vakuutuksista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Christoffer, 11.11.2002.

  1. Christoffer

    Christoffer Gearhead

    Mieleen juolahti että mitenkäs muut harrastajat on varautunut pahimpaan?

    Itse olen aspeniin ottanut osakasko-vakuutuksen ja autosta on sovittu kertakorvaus summa.Onpa kyseinen kertakorvauksen määrä jo kerran estänyt ettei vakuutusyhtiö lunastanut autoa kun meni maski säpäleiksi...

    Minkälaisia kokemuksia on korvaus/korjaus tilanteissa tullut?
    Minun mielestä vakuutusyhtiössä kaikki toimii hienosti paperilla niin kauan kunnes heidän pitäisi jotain maksella?
     
  2. Cammer

    Cammer 1st gear

    No mulla vakuutusyhtiö maksoi ihan kiltisti etukulman vauriot. Vakuutuksena täyskasko.
     
  3. blazer 6.2

    blazer 6.2 1st gear

    Kannattaa ehottomasti olla selvillä siitä mitä on vakuuttanut. Ja miten. Niin sanottuja "tyhmiä kysymyksiä" ei noissa tilantheissa ole olemassakhan. Nykyhhän saa myös vanhemmille vuosikerroille erilaisia vakuutuksia. Yhtiöitten omat tai SVT:n autovahinkotarkastajat kattovat mahollisesti sen vakuuttamismahollisuuen. Että eiku kyselemmään suoraan yhtiöiltä, tietoa varmasti saa sitä halutessaan. Äläkää nyt kauhiasti haukkuko meitä jotka tällä saralla ittelle ja perheelle yritämmä leipää tienata ;o) .
     
  4. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    minä olen varautunut siihen vain pakollisella liikennevakuutuksella :smile: enkä aio muuta hommatakaan. maksaa tämäkin aivan tarpeeksi(538.20€/vuosi ilman bonuksia). jos mällään niin korjaan.
     
  5. Christoffer

    Christoffer Gearhead

    blazer 6.2 ymmärsinkö oikein että olet vakuutus alalla?osaatko sinä tai joku muu sanoa onko vahinkojen korvauksista(tai siis korvauksen kustannukset verrattuna auton arvoon)jonkinnäköistä lakia tai virallisia ohjeita?

    Omassa tapauksessa kyselin korvauskäsittelijältä(ei vakuutusyhtiön tarkastaja) että miten korvaukset päätetään ja hän sanoi ettei siitä ole mitään lakia yms ja että se sovitaan tarkastajan kanssa.
    T
    arkastaja taas rikki menneen osan hinnan noustessa pilviin väitti että lakikin kieltää ettei osa saisi olla niin kallis että täytyisi korvata jollain halvemmalla tavalla..(tässä tapauksessa hän ehdotti maskin tilalle kanaverkkoa...)
     
  6. Minttu

    Minttu 1st gear

    Mulla on laajennettu osakasko, sisältää ilkivaltavakuutuksen ja kunhan auto on maalattu ja muutenki "valmis" tarttis vielä vakuuttaa se jostaki könttäsummasta. Tarkoitus olisi arvioituttaa se ja miekkailla sellanen summa, joka on kohtuullinen kummalleki osapuolelle.Mitä se sitte käytännössä onki..
     
  7. Minttu

    Minttu 1st gear

    Jösses..!? Ookko tosissas tuosta kanaverkosta?
     
  8. Christoffer

    Christoffer Gearhead

    juu kyllä se sitä ihan pokalla naamalla selitti..ja samaa ehdotti henkilö jonka vakuutuksista summa otettiin.Huvittavaa oli myös tarkastajan kommentti että kyllä hän sitten ymmärtäisi että maski jouduttaisi tilaamaan jenkeistä KALLIILLA jos olisin entisöimässä autoani...
    no tarkoitukseni ei ole irvailla eikä aiheuttaa kenelläkkään mielipahaa jos työskentelee alalla yleensähän homma toimii hienosti ja virkailijat ovat olleet ystävällisiä mutta näissä korvaustilanteissa on aina ruvennut takkuamaan (kukaan ei sano juuta eikä jaata)
     
