Vaihtokohdat kiihdytyksessä, max teho vs. max vääntö

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja NHRA, 8.12.2005.

  1. NHRA

    NHRA 1st gear

    Tällainen asia tuli tuossa mieleen: Ajatellaan että autossa on moottori joka antaa huipputehon x hv 6000 kierroksella. Samassa moottorissa on huippuvääntö x Nm 5000 kierroksen kohdalla. Tällä autolla lähdetään hakemaan kiihdytysradalle maksimaalista suoritusta. Kannattaako vaihteiden vaihtokierrokset hakea:

    a) huipputehon kohdalle, eli vaihtaa 6000:ssa. Tällöin kierrokset laskee suuremmalla vaihteella alle huippuväännön kierrosten.

    b) huippuväännön mukaan, eli kierrättää konetta sen verran että vaihdettaessa kierrokset tippuu tuohon 5000:n kierrokseen.

    Ajatuksia ja perusteluita?
     
  2. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Mun käsittääkseni ne pitäis hakea siten, että vedetään tosta huipputehosta sen verran yli, että vääntöä kardaanissa on tarjolla seuraavalla vaihteella saman verran mitä edellisellä tiuhemmalla välityksellä. Eli toi olis ikäänkuin ideaalitilanne, se onko se aina käytännössä mahdollista on toinen juttu.
     
  3. triniemi

    triniemi Gearhead

  4. Stone

    Stone 3rd gear

    Eikö minkä tahansa moottoriajoneuvon maksimikiihtyvyys saavuteta parhaiten huippuväännön kierrosalueella? Jos olen ymmärtänyt oikein, paras vetäsy tulee kun yritetään pysyä joka vaihteella juuri tuon vääntöhuipun tuntumassa.
     
  5. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Ei vaan just niinkuin Mopeman sanoi.
     
  6. triniemi

    triniemi Gearhead

    Älkää sekoittako kahta asiaa. Hetkellinen kiihtyvyys ja tietyn matkan kiihdyttäminen ovat eri asioita.
     
  7. Stone

    Stone 3rd gear

    No niin niin. Mutta eikö ajoneuvon (hetkellinen)kiihtyvyys (m/s²) ole suurin juuri vääntöhuipun kohdalla?
    Eli kiihdytys ei ole tasaista millään vaihteella (vaikka se näennäisesti siltä vaikuttaakin) vaan on ripeintä juuri vääntöhuipun kohdalla?

    Huomatkaa, että valoissa hetkellä jolloin liike alkaa, vaikka kappaleen (auton/pyörän) nopeus on 0, on sillä silti kiihtyvyyttä. Ja tuo kiihtyvyys on luultavasti pienempi kuin vääntöhuipulla oleva kiihtyvyys (tai jos voi lähteä vääntöhuipun kierroksilla, jos vaan pitoa riittää, niin sitte tietysti eri asia).
     
  8. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    juu, kiihtyvyys on suurimmillaan väähtöhuipun kohdalla kyseisellä vaihteella, mutta jos pienemmällä vaihteella ollaan lähempänä tehohuippua niin silloin kiihtyvyskin on parempi SILLÄ HETKELLÄ.
     
  9. sbc350

    sbc350 Gearhead

    tästä tulee taas joku 40 sivunen väittely.
    hevosvoimavirta sekä leukaperämoottori.
     
  10. kime2

    kime2 Gearhead

    Tuskinpa tulee kovin pitkää väittelyä,odotan että nämä täällä kirjoittelevat kiihdytysmiehet antaa asiantuntija-apua! Hienostipa tuo camino sutii tuolla "sbc350"-kotisivuilla,lisää tälläisiä :D
     
  11. ripe

    ripe 1st gear

    Hv. max. kohdassa on kiihtyvyys paras.
    Vääntö ei yksin merkkaa mitään ilman kierroksia ja niiden määrää.

    Eikös näissä "nitrokoneissakin" ole kierrokset koko matkan tapissa?
    Koko matkan sama hv. määrä koneesta pihalla kytkimen luistaessa maaliin asti :odroll:
    Viissaanmat vastatkaa.
     
  12. GTO

    GTO 1st gear

    :p ehdottomasti :p
     
  13. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    On kyllä, mutta lähinnä sen takia, että pito ei kestä täyttä vetoa. Niissä siis hukataan tehoa liki puoleen väliin harakoille. Mutta välityksillä annostellaansitten tota pyörän näkemää vääntöä muissa vehkeissä, ja se on se pyörälle tuleva vääntö joka ratkasee. Periaatteessa paras systeemi kai olis variaattori jolloin konetta vois huudattaa huipputehon kierroksilla koko ajan. Vähän niinku jossain mottorikelkoissa.
     
  14. Stone

    Stone 3rd gear

    Nää on lainattu yhdeltä toiselta foorumilta:

    Mitäs mieltä näistä väittämistä?
     
  15. Kyllähän se maximi teho sen kiihtyvyyden ratkaisee. Maximi teholla moottori tekee eniten työtä tietyn ajan sisällä. Mitä enemmän työtä sitä parempi kiihtyvyys.

    Kuten Mopeman sanoi, paras olisi variaattori systeemi jossa kone olisi koko ajan max tehon kierroksilla. Variaattorit on tosin itsessään kovia syömään tehoa.

