msd probillet jakajaa,boksia ja Komeet Direct Connection kromi kopat (kitokset duster70blower)

    Purku Aspen luovutti levyjarru spindelit ja satulat,letkut,palat tuli uutta osaa. Vielä pitäis tilailla levyt ja paineen säädin takapiiriin sekä line-lok.

    Rockautostakin löysivät tavarat kotiinsa, eli uutta lämppärin kennoa ja kasapäin nippeliä ja nappelia.

    Ebaystä löytyi nätti tehostin paketti 7" single boosterilla, siirto rautoineen:
    [​IMG]

    Tuohon konepellin snorkkeli komistukseen en ole koskaan ollut kauheen tyytyväinen, vaikkakin se on lähtöisin legendaarisesta kullan värisestä pumppu vallusta.
    [​IMG]

    Joten tollanen piti sitten saada :oops:
    [​IMG]
    Suur kiitokset tästä nimim.chevelle 70 ,on riittävän härski.

    Perä pääsi työnalle talven aikana, 8 1/4" 3.21 välityksellä. Välitys oli ok ja hammaskosketuskin näytti olevan kohdillaan, eikä ylimääräisiä välyksiä tuntunut olevan joten asia sen osalta ok. Lukkoa tosin kaipaa, peg leg burnikset ei tunnu kivalta ajatukselta...Lukon kanssa pähkäillyt meniskö trak-lok tyyppinen palalukko kadulla, vai laittasko mop perfin levylukon? Levylukko taasen vaatis uudelleen shimmauksen, kun lunchbox tyyppinen menis suoraan pikkurattaiden tilalle ja olis halvmpikin...

    Takajarrut ovat puutteelliset vielä, varsinkin kun toinen rumpu osottautui sorvatessa haljenneeksi, eli uutta osaa sinnekkin kaipais.
    Tosin polttelis levyjarru konversio taaksekkin, pitäis löytää vain sopiva Gran Cherokee elinten luovuttajaksi...

    Ja kardaanikin pitäis lyhentää vähäsen,kun tuo 8 1/4" on hivenen isompi kuin nyt alle hajonnut 7 1/4" Damn.

    Viime viikon loppuna iski sitten inspiraatio, kun taas olin pajottamassa vaimon käyttiksenä toimivaa Baijerin ihmettä. Rupes bemarin ruuvaus kyllästyttämään ja päätin sivutoimisesti nyppästä Vallusta tekniikan pois:
    [​IMG]

    Muut ottaa Vapuks autot ajoon, mää koneen pois?

    Kone pukkiin kiinni odottamaan siistimistä ja uutta väriä pintaan.

    Tekniikka koostuu tällä hetkellä 318 voimanpesästä vm.-75. Nyt sisällä ns. 340 nokka, maamoottorin männät vajaa 8:1 puristuksilla. Uutena tulokkaana toistaiseksi tunnistamaton "Chry" merkitty korkeampi alu-imari. Ja kaiken kruunaa Carter 600 afb.

    Jaa miksikö kone pois?

    Tuntu vaan helpommalta vaihtoehdolta, kun pitäis noi Hookkerin semi-federwellit saada tuonne kone huoneeseen mahtumaan.
    [​IMG]
    :mad: mailman kallein rakennus sarja, mutta kun perse ei kestä nyt TTI:tä tai Dougseja. Budjetilla kun nyt mennään, eikä noi sinänsä mielenkiintoisesti muotoillut valusarjat istu nyt ajatuksiini. vink vink Jää muuten ylimääräiseksi nuot valusarjat...

    Ja muutenkin hyllystä löytyis Kb167 flat topit...

    904 Laatikko myös pukkiin kiinni ja sisälle pitäis heittää toistaiseksi tunnistamaton manuaaliventtiili koneisto, noku halvalla sai :rotfl:
    Laatikko on onneksi rempattu masterkitillä ja lähes ajamaton. Turbiiniksi hyllyssä varattu Hughesin turbiini 2500 stallilla.

    Seuraavaks vois jumpata jarrut kuntoon, kun nuot ykspiiri rummut ei oikein vakuuta. Akkua ja Jazzin tankkia peräkonttiin ja vähän linjojen tekoa...

    Moottori Evoluutio2 kytee takaraivossa, mutta siitä joskus lisää..