  9. Minttu

    Minttu 1st gear

    Tuo vaikuttaa aika koomiselta väkisinkin, paitsi jos itte olisin siinä tilanteessa. Jospa se vakuutusheppu huomais hölmöytensä kun joku ehottas sille uuteen volvoon maskiksi kanaverkkoa,silläperustein, ettei se oo entisöimässä sitä..? Ei hoksannu kromattua kanaverkkoa pistää ehdolle..?:)
     
  10. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Meikäläinen kun muutama vuosi sitten kiersi useamman vakuutusyhtiön läpi, niin kahdessa sanottiin suoralta kädeltä ettei '60 Fordiin voi myydä muuta kuin liikennevakuutuksen, entinen yhtiö olisi myöntänyt osakaskon, mutta auton arvo olisi määritelty mitättömän pieneks vuosimallin perusteella. Neljännestä yhtiöstä sitten kaivettiin ihan harrasteautoja varten räätälöity vakuutusesite pöytään ja arvatenkin vaihdoin sitten vakuutuksen sinne ja otin osakaskon. Onneksi ei ole vielä ollut tarvetta kääntyä vakuutusyhtiön puoleen muuta kuin bonuksia käyttöauton ja harrasteauton välillä vaihdellessa...
     
  11. Christoffer

    Christoffer Gearhead

    no täytyy nyt vielä ton solvauksen jälkeen kehua samaa yhtiötä eli kun autooni määriteltiin kertakorvaussumma niin vein auton tarkastajalle näytille ja hän otti kuvat autosta ja kysein minun mielipiteen auton arvosta josta hän(tietenkin)hiukan tinki mutta kuitenkin mielestäni hyvin toimi silloin..paitsi että auto vakuutetaan alkuperäisvarustein??(ei erik.vanteita yms..)

    Niin sainhan minä silloinkin järjestettyä ylimääräistä ohjelmaa heille kun en päässyt heidän tarkastuspisteeseen sisälle(jäi pakoputkista ajoluiskaan kiinni..)
     
  12. Holley

    Holley Gearhead

    Mitäpä tässä salailemaan yhtä yhtiötä: Tapiolassa minulla on sen takia vakuutukseni,
    kun eivät kai muut firmat myönnä täyskaskoa rakennettuun '64 Chevy II:een. Auton arvon olen "itse" määritellyt ja saa nähdä, mitä tapahtuu jos kolahtaa. Tapiolassa on neljä valokuvaa autostani ja pienehkö sanallinen selitys tekniikasta, korista ja sisustuksesta. Pitäisi vaan laittaa uudet kuvat, kun auto paranee vuosittain...
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kyllä sen täyskaskon muualtakin kuin Tapiolasta saa. Itselläni on -77 Vetessä
    täyskasko Fenniassa. Otettu -02 keväällä.
    Halusivat vain muutaman kuvan autosta ja
    itse arvioimani summa tuli arvoksi.
    Siitä ei ole käsitystä miten korvattaisiin jos jotain sattuisi...
    T: Mika
     
  14. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Mulla oli myös osakasko, tarkastajan kanssa tutkittiin auto ja kuvattiin, määriteltiin auton arvo ja homma sillä selvä. Tarkastaja oli aika perillä, kokeili ettei tuuletusikkunat avaudu painamalla, miten lukot toimii yms. Lisäksi mulla oli edellisen omistajan vakuutuspaperi jossa auton arvoksi oli määritelty 75000mk(!), todettiin pikkusen yliarvostetuksi mutta päästiin yhteisymmärrykseen.

