Valotehon lisäys?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja umpio, 1.12.2015.

  1. umpio

    umpio 3rd gear

    -02 Silverado. Lyhyet ja pitkät ovat jenkkityyliin tosi onnettomat, joten lisävaloa kaivattaisiin. Lisäpitkät löytyvät hyllystä, mutta lyhkäisille ainakin pitäisi jotain parannusta keksiä. Miten olette ongelmaa korjanneet omissa autoissanne?
     
  2. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Onko releistetty?
     
  3. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Sumuvaloilla. Kunnolliset (isot) ja riittävän ylös asennetut sumuvalot valaisee tietä moniverroin paremmin kuin huonot lähivalot. Laitonta toki ajella sumareilla ellei ole sumua tai sada, mutta eihän siitä kukaan nykyään välitä kun muiden autojen keulat on täynnä häikäisevämpiä päiväajovaloja ynnä kaasupurkaussysteemeitä.
     
  4. umpio

    umpio 3rd gear

    Kiitos mutta ei kiitos. Jos haluan nähdä _lähelle_ ja hukata kaukonäköni pimeällä, sytytän sisävalon.
     
  5. umpio

    umpio 3rd gear

    ? En minä tiedä? Luulisi että noin uudessa autossa on valot releistetty? :eek:
     
  6. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    No ei välttämättä ole. 04 Fordissa ei ainakaan ollut. :wink:


    Edit; Noiden Crown Victorioiden valoja on jenkeissä moitittu tosi huonoiksi ja sitä ne alunperin ovatkin. Kyllähän sinne saa laittaa jos jotain "ultra valkoista" valoa tuottavia polttimoita, mutta sen jälkeen kun laitoin ihan perinteiset releet noille ajovaloille, niin valotehosta tuli suorastaan kiitettävä. Näkee ilman lisävaloja ja myös lyhyetkin valot ovat hyvät.
     
  7. umpio

    umpio 3rd gear

    No ei jummalaare...
    Äänen perusteellako ne amerikan joet siellä preerioilla ajelee?!?
     
  8. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Eikä meidän 07 Dodgessa ole releitä ja valoteho sen mukanen... :wc: Tarttis pistää sinne sellaset.

    En kyllä ymmärrä miksei ne releistä niitä valoja siellä tehtaalla jo niin ei katkasijatkaan vanhemmiten sulailisi. Eurooppalaisissa autoissa ollut varmaan jo 70- luvulla releet ellei sitäkin aikasemmin :poff:
     
  9. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Sumareita on sumareita ja "sumareita"

    Mersussa oli sumuvalona sellaiset pikkuiset, mutta ei niillä sumussa mitään nähnyt

    tosin pari viikkoa ajeltiin niillä pelkästään kunnei vaan ollut aikaa korjata ajovaloja :oops:


    Ja onhan niitä työkoneen ajovaloja jotka ei normaaleille auton valoille häviä, nekun nakkaa keulaan niin näkee paremmin vielä kun kattelee kapea kiilaiset ja säätää ne kauas, niin voi alkuperäisiä valoja käyttää siihen tien valaisuun

    Katkaisijat niin, et ne lisälyhyet syttyy pitkien tilalle ja pitkät sit lisäkatkaisijalla, niin ei tule valotelleeksi vastaan tuleviakaan jos säätää ne niin, et niillä näkee kauas

    Jos se eteen tuleva valo haittaa niin ettii sellaiset valot joista saa lasin irti ja vaikka hiomalla tummentaa sitä heijastinta ylälaidasta (kuten teen seuraaviin lisäpitkiin) niin saa vähennettyä sitä puskurin eteen maan valaisua
    Kokeilin jesarilla ja ero oli huomattava häikäistymisen suhteen, jesari vaan ei kestänyt lasissa vaan alko sulamaan
     
  10. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Pistä xenonit sinne. Hajavaloa saa laadukkaalla polttimolla maltilliseksi ja loput umpion säädöllä. Korkeiden autojen valot häikäsee vakionakin monesti joten ei se haittaa.
     
  11. Ck

    Ck Gearhead

    Pickuppi dodgeissa on ollut can-väylä ohjatut valot jo 2003 lähtien, niissä ei sula kytkimet ja releet on TIPM-boksin sisällä. Uusilla umpioilla valoteho on ihan ok laatua.
     
  12. 300

    300 2nd gear

    Ainakaan Volkkareissa ole mitään releitä, kuin ehkä 00->
    Releistys ja kunnon polttimot. Itsellä autto kummasti kun vaihtoi Chevyssä varmaan 5vuotta vanhat polttimot Osram +130% polttimoihin. Siis lailliset watti määrät.
    Releet pitäisi vielä värkätä.
    Tai sit xenonia yms tilalle. Tosin jos lailliset haluaa, pitäisi umpioita yms vaihdella.
     
