vanhan maalin päälle maalaaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Anonymous, 14.3.2005.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    -auton vesi pesu silikonivapaalla shamppoolla (veri ym. liukenee veteen)

    - peseminen silikonin pesuaineella, pesuaine pumppu pullolla pintaan ja pyyhkiminen nukattomalla rätillä (tarkotukseen olemassa omia liinoja)

    -pinnan vaurioidenpeilautus sen jälkeen kun silikonin pesuainen on pyyhkäisty liinalla ja pinta on cielä kostea

    -niissä kohdin jossa on vaurioita (peilauksia) hiotaan vanha maali (P80 paperi) pellille ja maalin reunat särmä hiotaan (P180) niin että kaikkia maalikerroksia näkyy 1-2cm leveästi

    -vaurio kohdan puhdistaminen paineilmalla ja silikonin pesuaineella

    -kitin sekoittaminen vaivaamalla ei pyörittämällä/sotkemalla (kittiin jää ilmakuplia) ja kitin levitys vauriokohtaan sopivan levyisellä ja tyyppisellä lastalla, tasainen pinta=jäykkä lasta pyöreä muoto=kumilasta pieni vaurio=japanin lasta.
    Kitti vedetään koko vaurioalueen yli kerralla ja yritetään saada pinnasta mahdollisimman tasainen (helpompi hioa)

    -kitin hiominen aloitetaan karkeudella P80 ja kun pinta on tasainen siirrytään hienompaan päin satasen säännöllä 80->180->280.
    Hiominen on harrastelijan helpointa tehdä käsin ja hyvillä käsituilla, epäkesko koneella on alkuun hankala saada tasaista.

    -koko hiontamaalattavan alueen hionta karkeudella P280-360

    -pestään koko maalattava alue silikonin pesuaineella

    -Kun kitattu alue on hiottu P280 voidaan pintaan ruiskuttaa pohjamaali kerros niille alueille missä on kittiä tai peltiä näkyvissä. Happo pohjamaali kuivuu nopeitten ja sen takia maalamot käyttävät sitä suhteellisen paljon, happoväriä ei saa sekoittaa peltiastiassa!! Epoksi pohjamaalissa on parhaat ruoste suoja pigmentit mutta kuivuu hitaasti, epoksi on suhteellisen edullista kun ostaa raskaankaluston pohjamaalia esim motoral:in epoksi pohjamaali noin 6€ litra. Ruiskun suutin koko 1.5-1.8

    -Pohjamaali kun on haihtunut riittävästi (haihtumis aika selviää käyttöteknisestä tiedotteesta, pinta maattantunut, yleensä noin 15min)

    -Pintaan ruiskutetaan hiontamaalia (suutin noin.1.7) kolme kerrosta ja haihdutetaan hyvin kerrosten välissä valmistajan ohjeiden mukaan , pahimpiin kittikohtiin voi vetää neljä kerrosta.

    -Kun hionta maali on kuivunut vedetään pintaan kontrolliväri harso (10% akryyli mustaa 90% tinneriä) ruiskun paineet noin 2 bar ja vain ohut harso joka erottuu vaalean hiontavärin päältä.
    Kontrolli väri helpottaa hiontamaalin hiomista.

    -hionta maali hiotaan P400 jos pintaan ruiskutetaan joku normaali liuotin ohenteinen maali, vesi pohjaiset maalit P500, ei haittaa vaikka aina hioo P500.

    -Silikoni pesu hionnan jälkeen ja pinnan liinaaminen tahmeliinalla ennen pinta värin maalausta.

    -Kun pinta on hiottu voidaan maalata pintaväri (suutin 1.2-1.5), autossa edetään aine vaihe kerrallaan esim lokari->ovi ensin kappaleesta maalataan kaikki vaikeat kulmat ja maalattavan alueen reunoihin vedetään paru ruiskun leveyttä väriä. Maali kerrokset vedetään aina hieman toistensa päälle ja katsotaan että ei jää kuivia kohtia mihinkään (matta pinta). Ensimmäisen korroksen jälkeen haihdutus valmistajan ohjeiden mukaan ja toinen kerros päälle.
    Jos maalataan metallihohtoväriä, tarvitaan aina joka osan jälkeen ristiin sumutus jotta pintaan ei jää metallihiukkasista raitoja, eli kun esim ovi on maalattu yli, vedetän heti perään nopealle liikkeellä ristiin ohut kerros maalia. Kun maali on haihtunut voidaan pinta lakata jos on lakka väri.

    Korjailkaa paremmin asiaa tietävät, tossa on selitetty se miten minulle on neuvottu
    T:JP
     
  2. makke

    makke 1st gear

    Juu, mun kotisivuilla on olemassa juttusarja tästä aiheesta, mutta... eräät kustantajat ovat ottaneet yhteyttä kirjan teon merkeissä ja nyt ehkä kaikki jutut ei tule nettiin, vaan kirjaan. Tuleeko sellainen ????
    En tiedä mitä tässä tapahtuu tuon suhteen, mutta kerron edelleen sen mitä uskallan.

