Vanhan kansan niksit: renkaan pehmennys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja cartman, 17.3.2003.

  1. cartman

    cartman 1st gear

    Tutkiskelin legendsin sääntöjä ja osui silmään tällainen kohta:

    "Pitoaineet: Renkaan fyysisiä ominaisuuksia muokkaavien aineiden käyttö on ehdottomasti kielletty. Renkaan puhdistus/kiillotus-, pehmennys- sekä pitoaineet ovat kiellettyjä. Renkaissa ei myöskään saa olla jarrunestettä tai dieselpolttoainetta. Jos renkaissa on merkkejä edellä mainituiden aineiden käytöstä, hävitetään renkaat välittömästi sekä kuljettajan pisteet hylätään ilman varoitusta!!!"

    Jarrunestettä tai dieselpolttoainetta? Olisin kuvitellut, että molemmat tekevät renkaan vain liukkaammaksi... Mitä muita kikkoja on käytetty renkaan pehmentämiseksi ja/tai pidon parantamiseksi?
     
  2. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Yheltä rallimieheltä kuulin, että etikalla pehmenee. Ei kuulemma aina ole vara ostaa uusia renkaita niin vanhoja koppuroita pehmitetään.
     
  3. cartman

    cartman 1st gear

    Mitenkäs tämä etikkakäsittely käytännössä tapahtuu?
     
  4. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Siitä ei ole mitään tietoa. Kai sitä jotenkin siihen pintaa levitellään. Tuskin sitä kokonaan upotetaan. Tai mistä sen tietää.
    Pitäis kysyä, kun joskus näkee sen kaverin.
    Tosin voisihan sitä kokeilla itsekin johonkin vanhaan rättirenkaaseen 60-luvulta
     
  5. -TAPSA-

    -TAPSA- 1st gear

    Oiskohan helpompi pehmittää rengaspaineita vähentämällä ..
    Voi olla vaan sitten että ekan kurvin jälkeen ei oo jälellä ku pelkkä vanne :smile:
     
  6. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Ei taida se rengaspaineen pienentäminen auttaa kumiseoksen kovettumiseen.
    Käsittääkseni etikka oli tarkoitettu juuri tekemään seoksesta pehmeämpää ja jossain tapauksessa antamaan parempaa pitoa.
     
  7. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Kovettunut rengas ei kyllä sitten pehmene millään. Ainakaan niin että se pitäisi ominaisuutensa. Vanha taximiesten kikka on bensalla pesu, mutta sitä käytettiin talvir.maantiesuolan jne pintakerroksen poistoon.
     
  8. fisu

    fisu Gearhead

    nykyään nuo käyttävät liuotinpesuainetta, toimii mainiosti ainakin kitkakumeissa.
     
  9. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Eikös jossain lehdessä testattu nimenomaan tarkoitukseen tehtyä litkua, jolla vanhaa slicksiin koetettiin saada pehmennystä. Ei toiminut.
     
  10. Juha S.

    Juha S. 1st gear

    Kuorma-autopuolella ainakin käytetään etikkahappoa jarrukenkien puhdistukseen.
    Sivellään pintaan niin karhentaa/puhdistaa.
     

Kerro tästä muillekin!