Vaihtohinta myytäessä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja M, 18.3.2014.

  1. M

    M Gearhead

    Kyllä on kummalliseksi mennyt kaupankäynti ja samalla myyjät ja ostajat menneet sekaisin näistä vaihtohinnoittelijoista. Mistä helvetistä tää kieroutunut ajatusmaailma tulee??? Mikä ihme siinä on että jos auton hinta on 5000 eur niin vaihtokaupassa se pompahtaa 7500 euroon? Ja kun tää tuntuu pätevän vaan sen oman kotteron kohdalla.
     
  2. timant

    timant 2nd gear

    Niin, helpompaa olisi varmaan vaan sanoa ei vaihtoa, mutta silti niitä vaihdokkeja tarjotaan... Minua ihmetyttää seuraavanlaiset kommentit: "ei pakkomyynnissä" varmaan moni on tietoinen että selailee nettiautoa eikä pakkohuutokaupan sivuja, "hinta eri katsastettuna" kuitenkaan autossa ei ole mitään estettä leiman saantiin... "moottorinvikavalo tms palaa, ei vaikuta ajoon" niin varmaan tosiaan jos tykkää ajella katsastamattomalla autolla.. mutta vielä aiheeseen, kai tämän korkeamman vaihtohinnan takana on että vaihdokki on sitten tarkoitus heti myydä eteenpäin?
     
  3. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Itsekkin ihmetellyt/vittuuntunut totaalisesti just näihin nettiautossa oleviin ilmoituksiin,joissa lukee että "Vaihtohinta korkeampi" :-? :mad: ...Ei se myytävän tuotteen hinta muutu yhtään mihinkään...Vaikka se vaihtuisi johonkin toiseen tuotteeseen...Sitä eivät vaan ne lukuisat IDIOOTIT tajua pienessä päässään :wc: ....Nykyään en edes lue ilmoitusta loppuun,jos esim tuo vaihtohintapelleily on ilmoituksessa mainittu :-? ...Toinen äärimmäisen säälittävä ilmiö tuolla nettiautossa on esim,että "helpolla leimaan" :eek: :lol: :mad: ...No miksi myyjä ei sitä sitten itse leimaa,jos se kerran on niin helppoa.?. :odroll: (Useimmiten näissä tapauksissa on joku sellainen vika,mitä ei kaupantekohetkellä ostaja huomaa/osaa edes kysyä....Esim vaikka katalysaattori paskana=ei mene päästömittauksesta läpi...tai joku muu myyjän tiedossa oleva hintava vika,joka paljastuu uudelle omistajalle vasta katsastuksessa)...Vaikka siinä ilmoituksessa luki,että "Helpolla leimaan" :wink: :wc:...PS:Näissä "helpolla leimaan" KUSETUKSISSA lukee myös usein,että "Vaihto mihin vaan"
     
  4. JanneK

    JanneK 3rd gear

    Siitähän se tulee ettei vaihdossa haluta Lada Samaraa ja kotistereoita vaan käteistä rahaa. Jos kuitenkin haluaa antaa väkisin vaihdossa jotain, siitä ei ehkä hyvitetä ns. täyttä hintaa.
     
  5. M

    M Gearhead

    Juu, ymmärrän kyllä ton pointin, noinhan se on kun kutja sanoo. Mutta kun nykyään toi on mennyt ihan poskettomaksi. Mulle tarjottiin vaihdossa jotain mitä en halua ja myös hänen ilmoituksensa oli vaihtohinnoiteltu. No nyt sitten vaihdossatarjottava minulle arvoton kikkare koki ennennäkemättömän arvonnousun :) eli siis mun 7400 autoon tarjottiin vaihdossa 6700 euron pyynnillä olevaa euroautoa siten että sen omistaja käytti arvona 7500 euron vaihtohintaa ja toivoi kauppaa päittäin... Että näin.
     
  6. ValiantMan

    ValiantMan Gearhead

    Myyntihintahan on myyjän ja ostajan välinen sopimus. Nettiautossa säännöt kertovat, että myynnin pitää tapahtua maksimissaan ilmoitetulla hinnalla. Hinnat ovat kuitenkin yleensä pyyntihintoja, jossa on ostajalle (käteisellä maksavalle) usein tinkivaraa. Pyyntihinta ei ole aina lähelläkään auton arvoa. "Vaihtohinta erikseen" on sekin ihan normaalia autokauppaa. Ei autoliikekään hyvitä 7400 e nettiautossa myytävänä olevasta autostasi vaihdossa toiseen myyntihintaa. Vaan jotain, johon on tyytyväinen.
     
  7. M

    M Gearhead

    Mä en allekirjoita tuota kommenttia että "vaihtohinta erikseen" on normaalia autokaupassa. Väliraha on se mikä ratkaisee ei turha kikkailu pyynneissä. On totta ettei autoliike varmasti hyvittäisikään autostani tuota pyynnin 7400:aa, mutta toisaalta en minäkään sitä vaihdossa tarjoaisi vaihtohinnalla 7900 eur.

