Vaikeasti löytynyt MGB:n käyntihäiriö

Ketju osiossa 'M.G. Car Club of Finland ry', aloittaja piukke, 8.11.2019.

  1. piukke

    piukke 1st gear

    Toissatalven jälkeen ajellessani pitempää matkaa huomasin autosani käyntihäiriön tasaisella maantienopeudella. Ärsyttävää nykimistä, pientä pätkimistä. Kiihdyttäessä veto oli normaali ja terveen tuntuinen. Sytytyksessä häikkää? Säädin ajoitusta, vaihdoin toiseen jakajaan, sytytysjohtoihin, jakajan kanteen – ei vaikutusta. Käyköhän se laihalla? Säädinpä seosta rikkaammalle tai laihemmalle, käynti ei parantunut. Imusarjan ilmavuoto? Ylivaihteen katkaisin ja muut alipainehilppeet pois – ei muutosta. Kampikammion tuuletusventtiilin poistamisella oli kyllä sen verran vaikutusta, että moottoriöljyä alkoi vuotaa kaikkialta, mutta käynti ei parantunut. Kantaako joku venttiili tai peräti palanut?! Kesä meni eikä vikaa vaan löytynyt.

    Turhautuneena mietiskelin pääni pahki ja miettiessä tulin kiristelleeksi imu/pakosarjan pultit. Avot, käynti parani virheettömäksi!

    Autossani on ruostumaton pakoputkisto koko matkallaan. MGB:n imu- ja pakosarjathan ovat kiinni samoilla pinnapulteilla ja ovat joskus eri paksuisia. Näin minunkin tapauksessani ja siksi isojen prikkojen alla on liuskat tasaamassa pakopuolen kiinnikkeet saman korkuiseksi kuin imupuoli. Ajan saatossa tiiviste lienee painunut vähän kasaan ja imupuolelle oli syntynyt sen verran vuotoa, että tasakaasulla ajaessa bensiiniseos kävi laihaksi. Paremmalla onnella tai kokemuksella vika olisi voinut löytyä helpomminkin.

    Tämä vika tuskin on kovin harvinainen, mutta en löytänyt siitä juurikaan kuvauksia MGB:n lukuisilta keskustelupalstoilta. Siksi laitan tässä jakoon.
     
    Nikuzai ja cdv70 tykkäävät tästä.
  2. fxsts

    fxsts Gearhead

    Hyvä että vika löytyi! Monasti käyntihäiriöt löytyvät vuotavista tiivisteistä.
     
  3. lpr

    lpr 2nd gear

    Ite yleensä hyvin ensitöikseni käyntihäiriössä eliminoin imuvuodot. Aika hyvin ilmineeraa, kun antaa auton käydä lämpimällä moottorilla joutavaa, ja ruiskuttaa jarrusprayta imusarjan ja kaasarin tiivistepinnoille, ym. mahdollisiin vuotokohtiin. Jos käynti muuttuu, yleensä joutokäynti nousee, mutta saattaa laskeakin, on tiivisteessä vuoto. MGB:n kohdalla pitää olla kyllä valmiina sammuttamaan leimahdus, kun pakosarja ja imusarja on samalla puolella.
     

Kerro tästä muillekin!