  13. Tweety-81

    Tweety-81 3rd gear

    Muistaakseni ainakin 80-luvun lopun Vw:ssä rele integroitu valokatkaisijaan.
     
  14. juhamann

    juhamann 3rd gear

    Sumareiden käytöstähän nyt on väitelty maailman sivu. Ainakin Excursionissa tuovat varsin tervetulleen lisän muuten heikkoihin lähivaloihin. Auton omissa valoissa Osram 65w H7:t, sumuvaloissa 60w Osramit.
     
  15. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    -02 GMC Sierran umpioita joskus näpräillessä tuli mitattua polttimon kannalta jännite, ja oliskohan siellä vähän päälle 10 volttia ollut. En yhtään ihmettele hurjia jännitehäviöitä, kun johto on jotain hädin tuskin 1mm2 paukkulankaa. Oliskohan amerikan joe sitten suunnittelupöydän äärellä miettinyt, että polttimoiden ja umpioiden elinikä menee valotehon edelle? Releistämällä ja kunnon johdotuksella sais varmasti ihmeitä aikaan.
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tein -66 Darttiin valoreleistyksen Bilteman 16€ relesarjalla. Autossa oli jo ennestään joitakin parannuksia, kuten tätä päivää oleva 14.4 volttia jontyhjäkäynnillä akulle asti toimittava laturi. Toinen korjaus minkä olin tehnyt oli ampeerimittarin ja tulipellin liitinhirvityksen ohitus. Kumpikin noista auttavat osaltaan lampuille parempaa jännitettä. Bilteman johtosarjalla Ajovalojen kirkkaus nousi 5m päästä mitattuna 300lx => 500 lux, eli reilu 60%. Sen jälkeen vaihdoin Osramin +60% mainostetut premiumpolttimot ja putsasin lampunlasit huolella. Tulos oli 500lx => 600lx, eli 20%. Halogeenien valotehoon auttaa eniten lampun kannalle asti tuleva riittävä jännite - joka ei välttämättä ole lähelläkään lataus- tai akun jännitettä.

    Samanlaista nirunarua näytti johdotus olevan 2000-luvun Mustangissa kuin on 60-luvun Dartissa. Kupari on kallista.
     
  17. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Eikö luksi ole logaritminen yksikkö? Eli 0-1 välillä valo lisääntyy enemmän kuin 100-101 välillä?

    Samaan tapaan kun desibelit?
     
  18. KajS

    KajS Gearhead

    Mä taas luotin Motonetin H4-kanta-, umpio-, rele- ja kaapelitarjontaan. Kytkimen hain Biltemasta, kun ne on siellä hienompia.

    Kyseessä siis '86 Slanttivani sillä neljän umpion Royal-maskilla (hieno!). Vaihdoin kaikki neljä umpiota Autopal H4-umpioihin. Sitten kytkin releet ja kytkimet. Vedin poljettavalta valonvaihtajalta johdot tulipellin läpi releille. En siis käytä alkuperäistä johdotusta kuin valokytkimeltä vaihtajalle.

    Lopuksi tein laittomuuden: Alempien umpioiden lähivaloa ohjataan ylimääräisellä kytkimellä ja releellä. Näin voi nähdä hirvet Luonnonmaalla ennenkuin ne on puskurissa. Tottakai tuo neljän lähivalon kytkentä lainkuuliaisia omatoimipoliiseja vatuttaa, mutta se on toimiva ja halpa.

    Luxeja en oo mitannu, mutta kaapelipaksuuksien laskemiseen käytin tuota mainiota sivua:

    http://www.jkauppi.fi/kuparikaapeli-poi ... a-laskuri/

    Tämä oli taas tällainen No-Budget-homma. Tosihenkilöt laittaa sitten ne Xenonit ja paistinpannun kokoiset sumarit :D
     
  19. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Oho, meni tämä kokonaan ohi. Missä toi TIPM boksi sijaitsee? Ei ainakaan releen napsumisia kuulu kun hiljasuudessa vaihtaa valoja
     
  20. exchevelle

    exchevelle Gearhead

    TIPM on konehuoneessa. Eikä niiden releiden napsumista kuulisi kuitenkaan vaikka olisi ohjaamossa. Ne on integroitu piirilevyyn. Eivät siis ns. normi releitä. Eivät ole vaihdettavissa.
     

Kerro tästä muillekin!