    Mun auton pyynti on 7400 ja sen hintaisena sen myös suhteutan vaihdokkeihin. Väliraha riippuu siitä minkä arvoiseksi omiin tarkoitusperiin tyrkytettävän vaihdokin miellän.
     
  8. Rolleri

    Rolleri 1st gear

    Telkkarissa pyörii nykyään näitä "vaihtokauppojen kuninkaat" ohjelmia. Epäilen että ainakin osa noista myyjistä on niin urpoja että uskoo noissa ohjelmissa tehtävät kaupat todellisiksi ja ajattelevat että täällä on sama meininki tyyliin: Vaihdetaan käytetty pulloharja ajamattomaan S600 mersuun...
     
  9. Topias74

    Topias74 Gearhead

    Vielä kun kaikki ymmärtäisivät sen että "pienellä laitolla leimalle" voi tarkoittaa useamman satasen satsausta, että auton saa leimakuntoon, ja sitten kun yrität myydä sitä, niin se olis myytävä vielä halvemmalla pois kun mitä itse maksoit, kun porukka kattoo vaan sitä halvinta mikä n....autossa on myynnissä ja tarjoaa sen mukaan! En yhtään ihmettele miksi kaupankäynti on melkein pysähdyksissä! Järki pitäis olla mukana.

    Itse olen ostanut auton, ilman leimaa ja ajattelin että jos sen leimaa ja myy pois, niin jos siitä omansa sais takas, kun omalle työlle en laske hintaa. Niin paskan marjat, kaikki pitäis ilmasiks antaa.... Loppuu tämäkin Harrastus kohta. Kummallista kun yrität pelastaa autoja takaisin liikenteeseen niin sitten ne ei kelpaa kellekään jos et ilmatteeks anna! :mad:
     
  10. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Ei tarvi niistä vaihtohinnoista välittää kun ei tyrkytä mitään vaihdossa ;-) Mutta kyllähän oikea termi kuuluu "väliraha tapauskohtaisesti". Noin ainakin itse toimin omiani myydessä. Oli sen minulle tarjottavan vaihdokin pyynti mitä tahansa, niin mietin että paljonko olisin itse siitä valmis maksamaan ja toisaalta paljonko kuvittelen omastani suoralla kaupalla saavani. Erotus on sitten se väliraha, ota tai jätä. Ei ole kukaan vielä ottanut :-D
     
  11. Dna Kerma

    Dna Kerma Gearhead

    Jooh, itse ymmärrän hyvin sellaiset ilmoitukset että "Hinta 500e katsastettuna 700e", se kun ei aina niin helposti se leima tulekkaan, eri asia sitten juuri nämä "lisää ajoaikaa saa kun käy hakemassa", mutta kuitenkaan ei ole katsastanut...

    Yhen golffin ilmotuksen tallensin tietokoneelle, oli kyllä niin pöljää tekstiä: "on todella hyvä ajettava kunnes se rupesi pätkimään. En tiedä missä vika eikä minulla riitä innostus korjata autoa, elikkä siitä jollekkin varmatoiminen ja helposti korjattavissa oleva auto" Siis... ööh, mitenkä? :rotfl: Ja ilmotus vielä jatkuu:

    "Plussat: öljyt vaihdettu edellisen omistajan toimesta"
    "mutta autossa olevat penkinpäälliset, ratinsuojus, vaihdekepinnuppi, lisävalot, karvanopat eikä lattiamatot kuulu kauppaan"

    Tämä 3.koppanen golffi ei edes mitenkään halpa ollut, ja kauppahintaan ei siis saa edes ratinsuojusta :D
    Ja vielä lopuksi myyntivalttia kehiin:
    "Eli tästä hyvä ensiauto taikka kakkosautoksi pienellä korjauksella, ei luulisi olevan iso homma"

    Vaan onhan näitä nettiauto pullollaan...
     
  12. M

    M Gearhead

    PerttiK on asian ytimessä, noin sen kuuluisi mennä.
     
  13. Crash_

    Crash_ 3rd gear

    No meillä on nyt yks käkkylä kaupan jossa vaihtohinta on korkeempi. Syy? No yhtään autoa ei tarvita eli mitä tahansa tulis vaihdossa menis heti myyntii joten käteisellä saa halvemmalla.
     
  14. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Mut eikö vaan voisi pyytää välirahaa sen verran, ettei tarvitse ottaa potkukelkkaa vaihdossa? Turhaa kehitellä tuollaisia kaksihintajärjestelmiä.
     
  15. M

    M Gearhead

    Niin. Ei tuo crashin esittämä syy ole peruste. Juuri niin kuin rockmaple sanoo, väliraha kohdalleen.
     
  16. Kurko

    Kurko Double Gearhead

    Mun miestä tähän voisi piirtää kaksisuuntaisen nuolen: ei osata ostaa ja toisaalta ei osata myydäkään. Pertti kiteytti olennaisen, vaihtokaupassa auton arvo on lähinnä hypoteettinen käsite koska ainoastaan väliraha ratkaisee. Ja se on täysin sovittavissa, mihin suuntaan ja kuinka paljon.

