Vanhan, ison paketin tai pienen kuorma-auton tuonti suomeen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja dumb, 2.1.2007.

  1. dumb

    dumb Gearhead

    En löytänyt oikein sopivaa vanhaa aihettakaan, joten hyvillä mielin kirjoitan uuden.

    Eli tuli mieleen ajatus, että jos hankkisi joskus lähitulevaisuudessa jostain EU-maasta vanhan (1985 tai mielellään vanhempi) ja mahdollisimman ison (ja mielellään priimakuntoisen) Transetin kun tuo nykyinen lyhyt '82 on hieman ahdas.
    Eli miten suhtautuu laki, tulli ja verottaja? Kuorma-autot ovat ilmeisesti verovapaita?

    Jos leikkisästi lasketaan että kuorma-autoksi saksassa rekisteröity transit (<-85)maksaisi siellä 3000 euroa, niin kuinkahan paljon hintaa tulisi lisää? Iän perusteella tuskin paljoa, eikä rahallinenkaan arvo ole kummoinen. Ja jos kuorkista ei tarvii ees veroa maksaa?

    Ja kun joku kysyy kuitenkin että miks just sellane transitti, ni siks ku sellane priimakuntoinen vanhakoppainen, pitkä ja paripyörillä varustettu olis vaan niin mahtavan näköinen. Ja tossa nykyisessäkin on niin halvat vakuutukset ja verot että luultavasti ne olis samaa luokkaa sitten tällasessa "isoveljessäkin".


    Kokemuksia, tietoa? Kannattaako?

    Kiitti!
     
  2. hevisevi

    hevisevi Gearhead

    Ennen 5/1993 ( olikohan päivämäärä 3.5.) käyttöönotetuista pakuista ei mene mitään veroa jos se tuodaan EU:sta ja täyttää verovapaan pakun mitat.
    Kuorma-autoistahan ei mene veroa olkoon minkä ikäinen vain.
    Välittäjät roudaavat auton Suomeen , hinnat alkaen ehkä jotain 1000 euroa, sitten rekisteröinkatsastus +kilvet n. 180 E ja mahdollinen vaatimustenmukaisuustodistus jotain n. 80-120 E.
    Ja ei muuta kuin ajelua.
     
  3. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Noin vanhaan ei EU-papereita tartte. Tuon kannattavuus on tietysti jokaisen itse arvioitava mut ainakin parempipeltisiä tuolta saksasta varmasti löytyy.
    Non isot täyttää pakun vaatimukset tai sitten kuorkikisi jos painoa on tarpeeksi, dieselvero on saman kaavan mukaan, kuorkissa ei ole käyttömaksua mut vakuutukset on kalliimmat(?)
     
  4. RB-440

    RB-440 1st gear

    Tuo vakuutusten ja verojen suhde riippuu varmaankin myös autosta, mutta kun selvitin oman MB:n kustannustasoa, sen kun pitäisi saada rekkariin joko kuormurina tai pakuna, viiden ja puolen tonnin kuormurin verot ja vakuutukset oli suunnilleen samat kuin 3500 kg pakun.

    Eipä siis kannattanut alkaa muuttaa kuormuriksi rekisteröityä marsupilamia pakuksi, varsinkin kun muutoksen yhteydessä olisi kuulemma pitänyt hommata rattilukkokin, jota tuon ikäisessä kuormurissa ei ole pakko olla. Toisin päin muutellen hankaluuksia voisi tuottaa ns. juorukello ja tietysti renkaat, jotka voi olla kuormurissa pakua kalliimmat, kun pitää riittää kantavuus paperilla, vaikkei täysillä kuormilla ajaisikaan.

    Enpä sitten tiedä, tarviisko yksityiskäytössä olevassa autossa tota juorukelloa ollenkaan, voi olla että riittää tavallinen vauhtimetri, ainakaan sitä ei tarvitse käyttää, kun ei aja rahtia? Tämä sepustus olettaen tietenkin, että ajokortissa riittää kirjaimia, se varmaan on monille nykyään niitä suurimpia kustannustekijöitä.
     
  5. dumb

    dumb Gearhead

    Kiitoksia vastanneille!

    Nimenomaan asia kiinnostaa siksi, että euroopasta varmasti löytyy 100% ehjäpeltisiäkin yksilöitä, kun vastaavat suomalaiset on jo niin valmiita ettei niiden korjaamiseen riitä edes 5m2 peltiä :poff:

    Ehkä tämä tästä!
     

Kerro tästä muillekin!