vanha mikroauto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja slant, 9.8.2006.

  1. slant

    slant Gearhead

    Hommattiin työpaikalle ( nuorisokoti) mikroauto (ikä yli 20 v ?), koneena raket sahasta muunneltu laitos. Koneeseen iski sitten melkoinen tuho kun kk:n alapään laakeri hajosi. Partner sahoja olis varakoneeksi. Mistähän vois kysellä partneriin sopivaa pakoputkea, moottoripukkia yms tarviketta, 70/80 luvulla ollut partner luokkakin olemassa joten osia lienee olemassa?
     
  2. Kokkis

    Kokkis 1st gear

    Osia voisi kysellä vaikkapa http://www.kartingforum.net/phpBB2/ taikka sitten www.timpankarting.com .
    Ns. makaavasylinterisistä Partnereista siirryttiin pystyssä oleviin Raket-koneisiin noissa pikkuluokissa yli 20 v. sitten. Kartingpuolellakin on heräämässä henkiin vanhan kaluston säilyttäminen, joten jos runko on oikein vanha ja ehjä, niin kannattaa varmaan säilyttää se sellaisena. Kovaan ajoon voi hankkia uudempaa kalustoa, noissa hommissa aktiivikilpailijat uusivat laitteitaan vuosittain eikä vanhalle kalustolle löydy edulliseenkaan hintaan samassa suhteessa ostajia.
     
  3. slant

    slant Gearhead

    kiitosta
     
  4. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Muuttuks noi Partnerin koneet jossain vaiheessa? Joskus aikoinaan niitä oli tosiaan paljonkin kartingkäytössä ja meilläkin junnun eka auto oli varustettu sellasella ja siihen ainakin kävi muistaakseni suoraan osapuilleen kaikki Raketin osat vaikka siis Partner olikin ja tosiaan muistaakseni/tietääkseni se oli käytännössä sama pata :wink:
    Tommonen mielikuva on itelle jääny mieleen mut vähän ajatus jo hämärtää kun tosta on aikaa 10 vuotta ja toi eka auto oli meillä vaan yhden kesän kunnes hommattiin sit uudempi runko ja Raketin kone ja sit Jammuluokan auto ja sit 125 cc ja. . .
    Meidän ikivanhat sivutkin on vielä unohtuneet pystyyn (päivitetty viimeks 2002 mut sivut alkaa komeasti "Ajokausi on taas alkanut" tekstillä :rotfl: ) ja siellä on noista fotoja. TD Racingin kohdalla Historia -jutuissa on mm. foto tosta Partner koneisesta keksinnöstäkin. Runkonahan siinä oli yks aikansa legenda eli Mevi 8) Kuvatekstissä tosin on mainittu koneeks Raket85 ja kone on päivitetty Partnerin keltaisen kopan sijaan punasella Raketin kopalla mut Partner se oikeesti oli :wink:
    Tuolla siis niitä meidän vanhoja ihme juttuja jos kiinnostaa ihmetellä: http://www.nic.fi/~tdracing/

    ps. hieno juttu toi että puuhastelette nuorisokodissa näiden kanssa. Saahan siinä pojat ja miksei tytötkin hyvää ja fiksua tekemistä mihin käyttää sitä nuoruuden energiaansa :D
     
  5. slant

    slant Gearhead

    Juu nämä partnerin sahan koneet eroaa pakoaukon koolta ainakin, on pienempi eikä putki suoraan käy. Samoin (poistetun) laipan kiinnikkeet on eri etäisyydellä eli täytys moottoripukkia vähän viilailla. ei vaan viitsis muutella noita osia kun ovat niin hyväkuntoisia.
    Voi olla että nuo partner sahat on sitten liian uusia/ pienemmällä pytyllä, -70 luvulta ne kuitenkin pitäis olla.

    Moottoripukki on tietysti helppo tehdäkin uusi.
    ja on se tosiaan mieluista hommaa nuorille tuo puuhailu, varsinkin ajaminen.
     
  6. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Jep, tai sitten useimmat kartingissa aikoinaan käytetyistä Partnerin koneistakin oli jo valmiiks tollasen moottorisahan koneesta valmiiks prepattuja kuten on nykysin noi Raketin vastaavat. Eli sahaanhan nekin perustuu mut sit on olemassa ihan oma firma joka muokkaa niistä sahankoneista noita kilpakoneita 8) Ja samalla koneen hinta vähän pompsahtaa :p
    Ja semmonen juttu että kaasarithan noissa on muuten se kohta minkä huollon kanssa kannattaa olla tarkka niin että kaikki on niinkuin pitää, kalvot, neulat, paineet jne. Helpottaa ainakin huoltajan hommia radalla paljon kun auto pärähtää käyntiin pikku tuuppasulla eikä tarvi suoli pitkänä puskea sitä pitkin rataa :oops:
     
  7. VooDoo_

    VooDoo_ 1st gear

    tästä päästään siihen että ei muutaku pakoa korkeemmas ja huuhteluita ylemmäs ja välitystä lyhyemmäks :)

    en enään muista miten imuaukko oli tehty, mutta kaippa senkin ajotusta muuttaan pystyy.

    Kilpakoneissa 0.2mm heitto kanavissa vastas jotain lähelle 1000rpm lisäkierroksia :)
     
  8. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Joo ja kun noissa Raketeissa ja Jammuissa kaikki koneistaminen oli kiellettyä mut ihan tehdastekoisinakin niissä oli pieniä eroja niin siellä kovasti kisaavat etiskeli kilpaa parhaita pyttyjä jne :rotfl: Ja kaikkein huimimmat vaihto laakerit herkimmiks mahdollisiks ja semmosiks missä ei ollu mitään suojuksia niin että ne sitten voiteli niitä melkein joka ajokerran jälkeen ompelukoneöljyllä, jotain osia pakastettiin ennen asennusta ja toisia lämmitettiin uunissa ja semmottista. Tollasta samaa ne varmaan touhuaa nykysinkin kun kyllä noilla saikin sit koneen kiertämään jopa pari tuhatta varvia enemmän ja se jo näkyy vauhdissa ja kierrosajoissa :wink:
     

Kerro tästä muillekin!