    Tämän vaihtohintajutun tajusin silloin kun termi ei ollut kärsinyt niin pahasti inflaatiota. Aikoinaan sillä viestitettiin, ettei haluta mitään vaihdossa ja jos pakko on jotain ottaa niin siitä halutaan kohtuullinen korvaus että sen vaihturin joutuu myymään tai paalaamaan. Nykyään homma on "ei oo mitään leimalle"-tason höpöhöpöä.

    Mutta tuo mitä alussa sanoin, ettei osata ostaa eikä myydä: Moni vain laittaa ilmoituksen nettiin ja sille tähtitieteellisen hinnan, ikään kuin lototen että joku pölvästi vielä maksaa. Sitten tuohdutaan, jos ostaja kyselee miten on autoa huollettu tai miten lähtee kylmänä käyntiin mm. Erityisesti ärsyttää niitä jotka lähinnä tankkaavat auton. Ei tajuta sitä tosiasiaa että ostajaehdokas ei ole ostamassa autoa siksi, että jollain on tarve päästä omastaan eroon. Kyllä siinä punnitaan miten auto vastaa kohtuullisia odotuksia ja on hintansa arvoinen.

    Toisaalta taas ostaminen. Kyllä se vain on niin, että mitkään lisäkuvat eivät kerro sitä, miten ihanalta se auto tuntuu sen oman persiin kanssa. Älkää kyselkö netissä vaan menkää paikan päälle ja toimikaa sitten kun löydätte hyvän. Auton myymisessä yksi perusjuttu tuntuu olevan, että kun auto on jo myyty, siinä vaiheessa olisi puolenkymmentä ukkoa ja akkaa tulossa "kaukaa kattelemaan".
     
  17. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Käteisostaja on harvinaisuus ja sen tullessa hinta tippuu! Samalla jeesus soittaa banjoa ja ruusunterälehdet tippuu.

    Mutta kun ketään ei osta niin sitten pumpataan hyvä vaihtohinta ja koitetaan vaihtaa johonkin arvokkaampaan (lue: toiseen vaihtohintaan pumpattuun).


    Samaan juttuun voisi lisätä nämä käytän leimalla niin hinta pompsahtaa 500euroa vaikka leima tuli heittämällä.

    Monesti ainakin pidän ihan perusehtona että auto on leimattuna eikä ajoaika ole loppumassa. Tottakai ne autot on sitten erikseen missä jotain laittoa on.
     
  18. herrakani

    herrakani 1st gear

    <--- just tää! Sit taas jos vaihdokki on mieluisa, voi sanoo et ouk, välirahaa ei tarvita.
     
  19. Namelesscarguy

    Namelesscarguy 1st gear

    Totta on toi että käteisostaja on voittaja ja lähes aina hinnasta päästään sopuun kun kahisevat ovat aivan myyjän nenän alla.

    Mutta vähän aiheen ohi. Hintapyynnöt ovat monissa niin järjettömiä että ei niistä edes viitsi tehdä nettikyselyä, kun se mitä itse pitää realistisena arvona on 60% pyynnistä niin ei sen vertaa usko kenenkään tinkivän kun on kyse muutaman tonnin autosta. Itse kattellin syksystä helmikuuhun asti sämpylä Capriceja ja 92- Town Careja. Hintapyynnöt olivat omasta mielestä lähes tuplasti liikaa. En missään tilanteessa maksaisi 3500€ 350000km ajetusta, maalivikaisesta ja kuvissa likaisesta perus Capricesta. Town car lähtöhinnat oli 5000€ ja kilsoja ihan mukavasti niissäkin.

    Mutta on se muissakin merkeissä, Volvotkin on ihan mukavissa hinnoissa kun 25 vuotta vanhasta karvalakki 200 sarjalaisista pyydetään yli 1500€.

    Vaikuttaa varmaan tämä taloustilanne kun perus muutaman tonnin käyttikset on kysyttyjä. Vuosi kaksi sitten Capricet oli 2000€ tienoilla ja 300000km ajettuina. Sillon ei ollu rahoja ja muistaakseni Torniossa(?) myynnissä ollutta tummansinistä Caprice tuli kuolattua. Nyt olis ollu rahat, mutta pyynnit karannu siitä mitä olen valmis maksamaan. :(
     
  20. Kurko

    Kurko Double Gearhead

    Kantti-Volvo ovat iham oma sanoisinko uskontokuntansa. Vetokoukullisia 200-sarjan Volvoja, joissa teho ja vääntölukemat ovat nykyisen Micran tasoa olleet uutena, kauppailaan "vahvana veturina".

    Mutta noin se on, talouden vuoksi muutaman tonnin käyttikset ovat kysyttyjä, mutta valitettavasti eivät läheskään aina käteisostajien keskuudessa. Halvempaan vaihtajia taas on liikkeellä enemmän kuin koskaan.
     

Kerro tästä muillekin!