Vanhan auton entisöinin hinta

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja kaarne, 8.3.2017.

  1. kaarne

    kaarne Gearhead


    En tiedä sen tarkemmin panssarivaunujen varastoinnista, mutta muistui mieleen kun armeijassa sotaharjoitusten aika talvella yksi vaunu ei suostunut käynnistymään pakkas aamuna.

    No miehistö teki nuotion vaunun alle ja ilmeisesti tepsi koska heidän ajokkinsa lähti vähän ajan päästä käyntii.

    Samaa keinoa voi käyttää myös autoissa ja moottoripyörissä mutta huomattavasti varovaisempi pitää olla.
     
  2. Jsp

    Jsp Gearhead

    10 vuotta on maximi aika mitä rengas kestää ennen kuin se on kovettunut liikaa. Jos meinaat autoa säilyttää yli 10 vuotta niin laita mielumin renkaiden varaan kun alustan varaan.
    Sitäpaitti kuten jo aikaisemmin mainittiin: Puslat on suurempi prioriteetti kuin renkaat. Kun kuitenkin saat niitä renkaita vianorilta mutta puslia et.
     
  3. hantta

    hantta Gearhead

    Ostin v. 05 vm -85 Mazda 323 emännän kulkineeksi, alla autoon uutena ostetut talvirenkaat, vuosimalli komeili renkaan kyljessä, joten alkuperäinen omistaja ei puhunut paskaa, ja kyllä niillä renkailla vaimo päästeli menemään muina naisina parit talvet ;)
     
  4. urho3

    urho3 Gearhead

    Joskus vaan näkee autoja jotka seisoo tyhjillä kumeilla maata vasten niin vanteet ja jarrut ruostuu. Kyllä se akseleista kohottaminen nmvoisi olla hyvä kuitenkin. Minun autossani ei kyllä yksikään pusla ole kiinteä jolloin niihin ei sen takia tule vaurioita vaikka tunkkaiskin korin ilmaan.
     
  5. Jsp

    Jsp Gearhead

    Auton tunkkaaminen ylös myös vaikuttaa jousiin. Jouset on suunniteltu olemaan kokoajan tietyn verran painettuna ja akselistot "lepoasennossaan". Jos tunkkaat korin ylös, kaikki alustassa jää siihen alas roikkuvaan tilaan.

    Jossain oli juurikin tästä tunkkaus jutusta että se pitäisi tunkata jousien varaan.
    Mutta itselle nuo renkaiden säilytys homma on vähän höpötystä sillä aina niitä renkaita voi käydä vianorilla vaihatuttamassa. Mutta taas alustaa ei.


    Ainut syy miksi tunkata autoa näin on se että sinulla on alla jotkut tyyliin 1000e kpl öky renkaat. Itellä on alla jotkut halvat GT radialit joten ihan sama mitä niille renkaille käy.
     
  6. DX

    DX Gearhead

    yhtenä talvena en yhtä autoani siirrellyt kertaakaan, niin kyllä sen renkaat vähän kantikkaat ensialkuun olivat vaikka ne kaikki ilmansa olivatkin pitäneet.

    oon yrittänyt muistaa, että kuukauden parin välein vähän ajelis, edes ringin pihassa, se nyt tietty on helppoa siinä mielessä kun autojen säilytys tapahtuu kotona ja työpaikalla, niin niitä pääsee potkimaan vaikka joka päivä.
     
  7. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    itte laitoin laturin ja muut sälät mitä puuttu yhteen autoon ja pistin ajokuntoon tai no siirtelykuntoon enemmänkin, ei pilkkikaasulla oikeen ajaa hirveemmin voinut muttamutta kuitenkin.

    Siinä oli renkaat alla ja auto seissyt joku 4-5 vuotta sijoillaan. Vähän se hakkas ensalkuun mutta meni siedettäväksi kun ajo se parisataa metriä. Nyt kun pistin renkaisiin päälle 2 bar ja yön yli oli tallissa ei ollut enää värinöistä tietoakaan.
     
  8. DX

    DX Gearhead

    toikin on hieman suhteellista, mun koslani färräävät häiritsevästi pikatiellä viimeistään 110 vauhdissa jos on ollut niillä sijoillaan parikin kuukautta, alkaa rauhottua sitten kun ajoa on takana beebaut kymmeniä kilometrejä.
     
  9. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Mä oon tunkannu auton talvisäilöön silleen ylös, että autolla on 8 tukipistettä eli renkaat ja neljä pukkia. Eli en roikota kiesiä ilmassa pukkien varassa, mutta samalla koetan katsoa ettei koko auton paino olisi puolta vuotta renkaillakaan 100%:sti...

    En tiä onko tuo sitten säilytyksen kompromissi eli molemmista tavoista huonot puolet, mutta ei alusta tunnu ottaneen itteensä, eikä renkaat ole vielä olleet kertaakaan edes vähää kantikkaan tuntuiset.

    -JJ-
     
  10. Cilkkis

    Cilkkis 3rd gear

    Oisko sulla tietoa ensimmäisistä Suomeen tulleista Finneistä? oma standard on rekisteröity toukokuussa 1970 ja runkonumero 16xxx[​IMG]
     
  11. Pertti K

    Pertti K Gearhead

    Miksi renkaat kannataa poistaa? Ennenkuin joku muu ehtii?
     
  12. Pertti K

    Pertti K Gearhead

    Kun auto on tuettuna akseleista?
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  13. grantorino

    grantorino 3rd gear

    Laitat vaan kilon verran enemmän painetta renkaaseen, niin ei tule painauma vaurioita säilytyksen aikana.
     
  14. mietmi-3

    mietmi-3 Gearhead

    Taasko tää alkaa o_O
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  15. grantorino

    grantorino 3rd gear

    Ja nykyään renkaat kuuluu täyttää typellä, joka on hellävaraisempaa kumiseosta kohtaan, ei tule vaurioita.
     
  16. max

    max Gearhead

    Veljet,älkää ruokkiko trollia.Se on nälkäinen,mut annetaan sen kuolla aliravitsemukseen.
     
    59Kingswood, Camino'79 ja Pertti K tykkäävät tästä.
  17. Carpenter

    Carpenter Gearhead

    Nyt alkoi kaaaarne-trollin vittuiluvaihe.
     
    Kowalski, Camino'79, RaiRai ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  18. Carpenter

    Carpenter Gearhead

    Et näemmä parempaan pysty.
     
  19. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Miksi renkaat kannattaa irrottaa? Karsee homma kammeta vanteilta noi kumit talvisäilytyksen ajaksi...

    Mä muutenkin suosisin antigravitaatio-generaattoria auton talvisäilytyksessä, tosin haittapuolena kvanttien spin saattaa shiftata kesken säilytyksen, jonka jälkeen keväällä konetta on vittumaista käynnistää kun kampiakseli liikkuu vain pituussuunnassa ja kiertokanget pyörivät pituussuunnassa, mäntien pysyessä paikoillaan.

    -JJ-
     
    Pertti K ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  20. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Sitäpaitsi auto kannattaa nostaa ylös korista/rungosta säilytyksen ajaksi niin ei jouset kuoleennu. Akseleillaan ollessa jousitus kuoleentuu on se sit renkaillaan tai muuten vaan tuettuna.

    Eli jälleen kaaaaaaarnalaiva jakaa täällä väärä tietoa ja kuvittelee erheellisesti olevansa tuleva messias... Sama kuvio reilun vuoden takaa toistuu taas o_O
     

Kerro tästä muillekin!