    Vanteet pitäis vielä hommata, kun nuot pikku jako Slotit jää ylimääräisiksi(VINK :odroll: ) Maski olis kiva jos löytys jostain vähän suorempi vänkärin puoli, anyone?
     
  2. hevimies

    hevimies Gearhead

    kivan näkönen vallu työnalla ;) jännät peltisarjat :D
     
  3. duster70blower

    duster70blower Gearhead

    Erittäin hieno Vallu 8)
    Mielenkiinnolla seurailen projektin edistymistä..hell jeah :D
     
  4. tabs

    tabs Gearhead

    Kiitos kehuista, toki suurimmat kiitokset kuuluu kaverille ja hänen sedälleen tuon auton saattamisesta jälleen elävien kirjoihin... Noin 90-luvun puolessa välissä auton sisällä kasvoi vielä pari pajua ja nuori koivu...eli lattiat,helmat ja kaaret on tehty tuohon yksilöön käytännössä tyhjästä.
    Se toki näkyy maali pintojen pohjissa yms. Eikä pohjaa ole tehty todellakaan Factory Original spekseihin, mutta se kelpaa mulle.
    Ei oo ainakaan pelkoa että tarttis museoida, mutta ei myöskään pilaa mitään...
     
  5. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Komee vallu, tosin tuo ensimmäinen scuuppi on mun mielestä pirun asiallinen. Onhan tuo toinenkin hieno, mut ensimmäinen hienompi :)

    Tsemiä projektiin, hyvältä näyttää!
     
  6. Tero2

    Tero2 Double Gearhead

    Vallut on aina komeita! Tuo uus scuuppi vissii tuota Cowl sarjaa tai mitä ne nyt olikaa? miten korkee tuo on?
     
  7. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Hieno Valiantti väriä ja vanteita myöten...! :D
     
  8. tabs

    tabs Gearhead

    Joo cowl induction se on, kotosammin pulukka :p korkeus n.5 tuumaa.
     
  9. duster73

    duster73 Gearhead

    minäkin tykkäsin enempi snorkkelista :) tuollaiset peltisarja tuli survottua omaan darttiinkin ja on tosiaan aika kallis rakennussarja.monta tuntia ja monta putkea niitä piti muokata,eikä ne istu oikein vieläkään.aika ahtaatkin ovat,paikoin pari milliä tilaa.
    mutta ihan hieno projekti kuitenkin :)
     
  10. perkele

    perkele Gearhead

    missä se pumppu vallu nykyään menee?
     
  11. C-barge

    C-barge Gearhead

    Hieno projekti. Mul on muuten ylimääräset Wolfracet 7 x 14 kokoset jos jollain käyttöö, 4.5" jako.
     
  12. tabs

    tabs Gearhead

    Pientä päivitystä tähänkin, erinäisten sattumusten johdosta ei pääsyt tekemään vielä moottori evoluutio2:sta, vaan sanotaanko tästä tuli nyt Evo1,5...

    Eli lohkoksi .040 porailtu 318. (324cid :wink: )
    Dekit on nollassa yms. muutenki ihan ok aihio.
    Normi valuakseli ja orggis veivit, arpin pulteilla vahvistettuna.
    Männiksi tuli Kb399 hyperit joissa siis -6cc patti päällä.
    Paketti tasapainotettu.

    Yläkertaan tuli haettua joillekkin Od:laisillekkin tutut X-merkatut 340:n kannet. Kannet on jo huolella "pilattu" :rotfl: Mutta eiköhän nuotkin ole paremmat mitä 318 Smog kannet...
    [​IMG]

    Huomatkaa nostalgiset 273:n säätö vipat. Ei tarvinut haalia kun 2,5 sarjaa että sai kohtuullisen sarjan kasaan. Akselit on Banana Groove mallia parannetulla öljy systeemillä ja säätöruuvit on lukittavaa mallia.

    Vähän mittakaavaa imukanavista :oops:
    [​IMG]

    Palotilatkin kiilloteltu ja pyöristelty. 63cc mitattu tilavuus.
    [​IMG]

    Venttiilithän noissa on 2,02/1,60 ja kanavat on muotoiltu ihan kivasti taskujen osalta. Pronssi ohjurit ja teflonit vielä yläpäässä. Pesätkin valmiiksi koneistettu tuplajousille.

