Vakionopeussäädin DIY

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Iiro, 12.9.2021.

  1. Iiro

    Iiro Gearhead

    Onko kellään kokemuksia tai tietoja vakkareista jonka voisi laittaa vanhaan autoon jossa vaijerivetoinen kaasu? Yksinkertaisimmillaan kelpaisi siis joku "värkki" joka vetelisi kaasuvaijerista ja pitäisi kierrokset vakiona aktivoinnin jälkeen kun ison vaihde on kytketty.
    Ei tartte mun puolesta mitään hienouksia, mallia tippuu pois päältä jos painaa jarrua, tai kytkintä. En tätä tarvitse kuin pidemmillä motari, yms. siirtymillä...
    Toki jos on jotain hienostunempia laitteita niin nekin kelpaa, kunhan on edullista :)
     
  2. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Mulla oli Diesel 4x4 Patrolissa käsikaasu kojelaudan alareunassa ratin oikealla puolella, matka ajossa kätevä ja sen löysäämisestä tuli refleksi aika nopeasti. Manuaali joten kytkimellä saa myös vedon poikki.
     
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Näyttää löytyvän haulla ”cruise control kit”. Tommosia oli jo ainakin 80-90 lukujen taitteissa. Ostin Autoliiton myymälästä.

    Kun oli automaattivaihteet, niin ei voinut käyttää sytytyksestä saatua tietoa => anturin lisääminen kardaaniin. Sit se sarja oli vähän ylireagoiva ja joissakin tilanteissa säätö humppasi yli- ja alinopeuden välillä => omatekoinen progressio vivustoon + pientä kuristusta laitteen servon alipainelinjaan.

    Lopulta se toimi. Ja koska luki nopeuden kardaanista, vaihteella ei ollut väliä. Laitoin esim 80km/h pitoon ja saatoin nopeuden sotkeutumatta vääntää karahkasta D=>2. Nopeus pysyi. Väänsin kepistä 2=>1. 360 sbm vähän ulvaisi mutta nopeus säilyi edelleen kahdeksassa kympissä. Ja nyt 1-2-D ja edelleen 80km/h.

    Siinä autossani riitti noita virityksiä, kuten pari eri sytkäkäyrää jotka saatoin vaihtaa lennossa. Joku senkin osti ja joutui ne purkamaan pois…
     
    Make500 tykkää tästä.
  4. Vaukusti

    Vaukusti 1st gear

  5. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

  6. Iiro

    Iiro Gearhead

    Kiitokset, eipä tuo ole paha... ei ole ihan ajankohtainen vielä, mutta hyvä tietää että onnistuu jos / kun se aika tulee
     
  7. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Tää nyt menee ihan ohi, mutta muinoin kaverilla oli I-koppasessa nafta Mondeossa vakkarina ikkunalistan pätkä. Tökkäsi sen
    jotenkin kuskin penkin ja polkimen väliin, ihmettelin keppiä kun lähdettiin suunnistukisoihin. :eek:
    Melkoinen viritys, potkaisi irti kun oli tarvetta himmailla.
     
  8. jänis2

    jänis2 2nd gear

    Yhdellä tutulla oli mersun pakussa joskus 80-luvun lopulla kans joku ikkunalista jossa oli reikiä ja naula. Lista polkimen päälle pystyyn ja naula sopivaa nopeutta vastaavaan reikään kojelautaa vasten.
     
  9. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    jos ei hienouksia ja halpa ,laita käsikaasu lisäksi.voihan se joskus aiheuttaa pientä jännitystä
     
  10. linc-77

    linc-77 Gearhead

  11. Karck

    Karck 3rd gear

    Mulla on täältä foorumilta ostettu tee se itse sarja jonka voisin myydä. Otan sulle huomenna kuvat. Tai sit jos jaksan kävelen kohta talliin...
     

Kerro tästä muillekin!