    Teho on muunnettavissa väännöksi kaavalla P=Mw, jossa P=teho Watteina, M=vääntö Newton metreinä, w=moottorin kulmanopeus. Eli toisin sanottuna: mitä pienemmillä kierroksilla koneesta on otettu maximi tehot irti, sitä parempi vääntö koneessa on.
     
  16. ripe

    ripe 1st gear

    Tarkottaako tämä sitä energiaa mikä muuttuu lämmöksi kytkimen/renkaiden luistaessa?
    Kone antaa tehoa xxx hv. auto kiihtyy vain xyy hv. verran.
    Eräänlaista tehohäviöö?
     
  17. Anssi

    Anssi Gearhead

    Ai mieltä? No komiikka tulee ensimmäisenä mieleen :D

    Ensin todetaan ihan oikein, että auto kiihtyy parhaiten huipputehon kierrosluvulla. Kohdassa kaksi se sitten kummasti kiihtyykin paremmin huippuväännön kierrosluvulla jos saman kiihdytyksen aikana ei käytetä jotain toista vaihdetta. :lol: Niin että se moottori sitten laskee tai arvaa, että montaako vaihdetta käytetään ja valitsee sen mukaan parhaan kiihtymisen alueeksi joko huipputehon tai huippuväännön :rotfl:
     
  18. Nova400

    Nova400 Gearhead

    Noo, ei tuossa minusta mitään erityisen hassua ole. Molemmat kohdat pitävät paikkansa eivätkä millään lailla sulje toisiaan pois.
     
  19. Stone

    Stone 3rd gear

    Et nyt Anssi oikein tainnut sisäistää kiihtyvyyttä mitattavana suureena, jolla on oma yksikkönsä.

    Yksinkertaistakaamme asiaa seuraavasti:
    Rinnakkain viivalla on kaksi samanpainoista autoa,
    A: vääntöhuippu 3500 rpm kohdalla, huipputeho vaikkapa 200 hv
    B: huipputeho 6000 rpm kohdalla 300 hv, mutta oletetaan että vääntöhuippu myös lähellä tuota 6000 rpm mutta vääntö pienempi kuin auton A.
    HUOM! Todellisuudessa siis mahdoton tilanne.

    Käytetään samanaikaisessa lähdössä vain yhtä vaihdetta, jolloin auto A saavuttaa oman vääntöhuippunsa nopeammin kuin B ja tuolla huippuväännön hetkellä sen hetkellinen kiihtyvyys (m/s^2) on suurempi kuin auton B. Auto B saavuttaa oman tehohuippunsa, ja sen hetkellinen kiihtyvyys ohittaa auton A kiihtyvyyden, ja näinollen myös sen nopeus ylittää nopeasti auton A nopeuden.

    alkurundit samat, kitkat, ilmanvastukset ym muuttuja jätetään huomiotta.
    Am I right or what? :argue:
    Nää fysiikanjutut on mulle just niitä juttuja, jotka v**utti amk:ssa eniten. Mielenkiintosia, mutta aina oli joku yks pieni muuttuja väärin ja niinollen koko lasku päin persettä. :mad:
     
  20. Anssi

    Anssi Gearhead

    Kehoitan tarkkaavaisuuteen :) Eihän tuossa lainauksessa puhuttu mitään paikaltaan kiihdyttämisestä tai siitä, kuinka nopeasti auto saavuttaa tietyn nopeuden. Siinähän puhuttiin vain kiihtymisnopeudesta tietyllä kierrosluvulla.

    Otetaan hyvin yksinkertainen esimerkki noiden lainausten perusteella:
    Oletus: Moottorin huipputeho tulee kierrosluvulla 3000 rpm ja maksimivääntö kierrosluvulla 2000.

    Tilanne 1: Ajetaan nopeutta x ja vaihdetaan vaikka neloselta kolmoselle, jolloin kierrokset nousevat sopivasti siihen 3000 rpm huitteille ja polkaistaan talla pohjaan. Nyt siis auto kiihtyy pienen hetken ajan parhaiten, koska kierrosluku on lähellä huipputehon kierroslukua. Näin siis lainauksen kohdan 1. mukaan. Menikö oikein?

    Tilanne 2: Auto liikkuu esim. matelemalla, kiekat vaikka 1000 rpm tai on aivan paikallaan, ei merkitystä. Laitetaan se hyväksi havaittu kolmonen silmään ja lähdetään kiihdyttämään talla pohjassa. Kun kierrosluku tulee 2000 rpm kohdalle, auton kiihtyminen on voimakkainta. Näin siis lainauksen kohdan 2. mukaan. Menikö oikein? Jos meni, niin tässä on selkeä ristiriita. Tilanteessa 1 ja samalla vaihteella se kiihtyminen olikin voimakkaampaa kierrosluvulla 3000...

    Eli kun kysyttiin mielipidettä niistä kahdesta lauseesta, niin minun mielestäni ne ovat selkeästi ristiriitaisia.

    Tilanne on varmasti toisenlainen, kun lähdetään mittaamaan kiihtyvyyttä läpi kierrosluvun nopeudesta a nopeuteen b ja siihen kuluvaa aikaa jne, mutta niihinhän tuossa ei otettu minkäänlaista kantaa :wink:

    Tai sitten en vain ymmärrä :oops:
     

Kerro tästä muillekin!