Vanhan auton tuonti USA:ta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja Anonymous, 2.2.2005.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Olisi jenkeistä kiikarissa -56 töttörö joka ei ole ajokuntoinen ( tavallaan =)

    Jos hankinta hinta on vaikka 1000USD mitä kaikkia maksuja menee täälläpäässä kun on niin monenlaista kommenttia ?
     
  2. JJ

    JJ Gearhead

    Täällä päässä menee alv ,22%,joka lasketaan auton ostohinnasta(kuitti) ja rahtikuluista.Tullia ja autoveroa ei mene ton ikäisestä.Yllätyksenä rahtikuluihin saattaa tulla täällä päässä tulevat satamakulut.Kaikissa satamissa ei pääse itse purkamaan konttia,esim Helsinki ja se ei ole mitään halpaa.Jusu voi jatkaa tästä jos jotain unohdin tosta.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    No tämähän on ainoastaan positiivista.

    Mikäli tämä suunnitelmani nyt onnistuu, jää auto halvahkoksi.
    Kerrankin positiivisia uutisia.
     
  4. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Ajokelvottoman auton rahti rekalla on n. $300 + $1/maili jonnekin missä se lastataan konttiin. Lastaus? 500-1000? Konttirahti ehkä $1000 jos itärannikolta. Satama-maksut, huolinnat yms. n. 200€, kontista purku 100-200€. Noin äkkiä ajatellen.
     
  5. JJ

    JJ Gearhead

    Tuosta vieras pystyykin jo laskeskelemaan mitä töttörö tulis kustantamaan.
     
  6. Tylsä Rautasaha

    Tylsä Rautasaha 3rd gear

    Ja näistä laskettuun summaan eli esim. auto $1000+kulut $3000, yht $4000 lisätään tulli ja ALV. Eli n. $5000 tulee maksamaan, onneksi 1€ on n. $ 1,20 nykyisin.
     
  7. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Sopivan ikäisestä ei tartte maksaa tullia. Eilen 60 chrysy tulli 0%, alv 22%
     
  8. Vaikka Atlantin takaa saa halvalla ei-ajokunnossa olevia autoja, kannattaa kysellä tuontia työkseen pidempään tehneiltä yrittäjiltä tarkemmin rahdin hintoja. Heillä on hommasta reilusti kokemusta. Auton lastaaminen ja purkaminen satamassa voi olla huomattavankin kallista, mikäli auto ei liiku omin avuin. Jos auto on vielä jarruton, voi olla todella ongelmallista edes löytää USA:sta rahtaajaa, joka suostuu ottamaan sen kyytiinsä, hinnasta puhumattakaan (siellä on olemassa laki liittyen näihin jarruttomien ajoneuvojen kuljettamiseen). <- tarkoitan tässä maarahtia. "Projektin" tänne rahtaaminen saattaa olla paljonkin "normaalia" autoa kalliimpaa. Paino sanoilla saattaa olla... riippuu tapauksesta...
     
  9. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Yleensä jarruton on ollut n.20% kalliimpi kuin ajokuntoinen, täs meidän systeemissä merirahti +$100 ja purku suht sama kulkeeko vai ei, aika usein nuo ajokuntoisetkin vaatii virvoittelua jotta suostuvat tulemaan ulos omin voimin.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tää verottomuushan koskee ainoastaan eu:n sisältä tuotuja autoja?
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    koskee toi verottomuus myös EU:n ulkopuolelta tulleita autoja kunhan ovat tarpeeksi vanhoja.
     
  12. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Verottomuus ja tullittomuus..... kunhan vuosimallit on oikeat.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mites ne vuosimallit menikään ton verottomuuden ja tullittomuuden kanssa (USA ja EU tuonti)?
    Voisitko impala 1968 vielä kerrata.Kiitos.
     
  14. finnflat

    finnflat Gearhead

    Kannattaa muistaa myös olla huolellinen papereiden kanssa. USAsta ulos lähtevien autojen paperit tarkastetaan USAn tullin toimesta, etteivät ole "listoilla".

    Ja kunnon vainoharhainen kansalainen ottaa/otattaa kopiot papereista ja lähettää/lähetyttää ne eri kuorissa itselleen.