    Nykyään on täyskasko, maksu liikennevakuutuksen kanssa n. 1000mk vuodessa :smile:
     
  15. blazer 6.2

    blazer 6.2 1st gear

    Ylleensä tilalle yritetään saada vastaavia ehjiä/kunnostettuja osia jos se vain on mahollista. Eli että saataisiin vastaavaan kuntoon kuin ennen vahinkoa. Tilanne on varmasti ongelmallinen silloin kun auton käypä arvo sellanen, että korjauskustannukset alkaa tulemhan suuremmaksi tai liki auton arvoa kuintenki. Mutta nämä on ehottomasti juuri sellasia tilantheja, joita varten meillä on tarkastajat/asiantuntijat jotka mielelhän etukätteen käyvät nämä keskustelut läpi vakuutusta mietittäessä/tehessä. Kaikilta suomalaisilta yhtiöiltä löytyy varmasti asiantuntemusta noissa tapauksissa. Eiku kyselemhän!
     
  16. CHEVYTBI

    CHEVYTBI 1st gear

    Aivan ei muuta, kun kyselemään vain. Kyllä jenkkiin saa täyskaskon, aivan yhtä kattavan kuin johonkin euro kinneriinkin. Oman työnantajan kautta onnistuu täyskasko vaikka 30 vuotta vanhaan, jos ajoneuvo on asiallisesti laitettu. Siis duuni paikka on vak.yhtiössä ja suuressa sellaisessa.
     
  17. Minttu

    Minttu 1st gear

    Aiemmin tuolla mainittiin, että auto vakuutetaan alkuperäis varustuksen mukaan..onko se yleinen käytäntö? Meinaan, että onhan tämä auto sellasenaanki erillisvakuutuksen arvoinen, mutta kyllä ne isoimmat menoerät on tuolla pellinalla. Miten vakuutusyhtiöt suhtautuu viritettyihin autoihin? Oon jo ennalta hommannu tietoja valmistusmääristä yms , jotta saisin sen tarkastajan sitte vakuuttuneeksi siitä, että tämä auto on oikea aarre.:smile:
     
  18. 454SS

    454SS 3rd gear

    mulla oli joitain vuosia sitten auto, joka oli arvioitettu yhtiössä ja otettu siihen sitten täyskasko. no, auto meni lunastuskuntoon ja yhtiö oli sitä mieltä, että auton arvo on tippunut vuotuisten prosenttien mukaan, vaikka oli sovittu että arvo ei muutu. tiukan vääntämisen seurauksena minulle maksettiin aiemmin sovittu hinta sillä ehdolla, että hoidan auton raadon hävittämisen itse. järjestely kävi tottakai minulle, koska yhtiön edustajan "raato" sisälsi yli 20tmk:n arvosta käyttökelpoisia osia
     
  19. CHEVYTBI

    CHEVYTBI 1st gear

     
  20. Forvolet

    Forvolet 1st gear

    Tää onkin mielenkiintoinen asia, kaikilla, kun ei oo samanlaiset lähtökohdat. Selitämpä hieman.

    Tuolla kaukana pohjoisessa- entisessä kotikaupungissa oli vakuutusyhtiöni johdossa "perhetuttu", joka antoi suosiolla hirvi-palo-varkausvakuutuksen kuluneeseen Impalaani. Sähköjä oli uusittu ja suoritin pinnan siistimisen, kuten sovittiin. Kaikki toimi hyvin minun ja yhtiön välillä.

    Muutin etelään ja jossain vaiheessa yritin saada täältä samasta yhtiöstä lisävakuutuksen -51 Letukkaani. Kommentti oli yrmeä ja yksiselitteinen: liian muutettu! Tämän jälkeen on kalustoa taas tullut hankittua/ rakennettua ja on hieman ns. märkä rinki pakaroiden alla, mitä, jos vaikka talli palaa? Pääosinhan tuo on omaa saamattomuutta, mutta on hiukan asiatonta suhtautumista, jos ajoneuvo on laillinen ja katsastettu. Ko. yhtiön asiamies kävi valokuvailemassa Chevrolettia ja kehui siistiksi, mutta kuulemani mukaan hänen esimiehensä on jonkin sortin mobilisti. Yhtiön vaihto lienee helpoin ratkaisu ongelmaani.
     

Kerro tästä muillekin!