Vaihtoehto hitsaukselle?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja irmeli, 29.11.2008.

  1. irmeli

    irmeli 1st gear

    onko kellään kokemuksia/tietoa liimauksesta,esim.pohjan korjaus?Muistaakseni olen kuullut tai lukenut,että jotkut korjaamot liimaavat koripeltejä hitsauksen sijaan.Nykyajan liimathan ovat tosi hyviä.Eipä ainakaan olisi palovaaraa,ja saisi maalatut pinnat vastakkain,eli ei heti ottaisi uudelleen ruostetta.Mielipiteitä? :eek: :eek: :eek:
     
  2. Vilu_86

    Vilu_86 3rd gear

    Meillä noita käytetään lähinnä pakujen kylkipalojen vaihtamiseen.
    Peltien pitää olla puhtaat liimattavalta alueelta. Ainakaan nää liimat mitä meillä on töissä, ei tartu kun puhtaalle pellille.
    Pellit tulee pari senttiä päällekkäin ja liima levitetään tasaisesti kummallekin liimattavalle pinnalle, niin ettei paljasta peltiä jää esille.
    Maalattavalta pinnalta liima pitää hioa pois kuivumisen jälkeen, koska maalit ei tuppaa tarttumaan liimaan.

    Voihan liimaa käyttää myös pohjan korjaamiseen, mut vanhassa osassa ei saa olla ruostetta ja noi töhnät on melko hintavia kun puhutaan oikeesta 2K koriliimasta, eikä mistään saumakitistä/sika liimasta.
     
  3. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    ''Korjattava hitsaamalla'', lukee lapussa jos inssi reiän tökkää autosi pohjaan.
     
  4. kippis

    kippis Gearhead

    kyllä sapiskaa tulee jos katsuri huomaa liimavirityksiä pohjassa.
    toisaalta pakko tunnustaa "jotain sen suuntaisia jippojakin tehneenä" että mistä sen tietää mitä siellä massan alla on ja miten laitettuna :poff:
    puskusaumoja vaan niin ei jää paljasta peltiä vastakkain maalin alle.
     
  5. Partajeesus

    Partajeesus 1st gear

    Tuolla työhommissa on tullut nähtyä että, vironpojat saa kittipistoolilla (ylimaalattuna) ihan hitsauskoneen jälkeä aikaiseksi. Yllättävän aidosti ympäri hitsatun näköinen on 5x5 metrin peltiarkki hepattuna ja sopivasti kitillä pursotettuna :rotfl:
    :argue:
     
  6. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Telakalla?
     
  7. Partajeesus

    Partajeesus 1st gear

    Teollisuus rakentamisessa. :wink:
     
  8. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Onhan noita kauppoja edellisinä talvina romahtanut kannakkeitten pettäessä... :rotfl:
     
  9. Jza

    Jza Double Gearhead

    Eiku siellä ne hitsaa sikaflexillä :rotfl:
     
  10. Lucy

    Lucy 1st gear

    eipä itse olla liimailtu koriliimalla kuin pintapeltejä... esim. takakylkiä ja kattopeltejä joita ollaan hitsattu ihan pistehitsillä vielä lisäksi, mitään ei olla pelkän koriliiman varaan jätetty, enkä suosittele jättääkkään.
    kyllä sinne pohjaan kannattaa ihan kiltisti vaan mikkilankaa työntää, eikä se ruostu kun vetäsee happoa tai epoksia päälle ja lopuksi miranolia tai jotain muuta sitkeetä pintamaalia jos ei massaa halua laittaa. jos massaa niin ehdottomasti koteloaine massan alle.
     
  11. yoko1

    yoko1 1st gear

    Foorumia pykälä alaspäin "Kyseenalaiset opetusvideot"

    Eiköhän se siinä
     
  12. rakkari

    rakkari 3rd gear

    mikki ehdoton valinta eikä mitään liima viritelmiä (pienoismallit kootaan liimalla) tai kai ne uudet automaailman ekoihmeet varmaan jo kootaan kuumaliimapistooleilla,, :rotfl: :rotfl:
     
  13. kime2

    kime2 Gearhead

    Alkuperäiseen kysymykseen vastaten että on kyllä joissain tapauksissa vaikea saada kunnollista ruostesuojausta hitsattavan kappaleen vastakkaiselle puolelle et siinä mielessä tuo koriliima kyllä puolustais paikkaansa!

    Ja kyllä nämä ihan 1-komponenttiliimat ottaa todella lujaan esim.Sikaflex252,sen kun PUHTAISIIN ja KUIVIIN pelteihin laittaa niin ei sitä kyllä irroita juuri millään että lopputulos saattaa hyvinkin olla parempi kuin huonolla migillä roiskastu "sähkölinnun paska" sauma!

    Sinällään nuo monetkin hyvät aineet esim.juuri sika on kokenut inflaation kilpailevien aineiden takia joita myös liian monesti kuuluu siaksi kutsuttavan :mad:
     
  14. kippis

    kippis Gearhead

    ottaa juu kovaan kiinni kun putsaa vielä sika cleanerillä pinnat, ja antaa 10 min kuivua ja 252 sitten perään...
    auttaa pikaliiman pysymiseenkin toi cleaneri :eek:
     
  15. irmeli

    irmeli 1st gear

    joutaako mikki pian museoon? :eek:
     
  16. kime2

    kime2 Gearhead

    Ei koskaan,puikkokonehan sinne jo melkein meni mutta tuli sit lujaa "takaisin" ja erittäin hyvä niin!
     
  17. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Se sarjakuvahahmo ehkä, hitsausväline ei. :rotfl:
     
  18. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Tuossa just eilispäivänä aloin valmistella omaa Foordiani katsastusmiehen syyniä varten...

    Siihen oli edellisten omistajine toimesta laitettu paikkoja helmojen takana olevaan "pystypeltiin" johon lattiapelti sitten kiinnittyy....
    Ja nätisti oli possulla peltipaloja liimailtu kiinni. Helvetin kiva tollasia korjailla sitten.
    Tekis mieli potkia perseelle jos tuonkin tempun tekijän tavottaisin :mad:

    Jos ei omista hitsausvehkeitä niin tollaset hommat pitäs sitten antaa jonkun nyrkkipajan tehtäviks :odroll:
     
  19. Vuokralainen

    Vuokralainen Gearhead

    Minen kans ymmärrä, miks kukaan näkee sitä vaivaa,mikä menee nuihin paskakorjauksiin. Ku ihan samalla vaivalla saa kerralla kunnollista.
     
  20. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Juu, ja sitten kun semmonen viritys on joskus tehty ja halutaan tehdä myöhemmin kunnolla, niin menee "tuplasti aikaa" kuin kerralla oikein systeemillä......
     

Kerro tästä muillekin!