Vakiokuntoinen mopo, nopeus yli 45km/h ja seuraukset?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kaksipyöräiset', aloittaja Motor & Parts, 17.4.2015.

  1. Motor & Parts

    Motor & Parts Gearhead

    Tässä mietin mopojen vakiotekniikkaa, nopeutta ja sakkoja. Otetaan vaikka pappatunturi jossa on vakiokaasutin (perus Bing kaasutin, tehtaanmitoissa), vakiot välitykset rattaissa, vakiopakoputki ja kaikinpuolin tehtaan kunnossa. Tuo mopo kulkee miehen (80kg) ajamana 45km/h mutta mikäli tällä mopolla ajaa kevyempi ihminen tai muuten mopo kulkee yli tuon 45km/h niin saako tästä sakot jos sattuu poliisi pysäyttämään tai tutkaamaan. Tai muuten syyllistyy ajamaan "kevytmoottoripyörällä" ja joutuu maksamaan kamalat muutokset.

    Siis juurikin että mopo on vakiokunnossa mutta kulkeekin kovempaa kuin 45km/h, esimerkkinä vaikka alamäki.

    Tässä mietin vanhan mopon hankkimista kesäksi kun tuota A-korttia ei ole ja työmatkaa tulisi yli 20km suuntaansa.

    Niin ja minulle riittää nopeudeksi tuo 45km/h aivan hyvin.
     
  2. ChevyCaprice

    ChevyCaprice 2nd gear

    V.2000 tuliterä sukisuki PV kulki vakiona 55 km/h..
     
  3. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Voi olla että olen väärässä (kuten yleensä), mutta jotenkin on semmoinen muistikuva että jos se mopo kulkee 60km/h tai kovempaa, niin silloin se vasta tulkitaan kevariksi. Sitä ennen selvinnee sakoilla, jos poliiseilla ei oo parempaakaan tekemistä...
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ei tuosta mitään tulenne. Harva vakiomopo yli 60kmh kulkee. Tutkikoot vaikka poliisi hallisaan jos ei usko. Niin kävi parille mopolle muinoin, toki niitä oli viritettykin.
     
  5. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Mulla on semmonen tuntuma että nää nykyajan skootterit, jopa Kiinalaiset kulkevat normaalipainoisen kuskin alla vähintään 55km/h tasamaalla...

    Omani, Baotian kulki kevyen kuskin alla alamäessä mittarin ns. pohjaan ja normaali painoisen alla just ton 55km/h navin mukaan tasamaalla. Eikä ole viritetty (tietääkseni).

    Joten kyl se polliisista kiinni kaiketi on nykyään.

    Papastahan oli se tietty vm niin sanotusti nopea ja jotain ongelmiahan virkavallan kanssa oli aikoinaan...
     
  6. A.X.U.

    A.X.U. 3rd gear

    65 km/h on raja jolloin luokitellaan kevariksi ja tulee veroseuraamuksia.
    Jos mopossa on kaikki vakiota, ja se kulkee huippuja yli 45kmh
    niin sillä ei silti saa ajaa yli 45kmh.
    Se että sen rakenteellinen nopeus on vähän yli 45kmh ei ole varmaan hirveän vakava ongelma.
    Varsinkaan vanhassa mopossa.
     
  7. Bighouse

    Bighouse 3rd gear

    Tuollainen juttu oli lehdessä parisen vuotta sitten.

    Mopo muuttuu laittomaksi, jos se esimerkiksi gps-mittauksessa kulkee yli 49 km/h. Nopeusmittarin lukemavirhe taas sallii, että mittari voi näyttää enintään 53 km/h laillista nopeutta kulkevalle mopolle.

    Rautavirta sanoo, että mopo muuttuu automaattisesti luokituksen kautta kevytmoottoripyöräksi, jos sen rakenteellinen nopeus on yli 45 km/h. (Liikenneministeriön yli-insinööri Maria Rautavirta)
     
  8. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Ja niin tosiaan, jos se ylinopeus nyt jänskättää, niin eihän sillä oo pakko painella tuppi kaakossa vaikka se kulkis satasta...
     
  9. Motor & Parts

    Motor & Parts Gearhead

    Totta. Eli ajellaan vaan 45km/h.
     
  10. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mites jos satuu syystä tai toisesta olemaan sellainen joka kiertää sen verran enemmän vakiona, et 60 ylittyy ja ajelee vaan sen sallitun 45

    Niin mitäs ratsiassa tulee?

    Mulla oli vakio honda joka kiersi korvalla kuullen enemmän kuin kaverin ja siinä oli huiput tasasella tankilla maaten just 60 vieressä ajaneen kevarin tarkistetulla mittarilla mitaten



    Sit jossain ollu juttua, et PV;ssä ois pidempi nelonen sellaisissa lootissa joissa ei vitosta ole tehtaalta ollut


    Pitääköhän se legenda paikkaansa, et kaikissa PV;issä ois 5;toslaatikko ja pultti vaan kehrässä, ettei 5;tosta saa päälle
     
  11. rb

    rb Double Gearhead

    Ei pidä.