    Ruttua tolle paketille Kb:n laskuri näyttää 11.14 staattista. Mutta mutta...
    Nokkaa tossa yrittänyt pähkäillä, mekaaninen joka tapauksessa olis mielunen, koska tosta tulee väkisinkin kierros pannu.

    Dyno2000 softalla noita koittanut arpoa eri vaihtoehtoja compin tuotteista. Xs274s olis teho/vääntö alueeltaan aika ok, mutta laskurin mukaan dynaamiset rutut olis 8.9 eli 98:lle vähän yläkantissa varsinkin rautakansille. Xs282s taas tuottais kymmenkunta heppaa yläpäähän lisää mutta väännön kustannuksella. Ja sillä jäis dynaamiset siedettävämmäksi n.8,6.

    Väännöstä en haluaisi kuitenkaan hirveesti tinkiä kun välitys jää näillä näkymin 3,21 ja hughesin 2500 stallin turbiini on hyllyssä jo.

    Olisko kellään parempaa tietoa/suositusta nokaksi?

    Kaasariksi tulee holleyn3310 750 vakuumi(kun hyllystä löytyy :rotfl: ) ja komboon mätsäävää imusarjaa metsästetään koko ajan.
     
  13. tabs

    tabs Gearhead

    Ai niin, vanne politiikkakin selkis kun nämät tuli vastaan:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Alunperin oli tarkotus laittaa mustat pellit pillereillä, mutta kaitpa nuokin asiansa ajaa kun sai vaihdeltua päikseen mulle tarpeettomiin osiin.
     
  14. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Vannevalinnasta kommentti (asiantuntematon :) ) : eteen jotkin kapeat (4") perinteiset erikoisvanteet ; wolfrace, cragar ss tms korkeilla ja kapeilla renkailla (155-14) ja taakse mustat peltivanteet leveillä ja korkeaprofiilisilla renkailla... gasserlookkia :)
     
  15. tabs

    tabs Gearhead

    ^Yep, I know... Optimi olis harmaa puolaset Torq Thrust D 4,5x15 edessä, 145/80/15 kumilla ja taakse 8x15 customi offsetillä olevat peltivanteet niin leveillä kumeilla kun sinne saa mahtumaan...Mutta lompakko sanelee realiteetit, joten köyhän täytyy mennä niillä mitä käteensä saa.
    Takakumeiksi tulee nytkin 215/60/15 koska niitä saa kolme yhden 235/60/15:n hinnalla...
     
  16. Herje

    Herje Double Gearhead

    Hieno vallu. Onko projekti edistyny?
     
  17. tabs

    tabs Gearhead

    Eipä juuri. Osia haalittu vähän lisää.
    Nokaksi valikoitui compin mekaaninen Xs274 ja kaasari vaihtui Demonin 650Dp:ksi.
    Imariksi löytyi Offenhauserin Port o Sonic ykstasonen, joka on parhaillaan kaverilla muokattavana Mopar raamatun ohjeiden mukaan.

    Levyjarru konversiota ihmettelin taka-akselille, pitäis olla ihan bolt-on, osat tällä hetkellä haalinnassa.

    Ai miks levyt?
    Tossa laskeskelin tohon 8vartti perään jarru hilppeiden hintaa eli:

    Uudet rummut 119,2
    Sylinterit 40,20
    Kengät 52,50
    Nippelit ja nappelit 51,5
    Eli reilu 260€ yhteensä.

    Hmm. reilu satanen lisää niin mulla on levyt myös takana, ei tarvinut miettiä kauaa.

    Tuolta lisää tietoa levyistä:
    http://www.jeepforum.com/forum/f11/zj-rear-disc-conversion-8-25-write-up-whole-truth-607435/

    Toinen vaihtoehto perälle olis hiace/hilux, mutta niitäkään ei pyöri kauheasti enään tarjolla. Olis kiva välitys ja lukko valmiina.
     
  18. Herje

    Herje Double Gearhead

    Mitenkä valiantti edistyy?
     
  19. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Täälläkin kiinnostaa sattuneesta syystä. :p
     
  20. duster70blower

    duster70blower Gearhead

    Niin täälläki kiinnostaapi ;) tiedä mistä pirusta tuli early Valiant V8:lla kuume....on meinaan kauhee...
     

Kerro tästä muillekin!