    - kiilto aina pois ennen kuin aletaan tekemään _mitään_
    - kitti ja tina aina puhtaalle pellille
    - pohjamaalia vain huntu paikkoihin josta pelti loistaa
    - happoväri jos haluaa varmistella hyvän lopputuloksen
    - hiomaväri aina välihionnalla
    - hiomavärin päälle nitrokittaus ennen hiontaa
    - vesihionta jos haluaa oikein hyvän, kuivahionta jos tyytyy vähempään
    - sealeri tai transparent jos haluaa varmasti poissulkea pintavärin keittämisen
    - base massaa
    - lakkaa
    - puleeraus
    -NYT näyttää HYVÄLTÄ!

    - Ja silikonihäiriöt täytyy saada pois, siis pesu ennen hiontaa ja ennen pintavärin ruiskutusta. Ja homma menee niin, että pestään ja pyyhitään. Pelkkä pesu ei auta tuon taivaallisen töttärää.

    Mut sit tässä koko ajan on pakko ollut olla silmää, ja ennen kaikea kättä pohjien tekijällä. Pinnan nyt ruiskuttaa kyllä ja sen puleeraa, mut niitä huonoja pohjia ei peitä edes hyvä pinnan ruiskuttaja; päinvastoin korostaa niitä.
     
  3. wiljo

    wiljo 1st gear

    Juu nuo huonot pohjat näkyy paaaaljon kauemmaks ku huono maalipinta. Käsin kannattaa kyllä silitellä kittikohtia tovi ennenku alkaa maaleja laskemaan. Ja ennen sitä kopelointia kannattaa pikaisesti pyyhkästä epäkeskolla kittialue+ympäristö samaan karkeuteen (esim.180-240). Tuntuu vibat selvemmin. Sit jos pinnat on eri karkeuksisia,ni sekin saattaa tuntua käsin koetellessa koholla olevalta.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    MUUTAMA TÄSMENTÄVÄ KYSYMYS:

    -onko tuo kontrolliväri pelkästään hionnan helpottamiseks, siis näkee mistä on jo hiottu?
    -mitä tarkoittaa nitrokittaus? Onko se niikun tavallaan viimeistely kittaus?
    -Mikä tekee happomaalista parhaan?
    -Eikös niin että auto maalataan kauttaaltaan joka pintaväri kerroksen yhteydessä, eikä niin että ensin maalataan kerroksittain ovi valmiiksi ja sitten siirrytään lokariin??

    ?????
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    -kontrolliväri on tarkoitettu helpottamaan vain hiomista jotta näkee mistä hiottu

    -tarkoitin että kun autoa ylimaalataan, ei vedetä koko kylkeä kerralla vaan osa kerrallaan esim loksu,ovi,ovi,takakylki

    t:JP
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Foorumilta löytyy hyviä vinkkejä harrasteauton maalausta ajatellen!

    Tosin auton "maalaamisia" on niin monen-monen sorttisia,laatuisia, Esim.käyttiksen myyntiväri-hommaan, eli feikkimaalaukseen pystyy tumpeloinkin, ei pelkästään autokoijarit ja ne isot autoliikkeet!
    Biltemasta tm. purkki autonväristä sprayta, hiomatahnalla pikku ruoste-kukkaset pois, pahimmat paikat kuten reijät kitataan lasikuitukitillä ja pikku-hiomista,sitten spraytä vaan pintaan jne.
    Kun ei ruostetta näy, siis myytävän hyvä ruosteeton auto!
    Ja taas on joku tyytyväinen ( nimittäin se jolle tuli kahisevaa kun feikatun auton takavalot erkani )
     
  7. makke

    makke 1st gear

    En nyt ikävä kyllä jouda vastaamaan kaikken kysyttyyn.
    Mutta sen verran, että se nitrokitti on kovaa, tavallan siis maalia. Sillä ei kitata kuin pieniä koloja kuten kiveniskemiä. Pohjat täytyy olla siis kunnossa ja valmiit ennen hiomavärin ruiskutusta.
    Kirkkaalla lampulla sit käydään pintaa läpi ja nuo pikku virheet peitellään nitrokitillä. Nitrokitti vetäytyy kovasti, eli ei sillä mitään isoja kuoppia peitellä.
    On kovaa hioa, joten oltava hiotressa varovainen kun se hiomaväri siinä alla on kuiteskin kevyttä hiottavaa.
    Mut jos siihen saakka työn tekee, että ruiskuttaa hiomavärin (ei nonstoppina), niin nitrokittausta ei kannta missään nimessä jättää tekemättä.
     
  8. Suburban

    Suburban 1st gear

    no mikä olis hyvä maali kittausten päälle kun koko romua ei voi tehdä kerralla... joutuu säilyttämään ulkona jne. joku epoksi? miten se raskaankaluston pohjamaali läpäiseekö kosteuden?
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Miksi happo väriä laitetaan vain huntu?Meneekö persiilleen jos on paksummalti?Mitäs hiomaväriä makke käyttää omissa vehkeissään?Ostin jotain spies heckerin tötkyä,en ole testannut vielä.Ja voiko hiomavärin tosiaan hiota vesissä,eikö ime kosteutta niinkuin jostain olen lukenut?Nimimerkki.huomenna pitäis pohjamaalata ja vetästä hiomaväri.
     