    Oliko ylipäätään viimeisissäkään PV malleissa viides vaihde??
     
  12. niclas

    niclas Gearhead

    Itse ajoin pari vuotta sitten Peugeotin skootterilla 60 km/h alueella auton "imussa" tutkaan. Skoudet ottivat sivuun kun eivät saaneet lukemaa skootterista, koska edessä oli auto. Siitä sitten syntyi sellainen episodi, että yksi poliiseista pysäytti liikenteen ja mp-poliisi veti nupit kaakossa niin paljon kun lähti 62 km/h tutkaan. Tulos: Vanhemman konstaapelin mielestä 60km/h saisi hänen puolestaan kulkeakkin, niin ei olisi mopot tientukkeena ja toivotti hyvää matkaa, ei sakkoja. Näin Helsingissä.
     
  13. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mopon kuskillakin lie vähän vaikutusta poliisien mielipiteisiin, onko aikunen mies vai bensalenkkari.
     
  14. niclas

    niclas Gearhead

    Joo, itsehän olin tapauksessani kolmekymppinen ja kortti hyllyllä :oops:
     
  15. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Kun PV:stä otti sen vaihdekaaviotarran pois, niin sen alla oli samanlainen valuun tehty kaavio, missä oli 5 pykälää. Eli kyllä sitä jossain on saanut 5 pykäläisellä askilla.
     
  16. rb

    rb Double Gearhead

    /\ /\ Moottoria kyllä, mutta ei ymmärtääkseni PV:n rungossa.
     
  17. Mutku

    Mutku Gearhead

    Juu, noin oli. Tuo tarra siis jossain siellä vasemman jalan isovarpaan haminoilla suunnilleen sen vaihdekepakon juuressa. Hopeanharmaa tarralätkä. Ja sen kun irrotit, niin alla oli 5-vaihteisen kaavio valettu siellä mustassa moottorikopan/magneetonkuoren/eturattaansuojan poskessa.
     
  18. Mutku

    Mutku Gearhead

    Jees, noin oli. Ymmärtääkseni viimenen ilmajäähdytteinen 80cc RM eli kasarin aamuhämärien pikkukoltiaisten crossipyörä ni sen koneen alakerta eli laatikkokin oli sitten PV:ssä. Sitä pikku-RM:ää sai muistaakseni jossain päin maailmaa myös 50cc ja 60cc kokosena.

    Mulla oikeesti oli (..no on vieläkin jossain... :oops: ) noitten pikku-RM:ien tekniikan ohjekirja. Mikä lie "Service Manual". Eli sitä tuli luettua finnit naamasta poksuen, heh, niinku viritysoppaana.

    Se PV:n viitosvaihteen muutostyö vaati muistaakseni vaihteensiirtorummun vaihdon (eli se hassu jyrsitty ura siinä uudessa vaihteensiirtorummussa jatkui nyt viitosvaihteelle asti). Sitten piti vielä asentaa kaks ratasta: niitä vitosvaihteen rattaita ei ollut siellä PV:n lootassa valmiina. Toisen rattaan paikalla oli puristussovitteinen holkki, jonka poissaaminen oli takapihan klopeille virittäjäwannabeille melkein tekemätön paikka. Kallis viritys tuo oli, kallis kun faan, mutta kannatti: 16/28 välläreistä pystyi tiputtamaan vakiolle takarattaalle eli 16/35 ja nyt se helvetinkone myös kiihtyi, eikä tarvinut kuitenkaan nipistää huipuista. Eli olihan se kissan kokoselle tenavalle hieno kokemus, kun kaikilla kolmella ekalla vaihteella olis kaasu apposenaan se syylämopo keulinut ympäri.

    viewtopic.php?f=2&t=106321&p=1530790#p1530790

    Heh, hienoja muistoja. Vähemmästäkin kasvaa nuori mies kieroon.
     
  19. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Minulla on tälläin muistikuva,että se 5:s vaihde oli saatavilla Suzuki PV:hen lisävarusteena ainakin Suomessa....Toki myös siihen nättiin Suzuki R:ään 8)
     
  20. Muurahainen

    Muurahainen Gearhead

    Itselläni oli aikoinaan RM80 PV:n kaverina.
    Siinä oli muistini mukaan kuusi vaihdetta ja 80cc läppäsylinteri.
    Moottori oli ulkoisesti hyvin pitkälti sama kuin PV:ssä ja sopikin suoraan PV:n runkoon 5 vaihteiseksi muutetun tilalle. Oli suht hätäisen oloinen PV silloin :rotfl:
    RM:n sylinteri ei kuitenkaan sopinut PV:n koneeseen.
     

Kerro tästä muillekin!