    Alkuperäiset paperit "seuraavat" autoa USAn tullauksen ainakin.
     
  15. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Autoverovapaa 57 ja vanhemmat, tullivapaa kuulemma yli 25v (sanottiin eilen), tähän asti ollut alkup. kuntoinen yli 30v tai mikä tahansa yli 50v vanha.
     
  16. Anti-Midas

    Anti-Midas Gearhead

    Tuonti

    Taitaa mennä suunnilleen näin: Auton ja kaikkien rahti- ja huolintakulujen yhteishinta (CIF-hinta) on tullausarvo. Tulli lienee noin 5 prossaa. ALV 22 prossaa tullatun hinnan päälle. Karkeasti näin: Auto 10000 usd. Sisämaan rahti esim. 500 usd ja lyhyt kontti vakuutettuna suomeen itärannikolta n.2300 usd. CIF olisi 12800 usd eli nyt n. 10500 e. Siihen 5 prossaa päälle ja sitten vielä 22 prossaa niin ollaan suunnilleen 13000 eekkerin hinnassa.
    Tässä vaiheessa auto ei tietenkään vielä ole kilvissä, rekisteröintikulut (ja ongelmat) vielä päälle. Aika kallista, suurien kulujen vuoksi halvasta aihiosta tulee kallis. Kalliimmissa vehkeissä rahdin osuus pienenee ja pitkässä kontissa voi tulla kolme tai neljäkin autoa, jolloin kuluja säästyy paljon.
    Juuri kalliiden rahtikulujen, tullin ja alvin vuoksi EU-maasta, esim. Ruotsista voi ostaa paljon kalliimman (paremman?) kuin jenkeistä.
    P.S. Viime kesänä auton toin Ruotsista, nyt on tulossa jenkeistä.
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tuonti

    Niin, se on varmasti aika tapauskohtaista mitä tuloo maksamaan. Samoin auton kunto.

    Californiasta Petterin pakkaamissa konteissa hinta 1000-1300usd per vehje Long Beach - Hämeenlinna. Autot yllättävän huippukuntoisia, joskin nykyään roudaavat kaikkia "mätäpaiseita" californiaan koska siellä mahdoton määrä ostajia pörrää jatkuvasti tapahtumissa, lehtiä lukien ja rodiukoilta kysellen. Business ukot haistaneet että samasta vehkeestä voi saada Losissa 2 x sen hinnan mitä saisi esim. keskilännessä tai ylhäällä.

    Nyt ainakin tulleet olleet kohtuuhintaisia eli homma mennyt saman kaavan mukaan kuin suburbanit ja hummerit kulujen osalta. Esim. tuo pari viikkoa sitten tullut 5w coupe Teemulle oli kyllä hienon näköisessä projektikunnossa. Semmoisesta ei tarvi täällä haaveillakaan ja hinta kohtuullinen,....

    Aulis
     
  18. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Re: Tuonti

    Henkilöauton tulli on 10%

    Fiksumpaa on tuoda kimppakontissa kun ottaa oma pätkäkontti, ainakin mun mielestä.
     
  19. Anti-Midas

    Anti-Midas Gearhead

    Auton tuonti

    No niin, nyt on 30-luvun auto haettu satamasta. New Yorkista yksin lyhyessä kontissa kaikki kulut sisältäen siirron myyjältä satamaan 2315 USD eli parisen tonnia euroissa. Suomessa vastaanottanut rahtiyhtiö veloitti 140,30 euroa, stadin länsisatamassa Finnsteve veloitti reilun 280 euroa. Tullia eikä autoveroa peritty lainkaan, vain alv. ostohinnan ja rahdin yhteissummasta. Vielä menee myöhemmin rahaa rekisteröintiin, kunhan auto on leimakunnossa.
     
  20. Yogi

    Yogi Gearhead

    Onko kukaan tuonut lähiaikoina 60-lukulaista ameriikasta? Olisi mahdollisuus saada sellainen tuotettua tänne suomen kamaralle ja kiinnostusta olisi, koska vastaavia ei oikein täällä ole myynnissä.
     

Kerro tästä muillekin!