  10. naapukka

    naapukka 1st gear

    Niin, tässä kun näin alan "ammattilaisena" (n. 17 vuotta duunia ) voi vaan todeta , että tapoja on niin paljon erilaisia kun on tekijöitä. Mutta perusjutut on aina samoja, noin suurinpiirtein. MUTTA mielestäni maalausta ei voi opettaa näin netissä. Kyllä siinä pitää olla ehdottomasti opettaja vieressä kun hommaa tehdään...... ja tekemällä sen vain oppii !!!
    Tosin jotkut ei opi tekemälläkään, sen verran on näitä työharjoittelijoita nähty.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mutta kyllähän täältä netistäkin hyviä vinkkejä saa.. ja yleensä tulee selväks ne klisee virheet mitä ei kannata tehdä. on kyllä totta että tässä netti touhussa jää kokonaan se se "ite tekeminen" pois, joka on kuitenkin se juttu..
     
  12. naapukka

    naapukka 1st gear

    ihan totta , se vaan et kuka mitenkin ne vinkit käsittää En tätä nyt sillä sano etteikö olis hyvä että joku täällä viitsii vastata kysymyksiin . Päin vastoin, hieno homma........ Ite ei vaan monestikkaan viitsi kun tuntuu ettei voi antaa tyhjentävää vastausta
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    eli kaikki "ensi maalaajat" vaan koittamaa siihen romu-datsunin kylkeen sitä pintaa, niin kyllä se siitä!!
    PS. Datsunit on hyviä,
    Kännissä on kiva olla!!!!
     
  14. naapukka

    naapukka 1st gear

    No eiku sen opettajan olis hyvä olla siinä vieressä neuvomassa, mikä nyt ei titenkään ole aina mahdollista.
    Mutta kun hommaat korin kaljaa niin jopa alkaa maalareita löytyä :)

    näinhän se on, pitkän päälle datsun
     
  15. makke

    makke 1st gear

    Se huntu riittää, koska tarkoitus on vaan suojata se puhdas peltikohta. Paksu kerros ei välttämättä ole huonoksikaan, mutta ihan turhaa materiaalin hukkaamista kun vähemmälläkin selviää. Jotkut maalarit on sitä mieltä, että paksusta pohjamaalikerroksesta on jopa haittaakin.

    Mun nyt tulee käytettyä lähinnä sitä mitä sopivimmin saa, ainoastaan PPG:tä karsastan siten etten ole tullut käyttäneeksi. Viimeksi taisin ostaa juuri Heckerin hiomaväriä. Käytän yleensäaina beesiä, mukavin väri hiottaessa.
    Ja kyllä hiomavärin voi vesiliipata. Kun hyvän tekee, niin ei silloin kuivana kannata hioa. Mut monasti aikakriteerit puoltavat koneellista kuivahiontaa ja se on nykyajan trendi. Vesiliippaus käsin on "vanhanaikaista".
     
  16. ruuti

    ruuti 1st gear

    PPG tekee laadukkaita tuotteita. Samat ohentimet ja kovettajat käy akrylille, lakoille, hiontaväreille. Mun mielestä se vaan helpottaa maalarin työskentelyä, eikä tarvi erilaisia purkkeja ja purnukoita nurkkiin tilaa viemään.
    Ei muidenkaan tuotteet huonoja ole. SpiesHeckerin maalit ja lakat on ainakin niin pirun kovia, että ihan varmasti on arempia kivisateelle kuin PPG tai Glasurit.

    Nitrokittinä tarkoitetaan varmaankin "rättikittiä", 1-K kitti ja vedetään pintaan vaan kuten "rätillä pyyhkäisty". Siihen ei laiteta kovettajaa, mutta pintaan pyyhkäistynä melkein samaan vetoon voi alkaa hioa.

    1-K kitti kutistuu ja halkeilee jos sitä on paksulti. Paksu kerros 1-K kittiä korkkaa pintaan kupruna tai haihduntarakkuloina, koska kitin liuottimen on päästävä johonkin mihin helpommalla pääsee ja suunta on yleensä just pintamaaliin.
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    vedetänkö hiomäväri kerralla vaiko samaan tapaan kuin pinta väri?
     
  18. ruuti

    ruuti 1st gear

    Hiontavärin voi ruiskia kerralla märkää-märälle systeemillä, jos käytää sealerina ja ruiskii pintavärin päälle.
    Jos käyttää hiontavärinä, niin ruiskutetaan tasapaksuina, peittävinä ja märkinä kerroksina 2-3 kerrosta. Kerrosten välillä 5-10 min haihdutustauot.
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tutkitko papereista ennen maalausta onko aito suomiauto ja valitset työmenetelmät sen mukaan? Aina oppii uutta!
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    paljonko auton maalaukseen käytettävien kemikaalien maalit, hiomavärit yms.. hankintoihin saa varat rahaa??
     

Kerro tästä muillekin!